Grundvaccinering...2 el 3 sprutor? vad gäller

Ridtjejen

Trådstartare
Undrar om man efter den 2:a sprutan ska vänta 1 år, el om man ska ge en 3:e efter 5-7 månader? vad gäller om man ska tävla?

Detta står på en hästkliniks hemsida:
Grundvaccination
1:a Injektion Tidigast vid 4 månaders ålders Influensavaccin + Tetanus
2:a Injektion 4-6 veckor efter 1:a inj. Influensavaccin + Tetanus
3:e Injektion 5-7 månader efter 2:a inj (ej obl.) Influensavaccin + Tetanus


Känns lite luddigt?
 
Sv: Grundvaccinering...2 el 3 sprutor? vad gäller

2 gäller för tävling.
Och det står ju ej obl på den tredje så den är ju inte ett måste
 
Sv: Grundvaccinering...2 el 3 sprutor? vad gäller

Om du ska tävla internationellt så krävs det tre sprutor,annars räcker det med två. Detta gäller ridhästar,vet inte om travästar har det annorlunda,för när jag ringde en veterinär och frågade så frågade han mig först om det var en rid eller travhäst,så det kan ha betydelse.

I mitt fall handlar det om en ridhäst,och då räckte det med två sprutor så länge du inte ska tävla internationellt. Han rekomenderade dock att ge den tredje sprutan om det gått lång tid mellan spruta ett och två,det ska ju vara mellan 21-92 dagar mellan ett och två,överstiger det 60 dagar emellan så rekomenderar han att ge spruta nr tre,men det är aldrig någon som kan neka dig att starta tex om du struntar i den tredje.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 085
Senast: Twirro
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 872
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 881
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 709
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp