Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag tycker det var ett moget och ansvarsfullt beslut att avliva hästen! Tjejen visade ju att hon var mån om sina föräldrar, de skulle slippa ångesten att hantera och veta att hon hanterar en farlig häst. Och att sälja en sådan häst, det tycker jag är att utsätta andra för stor, kanske tom livsfara! Tänk om fler hästmänniskor kunde ta sådant ansvar! :bow:

Och att dilla om oerfaren unghäst, felhanterad häst, stackars häst osv, det får mig att undra om de som tycker det var fel att avliva hästen över huvud taget har erfarenhet av hästar?! Och är läskunniga!
Hästen sparkade ryttaren EFTER den trillat av, hade det varit en engångsföreteelse hade man ju kunnat bortse från det. Men fakta är ju att hästen mosat tjejens pappa också! Det var ju brutna revben och gud vet vad!
Så felhanterad, har ont, unghäst eller kombination av flera av de sakerna, hästen är FARLIG! Varför utsätta sig för att dö? :confused:

Och vad har att försäkringsbolag inte godkänner lynnesfel att göra med det här fallet?

Min förra häst var farlig att rida. Hantera var han bara "medelfarlig" än så länge, där var det "bara" risk att bli nedsprungen eller få någon arm avklämd.
Ridmässigt var han rejält farlig, han kunde ta sig för med i stort sett vad som helst, skena bland bilar på asfalt var en favorit han hade, en annan att bära iväg i galopp när man satt upp, en gång höll han på att vräka sig sig igenom ett staket och in i en trädgård för att han inte fick galoppera direkt efter jag suttit upp.
Jag gav bort honom till erfaret hästfolk som dessutom var veterinär, men var ofta mycket rädd för att han skulle lyckas skada någon allvarligt! De som fick hästen tog till slut bort honom då de hittade ett medfött fel på hästen som förmodligen var anledningen till att han var farlig. Det kändes jättebra att veta att hästen var borta, att han inte hann skada någon allvarligt!
Kan inte se en enda vettig anledning till att ha låtit min förra häst leva vidare och till slut lyckas skada någon! Dessutom var han knappast lycklig i sitt beteende!
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*kl*
Har inga synpunkter på det inträffade eftersom jag inte känner parterna i målet. Men generellt tycker jag det är märkligt att det ändå finns de som anser att det är normalt och att man får räkna med att hästar sparkas. Med undantag möjligtvis om man smyger sig på en häst ska en häst generellt sett inte sparkas. Om den gör det så är det ett fall för söndagsstek, d.v.s. att hästar som sparkas i tid och otid bör ej avlas på. Det är något man har strävat efter i 1000 år på Island. Har ni sett höstinsamlingen av hästarna som gått på fjället under sommaren? Här kommer några klipp:

Fákar

Höstinsamling

Höstinsamling 1

Höstinsamling2

Höstinsamling3

Höstinsamling 4

Hur många hästar som sparkar ser ni?

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Att sparka är en sak, att skada en annan. Beslutet var helt korrekt i mina ögon, tänk om flera vågade ta detta beslut så hade vi haft ett antal mindre puckon.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

:bow:

Allmänt:

Nu gissar jag bara, men som det ser ut i filmklippet, hamnar ryttaren inslängd i väggen, hästen försöker fly undan det inträffade (och inte braka in i väggen).
Därmed hamnar ryttaren bakom hästen - sen slutar filmklippet.
Det är ju ganska enkelt att läsa ut att det var DÄR hästen råkade sparka ryttaren (Av ren olyckshändelse, för att den blev skrämd).

Det som hände sen var att flickan reser sig upp dirket efter att hon ramlat av. Sen sparkar hästen henne rakt i bröstet så hon flyger in i väggen.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Att hästar sparkar inbördes får man tolerera, men inte ens det sker utan skäl i de flesta fall. Jag gillar den isländska mentaliteten i det fallet, hästar som inte kan föra sig bland folk och fä blir kalops.:d
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

KL
Jag hade inte behållt en häst som med vett och vilja sparkar mot en människa och jag ger Rolle helt rätt i att det avlas på fel hästar både här och där.

Jag har haft två hästar hemma på prov (som tur var) som vänt och sparkat mot oss, den ena hästen mot min dotter och den andra mot mej.
I mitt fall var det tack vare min guldhäst som jag klarade mej helskinnad då hon kastade sig emellan och tog sparkarna som var menade åt mej, hon sprang undan först när jag var i säkerhet på andra sidan staketet:bow: till henne och må hon trygg och lycklig äta massor av gott gräs i trappalanda.
Vid det andra tillfället hann min dotter hoppa undan, det var endast försynen som gjorde att hon inte träffades.

Jag anser att givetvis kan en häst bli rädd och då även sparka, det sitter djupt i generna att ett rovdjur kan hoppa upp på länden och faller ryttaren av baklänges är sparken inte långt borta för många unghästar.
Men en häst som är riden så mycket att den går en tävling (även om ekipaget inte såg moget ut för det i mina ögon) ska ha lärt sig att människan där uppe kan vara vart som helst omkring den och den ska inte måtta någon spark ändå.
Nu vet jag inte hur mycket måttande det var i det här fallet och jag vet inte heller i vilken situation olyckan med pappan hände, men jag tycker att många accepterar ett fruktansvärt dåligt uppförande från sina hästar.

Hästarna ska veta att när det är männsikor runt dem så är det lugn som gäller, inget hoppande, studsande eller sparkande.
Ramlar människan av så ska hästen varken sparka eller dra iväg utan den ska ha tillräckligt mycket vett att stanna kvar hos sin vän människan och inte vilja fly ifrån en eller finna någon orsak att försvara sig som om man vore ett otäckt monster.

Det är olyckligt att de ens berättar att hästen är avlivad, det har ingen relevans för artikeln överhuvudtaget utan tar ju bara fokus ifrån det mirakel det faktiskt är att tösen står upp och är hel och frisk.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Frågan är ju då - var det hennes (hastiga?) rörelse som skrämde hästen, eller sparkade den i ursinne?

Sen kan man också undra om det hänt något tidigare som gjorde att hästen kände sig så pass trängd att den var tvungen att sparka.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

delvis knapplån.

Någon som VET vad det var som hände när pappan blev skadad?

Var det människans 'dumhet', eller hästens?
(ev var det något som någon människa påverkat, eller om det var på instinkt?)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag tycker det var ett moget och ansvarsfullt beslut att avliva hästen!

Jag skulle nog säga så här: det var ett bra beslut att avliva hästen, för i dessa personer ägo var den farlig. De kunde inte hantera den. Att någon annan sedan hade gjort det, är en annan sak. Oftast är det enligt min erfarenhet okunskap som ligger bakom olyckor. Inte farliga hästar. Men det hade som sagt var varit svårt att omplacera den. Och då är det bättre att den tas bort.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men en häst som är riden så mycket att den går en tävling (även om ekipaget inte såg moget ut för det i mina ögon) ska ha lärt sig att människan där uppe kan vara vart som helst omkring den och den ska inte måtta någon spark ändå.
Nu tvivlar jag på att det är så i just detta fall, men det finns ju faktiskt dem som tävlar sina hästar som bara varit ridna 1-2 månader.
( :crazy: )


Ramlar människan av så ska hästen varken sparka eller dra iväg utan den ska ha tillräckligt mycket vett att stanna kvar hos sin vän människan och inte vilja fly ifrån en eller finna någon orsak att försvara sig som om man vore ett otäckt monster.
Tyvärr finns det ju såna människor som mer eller mindre misshandlar hästarna när ryttaren ramlat av :(
På en känslig häst räcker det med ett aggressivt uppträdande för att få hästen att bete sig dumt gången efter.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag skulle nog säga så här: det var ett bra beslut att avliva hästen, för i dessa personer ägo var den farlig. De kunde inte hantera den. Att någon annan sedan hade gjort det, är en annan sak. Oftast är det enligt min erfarenhet okunskap som ligger bakom olyckor. Inte farliga hästar. Men det hade som sagt var varit svårt att omplacera den. Och då är det bättre att den tas bort.

:bow:


.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu tvivlar jag på att det är så i just detta fall, men det finns ju faktiskt dem som tävlar sina hästar som bara varit ridna 1-2 månader.
( :crazy: )

Jo visst är det så och då får man som människa stå för sin dumhet:mad:

Tyvärr finns det ju såna människor som mer eller mindre misshandlar hästarna när ryttaren ramlat av :(
På en känslig häst räcker det med ett aggressivt uppträdande för att få hästen att bete sig dumt gången efter.

Ja och även här får man ju stå för sin dumhet, jag förstår hästarnas beteende om människan beter som ett monster så är ju hästen reaktion att fly eller slåss nästa gång situationen inträffar.
Det är ju detta som är så tragiskt men även i dessa fall mår nog hästen bättre av att dö än att fortsätta bli illa behandlad:( men det bästa vore givetvis om de som behandlar hästarna så börjar spara på frimärken eller annan död hobby.

De hästar jag har sett som jag relaterar till i mitt inlägg ovan som slåss eller flyr när ryttaren ramlar av har inte haft någon orsak till att göra det, dvs det är inget inlärt beteende eller reaktion av tidigare händelser utan snarare så att de aldrig har fått lära sig hur man uppför sig alls.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

kl

Hur kan man påstå att hon blev avkastad??? Hon trillade av, kom urballans!
Helt ärligt och med all respekt anser jag att tjejen nog inte var mogen för en sån ung häst, det såg ut som orutin, och då ska man inte rida så unga hästar, just för att dom kan bli väldigt SKRÄMDA om man rammlar av eller kommer ur ballans!!

Detta är ju för sjutton grundläggande i unghäst hantering.

Hästen reagerade som - ja just det- EN HÄST! Blir dom skrämda står dom väl inte för sjutton och avväger, -hmmmm är detta en människa, en annan häst eller ett livsfarligt rovdjur som just skrämde mig? ok, en människa! Ja då får jag ju hålla tillbaka min mest grundläggande instinkt- Att slå mig fri!

Jag förstår inte varför hästen måste plikta med livet pga av människors okunskap och oerfarenhet??

lämna den till ngn med mer rutin och kunskap! Det är banne mig ens plikt.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tack! Helt i linje med mitt tidigare inlägg. Det är så naivt att ALLTID utgå från att människan gör fel. Acceptera att det finns individer, nu menar jag hästar, som inte är lämpliga för människor att ha. Hur vi än vänder och vrider på saken så är aldrig en häst värd att riskera livet för.
Och att påstå att ryttaren och hästen inte är mogen för uppgiften...nä, är ni kapabla att göra den bedömninen efter en filmsnutt på en knapp minut? Ryttaren faller av efter ett missförstånd om vägen. Om jag ínte minns helt fel så var det en mycket välkänd ryttare som under ett VM gjorde samma sak. Men det är klart det ekipaget var väl inte heller "redo för uppgiften". Hon kan ju få tips och råd från alla duktiga bedömare här på Buke.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det som hände sen var att flickan reser sig upp dirket efter att hon ramlat av. Sen sparkar hästen henne rakt i bröstet så hon flyger in i väggen.

Hon reser sig upp, hästen (som redan är skärrad) uppfattar att något rör sig bakom och sparkar rent reflexmässigt för att skydda sig (vi får inte glömma bort att hästar trots allt är flyktdjur med reflexmässiga beteenden oavsett hur tama de är). Oturligt nog träffas flickan, och jag förstår fullt ut beslutet att ta bort hästen, men att påstå att hästen sparkade med flit på henne (som du gjorde i inlägg #4), det anser jag vara taget ur luften. Hästar (särskilt unga, orutinerade hästar som ju faktiskt denna var) kan reagera mkt starkt på oväntade ljud och rörelser (som t.ex dunsar i sargen och ryttaren på marken/resandes upp i detta fallet). Jag tycker, efter det man ser på filmen att ekipaget (varken häst eller ryttare) var helt mogna för sin uppgift i detta fallet, och när då ryttaren tappar balansen efter hindret så följer flera för hästen obehagliga upplevelser, som utmynnar i sparken...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Håller med dig i ditt första stycke (har själv, med egna ögon, sett en häst som verkligen gav sig på sin ryttare, utan anledning :crazy:)

Men, om man tittar på filmsnutten så ser man att hela ritten är obalanserad och ser väldigt osäker ut, och missförståndet om vägen uppkom ur den obalanserade/otydliga ridningen. Ju yngre/mer orutinerade hästar, desto mer viktigt att ryttaren verkligen själv har balans och förmåga att tydligt visa hästen vad den förväntas göra och vart den förväntas svänga...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Kl
Hur kan man ens påstå att hästen kastade av henne, den gjorde ju ingenting. Uppträdde som en normal orutinerad häst gör när ryttaren kommer i obalans.

Sen det här med att den sparkat, med tanke på hur dom förklarar det här som hände så kan sparken mot pappan lika gärna hänt genom att hästen kännt sej trängd/blivit skrämd och pga det sparkat.

Visst ska man inte avla och ha kvar hästar som har lynnesfel, som sparkar och gör utfall mot allt och alla utan anledning, men hästar är hästar och deras enda sätt att försvara sej är att sparka om något händer, det kommer man aldrig kunna avla bort. Man kommer aldrig få bort att hästar faktiskt är flyktdjur, dom reagerar ofta före dom tänker. Kommer nåt plötsligt bakifrån så kan man räkna med en spark också. Man ställer sej tex inte hastigt upp precis bakom hästen som hon gjorde, speciellt inte en unghäst.

Sen är det självklart om hästen hade backat och knött in henne mot väggen och sen sparkat, då kan jag hålla med om att hästen borde tas bort. Men det tror jag knappast hände.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu är det så att det var DERAS häst och iomd så var det DERAS beslut och tack o lov inte några förståsigpåare på ett forums beslut.

Det kryllar säkert av "tjejer/killar med jag kan ta hand om den missförstådda hästen och så lever vi lyckliga ialla våra dagar syndromet". Men nu tyckte ägarna att avlivning var det bästa för alla så då är det säkert ett bra beslut.

Kan tänka mig att hästen inte var gratis att verken köpa/föda upp och hålla i träning så det svider nog även ekonomiskt. Så visst kunde de sälja hästen och gå oskyldigt visslandes därifrån men nu gjorde de inte det! igen: deras häst, deras beslut!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*halvt knapplån*

Jag fattar verkligen inte vad det är som fler har så svårt att förstå?

Motiveringen från ägaren Matilda skrivs flera gånger i tråden men det är ändå svårt att förstå?

Hästen har orsakat 2 allvarliga olyckor och Matilda tyckte det kändes fel mot hennes föräldrar att fortsätta rida hästen, är det verkligen så svårt att förstå? :confused:

Det är väl ingen mer än kanske kommentatorn i filmen som tror att hästen tänkte att nu jävlar ska jag kasta av dig och sen sparka ihjäl dig?

Vad är det för fel?
Varför ens spekulera i om pappan smög sig på en sovande häst o skrämde skiten ur den, om de är kunniga nog att ha häst eller liknande? Det står inget om huruvida hästen var svår att hantera eller något alls, mer än att den varit inblandad i 2 olyckor!

Jag är ganska säker på att era föräldrar inte heller skulle vilja se en häst som orsakat er död, det kan väl inte vara så svårt att förstå? :confused:

Många i denna trådens brist på respekt gör mig illamående!:mad:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 548
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 484
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp