Bukefalos 28 år!

Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hörsägen? Menar du den länkade interviuven med Matilda själv där hon berättar varför hästen avlivades? :confused:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Usch vad arg jag blir på buke folk ibland! Snälla läs vad folk skriver och hela artikeln. Hästen avlivades inte för att hon ramlade av! Nej usch vad arg jag blir. Tänk om inblandade personer läser det här och skuldbelagda för att de avlivade hästen. :mad:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Är jag väldigt trög eller vart finns länken till filmklippet? :)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men att ägarna sedan beslutar sig för att avliva hästen tyder på att detta inte var någon engångshändelse. Den var kanske opålitlig även i annan hantering med tanke på tidigare skador hos pappan.
Det är bara att inse att det finns individer som vi inte förstår oss på.

När du skriver individer, menar du då hästar eller människor??

Jag vill gärna lägga lite mera focus på just individen (hästen) i denna tråd i stället för på människan. Lika ofta som människan har svårt att förstå sig på individer så har individerna lika svårt att förstå sig på människan. Jag skriver nu INTE att så är fallet i detta ärende!!

Det jag vill poängtera är som jag tidigare skrev, Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom

Tydligen ska det inte vara ngn engångshändelse att denna nu avlivade häst "slagit sig fri", kan detta bero på bristfällig hantering där individen helt enkelt blivit rädd för människan??? Lynnesfel kan det i alla fall inte vara eftersom alla försäkringsbolag för dagen med bestämdhet avvisar att lynnesfel är en åkomma individer kan ha.

Jag har sett videon som är personligen filmad och utlagd av ryttarens mamma (om jag förstår det hela rätt) och i mina ögon så säger bilder mer än tusen ord.

I just filmfrekvensen så är jag inte imponerad av vare sig ryttare eller häst.

Jag vidhåller att det borde föreligga mer grundträning och bättre ridbarhet innan denna filmfrekvens visades upp av ryttarens mamma.

Tyvärr är detta för dagen mkt vanligt förekommande inom dagens hästsport.

P.S. Det hade varit ytterst intressant att även få ta del av en interjuv med individen som tyvärr är den enda i denna historia som svartmålas och aldrig kommer kunna förklara sin syn på varför den uppfattas som livsfarlig.

Hästar som sparkar varrandra i hagar,, ska dom oxå avlivas??
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tänk om inblandade personer läser det här och skuldbelagda för att de avlivade hästen. :mad:

Lite sent nu att börja tänka på vilken egen inverkan man till detta kanske bidragit med. Läs inte utan titta på videon som mamman har filmat och lagt ut, bilda dig en egen uppfattning helt utan hörsägen.;)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

För att förtydliga - individen är hästen. För att försäkringsbolag anser att dåligt lynne inte finns betyder det väl inte att detta är sant. Varför vill inte försäkringsbolag erkänna detta? Svaret är väldigt enkelt. De vill inte betala ut ersättning för hästar som inte fungerar och med all rätt. Man ska inte kunna få en häst utdömd hur som helst. MEN samtidigt måste vi också inse att det finns hästar som inte är lämpliga att ha bland människor. De behöver inte alls ha blivit dåligt hanterade eller misskötta. Som vildhästar hade de KANSKE fungerat, men nu är de inte vilda utan ska leva bland människor och då får vi ta ansvar för att det fungerar.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

För att förtydliga - individen är hästen. För att försäkringsbolag anser att dåligt lynne inte finns betyder det väl inte att detta är sant. Varför vill inte försäkringsbolag erkänna detta? Svaret är väldigt enkelt. De vill inte betala ut ersättning för hästar som inte fungerar och med all rätt. Man ska inte kunna få en häst utdömd hur som helst. MEN samtidigt måste vi också inse att det finns hästar som inte är lämpliga att ha bland människor. De behöver inte alls ha blivit dåligt hanterade eller misskötta. Som vildhästar hade de KANSKE fungerat, men nu är de inte vilda utan ska leva bland människor och då får vi ta ansvar för att det fungerar.

tjae,, det kanske är så enkelt att vi människor när vi arbetar med hästar måste börja lära oss tänka utifrån individen.. Inte som jag uppfattar dig, få hästen att börja tänka som människor.

Där har du en grundsten i människans ansvar för att få det att fungera!!

Jag sa en gång till en mkt erkänd tränare att min häst va dum i huvudet,, tränaren svarade att ingen häst kan ens tänka i dom banorna utan sänder hela tiden signaler.

Kan du inte tolka din individs signaler så framhäver du endast vem som är dum i huvudet!!

Ganska tänkvärda ord.;)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men vad FN jag var där och såg vad som hände! Och fortfarnade så är inte hela händelsen filmad! Hästen avlivades inte för att hon ramlade av utan pga det som hände efteråt som inte finns filmat.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*delvis knapplån*

Jag tycker att alla ska vara försiktiga med att uttala sig åt något håll, med tanke på den olyckliga utgången för både häst och ryttare. Det var ju en fruktansvärd olycka och ett smärre under att hon överlevde, så kommentarer om hennes ridning och att hon avlivade hästen "bara för att hon trillade av" ger en lite dålig bismak. Hennes hjärta stod still i 17 minuter! Jag tycker förstås att det alltid ska vara den sista utvägen att ta bort ett djur om inga andra alternativ finns, men med tanke på hur tufft det här måste ha varit för alla inblandade så avstår jag från att spekulera i om de hade kunnat göra annorlunda.

:bow::bow:

Håller med dig helt och hållet. Klokt inlägg!

Norrland
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ni som tycker det är hemskt att hästen avlivades - om det var er egen häst som sparkat er så illa så att ni faktiskt dog och sen klarade er av ren tur, skulle ni ha kvar hästen då?

Jag skulle tagit bort den hästen, utan tvekan, och den som anklagade mig för det skulle få sina fiskar varma.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*kl*
Rent löjligt med de spekulationer vissa här hänger sig åt i fråga om hästen var felbehandlad, ung, galen eller vad det nu babblas om...:grin:

Jag tycker citatet från Matilda är ganska talande o borde respekteras!

- Jag vet vad jag utsatte mamma och pappa för. De ska inte behöva känna ångest för att jag ska rida just den hästen, förklarar hon familjens beslut.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tur att hon klarade sig, men jag tycker inte att det ser ut som att hästen SLÄNGER av henne.. Hade jag hamnat i sån obalans av nån anledning på min lilla häst (som också är 4 år) hade nog hon också girat undan ordentligt.
Att hästen sparkade med vilje ska man nog inte läsa in för mycket i. På sätt och vis är dcet synd att man inte ser hela klippet, jag skulle gissa att hästen kickar av bara farten och för att nåt åker ner vid benen på den. Om en häst får nåt som fastnat vid benen kan den ju rätt lätt kicka för att bli av med det. Men nu ser vi ju inte vad som hände och jag antar att ingen här var på plats så man vet ju inte om hästen backade tillbaka och verkligen siktade på henne eller om den bara blev rädd.

Men, hästen är redan avlivad och tjejen lever iallafall. Jag själv hade nog inte avlivat den, men det är jag
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men vad FN jag var där och såg vad som hände! Och fortfarnade så är inte hela händelsen filmad! Hästen avlivades inte för att hon ramlade av utan pga det som hände efteråt som inte finns filmat.

Har du egentligen läst de inlägg du svarar på?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*kl*

Jag lägger inga som helst personliga värderingar i om hästen borde ha avlivats eller inte, däremot fick diskussionerna mig att tänka på att hundar, oftast så kallade "kamphundar" som bitit människor eller djur svårt avlivas nästan alltid (ofta krävs det väl av polisen), oavsett om det anses vara hunden det är "fel på" eller om den inte är rätt uppfostrad. För att hunden är farlig, och då är det ändå inte lika stor risk att den gör så stor skada som en häst kan göra som är ett betydligt större djur. Ett hundbett är ju ingenting jämfört med att bli ihjälsparkad.

För oavsett vad det är som ligger bakom att ett djur skadar någon annan utan att det är ett rent misstag ( tex hoppar och råkar landa på någon), alltså med flit, är farlig. Ska man då riskera att det händer fler olyckor? Missförstådd eller ej, ska ryttaren behöva ha kvar en häst hon inte kan lita på, och vem skulle vilja köpa en opålitlig häst? Klart att det FINNS de som vill göra det, men det är ingen garanti att det händer igen.

Olyckor händer alltid. Vissa individer är dessutom opålitligare än andra. Är man korkad om man värnar om sin egen och andras säkerhet?
Det finns människor som inte är pålitliga, som är farliga och som inte är "friska i huvudet". Dessa spärras in för att de inte ska skada sig själv eller sin omgivning.. De får vård, men de går inte "lösa".

Eftersom jag inte var på plats och inte vet vad som hände så kan jag inte uttala mig om fallet, jag är inte insatt. Men om en häst skulle attackera mig oprovocerat och med flit, då skulle jag inte vilja rida den hästen mer.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag förstår mkt väl varför man väljer att avliva en häst som redan har en allvarlig skada bakom sig. En sån häst är nog dessutom inte den lättaste att sälja.

Sen är det ju självklart media skriver att hon kastas av hästen! Vem skulle annars läsa? Aftonbladet motor besökte dragracing em i somras och reportern fick åka med i en dubbel-dragster. Inget direkt speciellt med den bilen, men i tidningen stod det att reporten kört en top fuel på under 5 sekunder ;)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tur att hon klarade sig, men jag tycker inte att det ser ut som att hästen SLÄNGER av henne.. Hade jag hamnat i sån obalans av nån anledning på min lilla häst (som också är 4 år) hade nog hon också girat undan ordentligt.
Att hästen sparkade med vilje ska man nog inte läsa in för mycket i. På sätt och vis är dcet synd att man inte ser hela klippet, jag skulle gissa att hästen kickar av bara farten och för att nåt åker ner vid benen på den. Om en häst får nåt som fastnat vid benen kan den ju rätt lätt kicka för att bli av med det. Men nu ser vi ju inte vad som hände och jag antar att ingen här var på plats så man vet ju inte om hästen backade tillbaka och verkligen siktade på henne eller om den bara blev rädd.

Men, hästen är redan avlivad och tjejen lever iallafall. Jag själv hade nog inte avlivat den, men det är jag


Frågan är kanske mer, vad skulle du kännt om det var ditt barn som blev sparkat o låg död i 17 minuter?
Skulle du fortfarande vilja se ditt barn rida hästen eller någon annans barn?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja, tog bara hennes andra inlägg. Men det förstår nog personen ifråga. Och för de som undrade hur hästen sparkade så fastnade inget vid hästens ben eller så. En häst kan bli rädd och sparka men borde ändå ha koll på vart ryttaren är och den hade fri flyktväg.

Håller för övrigt med de senaste inläggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

tänkte också på det... under filmklippet säger reportern hur hästen "kastar av ryttaren" när hon "bara" ramlar av.. Men det är ju en kombination av att dels ska media alltid överdriva, och dels har de som rapporterar och skriver artiklar inte alltid koll på vad det är de skriver om. För en som inte vet vad som är fram och bak på en häst så blir man ju alltid avkastad om man trillar av hästen, oavsett vad som händer..
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

:bow:

Allmänt:

Nu gissar jag bara, men som det ser ut i filmklippet, hamnar ryttaren inslängd i väggen, hästen försöker fly undan det inträffade (och inte braka in i väggen).
Därmed hamnar ryttaren bakom hästen - sen slutar filmklippet.
Det är ju ganska enkelt att läsa ut att det var DÄR hästen råkade sparka ryttaren (Av ren olyckshändelse, för att den blev skrämd).
Jag vet inte om det var så, då jag inte var där, men inte vände väl hästen tillbaka och sparkade ryttaren bara för att attackera, efter att den flytt därifrån?
(För i filmsnutten är den påväg därifrån så att den skulle sparka med "vilje" tror jag inte en sekund på)


Nu ska jag inte säga att det var rätt eller fel att avliva, men så länge inte en häst är rent folkilsken, eller sjukligt nervös så ser inte JAG någon anledning till avlivning.
Alla hästar och människor passar inte ihop med varandra, och att avliva för att man själv inte klarar av hästen, eller för att man är rädd för hästen tycker jag är fel.

Jag har varit med om hästar som anfallit folk, och även en häst som med vilje KASTAT (inte som i filmen där det skett av missförstånd) av ryttaren och sparkat denne i huvudet för att skada - men både den och andra hästar har nu hamnat i bra hem och har inga av dessa beteenden kvar!

Men nu är ju avlivningen redan gjord, och jag tycker inte att någon ska ha dåligt samvete för det, även om det finns folk som tycker annorlunda!
En död häst lider inte.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Fast är det någon som sagt något annat än att det var en olycka?

Jag kan inte se att någon och minst Matilda hävdat att det var något fel på hästen, utan snarare att det kändes fel att ha hästen kvar eftersom den varit inblandad i 2 mycket allvarliga olyckor?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 598
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp