Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja måste ju försvara Matilda o familjen, jag känner verkligen med dom! Kan säga att Matilda sett denna tråd och blev besviken över vilka hemska kommentarer många har här. :(

Många besserwizzers (stavning?) här! :cool:

Jag förstår henne. Tråkigt att den skulle urarta så här.

*kl*

Moderator - kanske dags att stänga tråden nu?

Norrland
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Man ska först å främst ha klart för sig att det är en unghäst och unghästar brukar reagera lite mera "naturligt" än en äldre.

I mina ögon så verkar inte denna individ "klar för uppgiften" tyvärr heller inte ryttaren. Det saknas både balans och rytm, i mina ögon påminner HELA ritten fram till olyckan som "hela havet stormar" det vinglas både till höger och vänster och ryttaren verkar arbeta mera emot hästen än med den. Att sedan ekipaget verkar ha olika syn på vägvalet efter det sista hindret är ganska förståligt eftersom ryttaren styr in på hindret från vänster till höger och det då är väldigt naturligt för en unghäst att i landningen fortsätta till höger.

Naturligt för en unghäst är oxå att den blir skrämd när ngt plötsligt dimper ner från ryggen i framstupa sidoläge för att slutligen med en duns braka in i sargen. Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. DETTA ÄR MKT VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG!!

Tragisk olycka va det och otrolig tur att ryttaren överlevde men skulle förmodligen aldrig ha överleft detta om inte en Narkosläkare + en brandman fanns på plats i plubliken. Tyvärr är denna olycka inte på ngt sätt unik, detta har hänt förr och kommer hända igen.

Om denna individ har "sparkat" människor tidigare så kan det finnas en förklaring till det, som jag skrev Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. En annan förklaring kan vara brist på hur en unghäst ska hanteras och lära sig att respektera sin ledare. Ytterligare så kan det även vara så att just denna individ av en eller annan orsak varit rent farlig och människo hatare.

Är det det sista så ska naturligtvis inte hästen behöva lida mera utan omgående avlivas, tyvärr Boj så kan jag inte hålla med dig i ditt bestämda uttalande så vida du nu inte har förstahandsuppgifter som styrker din så bestämda uppfattning.

Personligen så vill inte jag lägga över skuldfrågan på hästen.
Håller med!
Hon ramlar av pga av centrifugalkraften när hästen inte är helt med på var de ska.
Min hoppryttare åkte av in i sargen på nästan samma vis. Hon tog själv på sig skulden- att hon var otydlig med vägvalet efter hindret.

Jag köper heller inte att hjärtat stog stilla i 17 minuter. Utan syrgas skulle hon vara hjärnskadad idag- även med HLR. Media formulerade hästen som "bångstyrig" o att den KASTADE av henne, så nej media ville göra bra nyheter- förbättra dramat mer.
Sen är det som Coari skriver att de kan slå efter att ngt har hängt utmed sidan.
Det var bara otur- en olycka som man får ta med i beräkningen.

Vad vet vi vad som föranledde sparken mot Pappan:confused:
Han kanske stog illa till om hästen blev skrämd.

Jag har själv blivit trampad över hjärtregionen, men inte var det så att hästen med "berått mod" ville ha ihjäl mig.

Olyckor händer med hästar- dagligen.Lite egen skuld får vi ta på oss själva.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Som unviersitets student i ämnet psykologi så inser jag att Hiddeous har mer högskolepoäng än mig i ämnet, så det blir lite fånigt när ni käbblar emot, eftersom att ni inte är insatta i terminologin i ämnet

Och därför inte ser vad HIddeous skriver

Hen har aldrig skrivit det ni tillskriver denna, utan bara talat om ett begrepp som heter "frysning"

Hånande smileys visar bara på brist på förståelse av vad som skrivs och när man blir osäker tar man till andra handlingar.
Överlägsenhet och hån tex



Bra svarat ;)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Och efter det sista stycket i mitt inlägg, så slängde du in en hånande smiley
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag antar att du inte läste Coari's inlägg....eftersom du inte läst tråden menar jag.....

Jo jag har läst hela tråden och Coaris inlägg och jag förstår var hans syn på saker kommer ifrån - då jag också "sopat" upp efter andra. Har fått ta ansvar för hästar vars ägare inte klarar av dem. Inte en gång utan många gånger

jag och han har jobbat med att hantera andras hästar, och det ger vissa erfarenheter. En hovis kommer inte undan med att skylla på hästen i alla fall inte en kvinnlig. den måste sko /hantera den säkert oavett om den sparkar eller inte

däremot försvarar jag inte om någon är otrevlig

det enda jag håller med om är att ägaren alltid har ansvaret
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men allvarligt, att håna någon gör man ju bl a när man skriver att personen har bristande kunskap. Hur vet man det genom ett forum? Man ser vilka slutsatser folk drar. Framförallt att man tolkar in en massa saker

Man tillskriver hästen mänskliga faktorer som att frysa till is, lägga sig ner när de blir rädda osv. I nästa mening menar man att det inte finns avvikande individer hos hästar utan att det helt och hållet beror på bristande hantering, hur vet man det? En sak vet man, det finns avvikande människor och för den delen även puckon som sådana.

Samma människor skriver sen i en del inlägg att många förmänskligar hästen, personligen tycker jag mig se prov på mycket av det i den här tråden.

jag gör mig inte löjlig över er bristande kunskap - jag bara konstaterar den

Nu har du dessutom grötat ihop en massa saker

det enda jag talat om är termerna demonisering

och Frysning

Vissa hästraser är mer benägna till frysning än andra .

Mitt halvblod tar till flight och skuttar runt - men nordis står still, det innebär inte att han är mindre stressad utan att han "fryser". Han kan i självaverket ha mycket högre hjärtfrekvens

Det kanske inte skyddar honom från rovdjuret, men det kanske hjälper honom att "blockera" fasen "bli uppäten". Jag såg en gång ett rovdjur äta på ett levande djur som stod stilla. Det var det osmakligaste jag har sett.

det är ju faktiskt inte alla djur som lyckas undkomma - en del blir ju de fakto uppätna: och rovdjur dödar inte humant först. Denna frysning fyller då kanske en funktion?

det Hiddeous har försökt peka på är att det är komplicerat. Och ja vissa raser skall inte ha flightrespons på samma sätt. Lippi och Fries enligt upppgift
Nordis och isis är också mindre flyktbenägna än andra raser.


jag tycker att det är ni som hånar - när ni inte ger er tid att sätta er in i begrepp - utan bara avfärdar med att "alla vet". Det är inte respektfullt.

Ja alla vet fight or flight - och i det här fallet så utlöstes båda responserna, men det finns fler på repertoaren

och beteende är lite komplicerat och orsakas av mer komplexa orsaker än att en häst är OND eller ett Pucko (dvs demonisering)

Det är människors tolkningar av ett beteende, men en tolkning är inte = orsak

psykologin har ett mer nyanserat sätt att se på världen
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Håller med!
Hon ramlar av pga av centrifugalkraften när hästen inte är helt med på var de ska.
Min hoppryttare åkte av in i sargen på nästan samma vis. Hon tog själv på sig skulden- att hon var otydlig med vägvalet efter hindret.

Tror inte heller att ryttaren i detta fallet skyller på hästen att hon ramlade av.

Jag köper heller inte att hjärtat stog stilla i 17 minuter. Utan syrgas skulle hon vara hjärnskadad idag- även med HLR.

Så du menar att läkaren och brandmannen som gjorde HLR ljuger? Vet folk som hållit på längre med HLR än 17 min. Man brukar säga att en kritisk tid är 30 min med HLR. Så varför skulle du inte "köpa" att hon haft hjärtstillestånd i 17 min?

När vi går på HLR utbildningarna på jobbet så skall vi hålla på med HLR tills ambulansen kommer och inte sluta ens för att känna puls. Längre tid än 30 min brukar det inte ta för ambulans att komma på plats. Om det ger hjärnskador har med hur länga man är UTAN HLR!


Citat:
• Hur länge är det meningsfullt att göra HLR

Hur länge kan man utföra HLR vid ett andnings och hjärtstopp innan det inte längre gör någon nytta?
Kommer det syret som tillförs hjärnan att vara tillräckligt oberoende på hur länge man håller på? Om inte, kan man veta efter hur lång tid hjärnan börjar ta skada under en korrekt utförd HRL pågående?
Joakim Lundegård, Göteborg (2008-01-09)

Svar (2008-02-15):
Hur länge man kan utföra HLR vid ett hjärtstopp innan det inte längre gör någon nytta är en mycket svår eller egentligen omöjlig fråga att svara generellt på även om vi vet att ytterst få patienter överlever när HLR måste pågå längre tid än ca. 30 min. Vi vet att risken för hjärnskador ökar och chansen för överlevnad minskar ju längre tid som går och att syretillförseln till hjärna och hjärta under hela tiden är på en kritisk låg nivå. Att klart definiera hur lång tid är omöjligt när det gäller den enskilde patienten. Detta eftersom det finns många andra faktorer som spelar in förutom tiden och kvalitén på utförd HLR likaså om hjärtstoppet är bevittnat och om HLR startas omedelbart. Hjärtrytmen har visat sig ha en avgörande betydelse för överlevnaden. Patienter som har kammarflimmer när ambulansen kommer fram överlever i större utsträckning än de som har asystoli eller andra rytmer utan puls. Detta dels för att kammarflimmret är möjligt att lättare att behandla men också för att kammarflimmret i sig kan vara ett tecken på att hjärtstoppet inte varat så länge och/eller att HLR har utförts effektivt. I en del fall kan kammarflimmer föregås av en kammartackykardi. Patienten kan alltså i början av sitt hjärtstopp ha haft en kammartackykardi och därmed en viss central cirkulation även om ingen puls har kunnat kännas. I ett sådant fall kan patienten kanske överleva även om längre tid förflutit om HLR görs korrekt. Detta är en teori som kan förklara varför vissa patienter överlevt hjärtstopp och HLR under lång tid. Men vi vet också att det är svårt att utföra korrekt HLR under lång tid. Viktigt är att man byts av regelbundet.



Din andra fråga; om vi kan veta efter hur lång tid hjärnan börjar ta skada under pågående korrekt utförd HLR vet vi inte heller. Det lär finnas djur experimentella studier som har visat att under bästa tänkbara förhållanden kan man hålla på ganska länge utan påvisbara skador på hjärnan. Sammanfattningsvis; vi kan inte veta hur länge man kan hålla på innan HLR inte längre gör någon nytta och hjärnan tagit skada. Bästa rådet måste därför bli att hålla på tills man kan bli avbytt eller så länge man själv orkar.

Ann-Britt Thorén
Ordförande i HLR-rådets arbetsgrupp för HLR

Källa: http://www.hlr.nu/index.php?q=faq/visa/2008/7#q200871379
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jupp.
Nää,tyvär var jag inte smart nog att fota henne. Synd
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vad händer om lejonet som flocken flyr ifrån går till attack på en enskild individ? Försöker dra ner den och håller fast?

Då kanske "att fly" inte längre är ett särskilt vettigt alternativ. Då behövs andra strategier.

Förlåt Humelibumlan, men det ÄR verkligen lönlöst att diskutera med dig och Olgaklara. Det går liksom inte in! Inte ens de mest enkla samband. Jag ger upp.

Ja när flight inte längre är en "option" så måste man hantera situationen på något sätt

det går inte att säga till lejonet - nej nu vill jag inte leka längre.
Chock är ju en annan mekanism som underlättar upplevelsen av att bli uppäten levande
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja när flight inte längre är en "option" så måste man hantera situationen på något sätt

det går inte att säga till lejonet - nej nu vill jag inte leka längre.
Chock är ju en annan mekanism som underlättar upplevelsen av att bli uppäten levande

Vad är det som är svårt att förstå??

Ingen har opponerat sig emot att djur som hålls fast kan "frysa" eller rättare sagt ge upp, men det är inte det som är frågan i denna tråd utan det är det faktum att ett djur som blir rädd väljer i FÖRSTA hand att fly, att det under flykten tas av tex ett lejon hör inte dit.

Utan påståendet att hästar "spelar" döda direkt utan att försöka att fly är något jag inte tror på sedan får du kalla mig hur okunnig du vill som inte godtar detta utan givna källor!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja måste ju försvara Matilda o familjen, jag känner verkligen med dom! Kan säga att Matilda sett denna tråd och blev besviken över vilka hemska kommentarer många har här. :(

Många besserwizzers (stavning?) här! :cool:

det förstår jag och därför har jag inte uttalat mig om huruvida hon gjorde rätt - och det vet jag inte heller - det är som fio skrev man kan inte döma andra

Det jag gjort - är att ifrågasätta vissas tolkningar av det hela - samt att hävda att hästen är ond.

För det köper jag inte

Sånt här kan hända, hästar kan vara mer fightbenägna än flightbenägna jämfört med andra under vissa omständigheter. och det är nog min erfarenhet att sådanhär olyckor händer på grund av dessa omständigheter snarare än en ondska hos en individ

det finns faktiskt forskning på att 99% av alla problemhästar har smärta som huvudorsak till sitt "beteende". samma forksning visar på att det finns flera orsaker och sällan bara en

Det enda jag vill är att nyansera bilden hur man tolkar beteende

Att kalla andra för puckon är att göra det för enkelt för sig
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Utan påståendet att hästar "spelar" döda direkt utan att försöka att fly är något jag inte tror på sedan får du kalla mig hur okunnig du vill som inte godtar detta utan givna källor!

men har någon gjort det? Menat det rent generellt?

jag har inte gjort det i alla fall. Och jag har inte läst ngn annan mena det heller.


Det jag kan tänka är att vi vår hantering har begränsat hästens flyktmöjligheter så vi kanske stänger av vissa beteendeval genom vår hantering och då kommer andra beteenden upp istället

och här blir det rätt intressant ur en psykologisk synvinkel. För hästens val från sin repertoar säger en hel del om hur den upplever situationen

det finns djurförsök som helt släcker flyktinstinkten

En stor del av viss sorts hantering går ut på att "släcka" den
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

men har någon gjort det? Menat det rent generellt?

jag har inte gjort det i alla fall. Och jag har inte läst ngn annan mena det heller.


Det jag kan tänka är att vi vår hantering har begränsat hästens flyktmöjligheter så vi kanske stänger av vissa beteendeval genom vår hantering och då kommer andra beteenden upp istället

och här blir det rätt intressant ur en psykologisk synvinkel. För hästens val från sin repertoar säger en hel del om hur den upplever situationen
det finns djurförsök som helt släcker flyktinstinkten

En stor del av viss sorts hantering går ut på att "släcka" den


Nu sitter du ju och upprepar det vi som inget kan, har sagt i flera sidor?

Hur hästen reagerar beror på hur den upplever situationen och upplever den att den inte kan fly så slåss den och kan den inte slåss ger den upp, ganska kortfattat summerat.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

men har någon gjort det? Menat det rent generellt?

jag har inte gjort det i alla fall. Och jag har inte läst ngn annan mena det heller.


Det jag kan tänka är att vi vår hantering har begränsat hästens flyktmöjligheter så vi kanske stänger av vissa beteendeval genom vår hantering och då kommer andra beteenden upp istället

och här blir det rätt intressant ur en psykologisk synvinkel. För hästens val från sin repertoar säger en hel del om hur den upplever situationen

det finns djurförsök som helt släcker flyktinstinkten

En stor del av viss sorts hantering går ut på att "släcka" den

Om du läser tråden så är det just det att vissa påstår att hästar väljer att spela döda istället för att i första hand fly. Det är det enda jag opponerar mig emot!

Hästar som sitter fast på ett eller annat sätt brukar "ge upp" till slut.

Rent genetiskt sätt så kan man inte "släcka" flyktinstinkten liksom man inte kan få hästar att sluta springa in i brinnande stall tex. Däremot så kan man lära hästen att ha ett mindre flyktbeteende, men i grund och botten så är det genetiskt betingat så det är inte "bort avlat" som vissa vill påstå heller.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Om du läser tråden så är det just det att vissa påstår att hästar väljer att spela döda istället för att i första hand fly. Det är det enda jag opponerar mig emot!
Men VAR står det?

Hästar som sitter fast på ett eller annat sätt brukar "ge upp" till slut.

Rent genetiskt sätt så kan man inte "släcka" flyktinstinkten liksom man inte kan få hästar att sluta springa in i brinnande stall tex. Däremot så kan man lära hästen att ha ett mindre flyktbeteende, men i grund och botten så är det genetiskt betingat så det är inte "bort avlat" som vissa vill påstå heller.

Men visst kan du ändra beteende med selektiv avel

och att det påverkas på den enskilda individen skall du få källa på

Seligman har skrivit bok och gjort försök i ämnet - skall se om jag hittar honom på nätet

jag skall också leta upp en korrekt definition av termen släcka ( det handlar om inlärningspsykoligi och inte om genetik)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu sitter du ju och upprepar det vi som inget kan, har sagt i flera sidor?

Hur hästen reagerar beror på hur den upplever situationen och upplever den att den inte kan fly så slåss den och kan den inte slåss ger den upp, ganska kortfattat summerat.

Vilket kan tyda på att vi varit överens hela tiden - och att ni missförstått Hiddeous

Nästan alla upprörda internet bråk brukar ju sluta med att man inser att man missförstår varandra

Hiddeous kanske gör missen att ni är insatt i terminologin? Och därför uttrycker sig på ett sätt som inte förstås utan missförstås

Jättevanligt bland folk som kan för mycket om ett ämne
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vilket kan tyda på att vi varit överens hela tiden - och att ni missförstått Hiddeous

Nästan alla upprörda internet bråk brukar ju sluta med att man inser att man missförstår varandra

Hiddeous kanske gör missen att ni är insatt i terminologin? Och därför uttrycker sig på ett sätt som inte förstås utan missförstås

Jättevanligt bland folk som kan för mycket om ett ämne

Vilken bra analys där... eller så kan bara personer inte ta sig tid att läsa ordentligt vad folk skriver o tolka det som det står... och när man frågar 7 gåner efter filmer som visar hästar som spelar döda och istället för att få svaret, det är inte så jag menar, får flera idiotförklaringar, så kanske man satt ribban lite knasigt för att förstå varandra..
Men den kanske är vanligt hos folk som tror de vet allt och alla andra inget..

Sen kan man ju oxå ändra sig efter 12 sidor...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ursprungligen postat av Hiddeous
Det finns raser som är kända för att inte fly. Men jag har haft varmblodsindivider på hela skalan, från väldigt flyktbenägna (högt med fullblod) till fastfrysarvarianten - de spelar mer döda - och till märrar som regelrätt gått till motattack. Jag ville visa på variationerna, inget annat. Det tror jag är relevant i sammanhanget.

Nä nu blommar löken :eek: hästar som spelar döda?! Det låter inte så fiffigt ur överlevnadssynpunkt :cool:

Kan ju inte vara lätt att rida en sån häst, om den blir rädd och slänger sig på rygg och spelar död... Ja, då blir man ju mos varje gång.. :angel::eek:

Det är inte alls ovanligt att hästar som blir rädda lägger sig ner. Jag har sett det hos flera olika unghästar. Till och med vid så odramatiska saker som tränsning. Så osannolikt eller inte, det händer.

Fast nu pratar vi ju om helt olika saker, du pratar om hästar som sitter fast och/eller upplever ett tvång och stänger av, ger upp och lägger sig ner.

Finns även hästar som gör det i protest, jag har haft 2 såna som la sig när man satte upp på dem.

Jag pratar annars om en situation där hästen blir skrämd och möjligheten att fly finns.
Är hästen fast så ska den slåss i första hand och kan den inte slåss så ger de upp.

Har då någonsin sett en flock hästar lösa i hagen som blir rädda och drar iväg?
Har du då någon gång sett någon av dem inte springa, utan lägga sig ner o spela död?

.......................
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp