Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det har inget med detta att göra om man är ödmjuk eller inte. jag skriver bara vad jag vet och inget annat.

Visst kom fram med källor så kan jag tro på det du hävdar.

Som unviersitets student i ämnet psykologi så inser jag att Hiddeous har mer högskolepoäng än mig i ämnet, så det blir lite fånigt när ni käbblar emot, eftersom att ni inte är insatta i terminologin i ämnet

Och därför inte ser vad HIddeous skriver

Hen har aldrig skrivit det ni tillskriver denna, utan bara talat om ett begrepp som heter "frysning"

Hånande smileys visar bara på brist på förståelse av vad som skrivs och när man blir osäker tar man till andra handlingar.
Överlägsenhet och hån tex
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hästen kan omöjligt ha anfallit om den sparkade henne på väg ned (den mest tillförlitliga uppgiften hittils)

Var kommer den ifrån?
Har bara läst där det står efter avramlingen och ögonvittnen som bekräftar det.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Förmodligen en människa som har lång erfarenhet av att sopa upp efter andra människors förehavanden läs bristande hantering

Mitt rättstavningsprogram reagerar på ditt inlägg :angel:

Jag antar att du inte läste Coari's inlägg....eftersom du inte läst tråden menar jag.....
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Som unviersitets student i ämnet psykologi så inser jag att Hiddeous har mer högskolepoäng än mig i ämnet, så det blir lite fånigt när ni käbblar emot, eftersom att ni inte är insatta i terminologin i ämnet

Och därför inte ser vad HIddeous skriver

Hen har aldrig skrivit det ni tillskriver denna, utan bara talat om ett begrepp som heter "frysning"

Hånande smileys visar bara på brist på förståelse av vad som skrivs och när man blir osäker tar man till andra handlingar.
Överlägsenhet och hån tex

Jag skriver det som de flesta vet. Hånande inlägg står du själv för ganska bra liksom hånande smilys!

Fortfarande så är hästens starkaste överlevnadsinstinkt att fly, att den sedan lägger sig ner när det sitter fast på olika sätt var det inte frågan om öht. En häst som kan fly flyr som första val, sedan spelar det ingen roll hur många poäng man har i psykologi..
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Som unviersitets student i ämnet psykologi så inser jag att Hiddeous har mer högskolepoäng än mig i ämnet, så det blir lite fånigt när ni käbblar emot, eftersom att ni inte är insatta i terminologin i ämnet

Och därför inte ser vad HIddeous skriver

Hen har aldrig skrivit det ni tillskriver denna, utan bara talat om ett begrepp som heter "frysning"

Hånande smileys visar bara på brist på förståelse av vad som skrivs och när man blir osäker tar man till andra handlingar.
Överlägsenhet och hån tex


Men allvarligt, att håna någon gör man ju bl a när man skriver att personen har bristande kunskap. Hur vet man det genom ett forum?

Man tillskriver hästen mänskliga faktorer som att frysa till is, lägga sig ner när de blir rädda osv. I nästa mening menar man att det inte finns avvikande individer hos hästar utan att det helt och hållet beror på bristande hantering, hur vet man det? En sak vet man, det finns avvikande människor och för den delen även puckon som sådana.

Samma människor skriver sen i en del inlägg att många förmänskligar hästen, personligen tycker jag mig se prov på mycket av det i den här tråden.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag tycker att du inte är lite fräck, å ena sidan beklagar du dig över att människor är hånfulla i den här tråden. I en annan tråd beskriver du bl a "härskatekniken", att då påstå att människor är okunniga det måste väl vara ett typ exempel på härskar teknik. Med vilken rätt gör du sådana uttalanden?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men detta bevisar ju bara din brist på kritisk tänkande

I programmet grannfejden så var det ett inslag med en kvinna som hade mångahundar. Hon blev en visa på många forum - där hon själv i egen hög person skrev inlägg om vilken fantasisk uppfödare och hundtränare hon var.....

Ni tror ju på allt som skrivs som sanning, kollar själva inga fakta och framför allt tänker inte till

Jag är kritisk till dig. Hur vet vi vilken hästkunskap du faktiskt har? :crazy: Det kanske är du som kan jämföras med hundkvinnan - vad vet jag??

Jag tycker att det är osympatiskt hur du dundrar fram i denna tråd. Hur många inlägg har du skrivit utan att ha läst hela tråden? Om någon är hånfull och otrevlig är det väl du?

Om du inte märkt det tidigare, så finns det ögonvittnen i tråden samt de som faktiskt känner de inblandade parterna.

Norrland
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men herregud vilken diskussion det har blivit om detta.

Jag kan bara berätta det jag vet och eftersom jag måste vara den som känner familjen bäst av alla i denna tråd så kan jag bara säga att det är verkligen inga "tävlingssnobbar" som bara ser till prestationer och ytligheter!
Matilda älskade hästen ifråga, trots hans beteende, men ville inte utsätta sina föräldrar (i synnerhet mamman!) för mer oro och tyckte att för allas bästa var det bästa att avliva honom.
Matilda hade t ex gått ut i hagen till hästen så fort hon fick permission från sjukhuset och hälsade på hemma (det sa hennes mamma till mig, jag såg det inte själv, och menade att hon inet hade låtit M göra det om hon vetat om det).
Familjen dömde inte hästen personligen men det kändes ohållbart att chansa med en sådan typ av oberäknelig häst. Ska inte SÄKERHETEN gå först?

Som sagt - det här är en familj som på alla sätt o vis engarerar sig i hästar, de ägnar även tid åt god hantering och de ÄR kunniga OCH mycket vana vid unghästar. Vad mer kan man göra? Kanske hade hästen kunna räddas av en sådan som Klaus F. Hempfling? Vem vet. Men varför är det så viktigt? Varför är det så himla viktigt vad som VERKLIGEN, djupt rotat, var den verkliga orsaken till hästens beteende? Om inte "vanliga" goda, kunniga, erfarna hästmänniskor kan få ordning på den? Som har ordning på ett stort antal andra unghästar utan problem?

Jag förstår att folk reagerar på rubriken i medierna ("hästen KASTAR av ryttaren") för det stämmer inte, och det ser vi ju alla att det va ett olyckligt fall, men det som hände EFTERÅT var enligt ÖGONVITTNEN (till mig berätatt av Matildas mamma!) att hästen kom tillbaka och avsiktligen sparkade mot henne och det HÅRT. Jag hade också svårt att tro på det så jag frågade mamman om det verkligen var just så och enligt henne var det så det gick till.
Fler ögonvittnes versioner här? För dom som känenr att de absolut måste veta...

Som svar på någons fråga om hästen hade tänkts att säljas senare om inte detta hänt? Förmodligen ja. När den vara färdigutbildad och visat bättre beteende när den mognade.... Men nu orsakade den för ANDRA gången, avsiktligt (eller iaf inte utan mening - kalla det vad ni vill) en allvarlig skada på människor... Oavsett vad den verkliga orsaken till hästens beteende var så vet jag inte vem som hade VELAT ta sig an hästen och ta reda på det. Vem, förutom typ Hempfling (som ser på hästar på ett fantastiskt sätt, jag håller på o läser hans bok Hästens själ), hade kunnat få ordnign på detta beteende hos hästen? När inte denna duktiga familj fick det... Det är MIN mening.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja vad kan man säga...

Att du orkar:bow:

Ja måste ju försvara Matilda o familjen, jag känner verkligen med dom! Kan säga att Matilda sett denna tråd och blev besviken över vilka hemska kommentarer många har här. :(

Många besserwizzers (stavning?) här! :cool:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja måste ju försvara Matilda o familjen, jag känner verkligen med dom! Kan säga att Matilda sett denna tråd och blev besviken över vilka hemska kommentarer många har här. :(

Många besserwizzers (stavning?) här! :cool:

Förstår det och hoppas hon kan se förbi nötterna i denna tråden och deras inlägg, de representerar inte männskligheten, iallafall inte i mitt liv!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Matilda säger själv i flera länkade interviuver att hästen slog 2 gånger, en gång i sargen o en gång i bröstet på henne..


Helt OT men Oj, imponerad att hon minns det innan hon "dog" faktiskt. Mindes hon själva dödsögonblicket oxå ? Stod det något om det? Innan min olycka så minns jag bara att jag var ute och gick med hästen sedan har smärtminnet eller nått kopplat bort själva händelsen. En minneslucka på ca 20 meter typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Helt OT men Oj, imponerad att hon minns det innan hon "dog" faktiskt. Innan min olycka så minns jag bara att jag var ute och gick med hästen sedan har smärtminnet eller nått kopplat bort själva händelsen. En minneslucka på ca 20 meter typ.

Hm.. jag gissar att hon fått det berättat för sig och återberättar det..
Hon var ju på tävling och jag antar det var en bunt åskådare på plats som kunnat berätta vad som skedde?
Eller förutsätter vi att alla ljuger för henne om vad som skett?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Alltså nyfiken på det oxå om hästen inte hade träffat på "fel ställe" eller hur man ska säga att den kanske bara hade träffat hennes arm eller någon annan stans som inte gjort att hon hade fått hjärtstillestånd hur hade det sett ut då?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Alltså nyfiken på det oxå om hästen inte hade träffat på "fel ställe" eller hur man ska säga att den kanske bara hade träffat hennes arm eller någon annan stans som inte gjort att hon hade fått hjärtstillestånd hur hade det sett ut då?

Men herregud - vad spelar det för roll?! Då hade man väl tagit ställning till DET aktuella tillståndet och om hästen reagerat på samma farliga sätt, oavsett var sparken träffade, så hade de säkert diskuterat avlivning pga hästens tidigare beteende.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja måste ju försvara Matilda o familjen, jag känner verkligen med dom! Kan säga att Matilda sett denna tråd och blev besviken över vilka hemska kommentarer många har här. :(

Många besserwizzers (stavning?) här! :cool:

Och jag som hoppades på att hon inte skulle ha sett den här tråden :(
Förstår att hon måste blivit ledsen. Vi är ju dock relativt många som tycker att hon gjorde rätt.. Och dom som inte tycker det har ju inte riktigt kommit med några riktiga argument till varför dom inte skulle ha tagit bort hästen. Det mesta ha ju varit att dom är dåliga hästmänniskor- måste ju vara lätt att säga om någon man inte ens har träffat. Antagligen hade dom tyckt annorlunda om det var dom själva eller deras dotter som råkat ut för den här olyckan. Jag förstår att man tycker olika. Men man kanske ska tänka sig lite för innan man skriver att det var ryttarens fel att hon blev sparkad.. Jag kan köpa att det inte var hästens fel att hon trillade av, för det var det inte. Däremot så var det knappast hennes fel att den sparkade henne.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

kl

Med tanke på det naturliga urvalet så är det nog isf en dålig framavlad gen som fått hästar i panik att lägga sig ned. För dom som läst om hästens etologi så är den ju faktiskt ett flyktdjur. Den flyr alltså när det är nått som är farligt. En vildhäst som lägger sig ner när ett rovdjur kommer lär inte kunna föra sina gener vidare... Jag har för övrigt aldrig sett en häst i panik lägga sig ned, har hellre aldrig hört om det tidigare. Däremot vet jag hästar som lagt sig ned när de inte vill.


En viss fuxmärr var på väg ner när en ny ryttare skulle testa henne efter att jag ridit in henne. Hon satt iof bara på rumpan innan jag lyckades få ryttaren att släppa tyglarna.:o
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

föresten du har inga gamla kort på henne någonstans? Vore kul att ha :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp