Bukefalos 28 år!

Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vadå "plötsligt slungar av sin ryttare"? Ryttaren tappar balansen och åker av och hästen tänkte ju knappast att "haha nu ska jag sparka henne också". Vilket skitsnack:cool:
Och att den skadat människor tidigare är ju ett ganska tydligt tecken på att nåt är fel antingen i hanteringen lr hästens miljö. Varför har det inte skapat reaktioner hos ägare/skötare och gjorts nåt åt? Varför tas hästen ut på en tävling den helt klart inte är redo för, särskilt som den anses farlig?

En häst "jävlas" inte, hämnas inte och kan inte planera i förväg.:grin:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag tycker det var ett moget och ansvarsfullt beslut att avliva hästen! Tjejen visade ju att hon var mån om sina föräldrar, de skulle slippa ångesten att hantera och veta att hon hanterar en farlig häst. Och att sälja en sådan häst, det tycker jag är att utsätta andra för stor, kanske tom livsfara! Tänk om fler hästmänniskor kunde ta sådant ansvar! :bow:

Och att dilla om oerfaren unghäst, felhanterad häst, stackars häst osv, det får mig att undra om de som tycker det var fel att avliva hästen över huvud taget har erfarenhet av hästar?! Och är läskunniga!
Hästen sparkade ryttaren EFTER den trillat av, hade det varit en engångsföreteelse hade man ju kunnat bortse från det. Men fakta är ju att hästen mosat tjejens pappa också! Det var ju brutna revben och gud vet vad!
Så felhanterad, har ont, unghäst eller kombination av flera av de sakerna, hästen är FARLIG! Varför utsätta sig för att dö? :confused:

Och vad har att försäkringsbolag inte godkänner lynnesfel att göra med det här fallet?

Min förra häst var farlig att rida. Hantera var han bara "medelfarlig" än så länge, där var det "bara" risk att bli nedsprungen eller få någon arm avklämd.
Ridmässigt var han rejält farlig, han kunde ta sig för med i stort sett vad som helst, skena bland bilar på asfalt var en favorit han hade, en annan att bära iväg i galopp när man satt upp, en gång höll han på att vräka sig sig igenom ett staket och in i en trädgård för att han inte fick galoppera direkt efter jag suttit upp.
Jag gav bort honom till erfaret hästfolk som dessutom var veterinär, men var ofta mycket rädd för att han skulle lyckas skada någon allvarligt! De som fick hästen tog till slut bort honom då de hittade ett medfött fel på hästen som förmodligen var anledningen till att han var farlig. Det kändes jättebra att veta att hästen var borta, att han inte hann skada någon allvarligt!
Kan inte se en enda vettig anledning till att ha låtit min förra häst leva vidare och till slut lyckas skada någon! Dessutom var han knappast lycklig i sitt beteende!



Håller med dig!
Jag förstår att hon inte ville ha kvar hästen, och att sälja en sådan häst blir oftast bara problem för hästen, den blir en vandringspokal. Att avliva den var nog ändå det bästa, för allas skull.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vadå "plötsligt slungar av sin ryttare"? Ryttaren tappar balansen och åker av och hästen tänkte ju knappast att "haha nu ska jag sparka henne också". Vilket skitsnack:cool:
Och att den skadat människor tidigare är ju ett ganska tydligt tecken på att nåt är fel antingen i hanteringen lr hästens miljö. Varför har det inte skapat reaktioner hos ägare/skötare och gjorts nåt åt? Varför tas hästen ut på en tävling den helt klart inte är redo för, särskilt som den anses farlig?

En häst "jävlas" inte, hämnas inte och kan inte planera i förväg.:grin:

Men jeeeezzzz.....

1. Tror inte reporten på Expressen TV är så jävla insatt i ridsport. Själva nyheten var att hon överlevde 17 min hjärtstopp tackvare personer på plats som gorde hlr tills ambulansen kom..

2. Det var hennes häst, hon avlivar den väl om hon tycker det är lämpligt. I detta fall ville hon inte utsätta sina föräldrar för onödig oro
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det var hennes häst, hon avlivar den väl om hon tycker det är lämpligt. I detta fall ville hon inte utsätta sina föräldrar för onödig oro

Det finns en annan aspekt att se till också, vad hade man tyckt om denna person om hon sålt hästen vidare OCH ytterligare olyckor hade hänt. Jag kan känna mig rätt säker på att uppfattningen hade varit en helt annan än nu, då hade människan antagligen varit en luredrejare mm som sålt en häst som man visste hade förorsakat olyckor tidigare.

Jag tycker inte man ska stirra sig blind på själva avåkningen, jag har själv åkt av någon av mina hästar men inte har jag avlivat dem för det. Det handlar ju om hur hästen beter sig i ögonblicket, hade hästens stampat på mig och jag hade märkt att det inte handlat om en olycka så helt klart hade pållen blivit en handväska, tofflor eller en trevlig brasdekoration.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Dessa ord tål att upprepas en gång till:

Nu är det så att det var DERAS häst och iomd så var det DERAS beslut och tack o lov inte några förståsigpåare på ett forums beslut.

Det kryllar säkert av "tjejer/killar med jag kan ta hand om den missförstådda hästen och så lever vi lyckliga ialla våra dagar syndromet". Men nu tyckte ägarna att avlivning var det bästa för alla så då är det säkert ett bra beslut.


:bow: även åt Humelibumlans senaste inlägg - bra skrivet!

All heder åt hästens ägare som fattade det svåra beslutet.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hela ritten ser vinglig ut i mina ögon, när de sen hamnar i riktig obalans Matilda ramlar av (filmen tar slut) så gör hästen det som är naturligt!
Hästen sparkar mot "lejonet" som ramlar ner och flyr sedan!

Hästar är bytesdjur! När något kommer upp bakom dem kan det lika bra vara ett lejon i deras ögon= de sparkar för att försvara sig.

Men det vi alla vet är att en välriktad spark från en häst ger skador, tråkigt bara att samma häst lyckas 2gånger, men vissa hästar är ju mer bakskygga än andra.

Vad familjen väljer att göra med Matildas häst tycker jag är upp till dem, det finns ju många veckor/år av hästens liv vi inte vet något om.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag är ganska säker på att era föräldrar inte heller skulle vilja se en häst som orsakat er död, det kan väl inte vara så svårt att förstå? :confused:

Vad skulle min olycka - för vad tv-inslaget visar är en olycka - ha med hästens psyke att göra? Om jag dör - och jag har faktiskt råkat ut för samma sak som Matilda, men med lindrigare utgång - skulle jag ha blivit ursinnig om mina föräldrar la skulden på hästen. Bäst att skriva in det i testamentet, tror jag!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

KL
Alltså, ta bort hästar pga att dom beter sej naturligt är fel och kommer alltid vara fel tycker jag. Tänk vad många hästar som skulle behöva tas bort pga olyckor, att ta bort dom för att dom blir skrämda och reagerar som hästar reagerar. Nu får man nästan hoppas då att hästen verkligen var farlig och inte en vanlig ung lite bakskygg häst som reagerar som hästar alltid reagerat.

Eller duger bara hästar som aldrig sparkar oavsett hur skrämda/trängda dom än känner sej? Att en häst hotar med att sparka i boxen eller i själva hanteringen är oförsvarsbart, det ska dom inte göra, medvetet får dom aldrig se på en männska och sen vända sej och rikta in en spark. Men dom tänker ofta inte när dom blir skrämda.

Men som sagt så hoppas jag hästen var farlig och om den var såpass farlig att dom tvingas ta bort den pga av det så ska den inte vistas på tävlingar med mycket folk runt omkring.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vad skulle min olycka - för vad tv-inslaget visar är en olycka - ha med hästens psyke att göra? Om jag dör - och jag har faktiskt råkat ut för samma sak som Matilda, men med lindrigare utgång - skulle jag ha blivit ursinnig om mina föräldrar la skulden på hästen. Bäst att skriva in det i testamentet, tror jag!

:confused:
Vad menar du nu?
Och jag har skrivit att det har med hästen psyke vart??
Och vart har jag skrivit att det inte var en olycka?

Om du dör, så tror jag din ilska över vem som anklagas är lite skitsamma faktiskt, som förälder så skulle ja ha väldigt svårt att se en häst som dödat mitt barn oavsett situation!

Och som läskunnig kan jag läsa mig till att sparken inte filmades och eftersom jag även ser bra, så såg jag oxå att den saknades på filmen.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag är ganska säker på att era föräldrar inte heller skulle vilja se en häst som orsakat er död, det kan väl inte vara så svårt att förstå? :confused:

Många i denna trådens brist på respekt gör mig illamående!:mad:

Alltså, man måste väl endå förstå att det är stora flyktdjur vi håller på med, stora hästar med egna känslor och ideer och rädslor. Att vänta sej att det aldrig ska hända olyckor, att ett sånt djur aldrig ska av misstag sparka än pga att den blir tex rädd, då ska man nog inte hålla på med dessa djur övht.

Jag vet att mina föräldrar vet om hur hästar är, hästar kan göra ett glädjesprång i skogen eller bli rädd och sticka eller gå omkull eller så kanske jag av misstag råkar hamna i fel situation med min snälla häst eller tex befinna mej bakom honom samtidigt som han blir väldigt skrämd. Dom vet om risken och dom vet också om att min häst inte medvetet skulle sparka mej och om det händer så är det inte hans fel, dom skulle snarare behållt honom som ett minne av mej, pga att jag hade velat det. Men alla är ju olika men endå.

Det är väl endå det första man får lära sej att aldrig någonsin befinna sej bakom en häst, oavsett hur snälla dom än är. Det finns ingen garanterat sparkfri häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja det är flyktdjur? Men vad har det med saken att göra?? :confused:

Det står ju inte att hästen avlivades pga av sparken, utan pga av respekt för hennes föräldrar o de skulle slippa leva med ångesten att se henne rida den mer... Är det verkligen så svårt att fatta??:eek:

Ja, dina föräldrar skulle säkert behålla en häst som sparkat ihjäl dig o hedra den som ett minne, det tror jag verkligen alla normalt fungerande föräldrar skulle göra... :grin:

Som kuriosa, så behöver du inte befinna dig bakom en häst för att bli skadad och det går fort när de snurrar runt o slår om det är vad de vill.... men det har du säkert oxå lärt dig!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vilken tur att hon överlevde!

Tycker inte att man borde avlivat hästen.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

KL

Kan inte någon mer skriva att *hästar är faktiskt flyktdjur*....

:cool:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja det är flyktdjur? Men vad har det med saken att göra?? :confused:
Det har verkligen med saken att göra, dom reagerar innan dom tänker och att anklaga en häst för att reagera som en häst är fel.

Det står ju inte att hästen avlivades pga av sparken, utan pga av respekt för hennes föräldrar o de skulle slippa leva med ångesten att se henne rida den mer... Är det verkligen så svårt att fatta??:eek:
Det är ju ännu värre, om hästen inte ens har några lynnesfel och dom tar bort den istället för att sälja den till folk som klarar av hästen.

Ja, dina föräldrar skulle säkert behålla en häst som sparkat ihjäl dig o hedra den som ett minne, det tror jag verkligen alla normalt fungerande föräldrar skulle göra... :grin:

Men seriöst, varför ta bort en häst som beter sej som en häst, det är ett liv det handlar om, har inte hästar rätt till ett liv eller? Såfort dom inte beter sej som maskiner och går dit folket vill och inte har några åsikter så ska dom bort?

Och ja, min föräldrar känner till hur hästar är och vad det är för djur och för vilka risker man utsätter sej för när man umgås med dom. Det betyder inte att dom skulle ta bort hästen pga en olycka. Och nej det hör inte alls till vanligheterna att folk gör så, skulle vara hemskt om det var vanligt.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det har verkligen med saken att göra, dom reagerar innan dom tänker och att anklaga en häst för att reagera som en häst är fel.


Det är ju ännu värre, om hästen inte ens har några lynnesfel och dom tar bort den istället för att sälja den till folk som klarar av hästen.



Men seriöst, varför ta bort en häst som beter sej som en häst, det är ett liv det handlar om, har inte hästar rätt till ett liv eller? Såfort dom inte beter sej som maskiner och går dit folket vill och inte har några åsikter så ska dom bort?

Och ja, min föräldrar känner till hur hästar är och vad det är för djur och för vilka risker man utsätter sej för när man umgås med dom. Det betyder inte att dom skulle ta bort hästen pga en olycka. Och nej det hör inte alls till vanligheterna att folk gör så, skulle vara hemskt om det var vanligt.

Okey, du begriper inte! *check*
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst


Hästar är inga maskiner.

och

Nu vet jag inte vad denna hästen har orsakat för skador innan men har man kunnat hoppa och hoppträna den så borde man ha kunnat hantera den tidigare.
Man behöver inte avliva en häst för att den kickar efter en på tävling. Det finns många hästar som kickar och vill kicka mot folk, ja, men man kan lära/utbilda de till att sluta med sådana dumheter. Vilket skickliga ryttare är bra på.

Det var min åsikt. Du har din. ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 695
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp