Bukefalos 28 år!

Häsnynslösa människor i skogen!

Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag ringde polisen, vet inte vad dom gjorde. Jag had eju inga namn eftersom dom vägrade uppge. Just den marken ägdes av en hästhatare som inte bodde därute så där var ingen hjälp att vänta av honom:angel:


Vi hade andra jaktlag som var jättetrevliga och inte alls såna, men det var folk som bodde där själva och ägde den marken. Det andra var idioter som bara kom när dom jagade.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

skulle haft kamera, rida förbi när de stod uppställda o ba "omelett" *klick*
o så fsf där ifrån :rofl:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

En gång nyligen på den smala sandvägen vi rider på (typ bredd som bredare motionsspår) Där kom en äldre man i full fart på sån cykel, saktar inte in utan precis som din jeppe far han helt oberörd förbi mej och hästen NÄRA eftersom det är så trångt. Jag skrek precis som du gjorde och karln bara fortsatte trots att jag skrek att jag ville prata med honom:angel: Han höll dessutom på att meja ner en hundägare som blev lika arg som jag:mad:

Det är ju konstigt att de inte verkar kunna varken se eller bry sig om sin omgivning. Jag funderade på om de cyklade med tidtagning eller nåt sånt, men då får de ju hålla sig på en plats där de inte riskerar att möta andra i så fall.
Nonchalanta jävlar är det:devil:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Klart bärplockare ska få vara i skogen. Det är deras ibland underliga beteende som kan vara jobbigt. De försöker gömma sig bakom buskarna och när man är precis brevid dem hoppar de rakt upp. Det har jag varit med om flera gånger. Om jag ser dem brukar jag ropa hej eller så och då är det inga problem. Men när de hoppar upp som raketer är det ganska otrevligt.
Svampplockare har ofta för vana att försöka gömma sig. Antar att de är rädda för att avslöja sina svampställen.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Självklart får de finnas men när man ser att de hör vad man säger men ändå sitter de o trycker och nästan kryper in ännumer under busken. Och framförallt inte svarar på tilltal då blir jag ilsk, min häst reagerar inte heller på så mkt och troligtvis skulle hon inte reagerat på den bärplockaren heller.

Det är precis så jag också tycket. Alla som vill ska få vara i skogen, men man får se sig om och ta hänsyn till alla andra också. Inte bete sig som om man är ensam där. Att inte svara på tilltal är ju idiotiskt tycker jag. Undrar hur de tänker? (de kanske tror de är osynliga?)
Kommunikation är nödvändigt. Att prata borde inte vara speciellt svårt för de flesta. Många är ju rädda för hästar och då är det ännu viktigare att man kan prata med varandra så alla kan känna sig lugna och trygga.
Vi har tex Brukshundsklubben här några gånger om året då de har spårhundstävling väldigt nära vårt hus. Åt båda håll dessutom. Det har hänt att hästar blivit skrämda när framrusande lös tävlande hund kommit farande och det har hänt att häst och ryttare ridit rakt över deras spår och förstört tävlingen för hundar.
Inte roligt för någon.
I våras ringde jag till brukshundsklubben för att ta reda på när de har sina tävlingar. Jag fick alla datum och tider av en jättetrevlig människa.
Nu vet jag när vi inte ska rida ut och de får ha sina tävlingar utan störningar från hästar.
Kommunikation är bra :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Klart bärplockare ska få vara i skogen. Det är deras ibland underliga beteende som kan vara jobbigt. De försöker gömma sig bakom buskarna och när man är precis brevid dem hoppar de rakt upp. Det har jag varit med om flera gånger. Om jag ser dem brukar jag ropa hej eller så och då är det inga problem. Men när de hoppar upp som raketer är det ganska otrevligt.
Svampplockare har ofta för vana att försöka gömma sig. Antar att de är rädda för att avslöja sina svampställen.
Även hästrädda människor gömmer sig gärna bakom ett träd o tittar fram just lagom till när hästen kommer dit o hoppar till så får människa bekräftat att hästar är otäcka;)
 
Senast ändrad:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Cyklisten kanske inte har en aning om hur hästar funkar, har du tänkt på det? Alla är inte hästkunniga här i världen.
Om du vet vilken cykelklubb som finns i närheten kan du ju vänligt prata med dem och be om att få informera hur de ska bete sig vid möte med hästar.
Att han inte stannade kanske berodde på att han inte hörde dig? Eller trodde att du pratade med någon annan eftersom han inte hade en aning om att han hade gjort något fel?

Jag fattar att det var en lite otäck incident, men själv skulle jag inte rört upp himmel och jord för en händelse som denna.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Det är ju konstigt att de inte verkar kunna varken se eller bry sig om sin omgivning. Jag funderade på om de cyklade med tidtagning eller nåt sånt, men då får de ju hålla sig på en plats där de inte riskerar att möta andra i så fall.
Nonchalanta jävlar är det:devil:

Ja eftersom det är en hel del cyklister på skogsvägarna så är det här ju tydligt mer hänsynslösa individer, andra kan mycket artigt och trevligt sakta in, t o m stanna osv och hälsa vänligt så avarterna är säkert såna personer när det gäller annat också, som bilförare tex:eek:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Svampplockare har ofta för vana att försöka gömma sig. Antar att de är rädda för att avslöja sina svampställen.

Ja, det tror jag också:rofl: Klassiskt:devil:

jag frågade ett par om de hittat mycket och båda förnekade snabbt och försökte dölja sina korgar:rofl:
Jag vet en massa ställen och blir sur när jag ser andra där:angel:

Såna är vi när vi är svampplockare:rofl:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

I skogen jag rider finns det mkt crossar och liknande, men har nog slutat åkt där så mkt nu. Brukade iaf stanna eller sakta ner när de såg oss, men i hörde ju och såg dom mkt tidigare än de såg oss oftast :grin: iaf en gång när vi var ute och red ty 6 st så hörde vi att det kom crossar så vi red upp på sidan, och när crossen kom bakom en "svag" krök så ser han oss och tvärbromsar (vi stod inte nära) och hans cross ramlar, han och hans kompisar försvann fort därifrån kan man ju säga :p ingen av våra hästar blev rädd så det var ju tur och hoppas nog att de lärde sej nånting:grin:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Hehe jag har spårat med hund också och svurit efter dessa j*vla hästmänniskor som inte kan låta mina spår vara :angel: Nej men när jag tränade aktivit med hunden så brukade jag ringa grannstallet o säga vart jag lagt mitt spår och be dem vänta med att rida där. Självklart tänkte jag ju också på vart ja la spåren så jag inte hindrade dem totalt.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Vi har oxå en hel del marodörer vid vårt stall. Senast var det en kille som körde en sån pytteliten minicross (eller nåt i den stilen). Han körde förbi flera ggr när vi red i paddocken men han störde oss ju inte direkt just då. Men när vi ska leda tillbax hästarna till stallet ja då kommer han ytterligare en gång i full fart bakifrån, den lät dessutom mycket högre än vanliga mopeder (antagligen ordentligt trimmad). Flera av hästarna blir oroliga o studsar omkring och en av de nyare skenar iväg till stallet varmed tjejen som ledde honom puttas omkull och hänger med en bit... Killen hade i alla fall vett nog att stanna o se riktigt skamsen ut :o han bad dessutom om ursäkt till tjejen som blödde från både hakan, händerna och ena knät...

Har inte sett till honom nåt mer faktiskt :D
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Om cyklisten är hästvan eller inte är oväsentligt i det här fallet. Det jag är upprörd över är att han inte saktade ner när han närmade sig. (eller styrde åt sidan) och framförallt att han inte svarade på tilltal, trots att jag upprepade gånger ropade och påtalade att jag pratade med honom. Han vred inte ens på huvudet. Bara stirrade rakt fram och cyklade som en galning. DET upprör mig.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Om cyklisten är hästvan eller inte är oväsentligt i det här fallet. Det jag är upprörd över är att han inte saktade ner när han närmade sig. (eller styrde åt sidan) och framförallt att han inte svarade på tilltal, trots att jag upprepade gånger ropade och påtalade att jag pratade med honom. Han vred inte ens på huvudet. Bara stirrade rakt fram och cyklade som en galning. DET upprör mig.

Inte för att försvara någon men det är många nu som har på sina Mp3 och telefoner och lyssnar på musik när de Cyklar/Joggar. Det har ifs inte nåt med att göra att han inte saktade ner och tog hänsyn men det kanske förklarar varför han inte hörde dig. Det har jag råkat ut för några gånger när jag vatt ute och cyklat att någon man känner ropar eller nåt och man bara Cyklar vidare för att man inte hör.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Vi har en granne hemma, en gammal gubbe som TUTAR järnet när han passerar hästarna. Nån skällde ut honom en gång och då svarade han med en ledsen min: "men jag tänkte bara förvarna lite att jag skulle köra förbi"!

Snäll tanke ;) :D

Nirak
hahaha nej va gulligt eller va man ska säga! :D såna gubbar gillar vi som försöker iaf (Y)
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Om cyklisten är hästvan eller inte är oväsentligt i det här fallet. Det jag är upprörd över är att han inte saktade ner när han närmade sig. (eller styrde åt sidan) och framförallt att han inte svarade på tilltal, trots att jag upprepade gånger ropade och påtalade att jag pratade med honom. Han vred inte ens på huvudet. Bara stirrade rakt fram och cyklade som en galning. DET upprör mig.

:rofl: De låter EXAKT som galningen jag mötte och det roliga är att idag sa en annan tjej i stallet att hon mött samma dåre:eek: samma sak igen, totalt hänsynslös, skiter i att väja, sakta upp eller ens visa att han sett hästen.

Om du inte bodde så långt från oss kunde man tro att det var samma:rofl:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Åtminstone här är många bär och svampplockare utländska, polacker etc. Kanske är därför de inte svarar på tilltal, det fattar inte att man pratar med dem?
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

I skogen jag rider finns det mkt crossar och liknande, men har nog slutat åkt där så mkt nu. Brukade iaf stanna eller sakta ner när de såg oss, men i hörde ju och såg dom mkt tidigare än de såg oss oftast :grin: iaf en gång när vi var ute och red ty 6 st så hörde vi att det kom crossar så vi red upp på sidan, och när crossen kom bakom en "svag" krök så ser han oss och tvärbromsar (vi stod inte nära) och hans cross ramlar, han och hans kompisar försvann fort därifrån kan man ju säga :p ingen av våra hästar blev rädd så det var ju tur och hoppas nog att de lärde sej nånting:grin:

Om du menar att klaga på dem du skriver om förstår jag verkligen inte varför. För att de existerar?
Dem sköter sig ju som dem ska.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Man kan ju börja med att klaga på att det är olagligt att framföra motorfordon i skog och mark i annat än näringssyfte.
De ska hålla sig på anvisade, instängslade banor... Det är ingen regel som finns för att jävlas, utan det finns flera skäl.
Inte ens på din egen mark får du köra cross/fyrhjuling hur som helst.

Sen vet även jag att åkarna (och tom klubbarna) skiter högaktningsfullt i detta ( i vårt län tom uppmuntrar klubbarna till denna olagliga körning).
Så länge de visar allmänt vett (saktar in vid möte med häst tex) så känns det måttligt angeläget att bråka, men när det är idioter som är ute och blåkör...:devil:

/Migo
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 202
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp