Bukefalos 28 år!

Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Är väl vissa typer av vallhundar och gårdshundar jag har svårt att tänka mig att dom har så mycket instinkt att döda tex collie och berner sennen brukar gå oerhört lätt att ha med höns och småvilt

Min malle bryr sig inte om varken smavilt eller hons, inte ens grannens katter aven om han springer efter dem. Stannar de sa stannar han och vet inte riktigt vad han ska gora med dem. Jag har gatt med honom, okopplad, i fot possition genom en stor honsflock (minst 30 stycken) utan att han en enda gang slappte focuset pa mig och sitt jobb. Jag skulle dock inte gora det med Rottisen, hon har jakt instinkter ... Mallen har inte.

Kompisens ena Berner Sennen var tvungen att hallas i kort koppel och var super stressad att han inte kom at varken smadjur (allt fran hons till kaniner) pa samma stalle. Hennes andra tva hade lika lite problem som min Malle.
 
Min malle bryr sig inte om varken smavilt eller hons, inte ens grannens katter aven om han springer efter dem. Stannar de sa stannar han och vet inte riktigt vad han ska gora med dem. Jag har gatt med honom, okopplad, i fot possition genom en stor honsflock (minst 30 stycken) utan att han en enda gang slappte focuset pa mig och sitt jobb. Jag skulle dock inte gora det med Rottisen, hon har jakt instinkter ... Mallen har inte.

Kompisens ena Berner Sennen var tvungen att hallas i kort koppel och var super stressad att han inte kom at varken smadjur (allt fran hons till kaniner) pa samma stalle. Hennes andra tva hade lika lite problem som min Malle.
Icke rastypiskt.
Finns betydligt fler berner sennen som inte reagerar på småvilt än vad det finns mallar.
Det har liksom med drifter att göra mallar överlag har stark drift vilket berner sennen inte har.

Men då vet jag din erfarenhet.
 
Icke rastypiskt.
Finns betydligt fler berner sennen som inte reagerar på småvilt än vad det finns mallar.
Det har liksom med drifter att göra mallar överlag har stark drift vilket berner sennen inte har.

Men då vet jag din erfarenhet.

Allt jag vill saga ar att drifter inte alltid foljer rasbeskrivningar ... sarskilt inte nar det galler pitbulls (i alla fall i USA) och sarskilt inte om det ar en blandras. Och pitbulls ar, i alla fall har, nastan alltid mixed ras. (till 98% i en studie jag rakade se for ett tag sedan)

Jag har aldrig traffat en Malle som inte har mycket starka drifter. Inte vad det galler jakt ... de ar istallet leksaks galna, bollar, bitleksaker, och om agaren har starkare hander an mina, kamp leksaker. De ar inte sarkilt fortjusta i manniskor de inte kanner ... och haller sig oftast nara "sin" person.
 
Allt jag vill saga ar att drifter inte alltid foljer rasbeskrivningar ... sarskilt inte nar det galler pitbulls (i alla fall i USA) och sarskilt inte om det ar en blandras. Och pitbulls ar, i alla fall har, nastan alltid mixed ras. (till 98% i en studie jag rakade se for ett tag sedan)

Jag har aldrig traffat en Malle som inte har mycket starka drifter. Inte vad det galler jakt ... de ar istallet leksaks galna, bollar, bitleksaker, och om agaren har starkare hander an mina, kamp leksaker. De ar inte sarkilt fortjusta i manniskor de inte kanner ... och haller sig oftast nara "sin" person.
Fast jag skrev ingenting om några shittbulls så jag förstår inte vad du vill diskutera.
En malle är en av våra mest "reaktiva" raser att hålla på att påstå att dom skulle vara mindre benägna att jaga och slå över än en bernen sennen är ju bara löjligt.
Dom kräver allt som oftast ögon i nacken vilket en sävlig berner sennen sällan gör.

Orkar inte diskutera du får ha din åsikt 😅😅😅
 
Fast jag skrev ingenting om några shittbulls så jag förstår inte vad du vill diskutera.
En malle är en av våra mest "reaktiva" raser att hålla på att påstå att dom skulle vara mindre benägna att jaga och slå över än en bernen sennen är ju bara löjligt.
Dom kräver allt som oftast ögon i nacken vilket en sävlig berner sennen sällan gör.

Orkar inte diskutera du får ha din åsikt 😅😅😅

Yes, mallar ar mycket reaktiva. Alla jag traffat ar oerhort reaktiva. Alla kraver ogon i nacken. Men ingen har haft nagon uttalad jaktinstinkt. "Instinkter" och att hundar ar reaktiva innebar inte nodvandigtvis att de har jaktinstinkt.

Och var ser du att jag sagt att en Malle skulle vara mindre benagen att "sla over" en en Berner Sennen? Allt jag sager att man kan inte forutsatta att nagon ras inte gor det eller att en annan gor det.

Sedan tycker jag mig ha sett flera saga att hunden kan ha varit en pitbull?
 
Jag funderar allvarligt över travbanan ifråga faktiskt. Hästägaren säger i en intervju att detvär inte ovanligt att hundar springer in på travbanan. Hur kan det tillåtas att ens världens snällaste hund springer in på en travbana?? Nu antar jag att den här travbanan används av flera olika tränare och för lopp och inte är en enskild tränaren privata träningsbana (där man naturligtvis får ha vilka regler man vill). Men på en mer allmänt tillgänglig bana så förstår jag inte hur det kan ha tillåtits bli vanligt att hundar springer in på banan när hästar tränar där?! Vad hände med säkerhetstänkande? Även en snäll hund kan skrämma en häst och på en travbana trodde jag att man inte ville ha ens snälla hundar springande.
Jag var nyligen på en stor travbana och även där mötte vi iaf en lösspringande hund inom träningsområdet. Denne brydde sig inte alls om hästarna och var i sådan storlek att den inte utgjorde någon annan fara för hästarna än att skrämma dem när den sprang där tvärs över banan, men håller med om att det helt klart saknas säkerhetstänk på den fronten.
 
Nyfiken fråga från min hundfobiska sida. Med tanke på det jag läst här är det alltså så att de flesta hundar som är ute och går på riktigt och utan några som helst problem skulle kunna attackera och döda eller i alla fall allvarligt skada en människa eller djur?
Att massor av dessa hundar är lösa och det enda som gör att de inte bara drar iväg och dödar djur och människor är att deras ägare säger ordet "nej"?
Kan ju vara så att jag läser in fel iom min hundrädsla. Därför jag känner att jag måste fråga innan jag får någon dum tanke fastnaglad i hjärnan. 🙈
 
Nyfiken fråga från min hundfobiska sida. Med tanke på det jag läst här är det alltså så att de flesta hundar som är ute och går på riktigt och utan några som helst problem skulle kunna attackera och döda eller i alla fall allvarligt skada en människa eller djur?
Att massor av dessa hundar är lösa och det enda som gör att de inte bara drar iväg och dödar djur och människor är att deras ägare säger ordet "nej"?
Kan ju vara så att jag läser in fel iom min hundrädsla. Därför jag känner att jag måste fråga innan jag får någon dum tanke fastnaglad i hjärnan. 🙈

Jag, utan hundrädsla, läser också in samma i en del inlägg i den här tråden.
 
Nyfiken fråga från min hundfobiska sida. Med tanke på det jag läst här är det alltså så att de flesta hundar som är ute och går på riktigt och utan några som helst problem skulle kunna attackera och döda eller i alla fall allvarligt skada en människa eller djur?
Att massor av dessa hundar är lösa och det enda som gör att de inte bara drar iväg och dödar djur och människor är att deras ägare säger ordet "nej"?
Kan ju vara så att jag läser in fel iom min hundrädsla. Därför jag känner att jag måste fråga innan jag får någon dum tanke fastnaglad i hjärnan. 🙈
Nej, snarare att alla hundar under rätt (eller fel) förutsättningar är kapabla till det i princip. Det är ett tamt rovdjur vi har som sällskapsdjur liksom.
Det betyder inte att var och varannan hund skulle göra det så fort de fick chansen - bara att det är ett naturligt beteende för arten hund.

När det gäller att jaga vilt är det en hel del hundar som inte gör det enbart för att deras ägare säger "nej", det är ju till mångt och mycket det hundträning går ut på. Att lära hundarna stå emot sina impulser och göra vad vi ber dem om istället.
 
Nyfiken fråga från min hundfobiska sida. Med tanke på det jag läst här är det alltså så att de flesta hundar som är ute och går på riktigt och utan några som helst problem skulle kunna attackera och döda eller i alla fall allvarligt skada en människa eller djur?
Att massor av dessa hundar är lösa och det enda som gör att de inte bara drar iväg och dödar djur och människor är att deras ägare säger ordet "nej"?
Kan ju vara så att jag läser in fel iom min hundrädsla. Därför jag känner att jag måste fråga innan jag får någon dum tanke fastnaglad i hjärnan. 🙈
I mitt fall skulle alla mina tre (labradorblandning, storpudel och vallhundsblandning) troligtvis utan några som helst problem kunna attackera och troligtvis också döda mindre djur (harar, höns, små fåglar etc) om deras jaktinstinkt dras igång (t.ex. om en hare springer iväg). Om de fick (och lyckades). Men de är i princip alltid innanför stängslet i trädgården eller i koppel, om vi inte är iväg och tränar lydnad. Jag litar inte på att mina hundar bryr sig om "Nej" om jaktinstinkten drar igång, så de får gå i koppel eller vara innanför staket. Dock har jag trots det varit med om att mina hundar kommit lösa - några gånger har BGB haken mellan koppel och sele plötsligt lossnat av okänd anledning (en gång efter en timmes problemfri promenad), en gång ville valpen på 10 kg gå på andra sidan om en stolpe och lyckades knäcka pistolhaken på kopplet etc. Det har dock då aldrig varit några problem att kalla in dem snabbt.

Framförallt pudeln är den vars jaktinstinkt triggas lättast just nu (labben börjar bli gammal) och som är den som troligast också skulle döda (pudlar är ju inte direkt avlade för något arbete på länge, och det märks på min att mentaliteten inte alltid är i fokus i aveln), och hon har en hel del snabbhet och ork - och vet när matte inte kan fånga in henne fysiskt och inte har godis. Det är INTE bra om hon har fokus på något att jaga efter och råkar komma lös. För någon vecka t.ex. var vi ute och gick i Skånes åkerlandskap när en hare plötsligt sprang iväg på en åker - hade hon inte varit kopplad hade hon definitivt jagat efter. (jag bor i skogen där det inte är så mycket harar, så hon är inte så van vid det). Men hon är för feg för att gå på stora djur, som hästar.

Två av dem älskar dock människor och skulle aldrig få för sig att attackera en människa, om det inte typ är en främmande man som plötsligt kommer in i huset mitt i natten. Pudeln, å andra sidan, bryr sig inte ett dugg om de flesta människor - hon brukar ignorera dem och är mer försiktig. Men det är pudeln som är enklast för lite hundrädda personer att hälsa på just eftersom hon är lite lugnare än t.ex. unghunden som gärna skulle kasta sig upp i famnen och slicka i ansiktet (och hon är snabb).
 
Nyfiken fråga från min hundfobiska sida. Med tanke på det jag läst här är det alltså så att de flesta hundar som är ute och går på riktigt och utan några som helst problem skulle kunna attackera och döda eller i alla fall allvarligt skada en människa eller djur?
Att massor av dessa hundar är lösa och det enda som gör att de inte bara drar iväg och dödar djur och människor är att deras ägare säger ordet "nej"?
Kan ju vara så att jag läser in fel iom min hundrädsla. Därför jag känner att jag måste fråga innan jag får någon dum tanke fastnaglad i hjärnan. 🙈
Majoriteten av hundar har en inbyggd spärr mot att attackera människor. Men att bita tag i ett fladdrande byxben på en cyklist är väl något som är möjligt för de flesta raser som har vall och jaktinstinkt. Även de flesta brukshundar behöver tränas för att bita ordentligt dock.
 
https://www.tidningenridsport.se/hu...D3uoydOceo0M3LFmc8uCZG9kyHjuoCWxK-HiDBkY9BHKg

Polisen (på uppdrag av länsstyrelsen) har testat hunden och den klarade inte testet och Polisen rekommenderade därför avlivning.
Även om det är sorgligt låter det som det bästa i detta fallet.

Även om det är sällan som det går såhär illa tycker jag ändå att det lite för ofta inträffar händelser med lösa hundar. Här är ett till exempel;
https://www.bukefalos.se/threads/loes-hund-attackerade-haest-med-ryttare.1517796/
 
Även om det är sorgligt låter det som det bästa i detta fallet.

Även om det är sällan som det går såhär illa tycker jag ändå att det lite för ofta inträffar händelser med lösa hundar. Här är ett till exempel;
https://www.bukefalos.se/threads/loes-hund-attackerade-haest-med-ryttare.1517796/

Ja, det är alltid samma hundtyper. Jag börjar tröttna på det. Om jag möter nån med en hund av den typen lös blir jag orolig (hundpromenad eller uteritt). Möter jag nån med en lös border collie, retriever eller malle blir jag sällan orolig då de som har de raserna brukar vara vettigare hundägare och raserna stabilare mentalt och mer benägna att lyssna på ägaren.

I fallet med travhästen var det en korsning bulldog/pitbull/bully. I fallet du länkade till var det en hund som beskrevs se ut som en Cane Corso. Den och ägaren är vad jag vet inte identifierade och hittade än.
 
Ja, det är alltid samma hundtyper. Jag börjar tröttna på det. Om jag möter nån med en hund av den typen lös blir jag orolig (hundpromenad eller uteritt). Möter jag nån med en lös border collie, retriever eller malle blir jag sällan orolig då de som har de raserna brukar vara vettigare hundägare och raserna stabilare mentalt och mer benägna att lyssna på ägaren.

I fallet med travhästen var det en korsning bulldog/pitbull/bully. I fallet du länkade till var det en hund som beskrevs se ut som en Cane Corso. Den och ägaren är vad jag vet inte identifierade och hittade än.
Det är inte alltid samma hundtyper, för några år sedan var det några polarspetsar som attackerade ett par ryttare utanför Norrtälje och jag har hört om många andra raser med, så några sånna generella slutsatser kan man inte göra.
 
Det är inte alltid samma hundtyper, för några år sedan var det några polarspetsar som attackerade ett par ryttare utanför Norrtälje och jag har hört om många andra raser med, så några sånna generella slutsatser kan man inte göra.

Faktum är ändå att de raser jag är orolig för att möta är en viss typ. Jag har sällan sett ägare till den typen av raser ha hundar som de haft kontroll över (utan koppel). Jag tycker att det är oerhört obehagligt med hundar där ägarens kontroll är beroende av kopplet! Sen tycker jag att hundraser som är framavlade för kamp är obehagliga.
 
Faktum är ändå att de raser jag är orolig för att möta är en viss typ. Jag har sällan sett ägare till den typen av raser ha hundar som de haft kontroll över (utan koppel). Jag tycker att det är oerhört obehagligt med hundar där ägarens kontroll är beroende av kopplet! Sen tycker jag att hundraser som är framavlade för kamp är obehagliga.
Sett till fakta så är det inte de hundarna som står för merparten av attackerna på hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 375
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 694
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp