Bukefalos 28 år!

Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Det är inte alltid samma hundtyper, för några år sedan var det några polarspetsar som attackerade ett par ryttare utanför Norrtälje och jag har hört om många andra raser med, så några sånna generella slutsatser kan man inte göra.
De är lättare att värja sig emot dock. Det blir generellt inte lika stora skador lika snabbt.

Men jag förbereder mig mentalt alltid om jag möter någon med större hund som inte verkar ha kontroll på den.
 
De är lättare att värja sig emot dock. Det blir generellt inte lika stora skador lika snabbt.

Men jag förbereder mig mentalt alltid om jag möter någon med större hund som inte verkar ha kontroll på den.
Händelsen jag tänker på var lösa hundar och det gick rätt illa. Har för mig att det var malamute som är rätt stora hundar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Händelsen jag tänker på var lösa hundar och det gick rätt illa. Har för mig att det var malamute som är rätt stora hundar.
Jo jag kommer ihåg, och det var två hundar. Jag tänker att hade det varit bara en så hade det kanske inte gått så illa. Beroende på hur pass hon slog sig när hon trillade av hästen givetvis.
 
Ja, det är alltid samma hundtyper. Jag börjar tröttna på det. Om jag möter nån med en hund av den typen lös blir jag orolig (hundpromenad eller uteritt). Möter jag nån med en lös border collie, retriever eller malle blir jag sällan orolig då de som har de raserna brukar vara vettigare hundägare och raserna stabilare mentalt och mer benägna att lyssna på ägaren.

I fallet med travhästen var det en korsning bulldog/pitbull/bully. I fallet du länkade till var det en hund som beskrevs se ut som en Cane Corso. Den och ägaren är vad jag vet inte identifierade och hittade än.
Jag håller helt med även om långt ifrån alla ägare till border collies och retrivers heller har full koll så vet man att hundarna inte kommer börja kampa med hästens svans och slå över till fullt dödamode om hästen försvara sig, istället flyr dom om hästen blir sur.
 
Inget sorgligt alls, en skithund mindre.
Ja jag tycker inte heller det är något att sörja
Sett till fakta så är det inte de hundarna som står för merparten av attackerna på hästar.
Nej men dom allra flesta hundar går att bryta om människor är närvarande dom här hundarna är totalt avstängda för allt runt omkring man kan ha ihjäl dom innan dom släpper för fasen.

Sånt man tränar normala skyddshundar till.
 
Jag håller helt med även om långt ifrån alla ägare till border collies och retrivers heller har full koll så vet man att hundarna inte kommer börja kampa med hästens svans och slå över till fullt dödamode om hästen försvara sig, istället flyr dom om hästen blir sur.

Precis, den där "dödamode" som du skriver är inte lika starkt i vissa raser som i andra. Sen finns det naturligtvis undantag. Men en ras som avlats för att ha det har naturligtvis mer av det precis som att en vallhund har mer vallinstinkter än en ras som inte avlats för vallning.
 
Mja, en skyddstränad hund måste kunna släppa på kommando. Superultraviktigt.
Den får även lära sig att KLARA folk som skriker sparkar och på andra sätt gör den illa, att släppa på kommando var inte alls poängen.
Poängen med inlägget var att en kamphund inte på något vis behöver tränas till att fortsätta sin attack oavsett vad som händer.

Den släpper när den är död eller dödat, en vanlig hund går att bryta på något vis.
 
Precis, den där "dödamode" som du skriver är inte lika starkt i vissa raser som i andra. Sen finns det naturligtvis undantag. Men en ras som avlats för att ha det har naturligtvis mer av det precis som att en vallhund har mer vallinstinkter än en ras som inte avlats för vallning.
Ja ensamma med ingen uppbackning, utan helt själva går dom till attack för att ha ihjäl ett tamdjur som ingår i vardagen i Sverige.

Skillnad på att jaga vilda djur eller slåss med andra hundar men att attackera en häst med ryttare på ryggen är fan i mig sjukt.
Normala hundar märker mycket väl att det även är en människa på ryggen.

Så många hundar jag vrålat åt och jagat en bit med hästen, dom har full koll på att jag sitter där uppe.

Respektlösa utan dess like skulle jag kalla den här typen av hund.
 
Ja jag tycker inte heller det är något att sörja

Nej men dom allra flesta hundar går att bryta om människor är närvarande dom här hundarna är totalt avstängda för allt runt omkring man kan ha ihjäl dom innan dom släpper för fasen.

Sånt man tränar normala skyddshundar till.
Och det vet du genom personliga erfarenheter av hundattacker på t ex häst? Ett fall i Huvudsta för några år sedan så var det två män som släppte sina hundar på ett ekipage, ryttaren blev avkastad, hästen skenade hem och hamnade sedan på klinik med svåra skador. Polisen hittade aldrig förövarna så ras går inte att svara på. De här personerna hade med andra ord full kontroll på sina hundar innan attacken och troligen även efteråt då hundarna inte förföljde hästen utan de försvann från platsen med personerna.

2018 omhändertog polisen 46 hundar för tester och utvärdering enligt deras egen statistik, tydligen finns det ingen uppgift hos socialstyrelsen. Av de 46 hundarna var 63% blandraser och 37% rasrena. Det framgår ingenstans vilka blandningar det handlar om. Det framgår inte om någon av hundarna hade varit inblandade i attacker på hästar och det framgår inte heller om de varit inblandade i några attacker på människor eller om det varit t ex andra hundar.

-Akita 1 st
-Dogo Argentino 1st
-Dogo Canario 1st
-Amstaff 6 st
-Schäfer 1st
-Rottweiler 4 st
-Tervuren 1st
-Fila Brasiliero 1st
-Ovtjarka 1st

Socialstyrelsens statistik säger däremot att det förekommer ca 400 hundattacker per år som de får kännedom om. Av de 400 är ca 1/3 bitskador från egen hund. Ska man då utgå från polisens statistik så har 176 attacker utförts av blandraser och renrasiga 106. Det finns fortfarande inget som säger att det är hästar som attackeras utan det handlar fortfarande om de hundar som polisen omhändertar för utvärdering.

Ska man se till hundens natur så ligger det i generna att förfölja något som flyr, hur många incidenter sker inte per år när snälla Fido smiter från sin ägare och drar efter en katt, en hare, ett rådjur mm och i en del fall även dödar det som flyr? Hamnar de i polisens register över hundar som testas? Nej.

Summa summarum, det är alltid ett handhavandeproblem när det kommer till hundattacker. Skaffa inte en hund du inte klarar av att hantera och se inte efter en hund du inte kan hantera. Jag har sett flera incidenter där en kopplad hund drar iväg med den som håller i kopplet, ibland rakt ut i trafiken. Oavsett ras eller blandning ska man ha sådan pli på hunden att de lyder kommando.

Visst är det en tragedi för alla inblandade när en attack sker, oavsett om det är den bitne, hundägaren eller hunden. Alla dessa förbannade coronablandningar, smuggelhundar och rescues som inte har något i vårt samhälle att göra, som inte mår bra och vars enda syfte är att göda egoistiska kräk skulle inte ha någon marknad om folk tänkte efter lite före. Tyvärr känner jag många normalbegåvade personer som är helt dumma i huvudet när det kommer till hundar. :(
 
Vi ska även inte glömma bort alla de hundattacker som sker där polisen aldrig får fatt i förövaren/förövarna, där hundägaren fått fatt på sin hund och snabbt avvikit från platsen med kanske en död hund eller katt kvar. Inte heller då kan man säga något om ras och de hundarna tas som regel aldrig hand om av polis utan det blir istället en anmälan om skadegörelse och böter ibland, oftast bara ett försäkringsärende.
 
Har 3 gånger varit med om tillfällen det kunde blivit attack om jag inte suttit på hästar som har anfall är bästa försvar. 2 gånger Schäfer och 1 Malle. Utöver alla småhundar som kommit rusande men inte kunnat göra något större skada då deras mun är så liten.
 
Den får även lära sig att KLARA folk som skriker sparkar och på andra sätt gör den illa, att släppa på kommando var inte alls poängen.
Poängen med inlägget var att en kamphund inte på något vis behöver tränas till att fortsätta sin attack oavsett vad som händer.

Den släpper när den är död eller dödat, en vanlig hund går att bryta på något vis.
Har du gått in och försökt bryta ett riktigt hundslagsmål någon gång, eller träffat på en hund som lyckats slå vilt och inte vill ge upp bytet? Det är verkligen inte "bara att bryta" oavsett ras.
Oftast måste man fysiskt övermanna/lyckats ta undan båda djuren. Släpper man två hundar som bråkat för tidigt ryker de ihop igen precis som den här hunden sprang tillbaka in genom stalldörren. Det är samma sak när de hamnar där i huvudet.
 
Senast ändrad:
Och det vet du genom personliga erfarenheter av hundattacker på t ex häst? Ett fall i Huvudsta för några år sedan så var det två män som släppte sina hundar på ett ekipage, ryttaren blev avkastad, hästen skenade hem och hamnade sedan på klinik med svåra skador. Polisen hittade aldrig förövarna så ras går inte att svara på. De här personerna hade med andra ord full kontroll på sina hundar innan attacken och troligen även efteråt då hundarna inte förföljde hästen utan de försvann från platsen med personerna.

2018 omhändertog polisen 46 hundar för tester och utvärdering enligt deras egen statistik, tydligen finns det ingen uppgift hos socialstyrelsen. Av de 46 hundarna var 63% blandraser och 37% rasrena. Det framgår ingenstans vilka blandningar det handlar om. Det framgår inte om någon av hundarna hade varit inblandade i attacker på hästar och det framgår inte heller om de varit inblandade i några attacker på människor eller om det varit t ex andra hundar.

-Akita 1 st
-Dogo Argentino 1st
-Dogo Canario 1st
-Amstaff 6 st
-Schäfer 1st
-Rottweiler 4 st
-Tervuren 1st
-Fila Brasiliero 1st
-Ovtjarka 1st

Socialstyrelsens statistik säger däremot att det förekommer ca 400 hundattacker per år som de får kännedom om. Av de 400 är ca 1/3 bitskador från egen hund. Ska man då utgå från polisens statistik så har 176 attacker utförts av blandraser och renrasiga 106. Det finns fortfarande inget som säger att det är hästar som attackeras utan det handlar fortfarande om de hundar som polisen omhändertar för utvärdering.

Ska man se till hundens natur så ligger det i generna att förfölja något som flyr, hur många incidenter sker inte per år när snälla Fido smiter från sin ägare och drar efter en katt, en hare, ett rådjur mm och i en del fall även dödar det som flyr? Hamnar de i polisens register över hundar som testas? Nej.

Summa summarum, det är alltid ett handhavandeproblem när det kommer till hundattacker. Skaffa inte en hund du inte klarar av att hantera och se inte efter en hund du inte kan hantera. Jag har sett flera incidenter där en kopplad hund drar iväg med den som håller i kopplet, ibland rakt ut i trafiken. Oavsett ras eller blandning ska man ha sådan pli på hunden att de lyder kommando.

Visst är det en tragedi för alla inblandade när en attack sker, oavsett om det är den bitne, hundägaren eller hunden. Alla dessa förbannade coronablandningar, smuggelhundar och rescues som inte har något i vårt samhälle att göra, som inte mår bra och vars enda syfte är att göda egoistiska kräk skulle inte ha någon marknad om folk tänkte efter lite före. Tyvärr känner jag många normalbegåvade personer som är helt dumma i huvudet när det kommer till hundar. :(
 
Har du gått in och försökt bryta ett riktigt hundslagsmål någon gång, eller träffat på en hund som lyckats slå vilt och inte vill ge upp bytet? Det är verkligen inte "bara att bryta" oavsett ras.
Oftast måste man fysiskt övermanna/lyckats ta undan båda djuren. Släpper man två hundar som bråkat för tidigt ryker de ihop igen precis som den här hunden sprang tillbaka in genom stalldörren. Det är samma sak när de hamnar där i huvudet.
Ja jag står fast vid att det går att bryta dom flesta andra raser , ja jag har varit med om flera slagsmål och jag vet absolut att även andra hundar tar omtag och är höga på adrenalin, men andra raser är inte 30 kg rena muskler avlade just för att aldrig ge sig, dom är bara vanliga hundar som slåss och får du undan dom så lugnar det sig en kamphund får man inte undan på något vis.
 
Ja jag står fast vid att det går att bryta dom flesta andra raser , ja jag har varit med om flera slagsmål och jag vet absolut att även andra hundar tar omtag och är höga på adrenalin, men andra raser är inte 30 kg rena muskler avlade just för att aldrig ge sig, dom är bara vanliga hundar som slåss och får du undan dom så lugnar det sig en kamphund får man inte undan på något vis.
Klart man kan bröta undan en bullhund också. De har visserligen hög kamplust och är ofta starka, men det är fortfarande hundar.
Den här hunden verkade ju inte ens omrikta och bita någon som lade sig i, vilket är vanligt hos många, många individer.

Jag har då inte varit med om att det bara "lugnar sig" så fort man lyckats skilja på hundar som är i fullt slagsmål.
 
Klart man kan bröta undan en bullhund också. De har visserligen hög kamplust och är ofta starka, men det är fortfarande hundar.
Den här hunden verkade ju inte ens omrikta och bita någon som lade sig i, vilket är vanligt hos många, många individer.

Jag har då inte varit med om att det bara "lugnar sig" så fort man lyckats skilja på hundar som är i fullt slagsmål.
Får man undan hundarna brukar det lugna sig inom några minuter.
Vem lyckas bryta dom här hundarna?
Den här gav sig inte förrän hästen ramlade över den, småhundar dör på löpande band, vem bryter hundarna?
Inte deras ägare iaf, det ska till betydligt mycket mer kraft att bryta 30 kg muskelhund än 40 kg schäfer.

Ägareproblem visst, men hundarna är också avlade just för att slåss både till kropp och själ det är inte andra hundar.
 
Får man undan hundarna brukar det lugna sig inom några minuter.
Vem lyckas bryta dom här hundarna?
Den här gav sig inte förrän hästen ramlade över den, småhundar dör på löpande band, vem bryter hundarna?
Inte deras ägare iaf, det ska till betydligt mycket mer kraft att bryta 30 kg muskelhund än 40 kg schäfer.

Ägareproblem visst, men hundarna är också avlade just för att slåss både till kropp och själ det är inte andra hundar.
Det är fortfarande hundar, inte monster. Jag har varit med om både staffe, asmtaff och någontyp av boxermix, precis som i alla andra fall gäller det att hålla fast i båda djuren (om det är ett ömsesidigt slagsmål) eller i aggressorn om det är ett anfall. Här lyckdes de ju visst bryta anfallet men misslyckades med att hålla kvar den aggressiva hunden som då sprang in och gav sig på hästen igen.
Det är inte alls säkert eller normalt att det lugnar sig efter några minuter om man inte fysiskt avskiljer djuren från varandra. Oavsett ras.
 
Jag menar, självklart är vissa hundar och vissa raser starkare både fysiskt och i drifterna än andra - vi avlar ju mot olika mål. Jag har själv rätt dåliga erfarenheter med staffar ihop med andra hundar, särskilt sådana av samma kön (ett välkänt drag hos rasen, liksom hos flera andra raser.), men att gå därifrån till att måla upp dem som monster som "ingen kan bryta!", som har någon unik "impuls att döda" och som på något vis ska vara värre än alla malamutes, mallar och schäfrar i världen bara för att de råkar ha trubbigare näsa är att ta i tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 861
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 627
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp