Bukefalos 28 år!

Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Jag menar, självklart är vissa hundar och vissa raser starkare både fysiskt och i drifterna än andra - vi avlar ju mot olika mål. Jag har själv rätt dåliga erfarenheter med staffar ihop med andra hundar, särskilt sådana av samma kön (ett välkänt drag hos rasen, liksom hos flera andra raser.), men att gå därifrån till att måla upp dem som monster som "ingen kan bryta!", som har någon unik "impuls att döda" och som på något vis ska vara värre än alla malamutes, mallar och schäfrar i världen bara för att de råkar ha trubbigare näsa är att ta i tycker jag.

Fast nu är det ju bevisat att den här individen var farlig. Mentaltestet visade att den var aggressiv. Den gjorde ju egentligen bara vad aveln sa åt den att göra. Anfalla och aldrig ge upp. Jag undrar hur andra hundar av de raserna skulle prestera på mentaltest av den typen. Kanske borde tröskeln för när Polisen testar hundar vara lägre? Tänk om omplaceringsorganisationerna hade utfört sånt mentaltest på de hundar de omplacerar? Då hade de dels kunnat låta bli att omplacera en farlig hund och dels kunnat ge den nya ägaren en bättre bild av vad det är för en individ.

Vet vi om den här hunden kom från en organisation eller om den var en privat omplacering?
 
Den får även lära sig att KLARA folk som skriker sparkar och på andra sätt gör den illa, att släppa på kommando var inte alls poängen.
Poängen med inlägget var att en kamphund inte på något vis behöver tränas till att fortsätta sin attack oavsett vad som händer.

Den släpper när den är död eller dödat, en vanlig hund går att bryta på något vis.
En bra skydd/tjänstehund behöver inte lära sig att klara det, det har de naturligt. Behöver du lära in det så är det ju inte en hund du kan lita på i skarpt läge liksom.
 
dom allra flesta hundar går att bryta om människor är närvarande dom här hundarna är totalt avstängda för allt runt omkring

Min aussiehane -31 cm & 10 kg- går inte att bryta speciellt smidigt om han går in i "killermode".
I det läget hör han inget, ser inget och känner inget.
Du kan vråla, dra, banka, göra what ever utan att han tar någon som helst notis.
Enda chansen att få bort honom är att vara kvick som fan att hysta iväg honom, om/när han bryter bettgrepp.

Detta vet jag eftersom han en gång i sitt nu drygt 7-åriga liv snappat in i "killermode" och antagonisten var en hemmaboende katt (som överlevde).

Han är en skitcool hund, glad, trevlig, noll aggressiv i vardagen etc men i botten under det, finns det och ska finnas en hel del annat.
Han är dock inget unikum på något vis, de flesta hundar kan faktiskt hamna i den typen av låsning om de blir förbannade nog och tillräckligt mycket av den typen av hårdhet/allvar/skärpa/dåd som behövs finns i botten.

Vanligare i vissa raser än andra givetvis due to vilka egenskaper rasen ska ha och i vilken omfattning, men det är sällan en enkel sak att bryta igenom, oavsett ras.
 
Fast nu är det ju bevisat att den här individen var farlig. Mentaltestet visade att den var aggressiv. Den gjorde ju egentligen bara vad aveln sa åt den att göra. Anfalla och aldrig ge upp. Jag undrar hur andra hundar av de raserna skulle prestera på mentaltest av den typen. Kanske borde tröskeln för när Polisen testar hundar vara lägre? Tänk om omplaceringsorganisationerna hade utfört sånt mentaltest på de hundar de omplacerar? Då hade de dels kunnat låta bli att omplacera en farlig hund och dels kunnat ge den nya ägaren en bättre bild av vad det är för en individ.

Vet vi om den här hunden kom från en organisation eller om den var en privat omplacering?
Just den här individen är inte detsamma som alla hundar av samma typ, och det betyder inte att anfallet hade fått en annorlunda utgång om det hade varit en hund av en annan kraftig ras i samma storlek. Alla typer av hundar kan hamna i den sortens låsning, är allt jag säger.

Jag har faktiskt ingen aning om vilka typer av test polisen utför, är det någon som har koll?
 
Just den här individen är inte detsamma som alla hundar av samma typ, och det betyder inte att anfallet hade fått en annorlunda utgång om det hade varit en hund av en annan kraftig ras i samma storlek. Alla typer av hundar kan hamna i den sortens låsning, är allt jag säger.

Jag har faktiskt ingen aning om vilka typer av test polisen utför, är det någon som har koll?
Nej självklart inte, det finns många individer som aldrig ställer till med något men faktum kvarstår kamphundar är framavlad för att slåss och inte ge sig liksom terrier extra allt.
 
Just den här individen är inte detsamma som alla hundar av samma typ, och det betyder inte att anfallet hade fått en annorlunda utgång om det hade varit en hund av en annan kraftig ras i samma storlek. Alla typer av hundar kan hamna i den sortens låsning, är allt jag säger.

Jag har faktiskt ingen aning om vilka typer av test polisen utför, är det någon som har koll?
De testar hur hunden reagerar på människor, av att bli skrämda, hur de reagerar på jakt och kamp. :)
 
Mest troligt inte. Den är inte lika farlig. Hur många chihuahua bits inte? Orsakar dock ingen skada, så många bryr sig inte om det. 🤷
Är väl det jag misstänker. Hade en hund bitit och dödat höns, kaniner eller något annat litet djur hade det troligen inte hänt något alls.

Kan ju ha missat något och att även hunden gick igång på människor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 858
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 626
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp