Bukefalos 28 år!

Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag upprepar min fråga igen till dig . Svara på den gärna så slipper du ältandet du kör .

Det finns ju ingen allemansrätt beskriven i lagen. Har du inte begripit det?
I grundlagen finns en mening och där hänvisar man till allemansrätten, men ingenstans finns allemansrätten reglerad som rätt i lagen.
Det är ju det jag vill ha ändring på. en klar lagstiftning så att även den dummaste kan få reda på vad som gäller..
Att du anser det vara ältande beror på dig själv, att du inte tar in de fakta som finns tillgängliga(behöver inte vara det jag presenterar) utan sök på allemansrätt + lag så får du se...;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej du kan inte veta något om något, just nu vet vi inte ens om den gamla rätten att låta hästen äta utmed vägen gäller eller inte. Och vi vet också att med lite sunt förnuft kan vi undvika att förstöra eller störa, väljer man platsen väl så är risken någonstans mellan minimal och obefintlig att göra det.

Vill man så kan man reta sig på allt, gräva fram lagtexter som med lite ( eller mycket) fantasi kan tolkas som att det mesta är förbjudet, man kan också välja att se problemet för vad det är. Detta är ett ickeproblem för de allra flesta, ett så stort icke problem att det inte går att hitta någon som skrivit om det på internet ( innan denna diskussionen förståss).
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej du kan inte veta något om något, just nu vet vi inte ens om den gamla rätten att låta hästen äta utmed vägen gäller eller inte. Och vi vet också att med lite sunt förnuft kan vi undvika att förstöra eller störa, väljer man platsen väl så är risken någonstans mellan minimal och obefintlig att göra det.

Vill man så kan man reta sig på allt, gräva fram lagtexter som med lite ( eller mycket) fantasi kan tolkas som att det mesta är förbjudet, man kan också välja att se problemet för vad det är. Detta är ett ickeproblem för de allra flesta, ett så stort icke problem att det inte går att hitta någon som skrivit om det på internet ( innan denna diskussionen förståss).

snacka om klara besked..först så var det en kompis som red ut på dygnslånga turer och hästarna fick fö sig själva längs vägen(vilda västern romantik?)
nu så visar det sig att det gäller en mulfull dammiga maskrosor längs grusvägarna.....lite som vad bidde de då?
de bidde ingenting...:p
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det finns ju ingen allemansrätt beskriven i lagen. Har du inte begripit det?
I grundlagen finns en mening och där hänvisar man till allemansrätten, men ingenstans finns allemansrätten reglerad som rätt i lagen.
Det är ju det jag vill ha ändring på. en klar lagstiftning så att även den dummaste kan få reda på vad som gäller..
Att du anser det vara ältande beror på dig själv, att du inte tar in de fakta som finns tillgängliga(behöver inte vara det jag presenterar) utan sök på allemansrätt + lag så får du se...;)

Läs allemansrätten så ser du att det är högst förståeligt det som står.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

snacka om klara besked..först så var det en kompis som red ut på dygnslånga turer och hästarna fick fö sig själva längs vägen(vilda västern romantik?)
nu så visar det sig att det gäller en mulfull dammiga maskrosor längs grusvägarna.....lite som vad bidde de då?
de bidde ingenting...:p

Ja precis som Inte Ungs scenario att först var det en hel äng som betades så att jakt på hjort inte kunde bedrivas där, och sen var det lite betande för hand längsmed kanterna. På någon annans mark dvs rapport i andra hand dessutom.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men jag är intresserad av att veta vilka lagliga medel en fastighetsägare faktiskt har.
För vi kan nog ta för givet att någon som känner sig överkörd som markägare kommer att driva det hela vägen precis som många driver sina rättigheter enligt allemansrätten hela vägen.

Och där någonstans på skalan så kommer den envisa Markägaren och den hänsynslösa Allemansrättsnyttjaren att hitta en gräns där de måste stå på varsin sida.
Min stora undran är var denna gräns befinner sig någonstans?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

... jakt på hjort inte kunde bedrivas där,....

Det var bockjakten.
Då så handlar det om rådjur av hankön i maj.
Ängen skulle locka ut bockarna för jakt och det var planerat sedan året innan att lämna den ängen från slåtter för det ändamålet.
En nedbetad äng lockar inte ut några bockar ur skogen.

Det är just den okunskapen som gör att ryttare ibland stör och förstör utan att ha en aning om det själva.

Det var min grannes mark och jag blev tvungen att förhandla ganska så noga för att få fortsätta att rida på den marken.
De fick jakträtt på min mark i utbyte mot ridvägar på ett över 300ha stort område.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja ursäkta jag kom inte ihåg om det var hjort eller rådjur, skulle såklart ha gått tillbaks och dubbelcheckat det.

sak samma, hela ängen var väl inte nedbetad utan de betade när de passerade förbi vid ridning enligt det sista du skrev?

du startade tråden för att upplysa obildat folk om att de måste skylta sina elstaket? Var finns alla dessa hänsynslösa allemansrätt nyttjare?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja precis som Inte Ungs scenario att först var det en hel äng som betades så att jakt på hjort inte kunde bedrivas där, och sen var det lite betande för hand längsmed kanterna. På någon annans mark dvs rapport i andra hand dessutom.

var fick du hjort ifrån? ngt du hjort alldeles själv i hittepåverkstaden?:o
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja ursäkta jag kom inte ihåg om det var hjort eller rådjur, skulle såklart ha gått tillbaks och dubbelcheckat det.

sak samma, hela ängen var väl inte nedbetad utan de betade när de passerade förbi vid ridning enligt det sista du skrev?

du startade tråden för att upplysa obildat folk om att de måste skylta sina elstaket? Var finns alla dessa hänsynslösa allemansrätt nyttjare?

Det kan jag svara på, direkt efter det att du visar på vad allemansrätt är.
Inte vad olika intresseorganisationer o myndigheter tycker utan vilka lagar som klart omfattar ordet allemansrätt i lagtexten;)

PS inte de två ställen som bara hänvisar till "allemansrätten" utan att specificera vad den innehåller.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

sak samma, hela ängen var väl inte nedbetad utan de betade när de passerade förbi vid ridning enligt det sista du skrev?
Enligt markägaren så hade ängen blivit så nedbetad att den inte längre lockade ut bockarna så att de kunde skjutas.
I början på maj så är det ju inte så mycket bete på en liten äng.

Var finns alla dessa hänsynslösa allemansrätt nyttjare?

Mycket hästtätt område nära tätort i landets mest befolkade område.
Det är trångt och ett stort tryck på naturen.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Lite fel, glidningen i ämnet med betandet har snarast gått från utspelet att rätten att vistas ute i naturen sena kvällar och nätter av någon anledning enligt utsago utan källa är försumbart och därmed kan förbjudas så markägarna slipper problemet med skräp från de som bosätter sig i skogen olagligt.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Lite fel, glidningen i ämnet med betandet har snarast gått från utspelet att rätten att vistas ute i naturen sena kvällar och nätter av någon anledning enligt utsago utan källa är försumbart och därmed kan förbjudas så markägarna slipper problemet med skräp från de som bosätter sig i skogen olagligt.

Stadsungen har återigen delat med sig av sin (i egna ögon)outsinliga visdom.

Med logiska slutsatser som att danskarna är dummare än svenskar så sätter hon standarden på sina uttalanden:D:D
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Enligt markägaren så hade ängen blivit så nedbetad att den inte längre lockade ut bockarna så att de kunde skjutas.
I början på maj så är det ju inte så mycket bete på en liten äng.



Mycket hästtätt område nära tätort i landets mest befolkade område.
Det är trångt och ett stort tryck på naturen.

Om en hästägare använder en stig 2 ggr i veckan så blir det svaga märkbara spår av detta, under förutsättning att stigen får vila efter kraftig nederbörd och vid tjällossning. Men om man använder samma stig med 10 hästar ( ett ridstall) 2 gånger i veckan så uppstår efter bara en vecka kraftiga spår o permanenta skador på det barrtäcke som finns och stigen går inte längre att använda för gående när det har regnat.

Det innebär ju att tom Lobelia (enligt henne själv) anser att ridstallet inte får rida ut där eftersom skador uppstår?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Allemansrätten finns inskriven i miljöbalken, här kan du öka på din förvirring ytterligare.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Verket hänvisar till lagtexten, som säger:t ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”.


Då frågar jag igen, vilken lagtext klargör vad "enligt allemansrätten" betyder.
Men ingenstans i Sveriges rikes lag står det att finna en enda paragraf som beskriver vad allemansrätten är.
Vilket jag hela tiden har hävdat är en stor brist.

Pamfletten du länkar till är ju en åsikt som naturvårdsverket tillverkat o för fram...ingen lag:o

Vad betyder ex visa hänsyn som det står i miljöbalken, Att man får rida sönder en stig..fast hänsynsfullt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det innebär ju att tom Lobelia (enligt henne själv) anser att ridstallet inte får rida ut där eftersom skador uppstår?

Till och med sjoberga tycker att det är ett uppenbart fall av skada/slitage som faller långt utanför allemansrätten. Oavsett om ridstallet tar betalt i företagsform, drivs ideellt eller är ett kollektivstall som hobbyverksamhet.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Enligt markägaren så hade ängen blivit så nedbetad att den inte längre lockade ut bockarna så att de kunde skjutas.
I början på maj så är det ju inte så mycket bete på en liten äng.



Mycket hästtätt område nära tätort i landets mest befolkade område.
Det är trångt och ett stort tryck på naturen.

enligt markägaren? du problematiserar med andra ord på hörsägen?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det kan jag svara på, direkt efter det att du visar på vad allemansrätt är.
Inte vad olika intresseorganisationer o myndigheter tycker utan vilka lagar som klart omfattar ordet allemansrätt i lagtexten;)

PS inte de två ställen som bara hänvisar till "allemansrätten" utan att specificera vad den innehåller.

Är du korkad eller? Det finns inskrivet klart och tydligt i miljöbalken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 379
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 879
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 314
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp