Bukefalos 28 år!

Hästköp - here we go again

EllenGM

Trådstartare
Nu är det dags igen. Förhoppningsvis får jag ta hem en ny sötnos inom kort.
Jag sitter och håller på att försöka räkna ut alla kostnader . Vet att allt är olika för alla såklart, men vilka typer av kostnader betalar ni? Ni får gärna säga hur mycket ni betalar och hur ofta också , så jag får lite referensramar!

Här är listan på det jag skrivit upp hittills
Avmaskning
Skoning:
Försäkring
Boxunderlag
Grovfoder
Kraftfoder
Veterinär
Tandkoll
Vaccin
Extra vet vid fall av olycka elr likn
Träning
Tävling
Transport hyra
Transport bensin
Utrustning
Stallhyra
 
Här är listan på det jag skrivit upp hittills
Avmaskning ca 284 kr för kolla masken, nya hästar 2gånger år och sedan 1 gång år
Skoning: 800-1300 för vanlig skoning var 5 till 8 vecka här omkring, är utbildad hovslagare så tar hand om hovarna själv på mina
Försäkring Betalar 1200 kr om året, inget liv och inte benen.
Boxunderlag Beror på väder och hur mycket hästarna äter av halmen i ligghallen
Grovfoder 1,5 till 4kr/kg billigast i inplastad storbal och dyrast hö i småbal.
Kraftfoder Beror ju på höt
Veterinär
Tandkoll Kommer inte ihåg just nu
Vaccin Beror ju på hur långt vet får åka, min bor nära med ca 2mil
Extra vet vid fall av olycka elr likn
Träning 150 kr i grupp för ca 10 år sedan
Tävling kommer inte ihåg, var så längesedan
Transport hyra Har egen
Transport bensin Beror på hur tungt jag lastar.
Utrustning Hur mycket eller lite du vill
Stallhyra Har eget
 
Hur långt är ett snöre? Med min första häst betalade jag 5000 i mån typ. Jobbade i stallet på helgerna och vi tränade inte så mkt och hon behövde inga specialskor eller specialkost. Till stallet åkte jag kommunalt och hon fick ärva mkt saker av kompisars hästar.

Nummer två var tvärtom, sällan under 15-20 t kr i månaden. Det var veterinär varje månad för olika saker varje gång första året, han specialskoddes var femte vecka för 2300, tålde inte hösilage eller damm så han fick foder för massa pengar och han var extremt känslig för skav och tryck så allt var special typ.

Nuvarande tänker jag att det blir 7-12000 i mån exkl träning och bensin.
 
Jag har legat på allt mellan 2000kr/månad till uppemot 6000kr/månad. Söker du så finns tonvis med trådar om samma ämne.
 
Avmaskning: Träckprov utökat ca 650 2 ggr om året (inte behövt avmaska i år)
Skoning: går barfota, så 400 var 8e vecka
Försäkring: ca 4000 per år
Boxunderlag: stallpellets, ca 59 * 3-4 / månaden, om sommaren ca 1-2 påsar i månaden
Grovfoder: har faktiskt inte koll på det, men 300-400 i månaden skulle jag tro
Kraftfoder: 180 var tredje månad
Bil bensin: 600 i månaden
Utrustning: varierar stort, allt från 200 kr till 10000
Stallhyra: 500 i månaden
Equiopat o kiropraktor: mellan 800-1700 i månaden
 
Jag har två hästar som står hemma på lösdrift, en minishettis och en ny storhäst på ca 155 cm (fransk import). Innan jag köpte den nya storhästen hade jag en annan storhäst i liknande storlek.

Avmaskning: För mig normalt sett 230 kr per häst två gånger om året. Nu har jag fått in en ny häst, så nästa gång blir en utökad variant med odling för stor blodmask. Sedan tillkommer eventuellt avmaskningsmedel och receptskrivningskostnad beroende på resultatet.

Skoning: 500 kr per ca 8 veckor för minishettisens verkning, den stora hästen är ömfotad och ska skos vilket jag inte vet vad det kommer landa på.

Försäkring: 1500 kr per år för minishettisen, den stora hästen har jag inte fått exakta kostnaden än då hennes försäkring fortfarande handläggs men när jag fixade den innan inlastning och hämtning såg den ut att landa på över 4000 kr per år. Det handlar då om samma typ av försäkring med samma summor (veterinärvård med samma ersättningsbelopp och självrisk, men där den nya hade 3 % högre självrisk) - skillnaden är rasen. Om den landar på så mycket får jag se om jag kommer ha kvar den eller kolla efter andra bolag.

Boxunderlag: ca 200 kr per månad vintermånaderna

Grovfoder: ca 14 000 kr totalt per år för båda hästarna tillsammans

Kraftfoder: årets hö hade inte bästa analysvärdena med för mycket socker, så jag räknar med att få köpa lusern för 600-700 kr per månad för att få upp proteinhalten.

Vaccin: 1400 kr totalt för vaccination av båda hästarna (utöver nu i början då nya hästen fortfarande håller på med sin grundvaccinering och alltså vaccineras oftare)

Tandkoll: Senaste kollen låg på 3200 kr för båda hästarna, hur ofta det behövs beror på hästen.

Övriga veterinärkostnader: Om något händer. De senaste två åren har jag dels opererat minishettisen för patellaupphakning, vilket låg på kanske runt 10 000 kr för mig att betala med tanke på självrisker, rehab som inte ingick i mitt bolag i och med att hästen var under 4 år. Utöver det så var jag iväg med gamla storhästen på vetcheck (ca 2000 kr) och sedan några rehabtillfällen med sjukgymnast då hon hade en del spända muskler och hon behövde lära sig att röra sig bättre i sitt svåra varv.

Träning: Jag rider just nu lektioner för ca 1000 kr i månaden

Transport hyra: Jag bor bredvid en ridskola med tränare, ridhus och paddockar, och jag är inte på nivå än att jag tävlar. Vilket gör att jag endast behöver transport i undantagsfall (åka till veterinär, köpa/sälja häst, åka med gamla storhästen till inridning etc.). När minishettisen skulle till veterinären lånade jag grannens släp gratis. När gamla storhästen skulle någonstans hyrde jag ett Fautras för 300 kr per gång, eftersom hon gick in i det direkt men hade svårt för ramper. När jag skulle hämta nya storhästen hyrde jag ett släp från en på ridskolan för 250 kr.

Transport bensin: Också i undantagsfall om jag behöver transportera något, vilket beror helt och hållet på hur långt jag behöver åka. Veterinärkliniken för rehab/operation ligger ca 3.5 mil bort enkel resa och bilen drar kanske runt litern med släp på.

Utrustning: Om jag behöver köpa något nytt, vilket jag inte gör mer än nödvändigt. Jag försöker att ha utrensat på hästsaker och bara ha det jag använder - dvs. ett träns per häst snarare än tio, och jag har inget schabrak som jag har ägt mindre än 10 år. Om jag ska köpa något brukar jag alltid kolla begagnatmarknaden först - nu håller jag t.ex. på att vänta på två bett som ska komma med posten för nya storhästen, eftersom hon har en annan bettstorlek än den gamla storhästen.

Stallhyra: Jag har dem hemma, vilket gör att jag inte har en månadskostnad på det sättet. Men arrende på ca 550 kr/år för hagmarkerna, och sedan renovering av stall och hagar etc. Nu detta året har det t.ex. varit 20-30 000 kr på att bygga en gödselplatta, och elektrikern har varit ute för att kolla delar av elen i stallet. Och det blir alltid några inköp varje år av staketsaker (nu t.ex. nytt aggregat och distansisolatorer)
 

Liknande trådar

X
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är en 14 årig tjej som ÄNTLIGEN ska få skaffa häst! :D Jag satte mig ned och pratade med mamma en dag *har tjatat ganska mkt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 220
Senast: glad_tjej
·
S
Ekonomi & Juridik Jag vet att det varit många trådar angående detta men skulle vilja ha "seriösa" åsikter angående detta för ett problem jag måste tackla...
Svar
19
· Visningar
2 064
Senast: inbetween
·
Hästmänniskan Jag ska flytta utomlands, och min medryttare ska ta hand om mina två hästar nder 5 månader. Dels är det en ridhäst som medryttaren...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp