Bukefalos 28 år!

Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hur svårt ska det vara att släppa ut hästarna dagtid även under den delen av året, eller bara öppna upp för en ligghall så de kan gå ut o in som de vill?

Och inte för att det är försvarbart ändå, men anledningen var i just detta fallet att han inte hade några vinterhagar. Just därför anser jag att han istället borde få krav på sig att ordna vinterhagar, istället för att dom ger honom direkt djurförbud.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag anser att det inte finns någonting som helst bra med det du beskriver, varför undrar du?

Du får gärna läsa mitt inlägg innan du svarar..

Det var precis det jag gjorde, när du svarade:

Du bevisade just min poäng, tack :)
på "Många är av åsikten att det alltid är dåligt" (inne hela vintern utan strö).

Om du menade något annat, så framgick det iaf inte.

Bortsett från det, så har väl ändå Hästmannen tidigare fått anmärkningar och har haft tid och till och med fått hjälp av utomstående välvilliga att ändra på sin hästhållning, men det har tydligen återfallit i dålig hästhållning igen.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och inte för att det är försvarbart ändå, men anledningen var i just detta fallet att han inte hade några vinterhagar. Just därför anser jag att han istället borde få krav på sig att ordna vinterhagar, istället för att dom ger honom direkt djurförbud.

Ja och det vet du med säkerhet att så inte har skett? Allvarligt, man behöver inte bo i aktuell kommun för att få ta del av besiktningsprotokoll i aktuellt fall, man har den rätten oavsett i vilken landsdel man bor i och begära ut dito.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och inte för att det är försvarbart ändå, men anledningen var i just detta fallet att han inte hade några vinterhagar. Just därför anser jag att han istället borde få krav på sig att ordna vinterhagar, istället för att dom ger honom direkt djurförbud.

Men han vägrar ju att ha sina hästar på el utan vill promt ha kvar sin taggtråd.

Tillägger, om han inte ändrat sig det sista.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det är ju poppis att värna om det gamla, hembygdsföreningar ordnar träffar och skördar mm enligt gamla metoder osv, osv. Här har vi en levande rest av det försvunna livet på landet. Varför inte stödja och studera istället för att förbjuda? Folkstorm, någon?

LIA

Folkstorm mot vad??, att djuren har det taffligt om vintrarna isåfall för min del.

Och om gamla metoder ska bevaras så ska det inte vara privatpersoner som gynnas utan då är det isf bättre att gynna de hembygdsföreningar som arbetar med sådant...man behöver liksom inte ha hästar inne vintervis i oströdda o skitiga boxar för att så o skörda efter gamla metoder.:idea:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Man behöver inte ens protokollet, det är bara att läsa i artikeln denna tråd handlar om: "Efter fyra tidigare förelägganden konstaterar länsstyrelsen att flera av de påtalade bristerna inte blivit åtgärdade"

Han har alltså haft flera chanser och ändå inte fixat bristerna. Vad jag förstått av folk som bor där uppe så är det en förmögen man med både mark och skog och han hade lätt kunnat lejt någon att åtgärda bristerna om han verkligen älskat sina hästar så mycket. Då filmen om honom visats på tv var det ett gäng frivilliga där för att hjälpa honom ta in hö och halm och laga stall och hagar men om jag minns rätt så var han så ovillig att ta emot hjälp så de åkte väl hem ganska snabbt? Har för mig att flera från Buke var med och sen berättade att han mest var förbannad för att de var på hans gård.

Jag fattar inte hur ni kan försvara hans hästhållning? Då mina hästar fick stå inne (i STORA nybyggda ljusa boxar) några dagar då det var ishalka, och jag gjorde misstaget att berätta det på Buke, blev det ramaskri från bland annat en som i denna tråden försvarar hästmannens hästhållning. Hur går det ihop?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ginnie, har du opartisk information beträffande SAS:s hästhållning, så redovisa gärna hur det i verkligheten är och ser ut.
Själv blir jag bara mer och mer brydd för varje "information" som kommer angående "hästmannen" och dom juridiska turerna.

Som "alla" vet, är jag för hästars rätt till utevistelse. Om hästmannen har sina hästar konstant instängda och i spilta under hela vinterhalvåret (enligt dig) så är det självklart helt oacceptabelt, och inga hästar ska behöva ha det så.
Men varför släpper han i så fall inte ut sina hästar vintertid?

Han har taggtråd som stängsel. So what, egentligen? Visst är det mot lagen, men är det till skada för hästarna? Knappast! Så anmäl och bötfäll karln om så är nödvändigt, men djurförbud?? Verkligen inte!
F ö så finns det inget i lagen som säger att man måste ha elstängsel!

Förutom dessa båda exempel, vilka andra skäl finns för djurförbud i detta fall?
Om orsaken till djurförbudet är hans tidigare hästhållning vintertid, varför djurförbud redan nu? Hur vet man att han inte ändrat sig sedan förra vintern?

Om vi ser på hur andra hästar i vissa fall har det, undrar jag följande. När ska ryttare, elit och nedåt, bestraffas med djurförbud? Sådana som också låter sina hästar stå instängda hela året(!) med undantag för enstaka timmar i en pytteliten grusad fyrkant utan möjlighet till ett minimum av normalt hästliv?
Kan vi emotse ditt kategoriska fördömande i alla dom fallen?

LIA
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och inte för att det är försvarbart ändå, men anledningen var i just detta fallet att han inte hade några vinterhagar. Just därför anser jag att han istället borde få krav på sig att ordna vinterhagar, istället för att dom ger honom direkt djurförbud.

Man kan begära ut alla handlingar gällande hästmannens ärende hos Länsstyrelsen eftersom det är offentliga handlingar. Gör man det så kommer man att upptäcka att beslutet gällande hans djurföärbud inte är fattat i all hast direkt... Hästmannen har redan innan Länsstyrelsen, dvs 1/1 2009, tog över kontrollansvaret brister i sin djurhållning som han ej åtgärdade efter kontroll.

Om djurskyddskontrollen ska bedrivas på det viset att inspektörerna även ska kontrollera om det blir synd om de människor som inte, trots upprepade juridiskt bindande förelägganden, sköter sina djur inom lagens ramar, så kan man lika gärna lägga ner hela kontrollen. I stort sett alla djurförbud handlar om personliga tragedier, de flesta menar inte att vara elaka mot djuren, men de har ej möjligheter ( t ex ekonomiska, kunskapsmässiga mm) att sköta djuren som man ska. Djurskyddslagen är skapad för att skydda djur mot onödigt lidande.

Det många inte vet är att inspektören i många fall inte får besluta hur en djurhållare ska åtgärda en brist-bara att den ska åtgärdas. Även om man skulle vilja säga att gör t ex si och så för att åtgärda bristen så får inspektören inte kräva att det görs på ett speciellt vis- det är endast ett funktionskrav. Djurhållaren ska vid nästa kontroll kunna visa att bristen är åtgärdad, vilket i många fall kan göras på flera olika vis.
Inspektören måste handla juridiskt korrekt i dessa lägen, därför skriver även en jurist under de förelägganden man skriver. Många kallar detta byråkrati, vilket det också är, men det leder även till en rättssäkerhet som är ett måste.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det var precis det jag gjorde, när du svarade:

på "Många är av åsikten att det alltid är dåligt" (inne hela vintern utan strö).

Om du menade något annat, så framgick det iaf inte.

Bortsett från det, så har väl ändå Hästmannen tidigare fått anmärkningar och har haft tid och till och med fått hjälp av utomstående välvilliga att ändra på sin hästhållning, men det har tydligen återfallit i dålig hästhållning igen.

Och hur fick du det till att jag tycker att det är bra för hästar att leva så som du beskrev :confused:

Jag menade på att det finns folk som tycker att bara för att man gillar den gamla stilen så missköter man sina hästar. Den gamla stilen kan utan problem innehålla boxar med rent och torrt underlag samt daglig utevistelse.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ja och det vet du med säkerhet att så inte har skett?

Men snälla någon :eek: Läste du ens?

Jag har inte läst någonstans att han fått anmärkningar men struntat i att genomföra dessa. Det enda jag hittat från flera olika källor är att han fått anmärkningar, men inte fick det vid senare inspektionstillfällen.

Jag har sådan lust att åka dit, se alla papper med egna ögon och få en verklig uppfattning av det hela. Träffa hästarna, se ladugården osv.

Och ändå känner du att du behöver ställa den frågan :crazy:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och hur fick du det till att jag tycker att det är bra för hästar att leva så som du beskrev :confused:

Tja, jag fick den uppfattningen när du svarade ginnies som du gjorde och i samma stund citerade "Många är av åsikten att det alltid är dåligt", som att du menade att det fanns situationer där det var helt ok. Men tydligen en missuppfattning då (som tur är måste jag säga).

Jag menade på att det finns folk som tycker att bara för att man gillar den gamla stilen så missköter man sina hästar. Den gamla stilen kan utan problem innehålla boxar med rent och torrt underlag samt daglig utevistelse.

Men det gör inte "den gamla stilen" i det här fallet, uppenbarligen. Så det finns inget att försvara.

Och förövrigt vad gäller "den gamla stilen", så kan det väl diskuteras hur hästvänlig den är generellt, om man ser till just uppstallning/utevistelse/fodring. Förr stod den stora majoriteten av hästarna i spiltor, och var inte ute mycket mer än när de arbetade, och fodringen var mer baserad på kraftfoder än grovfoder, jämfört med idag (kika lite i äldre tiders hästlitteratur så ser du vad som rekommenderas).
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Tja, jag fick den uppfattningen när du svarade ginnies som du gjorde och i samma stund citerade "Många är av åsikten att det alltid är dåligt", som att du menade att det fanns situationer där det var helt ok. Men tydligen en missuppfattning då (som tur är måste jag säga).



Men det gör inte "den gamla stilen" i det här fallet, uppenbarligen. Så det finns inget att försvara.

Och förövrigt vad gäller "den gamla stilen", så kan det väl diskuteras hur hästvänlig den är generellt, om man ser till just uppstallning/utevistelse/fodring. Förr stod den stora majoriteten av hästarna i spiltor, och var inte ute mycket mer än när de arbetade, och fodringen var mer baserad på kraftfoder än grovfoder, jämfört med idag (kika lite i äldre tiders hästlitteratur så ser du vad som rekommenderas).

Den stora majoriteten, ja. Min poäng är fortfarande att jag tror många är emot direkt när man gillar den gamla stilen, även om man gör det på ett bra sätt. Jag kan inte förklara på fler sätt om det är så att du inte förstår. Som du säkert vet alldeles själv har jag inte försvarat någonting som har med dålig hästskötsel att göra.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det finns flera besiktningar gjorda, där anmärkningar framförts. Upprepade besiktningar och påstötningar har inte ändrat situationen, och detta handlar om anmärkningar som även andra människor fått djurförbud för så det handlar ju således inte om någon personförföljelse.

I övrigt var mitt inlägg och fråga ämnat för det fetstilta i ett av dina tidigare inlägg. Och som sagt, som jag skrev kan du begära ut handlingar i fallet oavsett var i landet du bor.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det finns flera besiktningar gjorda, där anmärkningar framförts. Upprepade besiktningar och påstötningar har inte ändrat situationen, och detta handlar om anmärkningar som även andra människor fått djurförbud för så det handlar ju således inte om någon personförföljelse.

I övrigt var mitt inlägg och fråga ämnat för det fetstilta i ett av dina tidigare inlägg. Och som sagt, som jag skrev kan du begära ut handlingar i fallet oavsett var i landet du bor.

Men som jag påpekade så har jag inte hittat informationen om att han inte vidtagit åtgärder, därav mina åsikter. Om det nu är så att han struntat i dom trots att de flera gånger bett honom vidta åtgärder så är det klart som korvspad han ska ha djurförbud. Men av alla olika sidor jag varit inne på har jag bara sett att saker som anmärkts på gång nummer 1 har inte anmärkts på gång nummer 2 och 3 (ett exempel).

Jag ska försöka luska fram papprena från beslutet, är oerhört intressant.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Om orsaken till djurförbudet är hans tidigare hästhållning vintertid, varför djurförbud redan nu? Hur vet man att han inte ändrat sig sedan förra vintern?

Jag har inte läst protokollet, men det är väl inte så konstigt att de inser att han inte kan klara vintern? Han har tidigare haft mögligt hö, ser de att årets hö är lika dåligt så är det inte konstigt att de sätter stopp nu.
Är det byggnad och hagar som ska åtgärdas och han inte gjort det innan en viss datum blir det ju djurförbud.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

"Senast den 15 oktober ska hans kära "flicker" vara borta från Råskog.
Enligt djurskyddsinspektören får Stig-Anders inte ens hälsa på eller
klappa dem hos sina nya ägare!

Myndigheterna påstår att Stig-Anders inte kan sköta sina hästar. Det
är helt fel!
Samma myndigheter påstår att Flickera är misskötta. Det är också
fullständigt helt fel!

Vidare påstås det att Stig-Anders brukar undlåta att släppa ut dem
vintertid. Slutsatsen är då att ta hans vänner ifrån honom redan nu, i
preventivt syfte. (Jag själv eller kanske du, kära läsare, kan med
samma logik bli av med körkortet nästa gång vi stoppas av polisen
eftersom vi KANSKE kan komma att köra för fort någon gång i framtiden!?
Orimligt eller hur?)

Jag, Peter Gerdehag, började filma Stig-Anders igen i mars 2010 och
har hållit på med det fram till nu. Stig-Anders har plöjt, harvat och
sått med "flickera" under våren. Han har satt och kupat potatis. Han
har kört 14 stockalass till sågen och kört hem de nysågade brädorna
igen. Brädor som han hade tänkt använda för att renovera lagården till
ett ännu finare skick.
Allt har fungerat alldeles perfekt under denna tid och
ardennerhästarna är i fin form.

Massor av hästkunniga människor har hälsat på och några har hjälpt
honom under perioden. Jag har gjort mängder av intervjuer. Icke en
endaste av dessa besökare har kunnat finna ett endaste fel.

Statliga TV i Schweiz filmade Stig-Anders under vårbruket i två dagar
för programmet Unterwegs, deras variant av Packat och Klart, som ska
sändas i oktober. De far som spolar till exotiska platser runt om i
världen år ut och år in men aldrig har de träffat en mer fantastisk
människa än Stig-Anders. Han tog dem med storm och de blev kära hela
bunten.

Under en oväntad inspektion den tredje juni detta år medgav
inspektören att hon aldrig sett lagården eller hästarna i bättre trim.
Det fanns absolut inget att klaga på!

När hon hade åkt gick vi dock till brevlådan för att kolla om brevet
med djurförbudet hade kommit. Beskedet kom nu i torsdags i stället, via
TV och radio som gjorde intervjuer på plats.

Stig-Anders är förvirrad och kan inte tro att detta verkligen har
hänt. Det kan inte jag eller hans många vänner heller. Telefonen ringer
i ett. Man tycker att det är helt otroligt och inte minst obegripligt.
Helt enkelt ett övergrepp på en av våra absolut obetydligaste odalmän i
riket. En mycket älskad person.

Stig-Anders har ungefär femton-tjugo motståndare och han har varit
anmäld för allt mellan himmel och jord några hundra gånger under årens
lopp. T.ex. har polisen stoppat honom upp emot 50 gånger då han
förflyttat sig med häst och vagn i olika riktningar. Någon med koll har
anmält men till sist tröttnade polisen med kommentaren: "Nä, nu skiter
vi i dig framöver. Du har alltid reflexer, bromsar och lampor i
ordning. Det verkar som om någon inte vill att du ska kunna förflytta
dig i landskapet."

Ett år satte man i system att inte stänga grindar efter sig så hela
höskörden blev saboterad medan Stig-Anders jagade sina flyktande kor
och hästar som dessutom hann äta upp hans äppelskörd.

Ja, så har det hållit på under lång tid och min slutsats är att
illvilliga människor använder myndigheterna som ett vapen för att få
bort Stig-Anders. De uppfattar honom som en agral bromskloss och ett
hinder för utvecklingen i bygden då man tycker att hans marker inte
används rationellt och på effektivaste möjliga vis.

Man måste vara otroligt stark för att inte gå under inför en så massiv
mobbning. De flesta av oss skulle ha dukat under för mycket, mycket
mindre.

Visst, under hans livstid har det kommit nya metoder och inte minst
regler för hur man måste hantera sina djur mm. Stig-Anders har ibland
varit motsträvig mot många av de nya idéerna men efter inspektionen i
april 2009, alltså för 16 månader sedan, förstod han att det var alvar
och bättrade sig. Men myndigheterna har inte tagit någon hänsyn till
perioden efter detta. Djurförbudet lutar sig mot gamla anmärkningar.
Det anser jag vara omänskligt och byråkratiskt barbari. Stig-Anders är
för värdefull för att kastas på sopptippen för gamla anmärkningar av
hjärtlösa paragrafryttare. Jag tror man är rädd för prejudikat.

Vi är många som reagerar och jag kan lova att den kommande filmen
kommer att bli upprörande och att en betydande del av det svenska
folket kommer att vilja marschera mot överhetens moderna borgar efter
att ha sett den. Likt Dacke gjorde när förtrycket blev allt för
omänskligt.

Man tillåter orimliga förhållanden i den storskaliga djurhållningen,
man tillåter bestialiska djurtransporter, man tillåter att åldringar
aldrig kommer ut från sina hem men Stig-Anders med sitt stora, varma
hjärta och hästarnas bäste vän trampar man ner i smutsen. Detta beslut
river bokstavligt talat hjärtat ur kroppen på honom. "Jag har fått min
dödsdom. Nu är det bara att se hur länge jag lever... Utan flickera har
jag inget att leva för och kan inte heller vara bonde längre"

Kolla framtida nyheter på hemsidan eftersom stora protester och
protestlistor håller på att ta form. Jag hoppas innerligt att vi kan
räkna med dig. Hör av dig om du har något intressant att berätta. Skriv
eller ring och stötta Stig-Anders i kampen. Om du e-postar kan vi göra
dit inlägg till en nyhet. Det är jättemånga som jagas av myndigheter
har jag förstått. Argument och idéer behövs."
Skrivet av Peter Gerdehag
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Förr stod den stora majoriteten av hästarna i spiltor, och var inte ute mycket mer än när de arbetade,

Fast å andra sidan så kunde en arbetshäst mycket väl vara ute en 8-10 timmar varje dag i åkern och på skogen och jobba hyfsat hårt under den tiden. Precis som människorna gjorde.

Dvs de fick betydligt mer motion än tex en modern ridskolehäst som kanske går 3 st lektioner a 40 minuter per dag.

Arbetshästarna fick ganska stora givor kraftfoder- ja. Men då rörde det sig om tunga stora hästar som skulle arbeta hårt. Frågan är om de skulle fått i sig tillräckligt med näring med en foderstat baserad på grovfoder? Jämför med tex galopphästar i full träning, de måste också ha en relativt stor del av sitt dagsbehov i kraftfoder.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag har inte läst protokollet, men det är väl inte så konstigt att de inser att han inte kan klara vintern? Han har tidigare haft mögligt hö, ser de att årets hö är lika dåligt så är det inte konstigt att de sätter stopp nu.
Är det byggnad och hagar som ska åtgärdas och han inte gjort det innan en viss datum blir det ju djurförbud.
Du kanske inte tycker det är konstigt, men det gör jag. Varför skulle han inte klara vintern?

Hästarna må haft mögligt hö tidigare, men vad säger att dom inte får sundare hö i vinter? Hästarna har ansetts friska och välmående tidigare, alltså borde inte heller det mögliga höet varit något stort problem. Men tillräckligt stort för djurförbud?

Hagarna finns väl redan, eftersom dom går i hage just nu. Borde inte vara någon stor sak att, om nödvändigt, dela av en bit av den inför vintern. Har man klagat på stallet, annars borde väl stall på natten och hage på dagen uppfylla kraven? Absolut inte min typ av hästhållning, men det är ju inte min åsikt det gäller utan vad lagen kräver. Kan lagen kräva djurförbud om hästarna sköts enligt ovan?

Om någon granne eller annan bussig person tog över hästarna över vintern, skulle inte det vara en godkänd lösning? Nej, tydligen inte för myndigheten eftersom han inte får äga hästar längre. Med en sådan lösning, varför djurförbud?

Har du korrekt information i fallet som rättfärdigar djurförbud? Jag ser då ingen i trådens länkar.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 094
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
866
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp