Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Jag blir RÄDD när jag ser vissa svar i den här tråden- SJÄLVLART skulle jag hjälpa människan först, skulle släppa min häst eller om möjligt binda upp den i något. Sen att folk har hispiga/dåligt tränade hästar som inte ens går att binda upp var som helst utan att dom skulle bli hysteriska, det är väl en annan tråd.
Helt ärligt så tror jag verkligen alla skulle försöka hjälpa den skadade personen först, men det blir en svår situation. Det är redan en otäck olycka, man vill inte försvåra det med att skapa ytterligare olyckor eller hur?
Om det är totalpanik på den lösa hästen och du då släpper en uppskrämd unghäst också är risken stor att både du och den skadade blir nermejade av två hästar i panik när du ska ligga på backen och försöka hjälpa den skadade...
Allt är ju "det beror på" exakt hur vilda är hästarna?/ var ligger den skadade? På fyrkantspåret? Fritt i mitten?/ Har den skadade puls? Ser du när du kommer fram var smällen tog?/ Tar det 30 sekunder in i stallet eller ett par minuter? /Vet du att det finns folk i stallet som kan hjälpa till?
 
Hej!

Det där är jättesvårt. Jag VET (av erfarenhet) att min häst är livrädd för andra hästar och flyr i blind panik om de kommer emot henne. Jag vet minst 2 personer som blivit översprungna när hon panikat när andra hästar kommit emot henne. Med den kunskapen är det enda vettiga att faktiskt se till att hon är utanför ridhuset, eftersom hon helt enkelt inte ser nånting när hon flyr. Och två panikslagna hästar som triggar varandra och en skadad person liggande på marken i ett stängt utrymme borde kunna öka skaderisken på oss båda rätt markant.

Så min ordning måste bli:
1. Släng ut min egen häst ur ridhuset, in i närmaste hage/box/whatever. Bara bli av med henne mao, inget fancy utan bara bli av med! Samt hämta filtar att lägga över den skadade.
2. Kolla hur det är med den skadade? Andas? Hjärtat slår? Skada det kommer blod från? Vid medvetande? Har personen en mobil som har täckning??
3. Ring efter hjälp!
4. Beroende på status på den skadade hade jag sen försökt fånga hästen eller försökt hålla liv i den skadade. Men det är svårt att avgöra utan att vara där.

Men det är ett extremt knivigt problem, just det med ingen mobil med sig, ingen täckning i ridhuset, en häst med linor som galopperar runt gissningsvis ganska blockerad. Sen gissar jag att om detta hände mig på riktigt så hade jag säkert handlat anorlunda iaf, men teoretiskt hade jag gjort såhär.

/Lavinia
 
Jag blir RÄDD när jag ser vissa svar i den här tråden- SJÄLVLART skulle jag hjälpa människan först, skulle släppa min häst eller om möjligt binda upp den i något. Sen att folk har hispiga/dåligt tränade hästar som inte ens går att binda upp var som helst utan att dom skulle bli hysteriska, det är väl en annan tråd.

Jag blir rädd för när jag ser vad man eventuellt rider tillsammans med i ett ridhus :eek:

Jag tror dock inte hästarna blir hysteriska och livsfarliga om dom är lösa så ..

1. Kolla människan
2. larma på hjälp
3. Tillbaka till människan tills ambulans kommer
4. När ambulans tagit över ta reda på hästarna.

Om människan andas, kan man ta reda på hästarna.
 
Förfarandet borde vara exakt samma som vid bilolyckor, vilket ALLA som har körkort fått lära sig.

1: Säkra åstedet (fånga in/få undan hästarna)
2: Kolla skador och starta livräddande om nödvändigt.
3: Ring 112 / skaffa hjälp.

Inte svårt alls att komma ihåg.
Hästarna, du hade alltså tagit undan båda djuren innan du gjort nåt med människan?
 
Hästarna, du hade alltså tagit undan båda djuren innan du gjort nåt med människan?

Självklart. Två skadade människor gagnar ingen, och prio ett är i alla lägen (oavsett om det rör sig om trafikolycka eller rid-/hästolycka) att ha en säker zon kring den skadade där räddningsinsats kan utföras utan risk för att den/de hjälpande skadas.
 
Självklart. Två skadade människor gagnar ingen, och prio ett är i alla lägen (oavsett om det rör sig om trafikolycka eller rid-/hästolycka) att ha en säker zon kring den skadade där räddningsinsats kan utföras utan risk för att den/de hjälpande skadas.

Jag hade inte vågat vänta i 10 minuter eller mer innan jag hade förvissat mig om att personen andas eller inte.
 
1. Larmar
2. Bort med hästarna SNABBT! (vi pratar om sek.) I värsta fall in med dem mellan sargen och väggen om det går. Om inte det lyckas så HÅLL KOLL på VAR de befinner sig.
3. Kolla människan, påbörja HLR om nödvändigt och fortsätt med detta tills ambulans kommer.

I alla situationer så är det bra att FÖRST larma! Ju snabbare man larmar dess snabbare kommer folk till olycksplatsen och dess bättre chanser har människan att överleva. I en situation då människan har fått en spark och lämnat ligga så ska denne in till sjukhus oavsett om hon/han är medvetslös eller ej. Kan finnas skador som dyker upp i ett senare skede då chocken och adrenalinet lagt sig.
Sen ska du ALLTID tänka på din EGEN säkerhet i första hand. Låter själviskt men så är det. Ingen ide att du också lämnar ligga, då var/är du inte mycket till hjälp.
 
1. Larmar
2. Bort med hästarna SNABBT! (vi pratar om sek.) I värsta fall in med dem mellan sargen och väggen om det går. Om inte det lyckas så HÅLL KOLL på VAR de befinner sig.
3. Kolla människan, påbörja HLR om nödvändigt och fortsätt med detta tills ambulans kommer.

I alla situationer så är det bra att FÖRST larma! Ju snabbare man larmar dess snabbare kommer folk till olycksplatsen och dess bättre chanser har människan att överleva. I en situation då människan har fått en spark och lämnat ligga så ska denne in till sjukhus oavsett om hon/han är medvetslös eller ej. Kan finnas skador som dyker upp i ett senare skede då chocken och adrenalinet lagt sig.
Sen ska du ALLTID tänka på din EGEN säkerhet i första hand. Låter själviskt men så är det. Ingen ide att du också lämnar ligga, då var/är du inte mycket till hjälp.

Du kan ju inte larma utan att lämna ridhuset och få täckning i det här scenariot.


Jag tycker att man borde kolla människan först, man jag tror inte jag hade gjort det. Eller ja, jag vet inte. Jag vill inte riskera att min häst, mitt allt, som har på sig full ridutrustning börjar bråka med en inspänd häst med tömmar. Om jag red någon annans häst hade jag nog släppt den. Så hemsk är jag.

Att binda upp är helt ute ur leken, jag binder inte upp en häst (ännu mindre i tyglarna) när en annan okänd dåre fortfarande springer runt i ridhuset, då släpper jag hellre. Dessutom skulle det ta tid att binda upp sin egen, lugna ner den andra hästen, fånga in den och binda upp den. Då är det bättre att ta ut sin egen anser jag.


Kanske skulle jag dra av tränset på min häst och fokusera på människan.. Det hade jag nog gjort om jag fått tid att tänka. Vad jag hade gjort i skarpt läge vet jag inte. Jag anser inte att en löst springande häst är en fara, men två är. Om en häst är farlig ensam tycker jag att den kanske ska få galoppera vidare, men det är en helt annan diskussion...
 
Mitt scenario som jag gjort

Suttit av min häst (vilket jag gjort oavsett skadad person eller inte, jag sitter inte kvar på min unghäst som kan få frispel och därmed langa mej vart som, och jag gör illa mej i de lägena)
I detta fall släppt min häst, srpungit fram till personen och kollat läget och därmed utgått från det.
Nu hade jag inte ridit utan min mobil oavsett hur dålig täckning jag har vart jag är. Så jag hade ju inte behövt springa ut och hämta mobilen...

Hästarna hade faktiskt fått klara sej själva. Hur min häst interagerar med den andra hade jag i detta läget struntat i. 2 hästar i ett ridhus ? minst 20x40 m... Oddsen att de ska springa över människor är ändå så liten. Visserligen har ju den första hästen redan visat att den sparkar mot människor men ändå...
 
Jag hade hoppat av och sprungit fram till människan med min häst i tygeln, och om denne inte andades skulle jag släppa min häst och påbörja HLR, samtidigt som jag ropade på hjälp. Kom ingen hjälp hade jag fått springa och ringa snabbt och sedan återvända för fortsatt behandling av människan. Hästarna fick väl roa sig bäst de ville under tiden, inte speciellt ofta de springer på folk ändå.
 
jag hade hoppat av och snabbt sett till människan med min häst i släptåg.
försökt att snabbt få liv i hen medans jag ringer 112, och sedan när hen fått ngt så när medvetande, bindit upp min häst och fångat in den lösa och lossat alla gjordar och bundit upp den också innan jag återupptar kontakten med människan igen.

kommer min häst ivägen så drar jag snabbt av sadel och binder upp tränset så att den kan gå lös. har hästarna 20×60kvm och båda är stressade så är det säkrare att låta dem gå själva och lugna ner sig.
 
Tycker det är skrämmande att de flesta som svarat inte har en aning om vad en panikslagen häst kan göra.
Alla verkar ju tro att en panikslagen häst uppför sig som alla andra hästar och väjer undan för föremål och människor.

Tro mig, du vill inte ha en panikslagen häst springande runt dig om du samtidigt ska försöka hjälpa en livlös människa, då minsta lilla skugga eller ljud får den att skäna iväg utan att den bryr sig vad som står i vägen.
 
Jag blir RÄDD när jag ser vissa svar i den här tråden- SJÄLVLART skulle jag hjälpa människan först, skulle släppa min häst eller om möjligt binda upp den i något. Sen att folk har hispiga/dåligt tränade hästar som inte ens går att binda upp var som helst utan att dom skulle bli hysteriska, det är väl en annan tråd.
Jag svarade utifrån scenariot där jag tolkar det som att den andra hästen är panikslagen och våra hästar känner inte varandra. Om det ligger en skadad person på marken är det knappast rätt tillfälle att ha ett ihopsläpp med två stressade hästar. Självklart är människans hälsa prio 1 men om man ska kunna prioritera hem kanske man måste få undan hästarna?

Som sagt, jag svarade bara utifrån det scenariot vi fick. I verkligheten kan man hantera det olika beroende på hur situationen ter sig just då.
 
Jag hade börjat med att få ut min häst, han anfaller andra hästar så ha honom kvar lös i ridhuset är definitivt inget alternativ. Ev hade jag släppt honom utanför ridhuset så hade han fått springa hem själv, för att spara tid. Sedan hade jag gått till bilen, hämtat telefonen och larmat. Efter det hade jag försökt få undan den lösspringande hästen, för att underlätta för ambulanspersonal att göra sitt jobb. Sedan hade sett vad jag kunde göra för den skadade, vilket förmodligen inte är så mycket, eftersom jag inte är sjukvårdsutbildad. Men kanske lägga över något täcke eller så, och försöka få hen att ligga så still som möjligt för att inte förvärra skadan.
 
Oj vad svårt.
Om jag utgår från att jag sitter på någon av mina hästar jag har i dag, hade jag hoppat av, snabbt knäppt loss ena tygel. Haft hästen i släptåg när jag kollar till människan, litar på att även om en häst far runt i ridhuset att jag har kontroll över den.
Påbörjar HLR, andas hen och puls finns, går jag ut med min häst, kommer den andra hästen farandes gör jag ett litet försök att fånga den (mest för risken att den ev. trampar på ryttaren i ridhuset).
Får jag tag på hästen släpper jag ut den med linor och allt i hagen. Troligen släpper jag min betydligt lugnare häst i ridhuset? Allt för att korta ner tiden där jag kan få tag på en telefon och ringa efter ambulans.

Annars binder jag upp min häst i närmsta staket/- träd/ släpper den i hagen/ släpper den på gårdsplanen? (beroende på hur de står uppstallade, mina hade troligen bara ställt sig och käkat, upplyser ambulansen om detta i så fall) med all utrustning på och drar av tränset. I det här läget bryr jag mig inte det minsta om skador på sadel eller en lös häst (förutsatt att det är en bit till närmsta stora väg).

Beroende på vad kontaktperson ger för instruktionen, hade jag därefter fångat in den lösa hästen i ridhuset om det behövs och därefter min, om den är lös utanför.

Att kolla så ryttaren andas och har puls, att fort kunna larma står högst på min lista och se till att den lösspringande hästen inte vållar skada.
Om hästen springer i blindpanik, så kommer jag fokusera mer på att fånga den/ hålla den borta från ryttaren innan jag lämnar ridhuset i jakt på min telefon.
 
Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?

Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.

Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.

Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?

Jag hade hivat mig av hästen, lämnat den där alternativt knutit fast den, roffat åt mig körpisken och kontrollerat andning och puls på människan. (pisken behöver jag för att kunna klappa till någon av hästarna om de kommer farande.) Om personen andas och har puls, ringer jag 112 och sedan försöker jag fånga in de två hästarna och sätta fast dem någonstans. Jag skulle inte under några omständigheter lämna en medvetslös person liggande på marken ensam i ett ridhus där en lös häst far omkring. Med en pisk kan jag freda både mig själv och personen på marken och i det läget bryr jag mig mindre om att hästarna får smock eller om de skulle skada sig. Människan först.

Att jag inte skulle ha mobilen på mig existerar inte så det bortser jag ifrån och att jag skulle sakna täckning finns knappt heller. Om det däremot skulle inträffa så skulle jag fortfarande kolla personen först, sedan få ut den lösa hästen från ridhuset, ta med min och gå och ringa efter hjälp. Ingen löst häst kvar i ridhuset med en skadad personen på marken.
 
Jag blir rädd för när jag ser vad man eventuellt rider tillsammans med i ett ridhus :eek:

Jag tror dock inte hästarna blir hysteriska och livsfarliga om dom är lösa så ..

1. Kolla människan
2. larma på hjälp
3. Tillbaka till människan tills ambulans kommer
4. När ambulans tagit över ta reda på hästarna.

Om människan andas, kan man ta reda på hästarna.

Jag håller med. En del av de hästar som nämns i den här tråden borde inte tillåtas att vistas i ett ridhus tillsammans med andra ekipage.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 744
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 462
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp