Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Jag hade hivat mig av hästen, lämnat den där alternativt knutit fast den, roffat åt mig körpisken och kontrollerat andning och puls på människan. (pisken behöver jag för att kunna klappa till någon av hästarna om de kommer farande.) Om personen andas och har puls, ringer jag 112 och sedan försöker jag fånga in de två hästarna och sätta fast dem någonstans. Jag skulle inte under några omständigheter lämna en medvetslös person liggande på marken ensam i ett ridhus där en lös häst far omkring. Med en pisk kan jag freda både mig själv och personen på marken och i det läget bryr jag mig mindre om att hästarna får smock eller om de skulle skada sig. Människan först.

Att jag inte skulle ha mobilen på mig existerar inte så det bortser jag ifrån och att jag skulle sakna täckning finns knappt heller. Om det däremot skulle inträffa så skulle jag fortfarande kolla personen först, sedan få ut den lösa hästen från ridhuset, ta med min och gå och ringa efter hjälp. Ingen löst häst kvar i ridhuset med en skadad personen på marken.

Det var bra tänkt! Hade inga tankar på ev. pisk skulle kunna finnas.

knapp

Många ridhus har ju en sarg innan man kommer in till själva "ridytan", vilket kan vara ett bra ställe att släppa en häst.
 
Jag har varit i en liknande situation.
Jag och en bekant, vi kan kalla henne M, var i ridhuset sent en kväll med våra hästar och hoppade. Jag hade hängt av mig min jacka med mobiltelefon i en "sluss" som går mellan ingången till ridhuset och själva ridhuset. Eftersom det var så sent var vi själva i ridhuset & stallet som låg en bit bort var stängt för natten. Jag och M's häst stod i olika stall och kände inte varandra.
Allt gick jätte bra tills det helt plötsligt rasade snö från ridhustaket och M's häst fick ett frispel och drog iväg, M var inte alls beredd och var redan ur balans när hästen bockade så hon ramlade av och lyckades fastna med ena foten i stigbygeln varpå hästen kickade som en tok tills hon lossnade. M blev liggande orörlig.
Det hela gick väldigt fort och jag tror jag var av min häst på en millisekund och framme hos M (jag hade alltså släppt min häst som hakade på M's häst som galopperade runt i ridhuset). Kollade statusen på M och sprang sen så fort jag bara kunde ut ur ridhuset för att få tag i min jacka och mobiltelefon, larmade 112 samtidigt som jag sprang tillbaka till ridhuset och M. Vid det här laget hade båda hästarna lugnat ner sig och stod i varsitt hörn av ridhuset.
Väntade vid M's sida med larmcentralen i andra änden av mobilen tills dess att ambulansen anlände.
Kan säga att under den här tiden var full fokus på M, hästarna brydde jag mig faktiskt inte om just då...
Var först när ambulansen farit som jag gick och tog fast M's häst och kollade så hon inte gjort illa sig, hon hade trampat av tyglarna.

Vid sådana här situationer är det jätte lätt att sitta hemma och tänka i förväg att man skulle göra si och så, i den ordningen. Men när det väl gäller och man ställs inför situationen IRL kan det bli något helt annat.
 
Jo, det är svårt att veta. T ex skulle det kunna vara så att ambulanspersonalen inte vågar gå in i ridhuset om 2 vilda hästar springer runt. Och då har man ju gjort saker i fel ordning.

Jag har varit med om ett annat olyckstillbud, men det var inte i ridhuset utan i skogen. När vi väl lokaliserat var person med benbrottet var, och tillkallat ambulans, visar det sig att dom går inte 1 km in i skogen. Utan vi fick ringa en brandbil istället och invänta den. Det är som sagt inte lätt att veta hur man ska agera när man inte jobbar i sjukvården själv ...
 
Jag hade snabbt som attn släppt min häst mellan sargen och ytterväggen, alternativt knuffat in den i hinderförrådet beroende på ridhus.
Sen sprungit fram till människan, ryckt åt mig pisken för att värje oss från ev hysterisk häst och börjat med hlr eller vad som nu krävs.
 
Fast du kan ju göra hlr hur länge som helst, det hjälper väl inte om du inte får fram en hjärtstartare? Någon gång måste du ju gå bort till bilen och hämta telefonen och larma?
 
Tycker det är skrämmande att de flesta som svarat inte har en aning om vad en panikslagen häst kan göra.
Alla verkar ju tro att en panikslagen häst uppför sig som alla andra hästar och väjer undan för föremål och människor.

Tro mig, du vill inte ha en panikslagen häst springande runt dig om du samtidigt ska försöka hjälpa en livlös människa, då minsta lilla skugga eller ljud får den att skäna iväg utan att den bryr sig vad som står i vägen.

Tro mej ... Jag vet att jag INTE vet vad en panikslagen häst kan göra... Men kommer ändå göra det jag skrivit tidigare ...
 
Jag tror faktiskt jag hade hoppat av, tagit med min häst, snabbt kollat om jag får kontakt med ryttaren. Om inte hade jag larmat 112/messat någon som kan göra det om jag inte kommer fram samtidigt som jag springer ut utanför ridhuset med min häst och släpper in honom i första bästa hage utanför. Fortsätter försöka ringa 112, förklarar att jag inte har någon mottagning men måste gå in igen och hjälpa ryttaren. Det bästa man kan göra med en spark är ju att få dit hjälp så fort som möjligt. Fixa inre blödningar själv är ganska omöjligt...Hade ryttaren fallit ihop utan yttre trauma hade jag nog gjort annorlunda, sett över i några sekunder om jag kan göra av min häst någonstans i närheten, slitit av tränset eller tyglar så han inte fastnar i något och sen gjort HLR.
 
Allt beror på situationen, men för allas skull skulle jag inte släppa min häst om jag kunde undvika det. Ja, hon är jättesnäll, men jag skulle ändå inte vilja ha två uppjagade hästar i ridhuset när en person ligger på marken. Prio 1 skulle vara att släpa med min häst till ryttaren, och sedan skulle jag avgöra resten efter ryttarens tillstånd:

Ingen eller onormal andning -> ta mig iväg och larma så fort som möjligt, dock skulle jag ta min häst med mig och försöka lämna av henne på lämpligt ställe på väg tillbaka till ryttaren, där jag skulle påbörja HLR.

Om ryttaren skulle vara vaken och se rätt ok ut skulle jag få undan hästarna först.

Om ryttaren var medvetslös men andades normalt skulle det vara lite svårare - få undan hästarna först eller kalla på hjälp först? Förmodligen skulle jag även där ta med min häst ut, larma, definitivt lämna av hästen på ett någorlunda säkert ställe, och sedan ta mig in och se till ryttaren igen och om tillståndet var oförändrat försöka fånga in den andra hästen. Jag har viss sjukvårdsutbildning, men förutom att hålla fri luftväg/göra HLR/stoppa livshotande synlig blödning/hålla en skadad nacke stilla finns det liksom inte så mycket man kan göra innan ambulansen kommer. Så om det "bara" var att hålla i nacken som var aktuellt skulle jag nog hellre chansa på att få bort hästarna från situationen än att ryttaren skulle vakna precis då och ha en skadad nacke.

Att börja göra HLR innan man har larmat är ju bara meningslöst.
 
Fast du kan ju göra hlr hur länge som helst, det hjälper väl inte om du inte får fram en hjärtstartare? Någon gång måste du ju gå bort till bilen och hämta telefonen och larma?

Ja självklart skulle jag larma direkt, det är ju det första man gör. Missade dock den biten att det inte finns täckning i ridhuset. Det är som med brand för mig, larma, rädd, släck.
a
Skulle aldrog stå på ett sånt ställe där det inte går att nå hjälp smidigt.
 
Jag skrev fel.. det var tom Rädda, varna, larma, släck

Skulle antagligen bli allt på en gång, ut med hästen mellan sargen, 112 i örat och springa fram till ryttaren och kolla medvetande och ge direkt rapport, men det förutsätter som sagt att det finns täckning.
Vad är det för ödeland egentligen? 112 är ju nödnummer och brukar alltid gå att ringa.
 
Skulle antagligen bli allt på en gång, ut med hästen mellan sargen, 112 i örat och springa fram till ryttaren och kolla medvetande och ge direkt rapport, men det förutsätter som sagt att det finns täckning.
Vad är det för ödeland egentligen? 112 är ju nödnummer och brukar alltid gå att ringa.

Det kanske skedde för längesen .. å tänk på den tiden när det inte fanns mobiltelefoner :p
 
På instinkt hade jag nog kastas mig av min häst och kollat till ryttaren. Han hade mest troligt följt efter mig, eller stått parkerad där jag hoppade av. Hästen med tömkörningstömmar är ju dock definitivt en riskfaktor, så jag är kluven med vad som egentligen är det bästa. Det kan ju vara skitsvårt att fånga den hästen, men man ska inte flytta en skadad person.

Risken att personen blir påsprungen är nog dock lägre om min häst kommer ur leken, då är dom åtminstone inte två som eggar på varandra, och jag måste ju ut ur ridhuset för att larma. Så ut med min häst i en hage / i slussen, springa dit jag har täckning för att larma, sen springa tillbaka till ryttaren och försöka freda henne om hästen kommer farande.

Jag tror inte att jag som är en främling kommer ha en chans att få tag i en panikslagen häst med lösa tömmar utan att utsätta människan på marken för mer fara.

Klart dålig situation oavsett. Fast telefon/ip-telefoni borde tillhandahållas av ridhusägaren.
 
-Hoppar av, går fram och tittar om människan är vid medvetande och om hen andas
-Går ut med min häst och hämtar mobilen, ringer 112
berättar om personen andas eller ej
-Går in igen och börjar med lung/hjärträddning

Det är svårt o säga hur mycket den lösa hästen härjar men jag skulle försöka ignorera den. Min häst är tossig men kommer hålla i henne hela tiden
 
Skulle antagligen bli allt på en gång, ut med hästen mellan sargen, 112 i örat och springa fram till ryttaren och kolla medvetande och ge direkt rapport, men det förutsätter som sagt att det finns täckning.
Vad är det för ödeland egentligen? 112 är ju nödnummer och brukar alltid gå att ringa.

Vardagsmat för oss på glesbygden... Vissa gårdar har helt enkelt inte täckning, den är dålig generellt och har man lite radioskugga (tillexempel ett ridhus i plåt) kan det vara kört.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 741
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 461
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp