Bukefalos 28 år!

Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Merope Jag rider runt 21 tiden då solen gått ner och flugorna lugnat sig. Laukur går sina fyra-fem dagar i veckan ändå men det är inga långa jobbiga pass. Mina hästar står inne i stallet mellan ca 13 och 21 och är pigga och avsvalkade på kvällen och ber om att få gå ut igen :) Laukur är lika pigg och framåt som vanligt på ridturerna.
 
Ja det underlättar otroligt mycket! @Michis
Här kom det ett rejält åskväder på em. Så tempen gick från 30 till 19 på ingen tid!!!! Idag kan man andas tack vare åskan :) Hästarna står inne nu sen ett par timmar tillbaka och ikväll kl 21 är en ridtur planerad med grannen :)
 
Här tar både häst och ryttare en paus så länge värmen håller i sig, har inte ens ork att dra på mig ett par ridbyxor just nu, ännu mindre kravla mig upp i sadeln. Hästarna står inne och dåsar i ligghallen hela dagarna, skönt för dem att komma undan solen och insekterna. Hur gör ni när det är cirka 30 grader eller mer? Rider ni ändå?

Jag har haft semester nu när det varit så varmt så vi försöker rida på morgonen vid 9, eller om jag är själv på kvällen efter 19.
Har ridit ungefär lika mycket som vanligt, något kortare turer.
 
Våra kan gå in i stallet när de vill där är det ca 18 grader. De står därinne och ugglar hela dagarna och dricker massa vatten. Studsar ut och snabbetar och sen in igen (finns skugga och vindskydd i hagen men stallet är svalast).
 
Jag rider på kvällen, men vi går lite på sparlåga i hettan helt klart. :) Trappar ned lite och tar det lugnt, augusti kommer bli en vilomånad i stor utsträckning.

I onsdags hade vi en fotograf hos mig och Tyra, jag är så fantastiskt nöjd med bilderna. :love: Här är ett provsmak, resten får ni se när jag betalt för bilderna. :D

10505465_668706359883874_1479263896243431757_n.jpg
'
Fotograf är Ylva-Li på Studio Li. http://studioli.se/ - Alla bilder blev verkligen så sjukt fina och hon har lyckats fånga en så fin känsla. Blir alldeles rörd. :love:
 
Här tar både häst och ryttare en paus så länge värmen håller i sig, har inte ens ork att dra på mig ett par ridbyxor just nu, ännu mindre kravla mig upp i sadeln. Hästarna står inne och dåsar i ligghallen hela dagarna, skönt för dem att komma undan solen och insekterna. Hur gör ni när det är cirka 30 grader eller mer? Rider ni ändå?

Jag rider vid 6-7-tiden på morgonen, men har även varit ute på lite lättare pass ute i skogen mitt på dagen. Min häst är inte särskilt påverkad av värmen:up:. Men det är jag:wtf: Rider han som vanligt ca 5-6 gånger i veckan :)
 
Vädrade min lilla råtta idag hon går som tåget! Ryttaren som rider henne nu är bättre på att rida framåt än vad jag är som gärna kortar upp hästen för mycket så pålle har verkligen utvecklats i rätt riktning. Mycket skoj!
 
*KL*

Min ena häst kliar sig lite vissa dagar, svansrot och ibland lite mitt på mankammen...
Han kliar inte hela tiden och inte varje dag. Han kliade sig lite i manen redan i vintras.

Funderar på nån "antikliprodukt"
Vad är att rek?
Prob?

PRobojla och propschampo, BioN´ix funkar bra med.
Kommer aldrig testa Horsol igen, och vet fler vars hästar fick stora sår utav bara Horsol..
 
Uppdatering från Island!

Idag har vi ridit upp i bergen vid Eyjafjallajökull (Eyjafjöll) och gjorde ett väldigt tappert försök att ta oss ner till den svarta lavastranden. Det regnade och blåste när vi var uppe i bergen så utsikten var disig men otroligt häftig! Stundtals hisnande brant så jag glömde bort att titta på utsikten ibland.

När vi skulle ner till stranden var det väldigt djupt vatten och sanden var väldigt mjuk så vi klarade inte att ta oss hela vägen ut, var bara 25 meter ifrån när vi fick vända för att vattnet var för djupt. Det var ett äventyr minst sagt, kom upp på fel sida stranden när vi vände och fick rida runt för att hitta bra ställen där vi kunde ta oss över floderna och bäckarna. Vet inte hur många vi red igenom, till slut gick vi igenom för att det var så sankt och hästarna sjönk ner rätt djupt.

Trötta och blöta kom vi tillbaka till en supergod kvällsmat. Imorgon tar vi med oss flocken ut till stugorna där vi ska bo i ett par nätter.
 
@Merope Jag rider runt 21 tiden då solen gått ner och flugorna lugnat sig. Laukur går sina fyra-fem dagar i veckan ändå men det är inga långa jobbiga pass. Mina hästar står inne i stallet mellan ca 13 och 21 och är pigga och avsvalkade på kvällen och ber om att få gå ut igen :) Laukur är lika pigg och framåt som vanligt på ridturerna.

När jag hade semester kunde jag åka ut på morgon eller kväll, och det var mest jag som led, Jorunn verkar inte lida direkt supermkt av värmen .
Mer bromsarna.
Nu när jag jobbar så har jag ingen val än att rida på dagen, varannan vecka då jag börjar 14 åker jag ut vid 08 och då är de fortfarande rätt svalt ute tack och lov.
Andra veckan slutar jag 14 och då är de värre. kan inte vänta å rida vid 21 tiden då jag går och lägger mig 22 för att gå upp mitt i natten typ.

Hästen svampar jag av med kallvatten för att kyla ner och de uppskattas, flugmedel på och flugtäcke och flughuva sån där med trådar.
Så hästen går de inge nöd på, jag har med mig iskallt vatten i vagnen och dricker upp den under färden. tänkte köpa ett stort solparasåll och montera på vagnen som man kan fälla ut och ha som solskydd. Ska bara luska vidare på hur jag ska fästa den på ett bra sätt=)
O_o
 
@Elina8 Oj, underbart, är du på någon organiserad tur?

Har visst inte skrivit hit på länge igen. Var också på Island ett par veckor, dessvärre red inte jag heller något. Var på FEIF Youth Cup i Hólar som ledare för finska flickorna, vilket var väldigt intressant. :) De fick låna väldigt trevliga hästar (och jag stod bredvid och funderade över vilka hästar jag skulle vilja "låna" :angel:).

Örn lyckades stiga snett och vricka ena bakbenet i mitten av juni, så han fick stå en månad. Tölten som började bli riktigt bra före vilan har gått tillbaka till noll. :crazy:
Med Rebbi går det som tur bara framåt, har börjat rida honom på bettlöst nu, vilket har fungerat väldigt bra. :)

Några bilder från miljöträning med hästarna. Rebbi brydde sig totalt strunt i vad vi hittade på och ville bara äta - men när vi gick ner mot stranden och såg kusinen som pysslade med bilen så var det väldigt spännande... :banghead: :D
Fegis-Örn har också börjat lära sig att allt nytt och konstigt inte tänker äta upp honom. Också bryggan går det bra att gå på. :)

14606152870_a4492a6242_b.jpg


14792862345_21596bf4ba_b.jpg


14606152290_889f2669a8_b.jpg
 
Fasen! Måste nog hitta en nu lösning åt Saga. Betet är för bra och hon blir fetare och fetare trots munkorg. Hon rids väl tre-fyra dagar i veckan varav en Max två av mig eftersom jag jobbar i Stockholm just nu (jag måste det, har inget val) och kommer göra minst en månad till, kanske längre....

Känns extremt jobbigt eftersom hon har det så bra och är så älskad :/
 
Imorgon skall vi flytta till ett stall med bara islänningar, det tycker jag ska bli riktigt skoj, att få ridkompisar och framför allt kunna rida timme fast varannan dag dag om pengarna skulle räcka.
Närmare blir det också, och bättre terränger.
Det var dock absolut inga fel på förra stället heller, men ridkompisar har jag nog saknat.
 
Fasen! Måste nog hitta en nu lösning åt Saga. Betet är för bra och hon blir fetare och fetare trots munkorg. Hon rids väl tre-fyra dagar i veckan varav en Max två av mig eftersom jag jobbar i Stockholm just nu (jag måste det, har inget val) och kommer göra minst en månad till, kanske längre....

Känns extremt jobbigt eftersom hon har det så bra och är så älskad :/

Går det inte att begränsa hagen?
 
Ja alltså, Jag menar att stallet är en liten ridskola, så om pengarna skulle räcka till, har jag möjlighetr att rida lektion 6 dagar i veckan. Lektionerna är bra, går ut på centered rideing.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 977
Senast: Habina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 773
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp