Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tycker faktiskt inte man kan tala om "konstig läggning" bara för att man anser att ett barn inte kan eller ska skyddas från att vara ledsen genom hela sin uppväxt.

(Och vad som skrivs på hundforumet tror jag de flesta här (inklusive jag) inte har en aning om, så det vore kanske bättre att lämna det utanför? Hundar och barn ska väl ändå inte jämföras?)

Hur blir ett barn som ständigt skyddas från allt vad motstånd heter? Förr eller senare måste barn lära sig att acceptera att vissa saker är som det är, och jag föredrar att det är vi som föräldrar som lär dem detta. Eller tycker du det är bättre att förskolan/skolan/samhället tar ansvar för det sen?

Jag tvivlar inte på att du är en bra mamma, men jag tycker också du verkar göra en onödigt stor affär av detta.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Bara att de tänker på ett helt annat sätt än vad många andra, t ex jag, gör. Ett sätt som för mig är helt ofattbart och som jag aldrig skulle använda på mitt barn, min hund, min häst eller någon annan bekant.
.

Ah, okej. Vad är det för sätt du anser vara ofattbart? (ingen kritik, jag förstod bara inte) :)

Just den jämförelsen _Viva_gjorde med hundforumet tyckte inte jag alls stämde, men då tycker vi olika helt enkelt. :)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vad är det du inte tycker stämmer?

Det spelar inte så stor roll om det gäller hundar, hästar eller barn.
Om man ger råd så får man räkna med att ens åsikter kan komma att ifrågasättas. Ju mindre erfarenhet man har desto större är risken.

Att gnälla på att man inte vågar andas och riskerar blir bränd på bål tycker jag är lite fjaskigt. :o
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Haha, så illa är det väl inte?

Man kan väl jämföra det med hundforumet. Det brukar bli rätt hetsiga diskussioner bland de etablerade hundmänniskorna när en novis kommer in och ger "expertråd" baserade på vad de sett "herr Ceasar" göra och sen hävdar att hundar minsan blir vad man gör dem till, oavsett ras. :D

Det är klart att de har rätt till sina åsikter men jag är inte förvånad att de blir ifrågasatta. Lika lite som att jag är förvånad att du blir ifrågasatt här.

Inte ska du vara rädd att andas för det. ;)

Jag tror det finns lika många hund- och barnhållningssätt som det finns föräldrar :D

Men visst, Föräldraforumet får jag iaf. känslan av att man som ung tjej utan barn inte har rätt till att tycka något om barn och hur man uppfostrar dessa. För allt som oftast dyker meningen; "Men har du barn själv eller?" upp. Så det är lika bra att tala om det ifrån början :angel:
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Men du får nog läsa vad jag har skrivit. Vi har slutat amma vid läggning för två veckor sen. Missade du det? Du kanske bara läste Jadzias inlägg och tyckte det lät fint?

Och här är ingen som skrivit något om mammor eller ickemammor, bara att du och Jadzia har en konstig läggning. Om det beror på att ni inte har barn eller om ni bara är lagda på ett annat håll låter jag vara osagt.

Det enda jag vill är att respektera mitt barn.

Att du använder en otrevlig ton är ännu mer konstigt. För jag har så vitt jag vet inte varit dum eller elak mot dig ang. hur du lägger Sam eller inte. Jag påpekade bara att jag tycker det är långdraget sätt att göra det på.

Vad är min konstiga läggning? Min moster har förövrigt 2 barn och kör på "Det hårda sättet" :eek: Dvs när man slutar amma så slutar man amma. Hon anser att det går fortare om man bara orkar stå på sig och inte ge sig mitt under processen.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Nä, arg kanske.

För mig och flera andra kan arg och ledsen gå lite hand i hand. I vissa situationer kan jag bli riktigt förbannad och samtidigt riktigt ledsen. Beror ju helt och hållet på vad det gäller.

Och gör det något om Sam är ledsen någon gång? Är det inte bättre att han får lära sig att vara ledsen, att det är helt ok att man blir ledsen?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast det är svårt att få ett barn att gråta sig hysteriskt till sömns. Det låter kanske bra i teorin, men inte i praktiken. Inte ens när vår son var liten fungerade det. Ofrivilligt testat i vagn och bil. Du kanske känner folk vars barn faktiskt gillar att sova. Sam är kanske inte lika extrem som vår son (?) men visst finns det barn som har jättesvårt att somna in. Vår som har haft svårt att sova sen han var 2 dygn gammal. Jag brukar fråga om vi skulle stängt in honom på toa redan på BB och låtit honom skrika sig till sömns bara för att "lära" honom? Vad glad jag är att de metoderna ifråga sätts idag. Jag träffade en mamma som har en son som idag är 65år(!) Hon berättade att sonen skrek tills han fick navelbråck. Hon hade fortfarande ångest över det. Hon sa att till nästa barn hade hon lärt sig och nästa barn slapp den behandlingen. Man måste läsa sitt barn. Det som verkar fint i teorin passar inte alla barn. Alla barn har inte ens samma temperament första dygnet. Så olika är de.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast det handlar ju inte om att låsa in ett barn på dass och sedan gå där ifrån. Det handlar om att tala om att "nu blir det ingen men ammning". Och finnas där till hands och försöka trösta. Det är stor skillnad på det och det exemplet du tar upp anser jag.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast det handlar inte om att han ska sluta amma utan att han ska somna. Hur gör du när du inte kan sova? Ska man låsa in dig och så får du skrika tills du sommar eller vill du att någon lugnar dig och får dig trygg så du kommer till ro?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det verkar inte riktigt som du förstår mig.

Jag har inte skrivit någonstans att man ska låsa in någon. Eller att mamma Vindvissla bara ska gå ifrån sin ledsna son.

Självklart vill jag bli lugnad och det kan Sam med bli. Utan tutte.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vad är min konstiga läggning? Min moster har förövrigt 2 barn och kör på "Det hårda sättet" Dvs när man slutar amma så slutar man amma. Hon anser att det går fortare om man bara orkar stå på sig och inte ge sig mitt under processen.

Och vad tycker din moster att man vinner på att det ska gå fort? :confused:

Har jag satt ett barn till världen så får vissa saker ta den tid det tar om det är till fördel för mitt barn.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Och vad tycker din moster att man vinner på att det ska gå fort? :confused:

Har jag satt ett barn till världen så får vissa saker ta den tid det tar om det är till fördel för mitt barn.

Vad moster vinner på det? Frågan är väl vad barnen vinner på det? Det går snabbare för barnen och de accepterar det snabbare. Vad är det för fel på det?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Och mår de bra under processen?
Jag tror inte det och skulle därför inte kunna göra det mot mitt barn.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Och mår de bra under processen?
Jag tror inte det och skulle därför inte kunna göra det mot mitt barn.

Mår bra? Inget barn är väl överlyckligt under den här processen? Men flera i min närhet anser att barnen mår bättre av raka rör. Istället för att försöka 30 minuter, någon timme med gap och skrik. För att sedan ge tutte igen. Sen försöka på samma sätt igen kvällen efter, gap skrik, tutte.

Kan intyga att mina kusiner inte är några vrak efter detta. Tvärtom, väldigt mysiga, lätta att lägga och att ha att göra med.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Han är för liten för att tänka på det viset.

Det är därför jag undrar varför du är så säker på att han KAN.

Varför är du så säker på att han inte kan? Det är en vana för honom att ha tutte. En vana som alla andra. Det går att bryta och det går att få barn att förbi se tutten.

Annars kanske Sam ska ammas hela sitt liv om han nu som du påstår eventuellt inte kan.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Men var det itne det tråden gick utpå? Eller har jag fattat helfel? :crazy:

Tråden går ut på att TS vill ha tips på hur hon ska lägga sin son.
Aliides tips att köra den "hårda metoden" har redan avfördats och TS uttrycker att
Jag vill inte gärna att han ska bli jätteledsen
vilket gör att Aliides tips inte är särskilt bra.

För övrigt så verkar TS lyckas riktigt bra med sin egen metod och jag tycker hon är en jättebra förebild för dagens mammor.
Aliides mosters metoder var populära en gång i tiden men man vet bättre nu.
Allt var inte bättre förr.
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 076
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 561
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 475
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Växtnäring
  • Hiss och diss del 5
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp