Hår-tråden

Många säger att olja är bra men mitt hår avskyr verkligen kokosolja. Den absorberas ej och håret känns som halm. Jättesvårt att tvätta ur också.

Jag har långt naturligt blondt hår med några få färgade slingor, mjukt fint hår med många strån.

Ok, det kanske är därför mitt hår känns frissigt och strävt. Själv har jag midjelångt, tjockt, lockigt hår. Tack för att du tog dig tid att svara :)
 
Idag har jag gått från den vänstra bilden till den högra och jag är så fantastiskt nöjd. Äntligen har jag en frisyr :banana: På ca ett år har jag gått från att ha hår ner till rumpan till frisyren idag, jag har klippt i etapper och jag är otroligt nöjd att jag klippte av mig håret som jag ändå aldrig gjorde något med :bump:
Jag passade också på att unna mig fudge silverschampoo och schampoo + balsam från eleven australia :)

15726243_10206385583273293_4202409687036926924_n.jpg

Wow! Verkligen skitsnyggt!
Vad tycker du om silverschampoot? Alla verkar hylla det :)
 
Wow! Verkligen skitsnyggt!
Vad tycker du om silverschampoot? Alla verkar hylla det :)
Tack så mycket :D Har bara hunnit testa det en gång, men det är pigmenterad då mina nagelband blev grålila.. Men än så länge är jag nöjd, blir nog toppen om det får sitta i någon minut :)
 
Erkänner, jag har inte läst igenom tråden innan jag ställer frågan men jag undrar om kokosolja skulle kunna fungera som balsammetod?

Läste någonstans att en kunde använda kokosolja som hårinpackning så det testade jag inatt. Smörjde in mina torra testar med oljan, sov med detta, sköljde ur med ljummet vatten och tvättade håret två gånger som det stod att jag skulle göra. Använde sedan leave-in-balsam som vanligt, lite gele och lät det lufttorka. Håret känns ok men lite strävare än vanligt. Inte lika lockigt utan mer frissigt men tänker att jag kanske får använda olja oftare för att få bättre resultat.

När jag försökte mig på balsammetoden stöp det på att jag inte hittade rätt balsam direkt och tyckte det var en djungel med råd. Kände också att jag inte kunde köpa balsam på balsam som sedan inte användes. Vill ju på något sätt använda så snälla metoder till håret som möjligt och är det vänligt mot naturen så är det ett plus :)
Mitt hår funkar inte heller med olja, jag har också fint hår med många hårstrån.

Gällande balsammetoden så har jag kört det i många år, mitt hår uppskattade verkligen det. Tyvärr gjorde inte min hårbotten det, så den kapsejsade för typ 2 år sen och därför använder jag nu SLS-fritt schampo istället för balsam. Jag tycker det fungerar ungefär lika bra, så vill du testa att vara mild mot håret men ändå göra något annat så kan jag rekommendera det. Jag använder Faith In Natures schampo, som jag tycker är prisvärt och bra, deras balsam är också helt okej, men jag kör med Jessicurl mestadels.
 
Mitt hår funkar inte heller med olja, jag har också fint hår med många hårstrån.

Gällande balsammetoden så har jag kört det i många år, mitt hår uppskattade verkligen det. Tyvärr gjorde inte min hårbotten det, så den kapsejsade för typ 2 år sen och därför använder jag nu SLS-fritt schampo istället för balsam. Jag tycker det fungerar ungefär lika bra, så vill du testa att vara mild mot håret men ändå göra något annat så kan jag rekommendera det. Jag använder Faith In Natures schampo, som jag tycker är prisvärt och bra, deras balsam är också helt okej, men jag kör med Jessicurl mestadels.

Tack så mycket för tipset, ska genast kollas upp :) Såg inte så dyrt ut heller....
 
Erkänner, jag har inte läst igenom tråden innan jag ställer frågan men jag undrar om kokosolja skulle kunna fungera som balsammetod?

Läste någonstans att en kunde använda kokosolja som hårinpackning så det testade jag inatt. Smörjde in mina torra testar med oljan, sov med detta, sköljde ur med ljummet vatten och tvättade håret två gånger som det stod att jag skulle göra. Använde sedan leave-in-balsam som vanligt, lite gele och lät det lufttorka. Håret känns ok men lite strävare än vanligt. Inte lika lockigt utan mer frissigt men tänker att jag kanske får använda olja oftare för att få bättre resultat.

När jag försökte mig på balsammetoden stöp det på att jag inte hittade rätt balsam direkt och tyckte det var en djungel med råd. Kände också att jag inte kunde köpa balsam på balsam som sedan inte användes. Vill ju på något sätt använda så snälla metoder till håret som möjligt och är det vänligt mot naturen så är det ett plus :)
Jag gör inpackning med kokosolja och honung, den är toppen. Kör jag bara kokosolja får jag liknande resultat som Centaur.
 
Vad har jag för hårfärg? Jag tycker den har förändrats från när jag var hos frissan och blivit mer orange. Min partner tycker det är ljusbrunt. Jag funderar på att prova silverschampo men vet inte om jag vågar då det tydligen kan bli grått på bruna hår. Så .... Vad tycker ni om färgen? (Det är morgon, håret är otvättat, jag är nyvaken, utomhus och har inte kammat mig sen i förrgår, så ignorera stylingen ☺)
http://s263.photobucket.com/user/ba...s[user]=63516171&filters[recent]=1&sort=1&o=0
 
Jag har blonderat här som är väldigt frissigt, strävt och lite slitet. Väldigt tunna hårstrån. Behöver era bästa tips gällande shampoo, balsam samt EN hårinpackning. Observera hårinpackning och inte olja.

Mitt hår klarar endast vissa oljor och det kan jag lättare ta reda på själv. Frisören säger att jag borde hålla mig borta från att använda ex kokosolja som inpackning :angel:
 
Jag har blonderat här som är väldigt frissigt, strävt och lite slitet. Väldigt tunna hårstrån. Behöver era bästa tips gällande shampoo, balsam samt EN hårinpackning. Observera hårinpackning och inte olja.

Mitt hår klarar endast vissa oljor och det kan jag lättare ta reda på själv. Frisören säger att jag borde hålla mig borta från att använda ex kokosolja som inpackning :angel:
Jag har Aussies leave in balsam, gillar inte lukten alls, men tycker det funkar bra som skydd för håret. Blir väldigt lent och trasslar sig inte så lätt.
Schampo och balsam är apotekets milda.
 
Blir knasig i huvudet snart, ibland, känns det som! Är sugen på att klippa håret kortare, typ längre page som har linkats tidigare här i tråden. Vore jättekul att prova. Sedan vill jag prova att klippa upp mitt hår mer så att det får mer själv-svall. Och... Och....... OCH! Så vill jag behålla mitt hår som det är nu, det når ner till nedre kanten av skulderbladen och har endast haft såhär långt hår en gång förut i mitt liv.

Om jag klipper mitt hår, hur lång tid kommer det ta innan det växer ut lika långt? Är mitt hår en stor rishög just nu?

Hittills känns det som att mitt hår är i förvånadsvärt god kvalité när det gäller slitage och dylikt, inte så många klyvna toppar som jag minns att jag hade sist. Men det känns endå "risigt" på något vis, några arga toppar finns såklart, och lite hår som har kapats av någon mystisk anledning som jag tror är mina hörlurar. Men det känns som att det saknar liv! Fast hår är ju dött så det kanske inte ska se ut som att det lever.... Åh.

Kanske bäst att bara raka av det. :heart
 
Men det känns endå "risigt" på något vis, några arga toppar finns såklart, och lite hår som har kapats av någon mystisk anledning som jag tror är mina hörlurar. Men det känns som att det saknar liv!

Detta kunde varit skrivet av mig innan jul. Känner igen mig så himla mycket. Jag hade funderat hela hösten och började få lätt panik över att jag tyckte det kändes så tråkigt och risigt (inbillning till mesta del).

Jag klippte av det strax över axlarna. Jag är underbart nöjd. Ingen mer panik över hörisigt hår. Och jag fick på köpet mer självfall och tjockare hår.
 
Upptäckte någonstans i mitten av tråden att jag skrivit i den innan (hade helt missat det, fråga mig inte hur:confused:)…

Tänkte att jag börjar med en liten uppdatering om mitt hår just nu, ska försöka fixa bild på det med :)
I dagsläget är mitt hår kort igen, vill inget hellre än att låta det växa ut så det får längden det hade 2015 innan jag kapade det, men lyckas alltid kapa det innan det vuxit förbi axlarna :banghead::banghead::banghead:

Såg att här var några som använde sig av BM (balsammetoden), gjorde det ett tag för ett antal år sedan, men gick tillbaka till schampo, balsam och stylingprodukter (det blev helt enkelt för mycket jobb). Har dock sedan -13/-14 någon gång bytt över till no poo igen.

Har testat en hel del olika metoder till mitt hår, ägg, bikarbonat, olivtvål, ekologiskt no poo-godkänt schampo och balsam, men känns som att nästan allt torkat ut mitt hår för mycket eller gjort det fett på nolltid. Idag tvättar jag det ca en gång i veckan med en fast tjärtvål (för kliandets skull) och surskölj på äcv (äppelcidervinäger) och kramar i, räddaren i nöden, vattenbaserat glidmedel när håret fortfarande är blött. Mellan tvättarna kör jag wo (med surskölj och glidmedel) och ibland torrschampo på kakao.

Har självlockigt hår och känner igen mig i det @LindgrenV beskrev med torrt frissigt överhår ;)

Mina favoriter när det kommer till hårvård är just nu: svinhårsborste, tangle teezer, äcv och vattenbaserat glidmedel :)
 
Detta kunde varit skrivet av mig innan jul. Känner igen mig så himla mycket. Jag hade funderat hela hösten och började få lätt panik över att jag tyckte det kändes så tråkigt och risigt (inbillning till mesta del).

Jag klippte av det strax över axlarna. Jag är underbart nöjd. Ingen mer panik över hörisigt hår. Och jag fick på köpet mer självfall och tjockare hår.
Åh haha vad underbart! Jaa, jag tror det sitter till mestadels i huvudet ibland. :angel: Men vad kul att höra, jag har bokat klippning nu till nästa fredag så får vi se hur det blir! :devil: Det känns typ läskigt spännande att klippa håret så att det slutar strax över axlarna haha. :D Får se om jag vågar mig på något liknande. ;)
 
Åh haha vad underbart! Jaa, jag tror det sitter till mestadels i huvudet ibland. :angel: Men vad kul att höra, jag har bokat klippning nu till nästa fredag så får vi se hur det blir! :devil: Det känns typ läskigt spännande att klippa håret så att det slutar strax över axlarna haha. :D Får se om jag vågar mig på något liknande. ;)
Bildgoogla lob! Klippte mig också så och är väldigt nöjd! Kortare men inte kort liksom.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp