Hemmafruar utan barn?

Nu ser jag ju, att jämförelsen var mellan lyxhustru och trophy wife, inte hemmafru. Förlåt.

Men jag tänker ändå att inte heller det är samma sak, riktigt.

+ @hastflicka
Det är inte samma sak. Vill jag nog bestämt hävda.
Nu finns det ingen direkt definition på "lyxhustru" men en googling visar att det mest används som synonym till hemmafru. Trophy wife däremot, är ju mer specifikt en ung vacker kvinna som vanligen är tillsammans med en äldre, möjligen ganska oattraktiv, man som har det gott ställt. En trophy wife är inte nödvändigtvis per automatik hemmafru. Bara ung och attraktiv.
 
Jag är splittrad till det där. På ett sätt tänker jag att alla får leva som de vill.
Samtidigt ser jag problem med att dels många kvinnor inte har en inkomst de kan leva på. Jag har sett många fall där kvinnor inte kan försörja sig eller får en dålig pension efter en skilsmässa då de varit den som tagit hand om barn och familj och jobbat lite.
Dessutom blir vi andra påverkade på arbetsmarknaden pga arbetsgivarna tror att kvinnor ändå kommer vara hemma mest vid barnskaffande. Jag är nog inte den enda som varit med om att bli nekad jobb och utvecklingsmöjligheter då jag varit i fertil ålder och arbetsgivaren tycker det är mer ekonomiskt lönsamt att satsa på männen. Trots att jag inte ens hade barn eller planerade det. Plus en hel del andra aspekter.
Så ja vi andra blir påverkade.. Och skulle det vara ännu vanligare med hemmafruar skulle vi bli ännu mer påverkade.

Men pratar vi inte om päron och äpplen här? Kvinnor som är föräldralediga är väl inte detsamma som hemmafruar? Det är nog en försvinnande liten del av Sveriges kvinnor som de facto är hemmafruar. En stor majoritet är nog vanliga föräldralediga kvinnor som går tillbaka till arbete när dagarna är slut och man inte längre kan få ut ersättning från FK.

Jag vill inte ha barn men drabbas ändå av den patriarkaliska strukturen att jag som kvinna förväntas vilja ha det och därmed vilja vara föräldraledig = risk att väljas bort vid arbetssökande. Det är ju inget jag belastar enstaka hemmafruar för. Det handlar väl mer om att föräldralediga måste bli bättre på att dela upp dagarna? Eller blir det liksom samma äpplen? Äsch. Jag vet inte. Nu blev jag förvirrad. Jag tycker det är svårt. Oavsett är kvinnor en utsatt grupp när det kommer till inkomst, sparande och pension. När jag gick hemma pensionssparade sambon åt mig. Nu tar jag ut liten lön från företaget istället för CSN men ser ändå till att sambon sätter undan en summa åt mig regelbundet.
 
@FrauleinLeo Jag blev ju hemmafru innan vi skaffade barn, var även osäkert om jag ens kunde få barn enligt läkare och kirurg som behandlat min endometrios. Så jag förstår inte riktigt vad det har med arbetsmarknad, barnskaffande, föräldradagar och fertil ålder att göra. Och hade jag nu inte kunnat bli gravid så kan man ju inte skylla barn och familj på att jag skulle få en dålig pension.
Nu är min pension ändå inte hotad, men ja.

Så nä jag köper inte att hemmafruar förstör för andra då de troligtvis inte ens har med arbetsmarknaden att göra. Det är ju de som jobbar och har dålig uppdelning med allt som rör familjelivet som visar arbetsgivarna vem som är bäst att satsa på.
 
Nu forutsatter jag inte alls att alla ar avundsjuka pa en hemmafru, langtifran. Men om man standigt papekar for personen att hon ar en "sadan dar lyxhustru" sa ar det latt att man far en kansla av att det ar avunden som spokar. :p Sarskilt om personen pluggar eller jobbar deltid men med mycket "egentid" och fortfarande kallas for "lyxhustru".
Dessutom var det mer en kommentar att jag aldrig hort nagon annan nationalitet anvanda ett uttryck som liknar "lyxhustru" eller uttrycka den meningen pa nagot satt. Jag har aldrig hort "lyxhustru" fran nagon annan nationalitet, Britter, Amerikaner, Canadensare, eller andra Nordeuropeer heller.
Just Svenskar har dock anvant det ganska frekvent och jag har nog mest satt ihop det med att jag rest mycket, bade med och utan maken, och att det varit just avudnsjukan som stack upp sitt huvud.
Tror fortfarande att det beror på att det är vanligare med hemmafruar i andra länder än det är i Sverige. Det känns till och med bra att så många svenskar ifrågasätter strukturen som gör en vuxen människa så beroende av en annan vuxen människa. Tvivlar starkt på att det är avundsjuka.
 
Jag tycker dock att det låter lite fel att man är beroende av en annan person för sin försörjning, om alternativet att gå ut och jobba själv faktiskt finns.
Skillnaden är väl om man inte har något annat val än att bli försörjd av någon annan, då är man beroende.
Går man ut och jobbar är man inte hemmafru längre. Är inte det självklart?
 
Givetvis är det självklart, det är väl att just kalla någon för "beroende" av någon annan som @Riru vänder sig emot?
Visst, och är man hemmafru är man beroende av en annan person för sin försörjning eftersom man inte har något avlönat arbete (förutom den stora massa av hemmafruar som vunnit 19 miljoner på lotto, och andra osannolika exempel som säkert kommer upp.)
 
Visst, och är man hemmafru är man beroende av en annan person för sin försörjning eftersom man inte har något avlönat arbete (förutom den stora massa av hemmafruar som vunnit 19 miljoner på lotto, och andra osannolika exempel som säkert kommer upp.)

Varför så nedlåtande i tonen? Nej, jag tänker inte dra upp några "osannolika exempel". Jag hade kunnat välja att gå ut och jobba eller studera när jag ville. Jag bara gjorde inte det. Sparpengar fanns också så jag var inte så beroende av min sambo som du vill få det att låta.

Hade jag varit singel hade det väl kallats "sabbatsår". Men nu hade jag sambo och blev därför "hemmafru".
 
Varför så nedlåtande i tonen? Nej, jag tänker inte dra upp några "osannolika exempel". Jag hade kunnat välja att gå ut och jobba eller studera när jag ville. Jag bara gjorde inte det. Sparpengar fanns också så jag var inte så beroende av min sambo som du vill få det att låta.

Hade jag varit singel hade det väl kallats "sabbatsår". Men nu hade jag sambo och blev därför "hemmafru".
Det hade jag öht inte kallat hemmafru. I alla fall inte om inte vård av frisk sambo i hemmet ingick i dina dagliga göromål.
 
Men man ÄR ju beroende av den som försörjer en, i förekommande fall. Vinsten av att dölja den maktobalansen är enligt min mening destruktiv.

Absolut. Det är ju verkligheten för majoriteten av hemmafruar, jag försökte bara peka ut vad @Riru menade.

Det hade jag öht inte kallat hemmafru. I alla fall inte om inte vård av frisk sambo i hemmet ingick i dina dagliga göromål.

Om "vård av frisk sambo" = ta hand om hemmet, så jo. Annars hade jag väl inte skrivit att jag varit hemmafru?
 
Går man ut och jobbar är man inte hemmafru längre. Är inte det självklart?

Eh, jo. Jag har inte sagt något annat. Jag menar att det är ingen som hindrar en från att gå ut och jobba, så hur är man beroende utav någon om det inte är ett måste?

Ja jag fattar principen att familjen är beroende utav inkomst, och i de fall där bara en arbetar så är man beroende utav den lönen.
Men nu menar jag en sådan beroendeställning som ni talar så negativt om som om att man är dömd till att vara någon slags slav för att man inte har något annat val än att bli försörjd utav ens partner.
 
Eh, jo. Jag har inte sagt något annat. Jag menar att det är ingen som hindrar en från att gå ut och jobba, så hur är man beroende utav någon om det inte är ett måste?

Ja jag fattar principen att familjen är beroende utav inkomst, och i de fall där bara en arbetar så är man beroende utav den lönen.
Men nu menar jag en sådan beroendeställning som ni talar så negativt om som om att man är dömd till att vara någon slags slav för att man inte har något annat val än att bli försörjd utav ens partner.
Jag tycker snarare att du ser ut att göra allt du kan för att tolka beroende så extremt som möjligt, så att du sedan kan säga hur fel vi som pratar om det har. Så nej, man kan mycket väl vara beroende utan att vara förslavad. Vill du diskutera slaveri, kan du ju starta en tråd om det.
 
Jag tog förgivet att du läst tråden. Det är ju liksom inlägg nr 2.
Ok. Jag skulle då rekommendera vem som helst att ta ett sådant sabbatsår som du beskriver (och jag har själv gjort det) förutsatt att tiden inte ägnades åt att serva ev partner. Detta gäller särskilt för kvinnor, av uppenbara (hoppas jag) skäl.
 
Ok. Jag skulle då rekommendera vem som helst att ta ett sådant sabbatsår som du beskriver (och jag har själv gjort det) förutsatt att tiden inte ägnades åt att serva ev partner. Detta gäller särskilt för kvinnor, av uppenbara (hoppas jag) skäl.

Jag vet inte ens vad jag ska svara på inlägget. Jag tog mer än ett år off i samförstånd med sambon som då stod för inkomst (och fortfarande gör det). Jag stod därför för "markservicen", vilket inte innebär att jag på något vis var fastkedjad i varken tvättstuga eller kök. Flera av oss i tråden har redan beskrivit vad vi ägnade/ägnar tiden på som hemmafruar så jag tänker inte återupprepa. Men du föredrar att kalla det sabbatsår, medan jag kallar det hemmafru?
 
Jag tycker snarare att du ser ut att göra allt du kan för att tolka beroende så extremt som möjligt, så att du sedan kan säga hur fel vi som pratar om det har. Så nej, man kan mycket väl vara beroende utan att vara förslavad. Vill du diskutera slaveri, kan du ju starta en tråd om det.

Nej jag försöker klura ut hur jag kan bli så övertydlig som möjligt så folk ska förstå hur jag menar. Det är dock en tydlig ovilja att ta sig ur tunnelseendet dock. Och jag tror att du vet mycket väl att jag inte vill diskutera slaveri, men det är väl alldeles för frestande att vara dryg ;)
 
Nej jag försöker klura ut hur jag kan bli så övertydlig som möjligt så folk ska förstå hur jag menar. Det är dock en tydlig ovilja att ta sig ur tunnelseendet dock. Och jag tror att du vet mycket väl att jag inte vill diskutera slaveri, men det är väl alldeles för frestande att vara dryg ;)
Uppenbarligen kan du inte låta bli att vara dryg.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 095
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
557
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
733
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp