Hingstvalsfunderingar inför 2018

Hon hade mer fett än muskler men hon är snäll och trygg att sitta på vilket är det viktigaste för mej då även sambon ska kunna rida henne.
 
Här kommer hennes stamtavla:

Tosca
Född 13/6-00
e: Lincoln 93.10791 typ RP
u: Cleopatra-S 84.5997 Typ TP
-: Wilhelmus 80.3475

Reg A
Typ RP

Uppfödare: I.H.M. Scholten
 
Långt kvar till säsongen -18 men högst preliminär lista för stona är

- Franklin till ett Finest- Escudo I-sto.
- Beroende på vad som tittar ut från lilla brun så är Casanova Hästak och Fetcher kandidater för att göra det enkelt för mig då bägge går att få på färskt. Stort frågetecken på den senare med tanke på fertiliteten även om han tilltalar mig mer egentligen. Tanken är att sälja henne dräktig; eventuellt får köparen välja hingst.

- Ska Escudon betäckas igen så velar jag mellan att stå över nästa säsong p.g.a sen fölning eller att försöka på fölbrunsten ifall min veterinär tror det går lättare om hon har föl vid sidan. Hon blir inte yngre och efter allt strul så är frågan om det inte blir hennes sista föl hos mig om hon tar sig, sen får hon bli pensionär.
Ska hon betäckas så vill jag ta en dressyrhingst med allroundinslag. Jag brukar försöka köra safe med hingstvalen och inte blanda hopp och dressyr men när jag ser märren tror jag att hon kan lämna bra inom gångartsaveln, hon har ett jäkla tryck i bakkärran och bra takt. Jag köpte henne som 'dressyrämne' från början. Det hon behöver om jag får drömma fritt är en hingst som lättar upp avkomman, mycket bogfrihet och bra ben. Bra semin är ett måste och svenskstationerad.
Det får bli en "magkänsle-betäckning" för min egen skull, jag är väl medveten om att det kan bli pannkaka.

Touchdown har det jag vill ha till henne men tvekar att lägga på Quaterback-blod efter årets avkomma, som förvisso blivit oerhört trevlig, men så har han en gudasnäll mor också. Escudon har betydligt hårdare pannben än så. Dessutom gick han på fryst i år och det känns så där på denna märren.
Jag har scannat marknaden på årets hingstar till henne men bara fastnat för Touchdown som uppfyller alla kriterier, vilka har jag missat?
 
Här kommer hennes stamtavla:

Tosca
Född 13/6-00
e: Lincoln 93.10791 typ RP
u: Cleopatra-S 84.5997 Typ TP
-: Wilhelmus 80.3475

Reg A
Typ RP

Uppfödare: I.H.M. Scholten

Hennes mamma är TP och som du kanske ser på hennes pass har hon grå papper och inte raskod 04 vilket betyder renrasig SWB. Det betyder att hon inte får avkommor med gröna papper hos SWB men jag kan tänka mig att du inte bryr dig så mycket om det eftersom du tänkte använda hingst av annan ras?
 
Har lagt in hennes stam på Sport Horse Breed database
https://sporthorse-data.com/pedigree/tosca-30
klicka på de hästar som har en liten kamera-ikon så se du bilder på dessa hästar.
Hennes fäderne är hopphästar , farfar är fransk Selle Francais, farmor är mycket tyskt blod från Holstein och Hannoveraner och en droppe Trakehner.
Mödernet är vagnshästar (Geldeländer, Groeningen) med inkorsning av Hackney (Cambridge Cole). De verkar ha haft lite väl mycket avel på hingsten Oregon då han finns 4 gånger på mödernet.
 
Har lagt in hennes stam på Sport Horse Breed database
https://sporthorse-data.com/pedigree/tosca-30
klicka på de hästar som har en liten kamera-ikon så se du bilder på dessa hästar.
Hennes fäderne är hopphästar , farfar är fransk Selle Francais, farmor är mycket tyskt blod från Holstein och Hannoveraner och en droppe Trakehner.
Mödernet är vagnshästar (Geldeländer, Groeningen) med inkorsning av Hackney (Cambridge Cole). De verkar ha haft lite väl mycket avel på hingsten Oregon då han finns 4 gånger på mödernet.


Tusen tack :love:

Upptäckte på sidan att hon är släkt med den svenska hingsten Marco Polo, en hingst jag hade en del att göra med på 80-talet....

Kände igen några andra hingstar också...

Så än en gång Tusen tack :bow:
 
Har lagt in hennes stam på Sport Horse Breed database
https://sporthorse-data.com/pedigree/tosca-30
klicka på de hästar som har en liten kamera-ikon så se du bilder på dessa hästar.
Hennes fäderne är hopphästar , farfar är fransk Selle Francais, farmor är mycket tyskt blod från Holstein och Hannoveraner och en droppe Trakehner.
Mödernet är vagnshästar (Geldeländer, Groeningen) med inkorsning av Hackney (Cambridge Cole). De verkar ha haft lite väl mycket avel på hingsten Oregon då han finns 4 gånger på mödernet.

Vad betyder Reg A ?

Trodde det betydde att jag skulle få gröna papper med halvblodshingst
 
Vad betyder Reg A ?

Trodde det betydde att jag skulle få gröna papper med halvblodshingst

Nej, eftersom stoet fått grå papper får inte avkomman gröna papper heller. Om jag läser reglerna rätt kan hennes barnbarns barn få gröna papper, om de betäckts med SWB-hingstar i alla nedstigande led.

Edit: Ett litet tillägg - Men vad gör det? De får inte delta i Breeders Trophy och kan inte få Diplom och gå årgångsfinaler, men i övrigt är det ju ingen skillnad alls. Det som påverkas mest är att hästens avelsvärde är högst tveksamt.
 
Nej, eftersom stoet fått grå papper får inte avkomman gröna papper heller. Om jag läser reglerna rätt kan hennes barnbarns barn få gröna papper, om de betäckts med SWB-hingstar i alla nedstigande led.

Edit: Ett litet tillägg - Men vad gör det? De får inte delta i Breeders Trophy och kan inte få Diplom och gå årgångsfinaler, men i övrigt är det ju ingen skillnad alls. Det som påverkas mest är att hästens avelsvärde är högst tveksamt.

Okej, tusen tack för den upplysningen.
Det är jättebra att veta hur det blir.
Men då kan jag ju lika gärna ta en ponny-hingst som jag tänkt från början.

Men jag undrar fortfarande vad Reg A betyder ?
 
Okej, tusen tack för den upplysningen.
Det är jättebra att veta hur det blir.
Men då kan jag ju lika gärna ta en ponny-hingst som jag tänkt från början.

Men jag undrar fortfarande vad Reg A betyder ?

Väldigt svårt att svara bra på, men det betyder i alla fall att hon är fallen undan en hingst som är godkänd i annan stambok än KWPN, men som är godkänd inom ett, av KWPN, erkänt förbund.

Mer info med tabell: https://www.kwpn.org/kwpn-horse/selection--and-breedingprogram/breeding/books-and-registers
 
Vad betyder Reg A ?

Trodde det betydde att jag skulle få gröna papper med halvblodshingst

Hon är registrerad som typ RP ridhäst för att hennes far är en RP. Eftersom hon är en korsning RP/TP är hon inte registrerad i KWPNs fölbok/stambok (motsvarande gröna papper i SWB) utan i registret nedanför, Register A, Vissa register A hästar kan i några fall flyttas upp till stamboken om de har vissa meriter.
Hästar som är registrerade i det lägsta registret, B (som hästar med gråa papper i SWB) kan inte visas på KWPN-evenemang men kan delta i hopp och dressyrchampionat för unga hästar.
 
Hon är registrerad som typ RP ridhäst för att hennes far är en RP. Eftersom hon är en korsning RP/TP är hon inte registrerad i KWPNs fölbok/stambok (motsvarande gröna papper i SWB) utan i registret nedanför, Register A, Vissa register A hästar kan i några fall flyttas upp till stamboken om de har vissa meriter.
Hästar som är registrerade i det lägsta registret, B (som hästar med gråa papper i SWB) kan inte visas på KWPN-evenemang men kan delta i hopp och dressyrchampionat för unga hästar.


Tusen tack :bow:
 
- Ska Escudon betäckas igen så velar jag mellan att stå över nästa säsong p.g.a sen fölning eller att försöka på fölbrunsten ifall min veterinär tror det går lättare om hon har föl vid sidan. Hon blir inte yngre och efter allt strul så är frågan om det inte blir hennes sista föl hos mig om hon tar sig, sen får hon bli pensionär.
Ska hon betäckas så vill jag ta en dressyrhingst med allroundinslag. Jag brukar försöka köra safe med hingstvalen och inte blanda hopp och dressyr men när jag ser märren tror jag att hon kan lämna bra inom gångartsaveln, hon har ett jäkla tryck i bakkärran och bra takt. Jag köpte henne som 'dressyrämne' från början. Det hon behöver om jag får drömma fritt är en hingst som lättar upp avkomman, mycket bogfrihet och bra ben. Bra semin är ett måste och svenskstationerad.
Det får bli en "magkänsle-betäckning" för min egen skull, jag är väl medveten om att det kan bli pannkaka
Clever Hill! :up::)
 
Spännande förslag, den har jag inte alls tänkt på men ska kolla upp den! Motivera gärna varför om du vill. :)

Han är väldigt rörlig, jättetrevligt temperament, fin lätt modell och har lämnat massor med superfina avkommor. Han står utanför Enköping och Gocksta Stuteri (fd Askö Stuteri) där han är stationerad ligger utanför Västerås. :)

Hojta till om du vill se filmer på avkommor, så kan jag länka.
 
Tror ni att Lövsta kommer ha Dragon Welt och importera semin nästa år? Lövsta har ju haft Helgstrands hingstar i sitt program i år i alla fall. Jag funderar lite på hur jag ska göra. Mitt sto gick tyvärr tomt i år efter att hon resorberat med DW. Hade eventuellt tänkt göra ett nytt försök med honom nästa år men vet inte hur jag ska göra när han såldes.

Mitt första val i år var Formalin. Provade två gånger med honom, men bytte pga dålig kvalité på skicken. Tyvärr var det nog bara halva sanningen, eftersom mitt sto visade sig ha en infektion och tog sig direkt när hon var behandlad (men då med DW). Formalin hade ändå vettig dräktighetsprocent, så frågan är om man vågar försöka igen nästa år (om han är i avel då)?

Om någon har andra förslag till maidensto född 2005, e. Briar ue. Uttini får ni gärna säga till. Hon är stor men med ett väldigt bra temperament. Bra gångarter men lite rak i rörelserna. Vill ha dressyrinriktat med fokus på gott temperament, inte för stor (helst under 170 cm) och god ridbarhet och rörlighet. Ska finnas på färskt och bra dräktighet.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 106
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp