hjälp hingstval

J

Johanna_m

sitter här och fundrerar på att betäcka våran treåring till våren/sommaren.

hon har härstamningen Beach Boy-Napoleon.
Stoet är för övrigt fux med fyra vita helstrumpor bläs och stor bukfläck och 1,70hög.

Just nu är tankarna mkt åt Briar hållet då han ger både fina dressyr och hopphästar (enligt index). Vad skulle ni tro om den kominatinen?

Men vill gärna ha fler förslag på vad ni tror skulle kunna passa.
 
cardento,don schufro (el hur det stavas),wetano,ragazzon kanske skulle passa :)
 
Don Schufro är tagen ur svensk avel om jag har förstått det rätt. Han har/haft pungbråck vilket är en defekt som inte är tillåten i svensk avel. Därimot kan man åka till Danmark och betäcka med honom och sedan registrera avkomman här helt lagligt.

Jag kan dock ha fel, Rätta mig i såfall.

Åter till hingst tipsen, vad ska avkomman användas till? lättare att ge tips då, är stoet visad? vad anser du är hennes för/nack delar
 
jag vill främst ha en avkomma avlad för dressyr men då stoet visar och har väldigt bra hoppkapacitet och teknik så är jag ute efter en hingt som även förvärver hoppningen bra.

När hon visades i våras på treårstesten var hon inte riktigt i form ngt tunn i hullet och matt men lyckades få 7-8 på hoppningen men däremot bara 7 7 7 på rörelserna. Hon fick mkt beröm efter ridprovet då, då hon uppförde sig jättefint. men tyvärr så har det hänt något efter sommaren som gör att hon liktsom låst till och inte släpper upp någon på ryggen när man väl kommit upp så har hon tydligen sagt vad hon velat och det har hänt både det ena och det andra (dock ej jag som ridit så jag vet inte exakt vad) så hon är nu avställd och går promenader jobbas från marken enbart och det fnkar väldigt bra. När hon reds in i vintras var det inga som helst problem uppförde sig exemplariskt så ifall det kan ha blivit för mycket för henne om hon fått en chock. Oj nu rann det ut lite utöver vad det skulle handla om men det kanske har betydelse.
 
Briar låter ju som ett bra alternativ som du själv föreslår, bra gångarter och har ju visat sig lämna bra hopphästar, hans blod tycker jag också borde passa med ditt stos.
Sen är ju inte Briar någon av mina favoriter så jag måste föreslå någon annan, alla verkar vara väldigt "insnöade" på "modehingstarna" så jag tänker föreslå någon som inte riktigt är på modet.
Cairo tycker jag är en mkt fin hingst, pappa är Cortez. Cairo är en snygg hingst med både hopp och drssyr egenskaper. Han har dessutom tjänst gjort utomlands i år och jag tror han är tillbaka nästa år.
Någon med internationellt blod att föreslå är Good Future. Du kan ju kolla upp dessa herrar och se om någon faller dig i smaken.

Det viktigaste är att du väljer en hingst som faller dig i smaken och som du tror kan komplettera ditt sto exteriört och härstammnings mässigt.

Lycka till
 
Kom på lite mer. Titta på Gränsbos hingstar. Bourbon har en spännande stam som inte klashar med ditt sto samtidigt som han är en multitalang själv (gick 1,35 H och tävlar svår klass D).
Personligen är jag också kanonförtjust i Nobel. Kan inte utantill hur hans stam ser ut mot Beach Boy, men det kan du titta närmare på själv. Han har ett helt otroligt trevligt temperament (jag har varit där och hälsat på alla hingstarna). Rör sig härligt (6:an på skritt är oförtjänt och måste ha berott på dagsform) och hoppar riktigt bra. Eller som Per Runeson sa när jag var där (och sökte dressyrhingst): det är ju inte hans fel att han kan hoppa och att det är större marknad för hopphingstar. Jag tolkade det som att de annars gärna vidareutbildat och tävlat honom i dressyr istället.

Ja, ja, lite tankar i ämnet! :)
 
Bourbon är en mycket bra hingst, ingen har haft bättre resultat än honom på sina avkommor visade på treårstest.
Han kan både hoppa och gå dressyr.
Nobel har fantastiska gångarter samt även en mycket bra hoppförmåga men är enligt mig lite kraftig.
Bourbon har tillsammans med Napoleon blod gett mycket bra avkommor.
Mitt tips är satsa på Bourbon, hans avkommor har statistiskt varit bättre än Briars, han är liksom Briar en mycket snäll hingst med krut i! :cool:
 
Bara et litet tillägg, bilden på Nobel i hingstkalendern (och annonser) får honom att se kraftigare ut än vad han i verkligheten är. Men visst, han är ingen ädel hingst.
 
gör inget om hingsten är av ett kraftigare slag då stoet i sig själv är rätt spinkig och klen eller hur man skall uttrycka det. skall kolla upp desas oxå. Tackar hemskt mycket för alla tips jag får och tänkande människor.
 
Kolla på ängagårdens hemsida, de har bra tips att tänka på inför hingsval samt ett eget hingstprogram.

Lycka till! :)
 
Prova www.angagarden.se och gå in på hingstprogram. Lycka till!

PS. En fin hingst som hamnat i skymundan är Dardel 847. Har en valack efter honom som är underbar i humör och trevlig exteriört. Dardel är ganska komplett gått BT fältt'ävlan som 6- åring och inte helt oäven i dressyr ( tävlad tom Int II av Ebba von Essen). Dardel står i Kvänum hos Ulla Josefsson och du kan ju alltid kontakta henne för mer info
 

Liknande trådar

C
Avel Pga en skada ska vi nu ev betäcka vårat 6-årssto.. Första gången för både sto o ägare! :o Så nu skulle jag gärna vilja höra lite tankar...
Svar
3
· Visningar
1 128
Senast: cool_soffi
·
Avel Skulle vilja ha lite förslag på hingstar till ett 10-årigt sto e: Rubinstein-Consul-Donnerhall-Pik Bube-Angelo xx. Hon är av bra typ...
2
Svar
33
· Visningar
2 555
Senast: ann80
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: Guld
·
F
Avel I år blir det av...ska betäcka mitt sto. Känns lite som sista chansen att ta föl på henne då hon inte haft föl innan... Hon är 14 år...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 899
Senast: FairLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp