Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Hund har cancer...

Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Ofta undrar jag hur du tänker.

Hunden har cancer, en sprucken tumör vid juvrena och har dessutom blåsljud på hjärtat. Veterinärens rekommendation är att avliva hunden. Hur kan du likställa det med en hund som har artros i en knäled eller är "lite gammal och öm"?

TS, jag har haft en hund med cancer, och jag tog bort honom innan han började lida på riktigt. Jag har även haft en annan hund som fick avlivas omgående för att den led, tro mig. Det är INTE den sista bilden du vill se av din hund, sådant kan hemsöka en länge.

Folk skriker avliva, och dom har inte ens sett hunden :crazy:

Jag undrar hur du tänker.

Jag har skjutit en hund rätt i huvudet för han hade epilepsianfall...det finns säkert folk som hade medicinerat. Jag är inte korkad, men jag tror nog att var o en känner sin egen hund bäst ( oftast)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Min gamla tik sch/bc blev 14 år och 8 månader och hon hade juvertumörer sen 11 års ålder....då var väl hon 1%:aren då.....hon hade även en fettknöl som sprack och luktade fan. ( som vet trodde var en tumör)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Skulle hunden slicka om den var helt oberörd av det då? Den slickar väl för att det kliar och skaver (och gör ont).
Det är hemskt att avliva ett djur, men förr eller senare måste man ju göra det (om hunden inte går och självdör men det är ju inget att rekommendera om det är en hund som har öppna sår som aldrig kommer läka). Snart kommer ju värmen och flugor om såret inte är läkt då kommer det ju bli massivt infekterat..

Utanför avlivningsdiskussionen...Men....sår har väl djur alltid slickat på , vilket det är cancer eller vanliga sår...det låter som det var till livets ände för att den slickar på såret, det vore mer onormalt om den INTE gör det.

Det finns ju en del allergiska hundar på forumet, dom slickar sig o kliar dagarna i ända...och tuggar sönder sig själva...varför avlivas inte dom ?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

En allergihund ska givetvis behandlas/slippa det den är allergisk mot, speciellt om det är så illa att den kliar sönder sig själv.

kl

TS, veterinären anser att du bör avliva och då har du egentligen bara två val;
1) Avliva.
2) Ta hunden till en till veterinär för ett andra utlåtande, och kontakta gärna den första och be denne förtydliga om du tycker det behövs. Se till att få komma dit så snart som möjligt.

Fick du tag på veterinären idag?
Att bestämma dig direkt "nej det är inte dags än, jag väntar" är det värsta du kan göra mot din hund. Något gör att veterinären anser att hunden är såpass dålig att den bör avlivas relativt omgående och det kan du inte ignorera. Däremot förstår jag absolut om du vill ha ett andra utlåtande, speciellt om du inte kände förtroende för den första veterinären.

Lycka till, jag hoppas på den bästa lösningen för hunden och dig!

Zoya: Varifrån kommer de siffrorna? Tycker man hör rätt ofta om godartade juvertumörer? (dock har ju TS hund konstaterad cancer som jag förstår det, dvs elakartade).
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Men du undrar inte över varför veterinären rekommenderar avlivning så fort, jag har då aldrig träffat på en veterinär som rekommenderar avlivning direkt om hunden inte lider det minsta.

Du rekommenderar samtidigt att hon ska behålla, du går emot veterinären och du har väl heller inte träffat eller sett hunden ?

I många fall blir ägaren tyvärr blinda för hur djuret mår, att hunden ser glad ut behöver inte betyda att den inte mår dåligt.

Jag tycker att TS bör be om ett annat utlåtande av en annan veterinär om hon är orolig, men som jag skrev. Veterinärer brukar inte pusha för att avliva smärtfria och välmående hundar.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

har veterinären verkligen rekommenderat avlivning då? Brukar inte rekommendera det på en hund som ännu inte lider.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag rekommenderar ingenting egentligen, jag bara reagerar mot att alla tycker hunden ska avlivas även fast TS säger att den är pigg o glad, att man ska avliva INNAN den börjar lida...men NÄR börjar den lida då ?? Inte av att slicka på ett sår iallafall som nån tyckte.

Så länge hunden är pigg kan den väl få leva....min hund levde i nästan 4 år efter jag såg första tumören. Och hon dog inte av cancer iallafall, utan jag tog bort henne när hon böev skröpplig
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Zoya: Varifrån kommer de siffrorna? Tycker man hör rätt ofta om godartade juvertumörer? (dock har ju TS hund konstaterad cancer som jag förstår det, dvs elakartade).

Det var vad min veterinär sa när min hädangångna tik opererades för juvertumörer. Inte just procentsatsen men att "de allra flesta" är maligna, speciellt på äldre tikar. Googlar jag nu så hittar jag info om att det skulle vara ungefär hälften hälften men att ju äldre tiken är (över 7 år), desto oftare är tumörerna maligna, precis som min vet sa alltså.

Så här står det på fråga-veterinären sidan.

Bedömning av godartad och elakartad tumör

Hos hund tills skillnad från katt(70%) är ca 50 % av juvertumörerna elakartade. För att vara riktigt säker krävs det ett vävnadsprov som skickas till lab för analys. Det finns dock vissa tecken som kan tyda på att tumören är elakartad:

*Snabbväxande
*Gammal tik
*Spridning till flera juverdelar
*Diffus utbredning, tyder på att tumören växer invasivt
*Förstorad dränerande lymfknuta
*sår i huden över tumören
*varmt och svullet juver
*var / död vävnad som kan mjölkas fram ur spenen
*vätska/ödem i bakbenen

Godartade tumörer är i regel små välavgränsade och hårda. De växer normalt långsamt men kan växa fort i samband med löp eller dräktighet. De godartade uppträder framför allt i 4-6 års åldern. De maligna juvertumörerna hos hund ses framför allt i 7 års åldern
och uppåt. Frekvensen av maligna tumörer ökar ju äldre tiken är då de dyker upp.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Sedan står det också så här;

När slutet närmar sig
Om man beslutar sig för att inte operera så måste man föröka hålla koll på hur tumören växer, om hunden har obehag, symptom (så som hosta) från att tumören spridit sig till andra organ till exempel till lungorna. Juvertumörer hos katt är mycket benägna att metastasera till lungorna. Tumörer skapar ibland spänning i huden då de växer. Ibland kan djuret få inflammation i anslutning till knölen. Man kan försöka lindra med inflammationshämmande läkemedel. Tecken på obehag från hunden/katten är att den slickar/tuggar på knölarna, får svårt att gå. Om huden ovanpå tumören spricker skapar detta naturligtvis obehag och man kan lindra hunden/katten för en tid men vi måste då börja fundera på att hjälpa våran vän då det inte finns någon mer behandling att ge och obehagen blir för stora. Då har vi möjligheten att hjälpa dom att få ett värdigt slut och somna in.


Och i denna kategori hamnar väl tyvärr TS hund.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Nu har ju en veterinär bedömt att det bästa vore om hunden skulle få somna in. Då är det väl inte heller konstigt om de flesta på detta forum litar på veterinärens bedömning och säger samma sak?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

...och jag har senast idag sett en hund som borde fått somna för ett tag sedan. Nu har matte iofs bestämt att det blir till helgen men ja, hon borde ha sett det tidigare. Eller rättare sagt så borde hon ha slutat blunda för det är MÅNGA som håller liv i sina hundar alldeles för länge även om det är i all välmening.

*KL*
Nu vet jag inte hur det är med TS hund men som någon skrev så bör man faktiskt väga in att man inte har körkort/bil. Att få en akutdålig hund - vilket det mycket väl kan bli med en cancersjuk hund - och inte få tag på en bil/förare är ett helvete och kan vara en riktigt traumatisk upplevelse för både hund och äagre. Bättre då att ta det i lugn och ro för båda parter.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Folk skriker avliva, och dom har inte ens sett hunden :crazy:

Jag undrar hur du tänker.

Jag har skjutit en hund rätt i huvudet för han hade epilepsianfall...det finns säkert folk som hade medicinerat. Jag är inte korkad, men jag tror nog att var o en känner sin egen hund bäst ( oftast)

Hunden har konstaterat cancer, blåsljud på hjärtat och en veterinär har rekommenderat att hunden tas bort. Det är knappast som att hunden tas bort i onödan om beslutet tas idag. Varför är det viktigare att behålla en så pass sjuk hund med så pass dåliga utsikter, för att man själv tycker att det är jobbigt? När man blir djurrägare är blott en regel det allra viktigaste-att skydda djuret från onödigt lidande.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Våran förra hund var en once in a lifetime. Det är jättesvårt att besöuta att man ska ta bort sin vän, och ännu svårare blir det ju när hunden verkar pigg och glad. Våran hund fick en tumör när han var 11 år, togs bort och var godartad. Efter ett halvår eller lite mer, var hela hunden slut. Vi väntade egentligen för länge, för hunden gick väldigt sakta, bytte hela tiden från liggande, sittande stående och flämtade konstant. Hos veterinären fick vi veta att han hade fler tumörer, men också vätska i lungorna och hjärtat orkade knappt pumpa längre. Det är det värsta jag varit med om och jag saknar honom fortfarande, 8 år senare.

Av veterinärens diagnos verkar det ju inte särskilt lovande, men vill du ha en andra åsikt tycker jag att du ska se till att få det. Visst kostar det, men du kanske helt enkelt får ta dig råd till det? Men skulle även den andra veterinären säga att h*n tycker du ska avliva hunden, vänta inte för länge. För som vi hade det vill du inte ha det.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Nej precis och då undrar jag vad som saknas i inlägget som TS skrev.
TS säger att hunden mår prima ballerina och inte har ont eftersom "hunden ser glad ut" och veterinären rekommenderar snar avlivning, det är något som inte riktigt stämmer.

martha: jag ställer mig tveksam till om hund mår så bra som TS vill tro att hunden gör i och med veterinärens rekommendation faktiskt. Jag vet hur "lätt" man som ägare kan bli blind för sin hund välmående när slutet närmar sig och som jag skrev så har jag svårt att tro att en veterinär skulle rekommendera snar avlivning på en hund som mår bra och inte har ont/lider.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

kl

Om hunden är pigg och frisk finns det inget hinder att operera bort tumören. MEN - en brusten juvertumör läker inte utan kommer (o-opererad) under resten av hundens liv att vara ett öppet sår med infektion. Att behandla en infekterad tumör med antibiotika ger sällan något bestående resultat. Det går inte att låta hunden ruttna i juvret utan här gäller antingen avlivning eller operation.

Ett sår stort som en vindruva på en liten hund - vad skulle det motsvara för oss tro? En apelsinstor infekterad krater i bröstet. Som vätskar sig, som kliar, som skaver, som svider. Som md stor sannolikhet är elakartat och fortsätter att växa, brista, sprida sig i kroppen. Är det så ni som gapar om att avlivning är otänkbart och att hundägaren bäst själv bedömer när hunden har så ont att den ger upp tycker att hunden ska ha det?

En hund med juvertumörer som inte har brustit har mycket sällan ont (såvida de inte stasar blod eller lymfkärl t ex, eller påverkar hundens rörlighet). Då är det en helt annan sak - där finns, så länge hunden är frisk för övrigt, ingen anledning att hasta iväg för avlivning.

Att operera en gammal hund tycker jag absolut är ett alternativ. Man bör undersöka så att hunden inte har metastaser (ffa i lungorna) eller andra sjukdomar som gör att det så att säga inte är värt lidandet en operation trots allt medför. Sedan får man också ta med i beaktande huruvida det är en hel juverrad som måste tas bort eller om det rör sig om en solitär tumör.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Halvt kl

Glömde skriva det i mitt inlägg förut så jag lägger till det till TantEsthers kloka ord.

Ju längre du väntar, desto mindre kommer hundens chanser att klara av operationen bra vara. Dvs, bättre att operera nu om hunden inte ska avlivas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 209
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 889
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 200
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp