Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Hund har cancer...

Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Vår förra hund fick cancer mot slutat av sitt liv. Hon hade knölar på livmodern som opererades bort när hon var yngre, men det kom tillbaka som lungcancer. Vi lät henne leva så länge hon var i övrigt frisk, mådde bra, var glad och inte verkade ha ont. Dock var hon en border collie, dvs född till att springa och valla får. Ju äldre hon blev desto stelare blev hon och man kunde se att hon inte var lika glad längre när hon inte kunde springa som förr. Vi tog beslutet att avliva henne den dagen då hon hostade blod på morgonen, då hade det gått tillräckligt långt. Redan när vi fick diagnosen visste vi att det inte fanns något vi kunde göra förutom att ge henne en bra sista tid med oss.
Hon somnade in lugnt och stilla på veterinärstationen och var glad och lekfull in i det sista.

Tala med en veterinär och se till att du är helt på det klara med hur situationen ser ut och vad det finns för prognos för hunden.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Det inte ett lätt beslut att fatta när ens vän ska kila vidare, jag tänker så här med min gammel gubbe: så länge han har ett värdigt liv klarar allt som hundar ska och inte har ont så länge får han finnas kvar, nu har han iof fått ålders krämpor, ser dåligt och hör dåligt, men aptiten och det glada humöret är det inge fel på och han rör sig obehindrat, det har dock börjat smyga sig på honom med stelhet och ont i ryggen och övriga kroppsdelar, men som sagt så länge han inte lider så får han vara kvar, jag kommer inte att låta honom genomgå några stora operationer eller liknande som han kanske inte överlever äns engång utan när det är dax så är det, jag tänker inte förlänga hans liv till vilket pris som helst och ge honom en ovärdig avslutning på livet. Fundera över hur det skulle bli för din hund och om den får ett värdigt liv och för vems skull det är om det är för hundens bästa eller ditt välmående.

Lycka till med alla beslut!

/Dalmas!
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Ofta undrar jag hur du tänker.

Hunden har cancer, en sprucken tumör vid juvrena och har dessutom blåsljud på hjärtat. Veterinärens rekommendation är att avliva hunden. Hur kan du likställa det med en hund som har artros i en knäled eller är "lite gammal och öm"?

TS, jag har haft en hund med cancer, och jag tog bort honom innan han började lida på riktigt. Jag har även haft en annan hund som fick avlivas omgående för att den led, tro mig. Det är INTE den sista bilden du vill se av din hund, sådant kan hemsöka en länge.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag tycker att man tar bort ett djur när dom lider, eller när man ser att dom börjar tackla av, om hunden inte lider, och inte verkar det minsta besvärad borde man kunna ge den ett litet tag till och avvakta. Men minsta tecken så ska hunden avlivas säger jag.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Min erfarenhet är att veterinärer aldrig säger "avliva" om det inte redan har gått lite för långt. Jag har träffat flera hundar som har haft stora plågor på slutet, men där veterinären har sagt att de kan nog vänta lite till. Så ska väl ingen hund behöva ha det. När vi tog bort sambons hund förra året var han så dålig att avlivningen inte kunde gå till som vi hade velat, han hade helt enkelt för dåligt blodtryck. Så den allra sista stunden var hemsk :(. Jag har lovat mig själv att jag inte kommer vänta så länge med mina egna gamla hundar.

Att ta bort sin hund innan den får för ont är det viktigaste man kan göra för sin hund. Det är verkligen fruktansvärt, man förstår inte hur man ska kunna överleva, men det MÅSTE bli gjort. Särskilt viktigt är det om man inte har tillgång till bil, för då kan det bli svårt att åka in och ta bort hunden akut. Hellre att den lever en dag för lite (och är glad hela tiden) än en dag för mycket där den sista dagen är helvetet på jorden.

Om jag hade varit du så hade jag bokat tid på måndagen och sett till att ta tillvara på den här sista helgen. Skäm bort henne riktigt ordentligt och se till att kontakta nära och kära så du har någon som kan ta hand om dig efteråt. Kanske kan du också ta ledigt från jobbet ett par dagar?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Instämmer helt i ovan skrivna!

Instämmer jag med!
Blir förbannad när folk blandar in sina egna hundar som blivit gamla o stela, TS hund är visserligen gammal, men det har gått så långt att tumören sprack innan de sökte veterinärvård att tumören spruckit, vad är det för liv för en hund?
När hunden själv visar att den vill dö har det i 99,99% av fallen gott aldeles för långt!

Vi är skyldiga våra sk bästa vänner att skydda dem från lidande.
O ja, jag har tagit bort sjuka hundar, inklusive en med maligt melanom.
När en vet föreslår avlivning så är det så gott som altid för att det redan är dags o att den dagen redan passerat.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Min erfarenhet är att veterinärer aldrig säger "avliva" om det inte redan har gått lite för långt.

Det är även min erfarenhet. Inte ens när en gammal och skruttig hund på "min" kennel fick en blodpropp (eller vad det nu var, jag minns inte exakt) och inte kunde stå, bara skakade osv så sa de att vi skulle avliva. De började prata om att det nog skulle kunna gå att göra något test till, kanske skulle gå att få bra osv men chansen att hon ens skulle överleva testerna visade sig vara små.. Det krävdes inte många sekunders betänketid efter att jag fått veta hur det var med henne innan vi bestämde att hon skulle få somna in. Men som sagt var, inte ens då sa veterinären åt oss att avliva.. (vilket jag faktiskt tycker är dumt.)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag har själv haft hund som fått cancer och det gick på en vecka från att hon började bli hängig till att hon ej kunde gå längre. Vi visste inte om att hon var sjuk, hon var som vanligt, något tröttare på promenaderna, men det var varmt och det var en bullmastiff som var oerhört lat, svårt att märka jätteskillnad då.

Hur som helst så tyckte veterinären att vi kunde ta hem henne över helgen om vi ville och komma tillbaka på måndagen och ta bort henne (detta var en fredag). Min hund var i så dåligt skick att hon hade nog inte överlevt natten. Min erfarenhet är att vet ofta tycker att man kan ta hem hunden över natten eller alt helgen.

Jag har alltid resonerat så att nej det är värre att gå och titta på hunden se den ha ont eller veta att om några dagar ska du avlivas. Min häst fick jag en tid hos nödslakt en vecka efter att vet beslutat om avlivning (inget superakut, men ändock), det var bland det värsta jag varit med om att se henne ha ont, fast hon ändå var pigg och dessutom veta att snart ska du tas bort.

Ts du gör som du vill, beslutet är ditt, men tänk igenom situationen noga och är du osäker konsultera en annan veterinär.

Hoppas du kommer fram till ett beslut :-)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Hur kommer det sig att vet har satt in antibiotika? Ett öppet cancersår läker aldrig, man kan dämpa infektionen!
Man måste operera bort tumörvävnaden, annars läker det inte!

Och är det öppet, kladdigt och luktar illa, så har det gått för länge!

Har själv tagit bort en hund med malint melanom i tassen, jag hade valet att amputera två tår, ha en haltande hund, men inom 6 mån så hade det spridit sig upp i benet, det fanns redan lite vid hasen.

Jag tog beslutet när jag fick prognosen, åkte bara hem till sambon, dagen efter åkte vi tillsammans in och avlivade henne. Tog det snabbt eftersom såret inte kunde läka.

Hon hade ett äckligt sår på tassen som aldrig skulle läka utan en op av tårna. Vi trodde det var ett infekterat sår av nåt hon trampat på.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Skulle hunden slicka om den var helt oberörd av det då? Den slickar väl för att det kliar och skaver (och gör ont).
Det är hemskt att avliva ett djur, men förr eller senare måste man ju göra det (om hunden inte går och självdör men det är ju inget att rekommendera om det är en hund som har öppna sår som aldrig kommer läka). Snart kommer ju värmen och flugor om såret inte är läkt då kommer det ju bli massivt infekterat..
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Joho ;) beroende på typ: det finns en specifik cancer som heter TVT, som smittar emellan hundar, dock ej till människor.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Infektionssjuksomar/TVT--transmissible-venereal-tumour/

men det är ju en tumörsjukdom, inte en cancer...
vad jag lyckats läsa mig till så finns det inga kända cancerformer som smittar, men virus kan smitta och sedan i sin tur omvandla celler till cancer (ex kondylomvirus som senare kan ge cervixcancer)
har dock hört en av våra mer "drastiska" kirurger spekulera om inte alla cancrar är virusberoende, men det finns inga belägg för, iaf inte än, och alla som får in ett virus i kroppen får ju inte cancer
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

ah, se där :)
isch, låter riktigt jäkla äckligt, läser på wikipedia. aldrig hört talas om tidigare, men man ska lära sig något nytt varje dag :D
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Ja och ett sarkom är en tumör och när tumören metastaserar brukar man benämna det hela som cancer.
Sticker sarkom kan bara överföras när två hundar parar sig och förekommer främst hos hundar i varmare länder.

Inget man behöver oroa sig för här.

Däremot om såret på TS hund är infekterat kan det naturligtvis vara smittsamt för både hund och människa, beroende på vilken bakterie det rör sig om :)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Men vet du om tumören är god eller elakartad ??

..och vad jag menar med gamla stela hundar så vet jag att tongångarna är likadana där...avliva innan hunden får ont...jag jämför inte...DU gör...
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Men vet du om tumören är god eller elakartad ??

..och vad jag menar med gamla stela hubnda så vet jag att tongångarna är likadana där...avliva innan hunden får ont...jag jämför inte...DU gör...

Juvertumörer är i typ 99% av fallen elakartade.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 047
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 162
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp