Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Hund har cancer...

L

LindaBirJo

Jag måste fråga en sak....
Jag var hos vetrinären idag med min 11åriga tik. Hon har en knöl vid tuttarna som har spruckit upp. Vetrinären sa att jag borde ta bort hon fast HON (-hunden) mår bra. Hon ser glad ut , hon hoppar o skuttar o busar och hon äter som vanligt. Men hon vill helatin va där o tvätta , därför har jag tratt på hon. Om jag skulle operera hon så kommer det kosta 7000:- ungefär, (kanske mer?)eftersom hon TYVÄRR är oförsäkrad. Hon hade blåsljuud på hjärtat så det är inte ens säkert att hon skulle klara operationen. Och hon har säkert mer cancer så tänk om hon dör om nån månad senare iallafall. Skulle det va värt det? Jag skule helst vilja operera hon men.

vetrinären sa också att jag borde va noga o tvätte händerna, så nu är jag orolig för DET också, tänk om JAG blir smittad? Eller min andra hund? Jag vill kramas med hon hur mycke som helst men jag vågar knappt ta i hon. Vågar knappt äta. Och tänk om jag redan har blivit smittad? Jag kanske inte tvättade mig så noga innan? Hon ligger ju i samma säng som jag. Hon drcker i samma skål som den andra hunden och tuggar på samma ben ibland. + att hon själv går ju o ska slcka överallt där hon har legat så då far ju cancercellerna ner i magen också. Jag tror jag ska köpa bandage o linda in där. och byta alla sängkläder o sånt.

Att ta bort hon... Jag vet inte om jag klarar det. Jag klarar det inte! Hunden är verkligen min bästa vän. Jag har lega o fantiserat länge om hur det skulle va ifall hon var borta och jag klarar inte av tanken. käns bara som jag vill dö. Vetrinär tyckte att jag borde bestämma mig innan helgen. Hur faan ska jag kunna ta bort hon så snart? Särskilt när hon ser så glad o normal ut?
Vad tycker ni? Vet ni nånting om sånt här? Måste jag verkligen ta bort hon så snart?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Du eller din andra hund kan inte bli smittade med cancer. Det veterinären förmodligen menar är att eftersom det har spruckit upp och (gissar jag) är infekterat så är det inte så nyttigt att få i sig de bakterierna.

Hur du ska göra är svårt att säga men om din hund är där och slickar hela tiden så är hon ju irriterad av det så något måste du ju göra och du kan ju inte bara ha tratt resten av hennes liv heller.
Jag hade inte opererat en så gammal hund utan den hade hur svårt det än är fått somna in.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Du fick ett bra svar av TinyWiny.

Cancer smittar inte från en individ till en annan. Har din hund däremot ett sår får du självfallet försöka se till att såret inte blir infekterat.

Du skriver att du inte vill avliva din hund nu för att hon är glad och normal. Tror du det skulle kännas bättre om du väntade med att avliva hunden tills all livsglädje försvunnit? Är det inte bättre att hunden får ett snabbt och bra avslut och får vara glad in i sista stund?

Det ÄR jättejobbigt att ta bort en älskad hund, det kan kännas som om man inte ska klara sig själv, hunden blir ens bästa vän och mer därtill, en älskad familjemedlem. Men det är också på grund av det sistnämnda som man måste vara stark nog att våga ge sin hund ett bra och värdigt avslut.

Hundar är fantastiska och vad de gör för oss människor är underbart, men samma sekund som man tar hem en hund så måste man även acceptera det faktum att man en dag troligtvis måste ta beslutet att låta hunden somna in. En människa kan med lite tur leva tills den blir 100 år. En hund kan med lite tur, om det är av en frisk och sund ras, bli ungefär 12-15 år. Det säger sig självt att man inte kan ha en och samma hund hela livet, tyvärr, även om man många gånger hade önskat att det gick.

Lyssna på din veterinär, lyssna på din hund och försök tänka bort dina egna känslor kring att du vill ha hunden hela livet. Vad är bäst att göra?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Att en hund ser glad och normal ut är tyvärr dåliga bevis för att hunden inte mår dåligt. Tycker veterinären att det är så pass att du ska bestämma dig så snart så känns det som om det är mer bakomliggande i din hunds hälsa.

Det är detta som är så fruktansvärt tungt med djur, men du har hennes lidande i dina händer. Du skriver att du inte klarar av att ta bort henne, men skulle du klara av att veta att sista tiden hunden var i livet så led den?

Lyssna på din veterinär, om du vill kan du be om second-opinion av annan veterinär. Det är tufft att vara djurägare, men detta är något som man måste göra.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag svarar på båda här nu..

Jag vet att jag förmodligen måste ta bort hon. Men jag klarar det inte så snart. Denna vecka eller nästa. -Näe! Och på henne ser det inte ut som "matte snälla ta bort mig" utan "matte kom så går vi på promenad" "kom så busar vi" osv. Så länge det är så så kan jag inte ta bort hon. Jag skulle själv vilja leva så länge jag bara oorkar. NäR jag ser att hon börja må dåligt o tappa aptit o sånt då skulle jag kunna ta bort hon. även om det känns hur skitsvårt som helst. Att hon slickar där kan inte det va för hon ska rengöra?

Min ena syster och en annan hundägare jag prata med höll iallafall med mig.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag skulle ta bort hunden. Det finns inget mer du kan göra för din hund, hon kommer inte må bättre utan bara sämre. det är väl bättre om hon får somna in utan smärtor och andra lidelser, än att du väntar tills hon mår dåligt?
Ingen vill väl avsluta sitt liv på ett negativt och hemskt sätt.

Det är hemskt med hundägare som har kvar hunden enbart av egoistiska skäl. Det är dags för dig att ta ditt ansvar och bortse från vad DU vill, för det handlar inte om dig utan om din hund.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Min mormors senaste hund var en schäfer - en helt fantastisk, underbar hund! En sådan där once in a lifetime jycke som man önskar att varenda människa skulle få träffa... någon gång.

Hon blev sjuk när hon var elva år. Inte jättedålig, men hon slutade prestera som hon brukat och mormor tog därför in henne till veterinären där man kunde konstatera att hon led av skrumplever och att det inte fanns någonting att göra, egentligen, bara vänta.
Sagt och gjort; vi tog hem henne och kunde promenera som vanligt veckan ut; svansen viftade och öronen stod på topp - klart att hon ville vara med! Alltid!
När mormor väl hade mod att fatta beslutet orkade hunden knappt kliva upp från bädden längre. Svansen gick duns-duns-duns i golvet när vi slutligen kom för att hämta henne och hon vaggade så småningom fram till oss när vi plockade fram kopplet.
Upp i bilen fick vi lyfta henne, och när vi kom fram fick vi Bära in henne i salen eftersom hon inte längre kunde gå på egen hand. Bilresan hade tröttat ut henne.

Om beslutet kommit en vecka tidigare hade fina schäfern knallat in hos veterinären med svajande svans och tittat upp med sitt vanliga "vad ska vi nu hitta på?".
Om jag hade fått välja skulle vi valt måndagen istället för fredagen.

Men beslutet är givetvis ditt; det är din hund och jag är säker på att du gör vad du känner är bäst för henne! Jag menade inte att vara överdrivet melodramatisk....Var bara noga med att tänka efter ordentligt innan du bestämmer dig.
Jag hade valt förr hellre än senare.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag skulle ta bort hunden. Det finns inget mer du kan göra för din hund, hon kommer inte må bättre utan bara sämre. det är väl bättre om hon får somna in utan smärtor och andra lidelser, än att du väntar tills hon mår dåligt?
Ingen vill väl avsluta sitt liv på ett negativt och hemskt sätt.

Det är hemskt med hundägare som har kvar hunden enbart av egoistiska skäl. Det är dags för dig att ta ditt ansvar och bortse från vad DU vill, för det handlar inte om dig utan om din hund.

Nu är du väl lite väl hård iallafall....om man alltid måste ta bort djuren innan dom börjar lida så kan man ju lika gärna göra det flera år innan....jag har en gammal schäfer som har artros i en knäled..han är 12 år och förutom att han är stel emellanåt så mår han för övrigt prima...herregud, jag är också stel och har ont emellanåt utan att för den skulle vilja somna in. Att bli gammal är väl ingen dödssynd ? att ta bort en hund när denbörjar lida tycker jag heller inget fel är...vad skulle det göra att den är dålig en dag i sitt f.ö långa liv ?
Då är det ju lika illa eller värre att medicinera en hund som har kroniska sjukdomar...bara för att den är ung ??!!

TS..Jag tycker du ska låta hunden leva tills den själv säger ifrån, sånt märker man om man är uppmärksam.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

+ts

Jo, har hunden en sådan prognos att det går att avvakta till man som ägare är mentalt förberedd och har själv har fått komma till insikt är det självklart det bästa för ägaren. Att vara tvungen att ta ett sådant beslut när man inte är med både psykiskt och fysiskt är en traumatiskt upplevelse.

Nu verkar det utifrån vad ts skriver vara så att veterinären har gjort bedömningen att hundens sjukdomsprocess fortlöper i en ganska hög takt, då beslutet borde tas innan helgen.

Ts: Det är otroligt svårt att ta beslutet att låta en älskad vän vandra vidare, men det är vårt ansvar! Njut av den tiden då hunden fortfarande är verkar må bra och är sig själv och bespara den sedan från att behöva lida. Lyssna på din veterinär och lita på att denne vill din hunds bästa. Mer än så kan vi inte göra.
Även om hon inte finns här på jorden kommer hon ju alltid vara med dig.

Och jo, hon slickar nog av många anledningar - men se till att hon inte kommer åt, det kan (om det inte redan är) bli infekterat.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Men det är skillnad på att ha kvar en pigg och glad hund utan dödlig sjukdom, än en hund som har tumörer som dessutom spruckit upp och förr eller senare kommer orsaka hunden stort lidande och sedan död.

Jag har aldrig påstått att det är en dödssynd att bli gammal eller att det är fel att medicinera en ung hund, du tolkar in saker som inte finns där.

Jag ser fortfarande inga skäl till att ha kvar hunden annat än egoistiska. Med detta är inte sagt att beslutet TS måste ta är lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Men hunden är ju pigg o glad idag...varför måste ts ta bort den då ?

Man kan väl vänta tills den visar att den mår dåligt...alla dör till slut, vilket vi har sjukdomar eller inte. Jag har en vän som har en dödlig sjukdom ( KOL) hon kommer att lida den dagen sjukdomen visar sina symptom..idag gör den inte det...

Man behöver inte ha begravning innan nån dött.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

*lite kl*

Om det här ska bli en aktiv debatt angående den generella avlivningens vara eller icke vara tycker jag att det kan flytta till en egen tråd. Visst kan vi visa respekt för TS och hennes situation?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

???

Det är ju precis det TS diskuterar, om det är nödvändigt att avliva eller inte.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag tycker att det är viss skillnad mellan att vilja skapa en allmän diskussion och att be om råd när man inte är säker på hur man borde handla. Men naturligtvis - det är min åsikt, jag lämnar tråden nu.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Självklart vill jag inte att min hund ska må dåligt. Jag skulle alldrig låta hon gå omkring o må dåligt i flera veckor eller dagar . Tex innan när hon haft problem med magen så har jag varit hur orolig som helst och kunde inte tänka på annat, ringde o fråga en massa vad jag skulle göra. Sen gick det över det var ingen fara. Men alltså när min hund mår dåligt så mår jag också dåligt. Jag skule inte låta hon gå omkring o må dåligt av det här ifall hon gjorde det. Jag har sett hundar som ser ut att må dåligt som har fått gå omkring så länge. Min hund ser inte ut att må dåligt. Hon ser inte ut som nån av dom där. Hon ser ut som då jag köpte hon. Helt som vanligt.

Precis det är SÅDÄR som Marta skrev tänker jag också. Ska man ta bort hunden innan den visar tecken på o mådåligt? Tänk om hon skulle ha mått såhär bra i ett år till eller längre då? varför ska jag då ta bort hon NU?

Det verkar va infekterat. Ser ut så. Luktar så. Men vetrinären sa att det inte är var. Hon sa att det inte gick att behandla med biotika. Hon undersökte hunden bara. Hon tog inga prover.Jag skulle gärna vilja veta fall det verklgen inte är var. Isåfall vill jag ju ha "antibiotika". Eller veta "ska man fortsätta rengöra?".

Jag tror jag måste skaffa en sekond upinion för jag litar inte på den där personen. Hon verka kall. Hon sa tex om min hund fick en knöl så skule jag ta bort hon på en gång. vissa människor är ju såna. Verkar ta bort djuren hur lätt som helst . Men jag är inte så. Det finns olika människor med olika filosofier. Bara för att hon har titeln "vetrinär" så vet jag inte om jag ska lita på hennes åsikt. Hon såg sur ut helatin och ibland såg det ut som hon var skrattfärdig. Jag ska ringa till nån annan.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Du har ju bestämt dig redan så då känns mitt inlägg lite överflödigt.

Men återigen, varför anser veterinären att du ska ta bort hunden omgående om den mår tipptopp och inte har ont, det känns verkligen konstigt? Mår hunden bra brukar man kunna ges mer tid för att förbereda så det känns onekligen som om veterinären anser annat om din hunds välmående?
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag håller med Martha. Är hunden pigg och glad, äter som hon ska och är bra i magen så ser jag ingen anledning att hasta med avlivning bara för att hon kommer bli sjuk sen. Förstår inte alls resonemanget. Knölen behöver inte innebära att hunden har en kort tid kvar att leva, eller ens att hon lider just nu. Att hon slickar på knölen är förstås inte bra, men är det en anledning att avsluta ett hundliv? Det tycker inte jag. Om de hade varit min hund hade jag låtit henne "bestämma". Du som matte känner henne bäst och kan säkerligen se när hon tacklar av och då ta det tuffa beslutet att låta henne slippa lida.

Det låter vist att låta en annan veterinär titta på henne.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Om du inte har förtroende för veterinären, så åk till någon annan, och be denne förklara grundligt varför man bör avliva nu eller sen. Det kan ibland vara svårt att förstå eller att tänka klart när det gäller ens bästa vän.

Det läskiga med juvertumörer, speciellt elakartade, är att de växer otroligt snabbt. Min hund fick en godartad som vi opererade bort vid 7 års ålder. När hon blev 10 upptäckte vi en ny, och den växte sig säkert 4 gånger så stor på 2 veckor. Eftersom det inte var läge att operera en stor hund i den åldern, så ringde vi och bestämde tid en vecka senare för avlivning. Trots att hunden var pigg och glad som vanligt.
3 dagar efteråt blev hon jätteslö och ville inte mer. Då åkte vi in och avlivade henne. Min fina gamla hund skulle inte få lida mer än nödvändigt.

Juvertumörer är väldigt vanligt, och prognosen är inte särskilt god när hunden är så pass gammal.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

*KL*
Men hur ser såret och den uppspruckna tumören ut? Det har ju också viss betydelse, det kan vara allt från ett pyttesår till halva hunden...
Gjordes någon lungröntgen på hunden och vad visade den i så fall?
Om du tvivlar på veterinären så gå helt klart till en annan, om inte annat så för din sinnesros skull.
Och, en sak man inte får glömma är att hunden fattar inte vad som händer, den har ingen uppfattning om döden och att den "inte får leva mer".

Styrkekramar, det där beslutet är aldrig lätt:cry:.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Såret/tumören är ungefär stor som en vindruva. Hunden är liten , hon är blandras mellan dvärgpudel och Pincher. Det gjordes ingen rönken. Inga prov heller. Hon bara kollade. Ja jag ska gå till en annan vetrinär. Först ringa. Problemet är att det kostar och vet inte vilken jag hamnar hos och jag måste ha skjuts eftersom jag har inget körkort (tyvärr) . Men jag kkänner att ajg måste gå til nån annan vetrinär för jag vill inte att det ska bli fel och i onödan. Jag vlll träffa en trevlig förstående person o höra vad den säger.

Jag förstår ju att det är illa. Att kölen har spruckit upp och attdet blödde. Och det lucktar där. Bella har föresten alltid haft knölar lite hör o där. Men tidigare har jag fått höra att det är "finnar" hon har. Och jag tror inte att dom andra knölarna har varit farliga. Men den här knölen är lite annorlunda. Hon är också sån att hon har luktat lite löptik helatin eftersom han-hundar ska efter henne helatin. (Fast det är värre just då hon löper). Men det är förmodligen något i livmodern också. Det kanske även finns mer. vem vet?Så jag vet att det är illa. Jag måste ta bort hon tillslut. Men jag vill inte göra det just exakt nu. Jag vill försöka operera. Men det är ju risk med det också. Hon kan ju dö av det också. Så jag vill inte göra det för snart. Att operera skulle jag vilja för då kanske hon mår bra ett år till. Det skulle det va värt isåfall.

Jag har ju två hundar. Men Bella hon är speciell förmig. jag har haft hon så länge och jag förstår inte hur det skulle kännas utan henne. Hon har tröstat mig när jag är ledsen. Hon är så lugn o fin person. Hon gör m ig glad. Hon är mitt liv typ. En gång sprang jag ut framför en lastbil för att rädda henne. Det var nån meter ifrån att jag blev påkörd. Om hon föll ner i ån på vintern så skule jag inte tveka att hoppa i efter henne.

Jag är fortfarande inte säker på nånting. Jag vill inte behöva bestämma nånting. Jag vill försvinna. Jag har grinat hela dan. Jag hoppas att vetrinären jag kommer att ringa imorron säger nånting mer hopfullt. Jag kommer inte kunna sova inatt. Tack för erat stöd iallafall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 686
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 843
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 983
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp