Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Lite efter här kanske, men vad står TS för?
Min är kass i magen och det blir inte bättre..

TorrSubstans, dvs hur stor del av fodret som inte är vatten. T ex om ett silage har en TS-halt på 50%, så innehåller fodret 50% vatten. (Det som inte är TS är vatten).

Hästar behöver som absolut minimum 1 kg TS/100 kg vikt. Rekommenderat är minst 1,5 kg TS/100 kg.

Hö innehåller en TS på 84%. 16% är alltså vatten.

Om en häst väger 500 kg behöver den minst 5 kg men helst minst 7.5 kg TS. För att veta hur mycket hö det innebär att du måste ge så delar du kg TS du vill nå upp i (5) med TS-halten i decimal på det foder du har (0,84). 5/0,84 = 6 kg. Således måste du ge minst 6 kg hö för att uppnå absoluta minimiTS.

Vill du uppnå 1,5 kg TS/100 kg, så tar du helt enkelt 7.5/0,84 = 9 kg hö

Hängde du med? En vanlig orsak till dålig mage när man ger silage är brist på TS. Om man t ex gett 10 kg hö, och så byter man till silage med 65% TS och ger 10 kilo av det - då blir det mindre TS än med hö. Man måste alltså tänka på att ge mer silage, eftersom det innehåller mer vatten än hö.

Sen den här perioden äter ju vissa hästar löv och allt möjligt och kan bli dåliga i magen av det (min ena fick grym diarre av att käka päronkart.. De andra två påverkades inte, men hans mage helt ballade ut.. )
 
Sv: Höanalys 2013

Är rädd att jag har för mycket och om man klipper o blandar kanske en del hamnar i botten och man får upp mer av det översta?
 
Sv: Höanalys 2013

Okej! Min får ju hösilage. Men när jag tänker efter så har hon inte varit helt ok i magen någon gång sedan hon kom till mig. I somras var det bra men då åt hon ju bara gräs. (Har haft henne ett år i december)

Hon får 6kg hö inne och kanske 4-6kg ute. Väger 470kg.
Får hon kanske för mycket då? Eller så kanske hon inte tåler det som någon skrev i en annan tråd.
 
Sv: Höanalys 2013

Okej! Min får ju hösilage. Men när jag tänker efter så har hon inte varit helt ok i magen någon gång sedan hon kom till mig. I somras var det bra men då åt hon ju bara gräs. (Har haft henne ett år i december)

Hon får 6kg hö inne och kanske 4-6kg ute. Väger 470kg.
Får hon kanske för mycket då? Eller så kanske hon inte tåler det som någon skrev i en annan tråd.

Du skriver först att hon får hösilage, sen skriver du att hon får 6 kg hö inne och 4-6 kg ute. Menar du när du skriver hö då hösilage?

Vad har du för TS-halt på hösilaget? Detta måste du veta för att kunna kolla om det är tillräckligt med TS. TS-halten står på analysen - annars kan man kolla själv med hjälp av en mikro och en digitalvåg.

Men vi räknar på 6 + 4 kg dvs 10 kg per dag. För 470 kg häst och om man räknar på 1.5 kg TS/100 kg innebär det att hästen behöver drygt 7 kg TS/dygn.

Med 10 kg hö skulle det täckas med råge. Med hösilage så t ex vid 65% TS så innebär det lite mindre TS än idealt (men över minimibehov). Är hösilaget blötare så blir det än mindre.

Utan att veta TS-halten i ditt hösilage blir det omöjligt säga säkert, men det är en ganska stor möjlighet att din hästs magproblem åtminstone delvis är kopplat till att den får mindre TS än den behöver för magen ska fungera optimalt.

Sen - den hygieniska kvaliten på fodret måste ju vara bra, men har inte andra hästar som äter samma foder problem så skulle jag i första hand misstänka att din häst behöver mer TS för att magen ska vara bra. Så prova att öka hösilaget. En annan sak att fundera på är hur länge maten räcker, hur lång tid den står utan mat. Får den 6 kg på kvällen och matenär slut innan midnatt, och frukosten inte kommer förrän kl åtta t ex, så kan de reagera på det med.
 
Sv: Höanalys 2013

Jag menar ju hösilage! Lättare attskriva hö och säger bara hö annars också :p

Vi har ingen analys på det nu, jag funderar på att skicka in. Hon får ca tre kg på kvällen när de kommit in. Alltså vid halv 5. Sen får hon 3 till vid nio tiden. Jag ger henne i hönät så att det ska vara längre. Dock så är det ganska stora hål. Ska testa med mer småmaskigt.

Annars så kan man ju bara spekulera lite. Hösilaget är ofta lite småfuktigt, nästan lite blött ibland.
I det förra stallet hästen stod hade hon fri tillgång till hö. Och hon har ju som sagt inte varit helt ok i magen sedan hon kom.

Så hon får nog ha ännu mer än vad hon har nu. Får skicka en analys så jag får reda på exakt hur silaget är!
 
Sv: Höanalys 2013

Jag menar ju hösilage! Lättare attskriva hö och säger bara hö annars också :p

Vi har ingen analys på det nu, jag funderar på att skicka in. Hon får ca tre kg på kvällen när de kommit in. Alltså vid halv 5. Sen får hon 3 till vid nio tiden. Jag ger henne i hönät så att det ska vara längre. Dock så är det ganska stora hål. Ska testa med mer småmaskigt.

Annars så kan man ju bara spekulera lite. Hösilaget är ofta lite småfuktigt, nästan lite blött ibland.
I det förra stallet hästen stod hade hon fri tillgång till hö. Och hon har ju som sagt inte varit helt ok i magen sedan hon kom.

Så hon får nog ha ännu mer än vad hon har nu. Får skicka en analys så jag får reda på exakt hur silaget är!


Analys underlättar alltid =)

Men prova öka det, är hon lättfödd och därför du begränsar? Du kanske kan ge halm att äta om hon äter det, om du vill öka TS? Ge lite halm till natten så hon har att plocka med?

Är de 3 kg hon får 16,30 slut vid 21 eller finns det kvar? När får de mat i hagen? Jag skulle om det går försöka skjuta så mycket mat som möjligt till 21-fodringen.
 
Sv: Höanalys 2013

Du litar alltså inte på att analysföretaget inte hanterar provet korrekt?

Det utgår jag i från att de gör, är ju ändå inget jag kan påverka (mer än att välja något jag tror på). Men det spelar ju liksom ingen roll om jag redan hemma råkat sortera ut tex mycket blad av misstag :-)
 
Sv: Höanalys 2013

Det utgår jag i från att de gör, är ju ändå inget jag kan påverka (mer än att välja något jag tror på). Men det spelar ju liksom ingen roll om jag redan hemma råkat sortera ut tex mycket blad av misstag :-)

Men vad är det du ska sortera ut? Du har fem prov du frusit ner?

Du tar dina 5 prov, lägger i en större påse, klipper det i den större påsen, skickar in den större påsen?

Jag låter analysföretaget ta den provmängd de vill ha - jag delar INTE upp provet hemma på något vis.

Utan jag tar vad jag anser är lagom mängd och representativt ur varje bal (jag tar från flera olika ställen i samma bal), fryser in och fortsätter tills jag har prov från det antal balar jag vill. När jag har det tar jag alla frysta prov, lägger i en påse, klipper sönder det och så skickar jag in allt. Det innebär i 9 fall av 10 att analysföretaget får mer provmaterial än de vill ha/behöver - men jag låter DE ta det de behöver, resten kan de ju kasta.

Aldrig varit minsta problem.
 
Sv: Höanalys 2013

Ja det ska jag göra. Nej hon är rättså svårfödd. Svårt att hålla hullet. Men hönäten har jag mest för att slippa hösilage i hela boxen på morgonen! Så det är rättså stora hål i dem.

Jag brukar ge lite mindre i det första nätet, och sen fylla det andra till max. Men jag ska se om jag kan få tag i halm så man kan testa lägga i det.
 
Sv: Höanalys 2013

Ja det ska jag göra. Nej hon är rättså svårfödd. Svårt att hålla hullet. Men hönäten har jag mest för att slippa hösilage i hela boxen på morgonen! Så det är rättså stora hål i dem.

Jag brukar ge lite mindre i det första nätet, och sen fylla det andra till max. Men jag ska se om jag kan få tag i halm så man kan testa lägga i det.

Är hon svårfödd finns ingen anledning ge halm. Äter hon upp allt silage hon får nu? Annars är det ju bara öka på. Häng in två eller tre proppfulla nät helt enkelt. Går att köpa stora nät, som man får i massor med kilon i, så de kan ha mat hela natten =)
 
Sv: Höanalys 2013

Hon äter upp det ja. Jag ska ta hem lite ensligare och se hur ts är. Alla balar är ju olika och just denna dom har nu är väldigt torr. Men vi har väl ensligare från två olika balar i veckan så det är väldigt varierande.

Jag ska fylla på lite mer så får jag se hur det blir!
 
Sv: Höanalys 2013

Det utgår jag i från att de gör, är ju ändå inget jag kan påverka (mer än att välja något jag tror på). Men det spelar ju liksom ingen roll om jag redan hemma råkat sortera ut tex mycket blad av misstag :-)

Den risken finns ju. Jag tog prov fr 4 balar, vissa balar tog jag 2 prov från. Blandade i en stor plastpåse, klippte ner allt o så försökte jag blanda runt så att d småttiga fördelades jämnt o sen tog jag provet. Jag pregade ner så mkt jag kunde i provpåsen, 1.25l ziplock.
.
 
Sv: Höanalys 2013

*kl*

Jag har precis fått min analys

Per KG FODER

TS 91,4%
MJ 7,7
smb.rp 47,8 g
Lysin 2,8g
Socker 10,7%
Stärkelse 4%
Ca 5,88 g
P 1,43 g
Mg 1,58 g
K 13,44 g
Na 0,1 g
Fe 85 mg
Zn 23 mg
Cu 8 mg
Mn 75 mg

Slaget i Östersund
 
Sv: Höanalys 2013

Och här kommer min analys.
Är tänkt användas till en väldigt fort och tung 7 månaders fölis som växt väldigt mycket i sommar att han började hänga i knäna och har lite början på epifysit i kotorna fram (dock inga röntgenfynd). Är även tänkt till en nordsvensk med fångtendens, fölets mamma (lättfödd quarterhäst) samt ett 25 årigt halvblod.
Första gången jag kör analys och enligt SLUs foderstatsprogram behöver fölet lite proteintillskott i form av krafft muskel typ,för övrigt jublar foderstasprogrammet över analysvärdet... medan gamla erfarna uppfödare säger att man ska vara försiktig med höet till fölet...
jag har räknat på 6kg hö.
Vad säger ni???

TS 80%
Råprotein 90g
Smältbart råprotein 59g
Omsättningsbar energi 7,4 MJ
Kvot 8,0
Kalcium 4,1
Fosfor 2,0
Magnesium 1,5
Kalium 22
CA/P 2,0
 
Sv: Höanalys 2013

Och här kommer min analys.
Är tänkt användas till en väldigt fort och tung 7 månaders fölis som växt väldigt mycket i sommar att han började hänga i knäna och har lite början på epifysit i kotorna fram (dock inga röntgenfynd). Är även tänkt till en nordsvensk med fångtendens, fölets mamma (lättfödd quarterhäst) samt ett 25 årigt halvblod.
Första gången jag kör analys och enligt SLUs foderstatsprogram behöver fölet lite proteintillskott i form av krafft muskel typ,för övrigt jublar foderstasprogrammet över analysvärdet... medan gamla erfarna uppfödare säger att man ska vara försiktig med höet till fölet...
jag har räknat på 6kg hö.
Vad säger ni???

TS 80%
Råprotein 90g
Smältbart råprotein 59g
Omsättningsbar energi 7,4 MJ
Kvot 8,0
Kalcium 4,1
Fosfor 2,0
Magnesium 1,5
Kalium 22
CA/P 2,0

Varför skulle du vara försiktig med det höet?
 
Sv: Höanalys 2013

ja det funderar jag med på. men denne påstod att det inte var bra med för mycket av höet som utfodring till det snabbväxande fölet, nu har jag inte riktigt fått svar på vad han menade som "mycket" ifall det är fri tillgång eller vad.. jag spånar vidare på det...och avvaktar svar...
vet ju inte riktigt hur mycket mat ha får i sig heller för han har en mor som klipper det mesta som kommer i hennes väg.. men snart ska han börja stå själv på natten så då har man lite mer koll....
vad jag har förstått är det proteinerna som är viktiga vid snabbväxande föl och att man ska vara försiktig med energin... men i detta höet så ligger ju proteinet rätt högt medan energin är ganska låg.. så det borde väl vara perfekt för honom?? eller är jag ute och cyklar?
enligt SLU programmet så verkar det ju vara jättebra eftersom jag inte behöver tillsätta speciellt mycket om han får 6kg hög dagligen
 
Sv: Höanalys 2013

Förstår öht inte problemet . Du har en kvot på 7,9 och växande hästar behöver mer än normal kvoten för en vuxen häst , samtidigt som det verkligen är ett icke upphasat grovfoder i värdena öht .

Ta reda på exakt vad argumentet skulle vara. Vore högst intressant att ta del av .
 
Sv: Höanalys 2013

ja absolut. jag är så vetgirig så jag vill veta varför. Nu kan det vara att det är något speciellt just när det är så "tung" ras som min ras, vill ju inte riskera OCD eller något sådant.. men visst det är ju jätteskönt att bara behöva stödfodra med ex. 0,5kg krafft och lite kalk, på kraffts sida med doseringsrekommendationer rekommenderar de ju vid ett "standardhö" att man ska ge fölet 2-3kg puuujjaa =)
 
Sv: Höanalys 2013

Fast är det verkligen grovfodret du fått reaktionerna på eller handlar det om ditt beräknade tillskott av krafft muskel ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp