Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Har hittat detta med analys, vad tycker ni? För lite protein?
Råprotein 85
Smb. råprotein 35
7.3 MJ

Dessa siffror kan inte stämma. Om ditt hö har 8,5% råprotein per kg ts så blir SmRp = 48,5 g/kg ts eller 41 g/kg foder enligt det svenska sättet att räkna.

Om energivärdet är i MJ/kg foder blir kvoten 5,6 vilket är rätt hyfsat. Men ska du även ge halm så får du komplettera med en del proteintillskott. Det hade naturligtvis varit bättre med en högre kvot men det finns så mycket proteinfattigt hö till försäljning så det kanske är svårt att hitta något bättre.
 
Sv: Höanalys 2013

Ok. Det här är det enda höet i mindre balar med analys jag fått tag på..

Lägger upp en bild på analysen.
 
Sv: Höanalys 2013

Om det här är hö kommer det att mögla. Hö måste minst innehålla 84% ts för att inte riskera att mögla. Om det är hö och du fundera på att köpa så köp det inte.

Förmodligen är det hösilage och då är proteinhalten för låg. Kvoten är endast 4,8. Ska du ge halm också så behöver du ge hästen rätt mycket proteintillskott. Kvoten SmRp/ME ska vara minst 6 i foderstaten.
 
Sv: Höanalys 2013

Du har rätt i att det är hösilage.
Måste egentligen inte ge halm men det ska vara till en extremt lättfödd Fellponny så för att hon ska få tuggbehovet tillfredsställt brukar det behövas halm. Vad finns det för proteintillskott som inte innehåller massor energi?

Åh, pest eller kolera. Det jag i princip har att välja på är detta fodret eller mögligt hösilage utan analys. Får inte tag på något annat som dessutom har analys. Blääää....
 
Sv: Höanalys 2013

nyfiken fråga: hur kan du bedöma att ert silage möglat? du har väl silage som öppnas bal för bal enligt hur man förbrukar silage?
 
Sv: Höanalys 2013

På lördag skall min pålla flytta och hö(silage)analysen från nya stället ser ut såhär:

mlwdcohdfgvgxh


Vad säger ni experter om detta?
 
Sv: Höanalys 2013

För att det är fullt av vita mögelsporer samt värme i balen. Känns på lukt. Hyresvärden sa att det var samma sak förra året men dom bara plockar bort det mögliga och ger sen resten av balen som ju också är kontaminerad.
 
Sv: Höanalys 2013

det är ju inte ok öht, men det betyder ju inte att hela er leverans för vintern med silage är dåligt? fast är det stallägarens princip när en dålig bal påträffas så visst, då förstår jag definitivt ditt agerande i sig. låter konstigt utifrån stallägaren dock, är det deras eget producerade silage eller? om inte så alla seriösa leverantörer garanterar kvalitet på sina leveranser och ngn dålig bal här eller där kan inträffa men då brukar det dras av prismässigt och kasseras.
 
Sv: Höanalys 2013

Lite lågt i protein och normalt i energi. Du kommer att behöva komplettera med proteinfoder.
 
Sv: Höanalys 2013

Om man har en häst som äter havrefritt, vad kompletterar man lämpligtvis med då? Alla proteinberikade kraftfoder på marknaden innehåller (så vitt jag vet) havre.
 
Sv: Höanalys 2013

Man ger rena fodermedel som lusern, potatisprotein, soja, linfrökaka o dylikt. Eller kolla typ krafft muskel? Vet ej om det är havre/spannmål i men det är iaf inte en himla massa skit.
 
Sv: Höanalys 2013

Hon får i dagsläget lucern morgon och kväll tillsammans med krafft sensitive, b-vitamin och magnesium. Kan jag sluta med extra magnesium efter flytten tro?
 
Sv: Höanalys 2013

Nej inte ok. Bonden bor nära så han levererar gratis, tror tom. han sagt att han byter ut dom balar som är dåliga bara man säger till. Men det gör dom inte. Idag hade dom fyllt sina höpåsar med mögelhöet. Så det känns bäst att köpa eget.
 
Sv: Höanalys 2013

Du har rätt i att det är hösilage.
Måste egentligen inte ge halm men det ska vara till en extremt lättfödd Fellponny så för att hon ska få tuggbehovet tillfredsställt brukar det behövas halm. Vad finns det för proteintillskott som inte innehåller massor energi?

Åh, pest eller kolera. Det jag i princip har att välja på är detta fodret eller mögligt hösilage utan analys. Får inte tag på något annat som dessutom har analys. Blääää....

Potatisprotein innehåller väldigt lite MJ per kg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp