Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

ja nu var det bara en snabb första tanke från honom vid första anblick av analysen, så jag inväntar fullständig analys...
han är ju lite känslig min kille för hans mamma har gräddmjölk och iom hans början på epifysit, men samtidigt tror jag inte på detta med att strypa näringstillförseln... visst reducering av energi kanske men inte på det övriga.. någon med erfarenhet av det?
 
Sv: Höanalys 2013

Fast återigen , grovfodret i sig är ju inga konstigheter öht . Så därför undrar jag om reaktionerna du fått handlar mer om hur du tänkt med krafft muskeln ?
 
Sv: Höanalys 2013

jag har inte nämnt något om krafft muskel.. det är först när jag räknat på slu jag fick lägga till det för att programmet skulle bli nöjd så att säga...

i nuläget får han bara hö lite salsa naturell samt kalk och chevinal plus... men det var med förra höet som var ett litet parti vi hade (oanalyserat), de har gått på bete utan något hö till september
 
Sv: Höanalys 2013

Jag har precis fått analys på mitt hö. Är första gången jag har en analys framför mig så förstår inte ett smack.. :crazy:

Värdena är per kg prov.

Torrsubstans 86%
Råprotein 93g
Smältbart råprotein 60g
Omsättningsbar energi 8,4
Smältbar RP/ omsättningsbar energi 7,1
Kalcium 2,5g
Fosfor 1,4g
Magnesium 0,73g
Kalium 19g
Kalcium/fosfor 1,8g

Är det något som saknas/ något jag ska stödfodra med? Hur mycket bör en normalpresterande häst på 550kg äta?! Hjäääälp ;)
 
Sv: Höanalys 2013

Det finns hur många sådana frågor med svar som helst på detta forumet. Garanterat även i denna tråden! Och tips om enkla sidor att läsa på :)
 
Sv: Höanalys 2013

Nu har jag fått analysen på höet och det var inte så muntert. 7 MJ och 27 g smb. rp. :crazy: Jag har ett höglakterande sto och en äldre valack, sedan kommer ju även fölet och fölets lekkompis (kommer om en månad) så småningom också äta höet.

Nu får vi hålla tummarna för att hösilaget är bättre, men den analysen tar jag inte förrän det är dags att börja fodra med det.

Nu kom analysen på hösilaget och jag kan pusta ut. :D

5,4 MJ och 51 g smb. rp. Hurra! Kan ge alla hästarna fri tillgång och slippa ge kraftfoder. Det är bara fölets lekkompis som får kraftfoder, jag tror inte han kommer orka äta så mycket som behövs för att täcka hans behov, så det blir både soja, krafft pluss protein och olja till honom.
 
Sv: Höanalys 2013

Jag har precis fått analys på mitt hö. Är första gången jag har en analys framför mig så förstår inte ett smack.. :crazy:

Värdena är per kg prov.

Torrsubstans 86%
Råprotein 93g
Smältbart råprotein 60g
Omsättningsbar energi 8,4
Smältbar RP/ omsättningsbar energi 7,1
Kalcium 2,5g
Fosfor 1,4g
Magnesium 0,73g
Kalium 19g
Kalcium/fosfor 1,8g

Är det något som saknas/ något jag ska stödfodra med? Hur mycket bör en normalpresterande häst på 550kg äta?! Hjäääälp ;)

Börja här http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm Du har inget dåligt foder
 
Sv: Höanalys 2013

Äntligen kom analysen! Eurofins.

Torrsubstans 76,0 %
Energi häst 7,8 MJ 10,3 MJ
Råprotein 92 gram 121 gram
Smältbart råprot häst 62 gram 82 gram
Kalcium, Ca 2,9 gram 3,8 gram
Fosfor, P 1,7 gram 2,2 gram
Magnesium, Mg 1,1 gram 1,4 gram
Kalium, K 13,0 gram 17,1 gram
Natrium, Na <0,4 gram <0,5 gram
Svavel, S 1,1 gram 1,4 gram
Koppar, Cu :heart,9 mg <5,1 mg
Zink, Zn 13,7 mg 18,0 mg
NDF 372 gram 490 gram
Järn, Fe 81 mg 107 mg
Mangan, Mn 62 mg 81 mg
Socker NIR 94 gram 124 gram
 
Sv: Höanalys 2013

Så vida du inte har svårfödd häst så behöver du inte ge kraftfoder alls, du har en fin kvot både på protein/energi och Ca/P. Skulle tippa på att endast selen och kanske magnesium behövs.
 
Sv: Höanalys 2013

Äntligen kom analysen! Eurofins.

Torrsubstans 76,0 %
Energi häst 7,8 MJ 10,3 MJ
Råprotein 92 gram 121 gram
Smältbart råprot häst 62 gram 82 gram
Kalcium, Ca 2,9 gram 3,8 gram
Fosfor, P 1,7 gram 2,2 gram
Magnesium, Mg 1,1 gram 1,4 gram
Kalium, K 13,0 gram 17,1 gram
Natrium, Na <0,4 gram <0,5 gram
Svavel, S 1,1 gram 1,4 gram
Koppar, Cu :heart,9 mg <5,1 mg
Zink, Zn 13,7 mg 18,0 mg
NDF 372 gram 490 gram
Järn, Fe 81 mg 107 mg
Mangan, Mn 62 mg 81 mg
Socker NIR 94 gram 124 gram


vet inte hur mkt energi din häst behöver.

8 kg hösilage
120 g Vitafor Power
60g miner vit
60g miner blå
10 g fosforbalans

ger följande: (siffrorna längst till hö är kvoterna)

69,60 MJ
496,00 smrp gram
42,70 Ca 1,81
23,60 P
19,00 Mg
47,10 NaCl
12,54 Na
0,00 Cl
0,00 K
0,00 S
2,28 Co
259,20 Cu
1,56 Jod
789,00 Fe 3,04
826,00 Mn 3,19
769,60 Zn 2,97
4,50 Se
 
Sv: Höanalys 2013

*KL*

Nu har jag äntligen ett nytt hö! Har skrivit i tråden tidigare ang. mitt hösilage med tokhöga proteinvärden som inte alls passade min ponny enligt mig.

Nu har jag ett vanligt hö med dessa värden:

TS 86,4
Råprotein 72
Smältbart råprotein 31
Energi 7.7


Vad tycks om detta? :)
 
Sv: Höanalys 2013

*KL*

Nu har jag äntligen ett nytt hö! Har skrivit i tråden tidigare ang. mitt hösilage med tokhöga proteinvärden som inte alls passade min ponny enligt mig.

Nu har jag ett vanligt hö med dessa värden:

TS 86,4
Råprotein 72
Smältbart råprotein 31
Energi 7.7


Vad tycks om detta? :)

Värdelöst tyvärr, hur högt var tokhögt? Det fattas en massa protein i nya höt.
 
Sv: Höanalys 2013

Himla trist, tycker jag, att du valde bort hösilaget till förmån för detta. Kommer att blir dyrt och ett himla pusslande för att få ihop en bra foderstat.
 
Sv: Höanalys 2013

Förstår inte hur man kan välja bort ett proteinrikt hösilage till förmån för det där... riktigt dåliga värden :/ Jag hade bytt tillbaka!!
 
Sv: Höanalys 2013

*kl
Jag sitter och letar hö då stallets hösilgae har mögel i balarna, inget jag vill ge till min ponny :/.
Ponnyn är extremt lättfödd och planen är att blanda ut höet m halm.
Har hittat detta med analys, vad tycker ni? För lite protein?
Råprotein 85
Smb. råprotein 35
7.3 MJ
 
Sv: Höanalys 2013

Fick analysen idag på mitt hö och hösilage. Det är taget på samma fält men har olika TS, höet har 84% och hösilaget 78%.

råprotein 161 gr/kg ts
smb rprot 129 gr/kg ts
energi 9.2 mj/kg ts
kalcium 4.0gr/kg ts
fosfor 3.7 gr/kg ts
magnesium 2.6g/kg ts
kalium 23 g/kg ts


Får se vad man kan få ihop, som vanligt lite för mycket fosfor i förhållande till kalk.
 
Sv: Höanalys 2013

Finns det något annat gratisprogram än Freefarm? tycker inte det är så bra.

Väldigt hög kvot här, över 14. Nu är ju mina hästar lättfödda som väl är, men de får ju komma upp i ganska högt protein för att få i sig tillräckligt med energi. Enligt Freefarm räckte det med att ge miner blå upptill som mineralfoder så blir kalcium/fosforkvoten ok.
 
Sv: Höanalys 2013

Fick analysen idag på mitt hö och hösilage. Det är taget på samma fält men har olika TS, höet har 84% och hösilaget 78%.

råprotein 161 gr/kg ts
smb rprot 129 gr/kg ts
energi 9.2 mj/kg ts
kalcium 4.0gr/kg ts
fosfor 3.7 gr/kg ts
magnesium 2.6g/kg ts
kalium 23 g/kg ts


Får se vad man kan få ihop, som vanligt lite för mycket fosfor i förhållande till kalk.

Grattis till så högt o bra magnesiumvärde!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
738
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp