Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2015

Mitt råd är att se till att hönshuset där de skall vara inlåsta nattetid är garanterat rovdjurssäkert, det behövs inte ett stort hål för en liten iller eller vessla och då ryker alla hönsen direkt. Inget är tristare än att öppna dörren och se alla ligga döda på golvet med ett bett i halsen. De flesta som är ute efter höns kan klättra så en hönsgård bör också helst vara med nättak. Jag har mina helt fria och fördelen är att om de angrips dagtid så blir det förhoppningsvis bara någon enstaka och inte alla, men än så länge har de klarat sig som frigående och de är väldigt trevliga djur att ha i trädgården.
Jag tror som du att de generellt sett är tryggare frigående än i hönsgård. Jag fick aldrig någon taget av rovfågel men väl grävling, men om ett rovdjur tar sig in i en hönsgård eller hönshus kan de inte fly undan.
 
... en liten iller eller vessla och då ryker alla hönsen direkt.
När jag funderar lite är kanske en vessla i minsta laget för att gå på fullvuxna höns, är inte säker där, för en iller, mink eller mård är en höna eller tupp däremot inget problem.
 
När jag funderar lite är kanske en vessla i minsta laget för att gå på fullvuxna höns, är inte säker där, för en iller, mink eller mård är en höna eller tupp däremot inget problem.
Vi har inte vare sig mink, mård eller iller häromkring, rovfåglar och räv är det dock gott om. Räven tog de senaste hönsen då den klättrade över staketet och grävde sig in i själva hönshuset. Och höns uppsättningen innan dess som var i ett annat hus hade problem med råttor och även där grävde räven sig under nätet (Kom dock inte in i huset).

Så rovdjur säkert kommer det bli, är mest måtten innomhus som jag vill veta :). Vad vill en mellanstor lantras ha i redet? trivs en dvärghöna i lika stort rede som en blomme höna eller ska man ha lite olika storlekar på redena om man ska ha blandade raser och storlekar på hönorna?
Hur högt upp bör rederna sitta?

Halm eller spånpellets på golvet? Vad är mest lättmockat? ( ska ha halm i rederna men vill kunna mocka ofta och inte ha en djupströ bädd som vi haft innan.)
 
@Buck Jag har bara haft mina åsbohöns i ca en månad nu, så är långt ifrån hönsexpert och kan inte svara på alla dina frågor. Men ang redena så köpte jag en expedithylla via blocket och fixade till. Sen bilden togs har jag även satt fast tyg som hänger ner en bit, så att det ska bli ännu mysigare för hönorna. Den står än så länge på golvet och de verkar gillar det.
img_20150302_134622_54f622bcddf2b3483d011557.jpg

Halmen runt om är spill bara, jag har annars halmpellets som strö vilket funkar jättebra.

Och ang mockningen - om du vill ha det lättstädat så bygg en "skithylla" :D De skiter mest när de sover, så har man en "skithylla" hamnar så gott som allt där och resten av hönshuset förblir rent.
img_20150215_105010_54e1c86c9606ee16b5cc108f.jpg

Redena under "bordet" är mest för att hönsen ska ha lite att välja på :)
 
Vi har inte vare sig mink, mård eller iller häromkring, rovfåglar och räv är det dock gott om. Räven tog de senaste hönsen då den klättrade över staketet och grävde sig in i själva hönshuset. Och höns uppsättningen innan dess som var i ett annat hus hade problem med råttor och även där grävde räven sig under nätet (Kom dock inte in i huset).

Det låter som du har koll! En liten varning dock när det gäller iller och liknande djur och det är att de kan finnas i området utan man vet om det. Jag har bott här i nästan hela mitt liv och aldrig sett vare sig iller, mink eller mård, trots det så blev jag av med sammanlagt nio stycken till ett sådant litet rovdjur vid två angrepp nattetid. Nu bor mina i ett garage som jag hoppas är säkert :)

Om ytan så säger lagen 9 hönor per kvm men det kan nog vara i mesta laget även om de får gå ut. 3 per kvm är kanske mera lagom?
 
Senast ändrad:
Det låter som du har koll! En liten varning dock när det gäller iller och liknande djur och det är att de kan finnas i området utan man vet om det. Jag har bott här i nästan hela mitt liv och aldrig sett vare sig iller, mink eller mård, trots det så blev jag av med sammanlagt nio stycken till ett sådant litet rovdjur vid två angrepp nattetid. Nu bor mina i ett garage som jag hoppas är säkert :)

Om ytan så säger lagen 9 hönor per kvm men det kan nog vara i mesta laget även om de får gå ut. 3 per kvm är kanske mera lagom?


Är det bara jag som tycker måtten är skit små?? Jag menar 9 hönor / kvm är ju jätte många på liten yta?!?!:confused: Jag hade ju velat se siffror som max hälften på den ytan O_o
 
Är det bara jag som tycker måtten är skit små?? Jag menar 9 hönor / kvm är ju jätte många på liten yta?!?!:confused: Jag hade ju velat se siffror som max hälften på den ytan O_o

Jag tycker samma, och det gäller dessutom höns som aldrig får gå ut :( Höns och kycklingindustrin är ett sorgligt kapitel.
 
Jag tycker samma, och det gäller dessutom höns som aldrig får gå ut :( Höns och kycklingindustrin är ett sorgligt kapitel.


Jag vet att jag ibland är en person med dubbel moral i vissa hänseenden det erkänner jag men om det finns en sak som jag aldrig viker en tum ifrån så är det ägg från bur höns, dem kommer icke in i mitt hus! Någonsin! Jag jobbade i närheten av ett jordbruk som hade burhöns och aldrig att jag skulle få för mig att misshandla dem stackars djuren på det sättet eller stödja det genom att köpa ägg från den industrin! Att folk inte skäms!!:rage::rage::wtf:
 
Jag vet att jag ibland är en person med dubbel moral i vissa hänseenden det erkänner jag men om det finns en sak som jag aldrig viker en tum ifrån så är det ägg från bur höns, dem kommer icke in i mitt hus! Någonsin! Jag jobbade i närheten av ett jordbruk som hade burhöns och aldrig att jag skulle få för mig att misshandla dem stackars djuren på det sättet eller stödja det genom att köpa ägg från den industrin! Att folk inte skäms!!:rage::rage::wtf:
Tycker det är ännu värre när kommuner inte skäms som köper in mat från plågade djur och serverar i skolor och till äldre. :banghead:
 
Är det bara jag som tycker måtten är skit små?? Jag menar 9 hönor / kvm är ju jätte många på liten yta?!?!:confused: Jag hade ju velat se siffror som max hälften på den ytan O_o
Plattan till hönshuset är 2,5*3m så det blir närmre en höna per kvadratmeter i huset:). Och även nattetid och vintertid så ska de ha fri tillgång till utevistelse (värmelampa och köld ridå:up:).
Hönshuset kommer stå mot en verkstad så det är alltid lä mot väst, så hoppas att de ska vilja gå ut öven under vintern.
hagen blir ca 10* 6m men de ska som sagt vara ute och sprätta på gården och i hagarna om de vågar sig dit.

Ska antagligen bli nät över hönsgården också :).
 
Jag ska lysa om dem, frågan är om jag köpt tomma ägg eller om det finns något alls i dem? :confused:
De kanske BLEV kokta...:crazy: Var det inget i dom, alltså??

Om du köpt riktiga avelsägg så borde inte alla vara tomma, låter mkt konstigt. Även från en vanlig hobbyavel borde det finnas en hel del befruktade ägg...
Usch, det är trist när det inte flyter på riktigt bra........
 
Plattan till hönshuset är 2,5*3m så det blir närmre en höna per kvadratmeter i huset:). Och även nattetid och vintertid så ska de ha fri tillgång till utevistelse (värmelampa och köld ridå:up:).
Hönshuset kommer stå mot en verkstad så det är alltid lä mot väst, så hoppas att de ska vilja gå ut öven under vintern.
hagen blir ca 10* 6m men de ska som sagt vara ute och sprätta på gården och i hagarna om de vågar sig dit.

Ska antagligen bli nät över hönsgården också :).

Grand Hotell för höns :) nattetid hade jag dock absolut stängt in dem, ett nät är aldrig helt säkert och de sitter ändå bara på sina pinnar eller ligger i ett rede.
 
De kanske BLEV kokta...:crazy: Var det inget i dom, alltså??

Om du köpt riktiga avelsägg så borde inte alla vara tomma, låter mkt konstigt. Även från en vanlig hobbyavel borde det finnas en hel del befruktade ägg...
Usch, det är trist när det inte flyter på riktigt bra........
Jag skyller på min oerfarenhet, jag ska hämta nya ägg i morgon och förhoppningsvis även några dunbollar. Bevisligen så kläcker de för henne, så jag tror inte det var fel på äggen utan jag som inte lyckades trimma in kläckaren ordentligt. Nu har den ju varit igång en vecka så det känns rätt stabilt.
 
Lite ot kanske men en ägg fråga,

Hur länge klarar sig ett gäss ägg utan värme Utomhus i solsken?

Råkade snubbla över ett rede med ett ägg då jag var och högg ved, såg inte ägget förens efter en kvart och då var det fortfarande varmt, var kvar en kvart till och lämnade så snabbt jag kunde för att föräldrarna skulle våga sig tillbaka, ägget var då kallt.
tror ni ägget klarade sig?
 
Lite ot kanske men en ägg fråga,

Hur länge klarar sig ett gäss ägg utan värme Utomhus i solsken?

Råkade snubbla över ett rede med ett ägg då jag var och högg ved, såg inte ägget förens efter en kvart och då var det fortfarande varmt, var kvar en kvart till och lämnade så snabbt jag kunde för att föräldrarna skulle våga sig tillbaka, ägget var då kallt.
tror ni ägget klarade sig?
Om det bara var ETT ägg skulle jag tro att det var nyvärpt och alltså inte påbörjat fosterutveckling.
 
Jag skyller på min oerfarenhet, jag ska hämta nya ägg i morgon och förhoppningsvis även några dunbollar. Bevisligen så kläcker de för henne, så jag tror inte det var fel på äggen utan jag som inte lyckades trimma in kläckaren ordentligt. Nu har den ju varit igång en vecka så det känns rätt stabilt.
Ja det ÄR inte så "bara" att kläcka fram i maskin.....:crazy: Mitt tips är att vara extremt noga med temperaturen, tycker mig märka oerhört skillnad på stabil temperatur och inte, alltså t o m tiondelarna. Fattar inte hur hönorna kan sköta allt det där själva, dom är ju fantastiska, och får nästan alltid 100 % på sina kläck...:love:(Sorgligt nog har jag inga höns som vill ruva, bara en, och den blir sjuk pga matbrist varje gång så den FÅR inte...)
 
Idag hämtar jag ägg och kycklingar! :love:
Förbaskat stor hundbur bara, får inte riktigt plats med både kläckare och hundbur i badrummet, min plan som var så bra fungerar inte riktigt som tänkt. Mitt badrum är för litet! :arghh: Om jag inte har den i badrummet måste jag näta in buren så inga små tassar når gullefjunen, annars räcker det nog i början med att sätta kartong längst ner så de inte skräpar ner så mycket och inte smiter genom gallret. O_o

Hur förvarar ni nykläckta från maskin?
 
Mitt färgglada gäng.
I denna flock finns Sussex, Stor silke, Australop, lohman, Dv.Kochin, silke/Dv.kochin korsningar, Sussex/lohman korsningar, Brahma, Leghorn, Aracuana... Hmm, ja det är nog alla raser ;)

Här står de alla samlade å väntar på att jag ska öppna grinden ut till det fria :p



 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 402
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 896
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp