Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2015

Idag hämtar jag ägg och kycklingar! :love:
Förbaskat stor hundbur bara, får inte riktigt plats med både kläckare och hundbur i badrummet, min plan som var så bra fungerar inte riktigt som tänkt. Mitt badrum är för litet! :arghh: Om jag inte har den i badrummet måste jag näta in buren så inga små tassar når gullefjunen, annars räcker det nog i början med att sätta kartong längst ner så de inte skräpar ner så mycket och inte smiter genom gallret. O_o

Hur förvarar ni nykläckta från maskin?
Jag har själv aldrig kläckt kycklingar i maskin men jag har sett flera som har plastlådor till kycklingar. Typ en sån här;
samla-lada-vit__68534_PE182698_S4.JPG
 
Detta är mest en skojig fråga då jag inte har trädgård hela året runt just nu men tycker att det ser så fint ut med lite höns :love: Men alltså, om man inte är så förtjust i ägg och vill snarare äta ett bara då och då. Finns det fjäderfä som värper ägg sällan?
 
Detta är mest en skojig fråga då jag inte har trädgård hela året runt just nu men tycker att det ser så fint ut med lite höns :love: Men alltså, om man inte är så förtjust i ägg och vill snarare äta ett bara då och då. Finns det fjäderfä som värper ägg sällan?
Det gör det absolut! Googla runt lite på rashöns så hittar du garanterat höns som värper mer sällan. (fast med mer sällan kanske vi snackar om 150-180ägg/år) annars finns det alltid folk som vill ha ägg! :)
 
Det blev 14 småttingar som lite halvt oplanerat följde med hem. Efter reviderade planer står nu hundburen på hela vardagsrumsbordet med värmelampa upphängd, vattenautomat, startfoder, lite kokt äggula och ett mjukisdjur från IKEA till bebbarna. :o:D Som underlag ligger det tidningar och en större handduk och jag har klätt insidan med kartong första biten så de inte kan smita ut mellan spjälorna i gallret. Det står även en säck kattsand mot skjutdörren så ingen kan ta sig in på egen tass för att titta själv på nytillskotten. :angel:

Jag är ju knappt där inne i normala fall, men det är riktigt trevligt att sitta i soffan och prata med dem, men hönsmamma som jag nu blivit så oroar jag mig ju för hur de klarat transporten, om alla verkligen äter och har alla fattat var vattnet är? Katterna kan knappt tro sina ögon, nu behöver de inte hämta kycklingar ute! Om matte bara slutade vara så misstänksam och överbeskyddande ... :d :sneaky:
 
Det gör det absolut! Googla runt lite på rashöns så hittar du garanterat höns som värper mer sällan. (fast med mer sällan kanske vi snackar om 150-180ägg/år) annars finns det alltid folk som vill ha ägg! :)
Hittade de svenska lantraserna (hehe, kackel, briljant hemsidenamn :D) men inget om hur ofta de värper? Kanske finns någon bättre hemsida som jag inte känner till?
 
@Asko En lantrashöna värper i snitt 150 ägg per år, en högproduktiv höna inom kommersiell äggproduktion värper i snitt 300 ägg om året (sitt produktionsår då). En vanlig kulturhöna tex, värper ca 200 ägg om året. Så det är ingen jättestor skillnad, och under en livstid värper alla hönor lika många ägg oavsett ras. De högproducerande tar slut tidigare.
 
Aj aj aj, sambon glömde stänga hönsluckan igårkväll så hönsen har antagligen gått ut i hönsgården tidigt imorse och vår tupp är väldigt glad i att gala... Hoppas inte grannarna hatar oss nu :o
 
Vad tycker ni om blomme höns? Föräldrarna är väldigt inne på att skaffa blomme höns :). Jag har dock gärna ett mer blandat bestånd med både stora och små hönor.
Och där kommer min fråga om hur ni tycker att brahma höns är in :).

Vi vill bara ha ägg för egen konsumtion och 3 ägg om dagen räcker :).
 
Aj aj aj, sambon glömde stänga hönsluckan igårkväll så hönsen har antagligen gått ut i hönsgården tidigt imorse och vår tupp är väldigt glad i att gala... Hoppas inte grannarna hatar oss nu :o
:rofl: när jag var liten och vi hade ett 50 tal höns och ett par tuppar så vaknade man varje dag tidigt tidigt av (som min syster uttryckte det) tupp helvetet.
De stod precis utanför hennes fönster och gol, alltid :rofl:.

En stor anledning till att vi inte planerar att ha tupp den första tiden ;).
 
@Buck Haha, jag har en vän vars storebror hade höns ett tag. Men sen tröttnade han (tonåring...) så hönsen såldes/slaktades. Men tuppen rymde från hönshuset och sen fick de aldrig tag på honom. Men varje morgon satt han i äppleträdet utanför föräldrarnas sovrum och gol :D Föräldrarna var inte direkt jätteförtjusta i honom ;)
 
@Buck Haha, jag har en vän vars storebror hade höns ett tag. Men sen tröttnade han (tonåring...) så hönsen såldes/slaktades. Men tuppen rymde från hönshuset och sen fick de aldrig tag på honom. Men varje morgon satt han i äppleträdet utanför föräldrarnas sovrum och gol :D Föräldrarna var inte direkt jätteförtjusta i honom ;)
Ljuv hämnd :devil: de tog ju hans tjejer ifrån honom :D
 
@Asko En lantrashöna värper i snitt 150 ägg per år, en högproduktiv höna inom kommersiell äggproduktion värper i snitt 300 ägg om året (sitt produktionsår då). En vanlig kulturhöna tex, värper ca 200 ägg om året. Så det är ingen jättestor skillnad, och under en livstid värper alla hönor lika många ägg oavsett ras. De högproducerande tar slut tidigare.
Fast 150 ägg om året känns som en stor skillnad ändå :o Men tack för infon! :up:
Fast ... får jag fråga vad en kulturhöna är för nåt?
 
Hittade en död kyckling idag. :cry:
Jag var orolig igår att resan hade varit för tuff för dem, att fler skulle dö under natten men de ser rätt pigga ut idag och jag kollade redan igår att de hittat både mat och vatten.

Nu har jag iaf 31 nya ägg i kläckaren och ny termometer så nu blir det ny tumhållning. :up:
 
@Asko 150 ägg ist för 200 på ett år tkr inte jag är stor skillnad.De höns som används inom kommersiell äggproduktion värper ju i en sådan takt att de ofta drabbas av skador i äggläggningsorgan om de får leva vidare efter att de tjänat industrin i ca 1 år. Så högproduktiva är inte andra raser, varken lantraser eller kulturhöns, eller andra raser som vi har i våra hobbyflockar. Hybrider är inte att jämföras med andra raser. Det är ju en höna som du ska kunna få ut så mkt som möjligt av första säsongen o sen slakta vid 1,5 års ålder, då spelar det ingen roll vilka skador produktionen ger i längden eftersom att hönanaldrig uppnår den åldern.
 
Jag tror jag har läst att MES lägger runt 90 ägg per år. @Asko men det är ju inte alla som har smak för dom :D annars tycker jag du ska satsa på att köpa en ras du gillar och sälja äggen. Gå med i gruppen Ägg nära dig på facebook så ser du hur många som vill köpa ägg från glada hönor :)
 
Jag tycker en skillnad på 50 ägg om året per höna är ganska mycket. Om du tar 3 kr per ägg så blir det 150 kr. För 150 kr får du en värpklar unghöna... Eller foder till en höna i ett halvår. Jag har haft isbarhöns, en kulturras, och dom värper ca 200 normalstora, vackert färgade ägg om året. Jag saknar dom. Nu har jag genbanksanslutna hedemorahöns och vissa värper säkert 150 ägg om året då dom är unga och starka, men många värper mindre. Och de flesta äggen väger bara ca 50 gram. Och ruvar dom och tar hand om småttingar så blir det självklart ett lååångt uppehåll. Men jag tycker dom är roligare på ett vis än isbar. Alla dessa olika färger och former och olika temperament.... och så är dom väldigt aktiva och uppfinningsrika.
 
Fortsätter lägga upp bilder på hönshuset :).

På gaveln närmst så kommer dörr och fönster, långsidan så ser man hönsluckan och på gaveln längst bort så är det en lucka för att enkelt kunna gödsla ut rätt ut i lastaren :).

Ventilation och hur inredningen ska se ut har vi någorlunda humm om, men vatten funderar vi på nu. Har inget vatten draget i närheten så får bli ngn form av vatten tank Eller springa med vattenkannor.
hur har ni det? Då vi hade fler höns så hade vi en tank till en sån klock formad vattenskål, hur stor tank räcker till max 10 höns?

(Tydligen så hade vi närmre 200 hönor tidigare :o var närmre 15 år sen så är lätt att ta fel ;). Hade för mig att de var färre :rofl:.)
 
Kunde inte låta bli att spana in olika hönsraser - det var ju kul att läsa på om dem! :D

Hittade dessa roliga raser:
- Moderna engelska stridshöns - dålig värpras (antar att det betyder :up: för mig som vill ha så lite ägg som möjligt?). Pigg, orädd och nyfiken ras som går lätt att få tam. Men inte så tålig mot kyla.
dsc_4531.jpg
(de ser så roliga ut, som på styltor! :D)
- Sebright - medelmåttig värpförmåga, temperamentsfull, liten men orädd.
250px-Silver_Sebright_hen.jpg
(vacker :love:)
- Antwerpen skägghöns - värpegenskaper inte särskilt utpräglade och har uppehåll, men dock livlig och tupparna kan vara aggressiva mot andra tuppar.
malinmes12.jpg
(:rofl::D)
- Paduan - mindre bra värpras, står dock inget om mentaliteten hos dem, vet någon? :o
pad4.jpg
images
(:love::love: men hur kan de se? O_o:laugh:)


Edit: Men det var svårt att hitta olika raser! Hittade inget register med alla hönsraser som finns så man kunde bläddra mellan dem, utan bara urval/exempel. Finns det inget sånt? O_o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 552
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 396
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 887
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp