Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2015

@Asko 150 ägg ist för 200 på ett år tkr inte jag är stor skillnad.De höns som används inom kommersiell äggproduktion värper ju i en sådan takt att de ofta drabbas av skador i äggläggningsorgan om de får leva vidare efter att de tjänat industrin i ca 1 år. Så högproduktiva är inte andra raser, varken lantraser eller kulturhöns, eller andra raser som vi har i våra hobbyflockar. Hybrider är inte att jämföras med andra raser. Det är ju en höna som du ska kunna få ut så mkt som möjligt av första säsongen o sen slakta vid 1,5 års ålder, då spelar det ingen roll vilka skador produktionen ger i längden eftersom att hönanaldrig uppnår den åldern.
Menade inte så, utan det minsta är ju typ 150 ägg på ett år medan det "högsta" kan vara 300 ägg på ett år. Skillnaden där är ju 150 ägg, vilket blir ju en stor skillnad O_o
Även om det kanske blir så högt antal under bara ett-två år så hinner det samlas gamla ägg i ens kylskåp :D Men usch nä, såna höns som i äggindustrin vill jag inte ha, de stackarna :(

Jag tror jag har läst att MES lägger runt 90 ägg per år. @Asko men det är ju inte alla som har smak för dom :D annars tycker jag du ska satsa på att köpa en ras du gillar och sälja äggen. Gå med i gruppen Ägg nära dig på facebook så ser du hur många som vill köpa ägg från glada hönor :)
Fattade inte förrän jag googlade på en av raserna jag var nyfiken på att MES var den första som jag nämnde i förra inlägget! :idea::D Jag undrar hur stora deras ägg är med tanke på hur små deras kroppar är ... :cautious:
 
MES äggen väger ca 50 gram (Hedemora runt 60 gram) så dom är stora för att vara små så att säga ;) @Asko

-Stämmer inte. Hedmorornas ägg ligger enligt rasstandarden på 50-55 g. Men jag hade en höna som värpte 40 g -ägg och hon fick leva ändå. Allt går inte ut på äggproduktion...
 
Ja varför skulle hon inte få leva? Vi hade en höna som inte la ägg alls, hon fick leva precis som dom andra.

Det jag hittade va att Hedemora la ägg upp till 58 gram, vilket jag anser är runt 60 gram. Det skiljer sig givetvis och va en jämförelse

-Stämmer inte. Hedmorornas ägg ligger enligt rasstandarden på 50-55 g. Men jag hade en höna som värpte 40 g -ägg och hon fick leva ändå. Allt går inte ut på äggproduktion...
 
Ja varför skulle hon inte få leva? Vi hade en höna som inte la ägg alls, hon fick leva precis som dom andra.

Det jag hittade va att Hedemora la ägg upp till 58 gram, vilket jag anser är runt 60 gram. Det skiljer sig givetvis och va en jämförelse

Nu har jag kollat på Wikipedia och där står det 50-55 g. Vägt några av dagens o gårdagens äggskörd och ett ägg väger faktiskt 60g, övriga som jag skrev 50-55. Flest 50-52 g ägg. Jag har haft Hedemoror i snart tio år och dom är från olika släktgrenar och det är precis så här det brukar se ut.
 
En nyfiken fråga - jag har ju sett på bilder hur man kan ha olika raser tillsammans, men går det alltid? Brukar man tänka typ små med små, stora med stora eller..?
 
En nyfiken fråga - jag har ju sett på bilder hur man kan ha olika raser tillsammans, men går det alltid? Brukar man tänka typ små med små, stora med stora eller..?
Risken är ju med små hönor och stora tuppar att hönsen kan bli skadade, annars är det nog inga risker.
 
Jag hittade en äggömma idag, tjugo ägg. Det positiva var att jag hittade den under en höna som bestämt sig för att börja ruva, så det kanske kommer lite kycklingar senare om jag har tur :)

Hon ligger lite dumt till, men hönan gick inte med på att flyttas så jag får försöka stängsla in henne med nät ikväll för lite skydd mot rovdjur och sedan försöka igen imorgon.
 
Senast ändrad:
Jag hittade en äggömma idag, tjugo ägg. Det positiva var att jag hittade den under en höna som bestämt sig för att börja ruva, så det kanske kommer lite kycklingar senare om jag har tur :)

Hon ligger lite dumt till, men hönan gick inte med på att flyttas så jag får försöka stängsla in henne med nät ikväll för lite skydd mot rovdjur och sedan försöka igen imorgon.
ta en trä låda och sätt över henne :up: skyddar mot väder och vilt och blir lagom varmt och mysigt.(blir ju inte värre än ett rede) Åtminstone tills du kan flytta hela familjen med ägg och allt i morgon utan att förarga hönan :).
 
ta en trä låda och sätt över henne :up: skyddar mot väder och vilt och blir lagom varmt och mysigt.(blir ju inte värre än ett rede) Åtminstone tills du kan flytta hela familjen med ägg och allt i morgon utan att förarga hönan :).
Bra tips, det skall jag göra! Hon ligger inomhus men inte rovdjurssäkert och det sista jag vill är att min lilla ruvhöna stryker med om något rovdjur får för sig att titta in.
 
Jag tycker hon tar lite väl långa matpauser, men hon borde väl veta bäst själv. Spännande om en vecka eller så när man kan lysa äggen.

I övrigt kommer det massor med ägg, de värper nu i genomsnitt två ägg per tre dagar och höna och med fem hönor minus en som ruvar så blir det en hel del ägg att ge bort.
 
Jag hittade en äggömma idag, tjugo ägg. Det positiva var att jag hittade den under en höna som bestämt sig för att börja ruva, så det kanske kommer lite kycklingar senare om jag har tur :)

Hon ligger lite dumt till, men hönan gick inte med på att flyttas så jag får försöka stängsla in henne med nät ikväll för lite skydd mot rovdjur och sedan försöka igen imorgon.

20 ägg är för mycket, till och med för en stor höna. Max 15, jag har inte låtit mina ruva fler än 10. Dom där äggen är olika gamla så därför är det bäst att byta ut allihop mot nya ägg. Orsaken är att då de första kläckts så tänker de flesta hönsmammor bara på att passa sina små gullungar och struntar i att ruva klart. Ägg med nästan fullgångna kycklingar är känsliga för kyla så upptäcker du det inte med en gång och tar in dom till en kläckmaskin så dör de små liven.
 
20 ägg är för mycket, till och med för en stor höna. Max 15, jag har inte låtit mina ruva fler än 10. Dom där äggen är olika gamla så därför är det bäst att byta ut allihop mot nya ägg. Orsaken är att då de första kläckts så tänker de flesta hönsmammor bara på att passa sina små gullungar och struntar i att ruva klart. Ägg med nästan fullgångna kycklingar är känsliga för kyla så upptäcker du det inte med en gång och tar in dom till en kläckmaskin så dör de små liven.

Jag såg det också så jag tog redan bort så hon har drygt tio.

Kanske är det en bra ide att byta ut dem, men hur många dagars skillnad mellan äggen kan man ha? Och har det någon betydelse att hönan då får ruva lite längre?
 
Jag såg det också så jag tog redan bort så hon har drygt tio.

Kanske är det en bra ide att byta ut dem, men hur många dagars skillnad mellan äggen kan man ha? Och har det någon betydelse att hönan då får ruva lite längre?

Nu har jag stuckit till Norge så det blir ø och æ. Hønan orkar ruva åtminstone en vecka extra, ganska ovarnligt att någon trøttnar. Ju mer jæmngamla kycklingarna ær dess større chans att det lyckas. Det går bæst om du samlar ægg och lægger dom svalt. Sen ska du vænda på dom minst två ggr per dygn, gærna ænnu oftare. Då du har 10-12 nya ægg så kan du smyga dit då det ær mørkt och byta ut æggen. Jag brukar låta hønan ligga på hø och då klæckningen ær næra så stænger jag før så att ingen kyckling kan trilla ur boet. Øppnar ett par gånger om dagen så att hønan får tillfredstælla sina behov av mat o toalett och stænger sen in henne igen. Dom kan bo hemskt trångt de førsta dygnen, det gør inget. Hønan kommer att vara helt salig av mammalycka och klucka på dom små dagarna i ænda. Lycka till. Jag hoppas det blir många høns!
 
Idag har jag haft kycklingtvätt, tre småttingar med en massa bajs i rumpan har fått finna sig i lite väl personlig och intim kontakt under vattenkranen. Det var inte de lyckligaste kycklingarna som återbördades till sina kompisar, men nu är alla små fluffiga dunbollar igen under värmelampan. Som demonstration la en av dem en rejäl :turd: medan jag tittade på, om det var för att visa mig vad de tyckte om min hantering eller om det var för att visa hur lyckad den var vet jag inte. :p
 
Och jag hittade ännu en äggömma idag, över tjugo ägg denna gång i trädgården, men hönan som lagt dem verkar inte vilja ruva. De jag testade var färska så jag nästan drunknar i ägg, tur att det är påsk snart.

Två tuppar slaktas ikväll för det har blivit väl mycket liv med för många könsmogna tuppar i flocken. Och sen ännu en imorgon är det tänkt.
 
@Mia_R , hur går det med äggen?? *nyfiken :)*

Har fått sålt några av vakttelbebisarna, tänk att man kan sakna de små dunen så.........:( Men de får det säkert jättebra i nya hemmet, köparen hade så snälla ögon..........:up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 625
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 989
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 398
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp