Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2015

angående att äta egenuppfödda djur så tar det emot så länge man tänker på det som ett husdjur. lite distans till djuren och en vända i frysen brukar hjälpa :p. vet att då vi hade grisar så tog det ett bra tag i frysen innan man kunde äta upp mixi och nasse :o.
men misstänker att min motvilja till fårkött hör nog hemma i att vi hade får då jag var liten.. och chocken då jag förstod att fåren inte såldes utan skickades på slakt var inte lite traumatisk :rofl:.
 
våra höns vill förresten inte gå ut nu. för kallt om fötterna tydligen.. (bortskämda fåglar).
men har ni någon värme i hönshusen? vårt är ju isolerat men det hindrar nog inte vattnet från att frysa. har ingen djup strö bädd som värmer tyvärr.
 
våra höns vill förresten inte gå ut nu. för kallt om fötterna tydligen.. (bortskämda fåglar).
men har ni någon värme i hönshusen? vårt är ju isolerat men det hindrar nog inte vattnet från att frysa. har ingen djup strö bädd som värmer tyvärr.
Jag har heller ingen bädd, isolerat men med stora fönster åt alla håll och kanter. Mina vill gå ut vilket dom får, silkeshönorna är värst och "hänger" på dörren varenda morgon :grin: och jag fick höra att dom avskydde kyla! :laugh: Har alltid stängt på natten dock. Har en värmelampa på dygnet om som hänger ovanför vattnet och det funkar bra :)
 
Jag har heller ingen bädd, isolerat men med stora fönster åt alla håll och kanter. Mina vill gå ut vilket dom får, silkeshönorna är värst och "hänger" på dörren varenda morgon :grin: och jag fick höra att dom avskydde kyla! :laugh: Har alltid stängt på natten dock. Har en värmelampa på dygnet om som hänger ovanför vattnet och det funkar bra :)
ja våra är vanligtvis ute så fort de bara får, men nu så har det gått från 5+ till -5 med 3dm snö och is som bokstavligen kom över en natt.. så de är nog inte så jätte glada över kylan just idag :p
 
Mina ska få flytta in i bykhuset, förhoppningsvis redan idag, men hur får dem att acceptera att gå in i "fel" byggnad? Det blir oisolerat men med värpreden från IKEA, djup spånbädd, sittpinnar, stegar till reden och pinnar då jag har ett par ulliga som inte kan flyga och värmelampa ovan vattnet.

Hur håller ni råttorna borta?
 
Mina ska få flytta in i bykhuset, förhoppningsvis redan idag, men hur får dem att acceptera att gå in i "fel" byggnad? Det blir oisolerat men med värpreden från IKEA, djup spånbädd, sittpinnar, stegar till reden och pinnar då jag har ett par ulliga som inte kan flyga och värmelampa ovan vattnet.

Hur håller ni råttorna borta?
Låter som de kommer bo fint :)

Jag blev tvungen att stänga in dem i mer än en vecka innan de accepterade nya stället när jag flyttade dem från det provisoriska hönshuset i trädgården till stallet, men första ruvhönan med kycklingar förstod direkt när hon fick flytta ut från farstun (numera tas de inte in, kycklingarna är betydligt tåligare under mammans beskydd än vad jag trodde).

Råttorna är katternas jobb så dem behöver jag inte bekymra mig om, säger Stora och Lilla Mjau.
 
När jag flyttade mina från ett hus till ett annat så fick de bara gå ut sent på eftermiddagen. De höll sig då i närheten av det nya huset och gick in på rätt ställe. Avståndet mellan husen var ca 40 m
 
Låter som de kommer bo fint :)

Jag blev tvungen att stänga in dem i mer än en vecka innan de accepterade nya stället när jag flyttade dem från det provisoriska hönshuset i trädgården till stallet, men första ruvhönan med kycklingar förstod direkt när hon fick flytta ut från farstun (numera tas de inte in, kycklingarna är betydligt tåligare under mammans beskydd än vad jag trodde).

Råttorna är katternas jobb så dem behöver jag inte bekymra mig om, säger Stora och Lilla Mjau.
Tidigare så skötte hundarna om det, just råttor har mina katter inte varit så intresserade av men jag vet att grannkatten tar sånna, men han vågar sig inte ner på andras revir. :D

MEN jag hann inte fixa klart idag. När jag letar skruv finns det ingenstans, men när jag letade spik senare i em så fanns det skruv överallt men inga spikar. Jag undrar var 17 de gömmer sig när jag behöver dem? Nu ska jag köpa spik när jag åker hem efter jobbet men jag kommer inte hinna göra något då jag jobbar nätter och måste sova, jag får se om jag hinner få det klart innan helgen istället. Inatt sover de förhoppningsvis gott med värmelampan påslagen, -12 känns lite tufft för mig. ;)
 
Jag har sjukstuga här hemma, två hönor började nysa när kylan slog till (båda ruggar och har inte så mycket fjäderdräkt kvar) och den ena blev snabbt sämre och nästan apatisk och vägrade värmelampan så dom har fått flytta in till mig nu och bor i en kaninbur sen några dagar tillbaka och äntligen efter massa pyssel så är dom båda bättre. äter som dom ska igen (den ena åt inte på ett dygn) och kuttrar och nyser mindre :bow: Så dom får bo här inne tills dom är nysfria igen innan dom får återgå till flocken därute igen. Det är tur jag har valt små raser :p
 
Jag har isolerat hus åt mina höns, ett element drar igång när det blir lite kyligt och temperaturen hålls kring +10 eller därikring. Öppnar åt dom varje morgon så dom kan gå ut, vilket dom gör som regel. Har en höna som bestämt sig för att "sura" nu men hon får inte behålla några ägg. Jag vill inte ha kycklingar nu...Blev lite förvånad att dom går ut även när vi har snö (som tyvärr smält bort nu). Har bestämt för mig att höns inte gillar snö men det verkar inte mina veta om ;)
 
Jag är likadan. Tycker att själva beslutet att säga att idag är det dags är absolut jobbigast. Jag har inte ätit mina egna djur än men sist vi nackade en tupp (vi gav bort den som "betalning" för att han hjälpte oss avliva) så kände jag när den va död att ja. Jag kan nog äta mina egna. När den väl är plockad och så är det liksom inte samma sak längre. Fast jag förstår helt om man inte fixar det, dock är jag glad ATT jag gör det, för jag ser mycket värde i att kunna veta hur djuren haft till fram till slakt

För mig är det precis så. Idag var det dags att bita ihop och slakta de tre ungtupparna som föddes i somras. Så fort det är klart känns det helt ok, då är det bara slaktkroppar som ska tas om hand.
 
Det som adderar mina misstankar om rovfågel är att hönsen sitter och trycker i buskarna nästan hela tiden de är ute, dvs de är sällan ute i det fria som de brukar vara. Nåja, var det en örn så var döden snabb hoppas jag, den har u lite kraft när den slår till skillnad mot en räv som nappar tag och springer iväg med sitt kanske fortfarande levande byte.

Har dina börjat trycka mer när rovfåglar varit framme?

Vi hade en duvhök här som en av hundarna jagade bort, efter det var hönsen(i den mån de fick vara ute) mycket försiktigare och rörde sig nästan bara i buskarna.
 
Min lilla grå höna Asta dog tyvärr för en vecka sen. Vi misstänker förkylning som blev en allvarligare luftvägsinfektion när köldknäppen kom, tog in henne i värmen men hon dog tyvärr. Så då stod jag där med två tuppar och en höna. Hämtade tre hönkycklingar på 7 v i torsdags, jättefina.
Bildbomb :)

Den gråa fina hönan är tyvärr död :'(


Nykomlingarna:





 
För mig är det precis så. Idag var det dags att bita ihop och slakta de tre ungtupparna som föddes i somras. Så fort det är klart känns det helt ok, då är det bara slaktkroppar som ska tas om hand.
Åh, jag ser verkligen inte framemot den delen av hönsägandet. Jag lipar ju som en unge när en höna jag haft en vecka dör... Har dock en jägare till sambo så han får väl lära mig...
 
Det är lite lättare när det är djur man hela tiden varit inställd på ska bort. När vår fina, snälla tupp blev tagen av duvhöken förra året var jag verkligen superledsen.
Det har du rätt i, jag har nog redan nu omedvetet distanserat mig till båda tupparna då vi ännu inte bestämt vilken som ska få stanna :).
 
Det har du rätt i, jag har nog redan nu omedvetet distanserat mig till båda tupparna då vi ännu inte bestämt vilken som ska få stanna :).

Jag är noga med att inte ge tupparna några namn och undviker att ens tänka på dem som enskilda individer. Så när en ur förra årets kull fick ta över efter sin far tog det ett litet tag innan jag fäst mig vid honom som unghönsen.
 
Jag är noga med att inte ge tupparna några namn och undviker att ens tänka på dem som enskilda individer. Så när en ur förra årets kull fick ta över efter sin far tog det ett litet tag innan jag fäst mig vid honom som unghönsen.
Mina har inte heller fått namn, får försöka hålla det så. Det är blir nog lättare om man gör som du :)
 
Min lilla grå höna Asta dog tyvärr för en vecka sen. Vi misstänker förkylning som blev en allvarligare luftvägsinfektion när köldknäppen kom, tog in henne i värmen men hon dog tyvärr. Så då stod jag där med två tuppar och en höna. Hämtade tre hönkycklingar på 7 v i torsdags, jättefina.
Bildbomb :)

Den gråa fina hönan är tyvärr död :'(


Nykomlingarna:






Vilka fina höns alla har!!! :love::love::love: Speciellt dom gråa är läckra!

ÄNTLIGEN ser mina ut "som folk" igen, ruggningen är över för den här gången.:up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 551
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 395
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 887
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Fille
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp