Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Nyss var det mulet och 8+ i vad som nu är skugga. Men nu är det sol och blå himmel så jag antar att temperaturen lär stiga.

H1 naken, ute.
H2 Amigo 1200D ligth 0g, ute.
H3 Rambo California 100g, inne.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Den stora: oklippt, men tunnpälsad HW Amigo regntäcke
Ponnyn: helklippt, HW Amigo regntäcke

Det är väl mellan 13-17 grader nu.
Ponnyn hade 200g fram tills idag, det har varit för kallt med bara regntäcke, men nu blev det för varmt med 200g så regntäcket åkte på.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min helklippta pålla går naken, täcke med fleece foder vid regn och/eller mkt kallt väder. Inne har hon ett tunt HW bomullstäcke. Pälsen är mycket utväxt och nästan helt bytt till sommarpäls :)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

I morse var det 5-6 grader o mulet. Storhästen fick på sig ofodrat regntäcke o ponnyn utan.

Vid lunch var det ca 14 grader o mulet då tog jag av täcket på hästen. Nu ser det dessutom ut som att solen kommer titta fram!!
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Just nu är det ca 9 grader här.

Häst 1: 250g mark todd ( total boxvila )

häst 2: 370g ( ? ) horseware ( inte riktigt säker på hur tjockt detta täcket är )
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Knappen

Nu är det så varmt och skönt här så hästarna går nakna halvdagar. De tas av vid lunch då det fortfarande är lite kyligt på mornarna. Idag ska det vara runt 10grader plus, skönt för dem att få lufta, sola och vara nakna!
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

Min halvklippta häst som går på lösdrift har inget täcke alls längre:D.
Har haft ett tunnfodrat regntäcke några nätter när det varit ner mot - grader och risk för regn. På dagarna inget.

Min 1 och 2 åring har inga täcken , de har aldrig ens sett ett täcke, någonsin:). De går på lösdrift. Ska börja vänja 2 åringen snart eftersom den ska ridas in till vintern, då kan det vara bra om hon kan ha ett fleceetäcke om hon är våt eller blir svettig.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Just nu är det ca 9 grader här.

Häst 1: 250g mark todd ( total boxvila )

häst 2: 370g ( ? ) horseware ( inte riktigt säker på hur tjockt detta täcket är )

Kan du inte bara skriva fullständigt namn och adress så det går att lämna in en polisanmälan?
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Här är det klar himmel och strålande sol, tyvärr lite isande vind men ändå +9.

H1 Naken, ute.
H2 HW Amigo 1200D ligth 0g, ute.
H3 Naken, inne.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL
samma väder här som hos Quigley.
Fullblodet går ute naken. Har även stått inne naken nattetid de nätter det varit milt. några nätter har det varit riktigt kyligt ner mot nollan, då har han haft ett tunt stalltäcke, som sen åkt av vid utsläpp i hagen då solen och den blå himlen varit framme igen och temperaturen snabbt har stigit.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*


Är det bara jag som tvättat stalltäcket och hängt undan vintertäcket (200 g) och knappt ens använt ngt övergångstäcke? Måste hästarna ha bomulltäcken på natten o regntäcken på dagen tills temperaturen är över 20 C dygnet runt utan minsta risk för en vindpust?

Nu när min gått naken ett tag bekommer det honom inte det minsta om tempen faller ngra nätter/dagar eller om det helt plötsligt är blåsigt och mulet. Inte kan det väl bara vara min häst som beter sig som en häst trots han är klippt?

Ang stalltemp så har vi aldrig under + 3 på vintern oavsett hur kallt det är (stenväggar...) men det är inte heller så himla många grader mer nu, uppemot 10. Blir det - 8 en natt så är det kanske 2-3 graders skillnad som max mot milda nätter, det märker knappast hästen av väl? Varför täcka då för att det är kallt ute?

På sommaren kan vi oxå ha under 10 på dagarna eller kyliga vindar, inte behöver jag lägga täcke på honom då, gör ni?


(helklippt från topp till tå 28 dec, mkt lite utväxt men varm av sig)
 
Senast ändrad:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Är det bara jag som tvättat stalltäcket och hängt undan vintertäcket (200 g) och knappt ens använt ngt övergångstäcke? Måste hästarna ha bomulltäcken på natten o regntäcken på dagen tills temperaturen är över 20 C dygnet runt utan minsta risk för en vindpust?
Jag svarar för mig, vet inte hur andra resonerar. :D

Mina som har regntäcken på dagarna nu har det inte för att de eventuellt skulle frysa utan. De har det bland annat för att minska risken för skav mellan huden/pälsen/grus/schabraket. Många tycker säkert att det är ett löjligt argument, men det får stå för dem. Här blåser det även endel och jag vill ha mina hästar skyddade, blanka och i övrigt välskötta. Det går givetvis att ha välskötta hästar utan att ha regntäcken på dem vid 10-15+. Men jag har valt att ha dem täckade för att jag trivs bättre med det. Och eftersom de inte är för varma under kan de ha som de har. Så länge täckningen sker på hästens villkor ser jag inget fel i att ha dem täckade i princip året runt. Sen blir pälsen både snyggare och kortare om de har bomullstäcken på nätterna hela sommaren och jag tycker det är bra.

KL

H1 Amigo 1200D ligth 0g
H2 Amigo 1200D ligth 0g
H3 Rambo California 100g

Några plus ute, lite fler plusgrader inne.
 
Senast ändrad:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Är det bara jag som tvättat stalltäcket och hängt undan vintertäcket (200 g) och knappt ens använt ngt övergångstäcke? Måste hästarna ha bomulltäcken på natten o regntäcken på dagen tills temperaturen är över 20 C dygnet runt utan minsta risk för en vindpust?
Inte kan det väl bara vara min häst som beter sig som en häst trots han är klippt?

Ang stalltemp så har vi aldrig under + 3 på vintern oavsett hur kallt det är (stenväggar...) men det är inte heller så himla många grader mer nu, uppemot 10. Blir det - 8 en natt så är det kanske 2-3 graders skillnad som max mot milda nätter, det märker knappast hästen av väl? Varför täcka då för att det är kallt ute?

På sommaren kan vi oxå ha under 10 på dagarna eller kyliga vindar, inte behöver jag lägga täcke på honom då, gör ni?


Våra hästar kommer ut vid 5 halv 6 på mornarna och då är det fortfarande bara runt 2-3grader ute (i går natt var det frost) och då är det skönt att veta att de har ett ofodrat regntäcke som gör övergången från stallvärmen (runt 12grader) till utomhuskylan smidigare. Sen brukar vi alltid plocka av dem täckena under dagen för att de ska få kunna lufta och njuta av solen.

Just pga av den stora tempskillnaden (iaf 10 grader) får iaf min ha sitt täcke på sej. Min är inte klippt men inte har han mycket päls för det.

På sommaren försöker vi att ha inne dem på dagen och låta dem vara ute på natten, oftast utan täcken (vi har en som måste ha eksemtäcke) om inte det är äkta svensk sommar och det regnar oavbrutet i två veckor. Nån gång vill man ju ha en torr häst att kunna rida på ;)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Just nu är det ca 9 grader här.

Häst 1: 250g mark todd ( total boxvila )

häst 2: 370g ( ? ) horseware ( inte riktigt säker på hur tjockt detta täcket är )

:eek: Herregud människar är du inte riktigt klok, det där är vad mina och många där tills hästar här uppe går med på vintern när det är 20 minusgrader ute.....
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Vi packade bort alla täcken tjockare än fleecefodrade regntäcken förra helgen. Våra har börjat få gå ute dygnet runt (tempen ligger på mellan -4 grader till + 10), som har i regel bara regntäcken på sig, är det soligt så får dom självklart vara utan. Trodde en morgon att min häst skulle vara kall under iom att det vart minusgrader på natten men han var alldeles lagom så vi kör på det ett tag till! Sen är det ju lite bekvämt också att ha regntäcke på eftersom dom inte blir lika smutsiga.....:angel:
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

5 + grader men molningt, ser ut som att det kommer börja regna när som helst. Hästen har på sig Ofodrat Amigo regntäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

minus 20 i norrland är inte kallare än minus 5 - 10 här i skåne. Är själv utflyttad norrbottning och har fått byta både mina och hästarnas vinterkläder då det är så otroligt mkt fuktigare här nere än uppe i norr. Och att dessutom bo vid kusten, som jag nu vet att MS bor, och dessutom bara några meter från havet så ÄR det kalla blåstar. Väldigt kalla blåstar, även jag som har stallet ca 2 km från havet känner av vindarna och dom är inte nådiga alla dagarna.

Sen om de just behöver dem tjocklekarna som MS har på sina hästar vet jag ej, har ingen koll på hur frusna hennes är. Men vad jag sett så inge värmeutslag på ena herren av hennes i alla fall.

För övrigt mitt täckes status för alla idag
Back on track sommartäcke + bucas sunshower, ca 8 grader, mulet och blåst.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*
Min herre, helklippt arab med päls halvt utväxt

Går naken om dagarna så länge det är ok väder. blir det kallt och regningt så blir det ofodrad regntäcke på. Naken inne på nätterna.
Han klarar sig bra så och fryser inte(visar tydligt om han fryser)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 602
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: bobbbo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
792
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 247
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp