Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag har fortfarande inte ringt mvc :o

Det står på min att göra lista, huvudsaken är ju att jag kommer dit runt v 18-20 då det börjar göra lite mer kontroller, innan dess känner jag ingen panik. Hälsosamtal har jag haft en gång förr och tja, jag hade kunnat vara utan det då, så jag räknar med att jag inte lär sakna det denna gången.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag tyckte inte heller att hälsosamtalet var så väldigt givande, men som förstagångsgravid var det skönt (och roligt) att få träffa "sin" BM tidigt och känna att det var på riktigt. Jag förstår om det inte känns nödvändigt med andra barnet.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Nu har jag pratat med MVC :)

Tydligen (trots vad som står på deras hemsida) så tar de hälsosamtalet och inskrivningen samtidigt + att de erbjuder tidigt VUL åt alla :bump: så den 14:e ska vi på inskrivning och den 15:e på VUL. Manlig gyn tydligen så jag har tokångest redan nu :crazy: Jag känner mig inte riktigt tillfreds med det om man säger som så.. Men men vad gör man inte för Pyret?
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag har haft manlig gyn mina två senaste vul. Var inga problem, det var en van herre som inte spillde onödig tid om vi säger så. Kändes inte annorlunda mot då jag haft en kvinnlig, dom är ju ute efter att göra sitt jobb, inte att spana in mig.

Det kommer gå fint ska du se! Om inte annat så brukar ett vul ta max några minuter från att du kommer dit tills att du kan gå, iaf har mina gjort det. Men skönt att dom erbjuder tidiga vul åt de som vill ha det! Jag blir ju lite nojig med mina mf i bagaget, men försöker inbilla mig att har väl hjärtat börjat slå, så då är den största risken över. Sen kan saker alltid hända, men det kan det alltid, tänker man så blir man tokig tillslut. (så jag försöker låta bli...)

Maken åker till England imorgon på bilmässa, han var sugen på att shoppa barnkläder som dom brukar ha där. Både åt dottern och åt pyttis lät det som. Tokiga karl :D Själv gick jag och spanade lite på barnkläder i butiken, har inte så värst mycket sen dottern kvar eftersom att vi renoverar och har dåligt med förvaring. Men det rimmar ju dåligt att köpa redan då, så jag har tänkt hålla mig till rul som sist, vi får se om det går...
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Vi var och spanade på barnvagn igår :angel: inte seriöst på något sätt utan affären låg precis bredvid en annan affärs vi skulle till så det var ju lite svårt att motstå :) Mannen beslutade sig iaf för att han vill göra skötbordet själv + att han kom med ett superförslag vad det gällde huset (vi renoverar också + ska bygga till). Vi lär ju inte hinna bygga till så att det är klart i november så istället ska vi renovera det rum som så småningom ska bli bibliotek, göra det helt färdigt (dvs platsbygga bokhyllor mm) och ha det som barnrum så länge. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag vet redan vad jag vill ha för barnvagn till nr 2. Dottern har endast en framåtvänd sittvagn nu, som inte ens har fullt liggläge, och jag har länge varit sugen på att byta ut den mot en där hon är vänd mot mig, men hon åker vagn så omotiverat få gånger att det har inte blivit av. Nu har jag min chans :D

Vi bor just nu på 45 kvadrat. Det har vi gjort i ett år... Jag och maken är heligt överens om att övervåningen måste vara klar innan hösten. Då får vi 45 kvadrat till, hur lyxigt som helst. Tack och lov är det mest ytskikt kvar i 2 av rummen, i vardagsrummet har vi insett att golvet måste ut, balkarna förstärkas och kaminen som är murad ska ut. Förutom det så lär det gå rätt lätt sen... :angel:
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Här kommer ännu en höstförälder med Bf i Oktober. Kör på anonymt nick en liten stund då "ingen" vet något än och jag har trots allt några vänner här inne med som inte vet än.. ;)
Med storasyster kände jag inga symtom som illamående tex, men den här gången.. Hu! Illamående, extremt trött och maten sen.. Jag har oftast ingen matlust, blir snabbt mätt och har en del saker som jag inte ens kan se utan att må illa. Nu har illamåendet släppt en del iallafall vilket jag är väldigt glad över! Har molvärk (växtvärk) i magen lite då och då men inte så mycket som jag hade i början vilket också är rätt skönt att slippa.
Vi har varit på inskrivning och snart nog är det dags för UL. Det ska bli så roligt att se den lille där inne! Vi har dock bestämt oss för att det inte blir något KUB-test för oss, så det ska vi tacka nej till när vi är på ULet.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag har också haft manliga gynekologer ett par gånger och har inte tyckt det varit något farligt. Den som tog mitt cellprov förra veckan var man, liksom den som opererade bort mina cellförändringar förra året. Det är ju inte jättekul att ligga där i gynstolen oavsett kön på personen som sitter nedanför, men det går snabbt över. Då tyckte jag det var betydligt "värre" att visa upp mina bröst för kirurgen före och efter min bröstförminskning. Kirurgen var en kille i min egen ålder (ca 30 år), gaaaanska jättesnygg :o
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag kanske gör en större grej av det än vad det är :o Jag får helt enkelt intala mig själv att det är för en väldigt kort stund och för en väldigt god sak.

-------------
Fick lite halvpanik igår. Gick på toa och upptäckte att det var blod i trosorna :nailbiting: inte jättemycket, mer som en blodblandad flytning men direkt kom ju tanken på MF. Satte på en binda för säkerhets skull men det kom inte mer så håller tummarna för att det inte är någon fara med Pyret.

Idag är jag så trött så jag vet inte vad. Sov 22-06, somnade igen vid 09 och vaknade vid 13:30 :eek: och inte har jag gjort något produktivt sedan dess heller. Har kollat på film för det är det enda jag pallat.

Det luktar grillad kyckling i hela vårt hus. Mannen håller absolut inte med dock :cautious: Och så vill jag ha apelsiner till kvällsmat. :d Inbillar mig att det hjälper mot tröttheten.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag har haft flera sådana småblödningar och ja, man blir ju lite orolig. Håller tummarna för att det inte är någon fara med ditt lilla frö!
 
Sv: Höstföräldrar 2014

September
5/9 Arezo
8/9 Orion_X
20/9 hvala
29/9 Nelle

Oktober
3/10 Imnir
10/10 Anna_Lillen

November
1/11 Vannille
4/11 Emor
19/11 Carand
24/11 TeamLundVer

Då ger jag mig in i tråden också!
Jag går in i vecka 14 idag. Jag mår väldigt illa och kräks dagligen, har svårt att få i mig mat. Har hittills dippat 4 kg och är sjukskriven på 50%. Det var samma sak med sonen (född feb-12) så jag var förberedd även om jag hoppades att det skulle bli annorlunda!

Igår var jag på läkarkoll och fick även se pyret "Fridolf" på UL, det var en rackarns fart på henom! Armar och ben fäktade som tusan samtidigt som h*n snurrade runt runt. Läkaren skrattade och sa att det var tur att det inte var RUL för det var inte mycket som gick att mäta där inte. Hjärtat slog på bra och hjärnan såg bra ut så mycket man kan se vid det här laget.
Det var skönt att se att allt såg bra ut. Vi hade en tacka som kastade lammungar pga toxoplasma för ett par veckor sedan, det smittar ju till människor och kan orsaka grova hjärnskador och/eller missfall :crazy: På torsdag skall jag och ta blodprov för att se om jag blivit smittad.

För övrig tyccker jag att det är betydligt "tråkigare" att vänta nr 2. Det är inte alls lika spännande, vi har sparat allt från sonen så vi har inte något att köpa heller direkt. Det enda vi funderar över är barnvagn, den vi hade till sonen har gått i graven, den köptes begagnad för 300kr.
Antingen skall vi satsa på en bra kombivagn till den nye, eller en syskonvagn, vi har inte riktigt bestämt oss. Vi har tittat på lite syskonvagnar och eftersom sonen är stor för sin ålder så får han nästan inte plats i syskonvagnarna :crazy: Han är en snabb och busig grabb så att bara ha honom stående på åkplatta känns inte som ett alternativ om man tex. skall på långpromenad eller in till stan.

Ni som redan har barn innan, hur funderar ni inför förskola för storasyskonet när ni är barnlediga?
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag började grubbla på det här med förskola till syskonet idag. Jag hade tänkt ha syskonet, som blir tre i sommar, hemma hela sommaren eftersom jag kommer ha graviditetspenning och förskolan stänger flera veckor.. Idag slog det mig att då kanske jag bör säga upp platsen helt och slippa betala för något vi inte nyttjar? Jag har för mig att barn över tre år har rätt till 15h/v kostnadsfritt här, och när jag är föräldraledig med bebis så kommer syskonet bara få gå 15h/v även om vi betalar full taxa såvitt jag förstått. Men dottern gillar å andra sidan sin fsk så jag får grubbla lite till.. Tycker det är svårt!
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag är inte alls med på den här graviditeten :o
Fick ett sms från en vän som väntar barn ca 4 veckor före mig där hon påpekade att nu var hon minsann förbi halvvägs varpå jag tänkte att det verkligen inte kunde stämma för jag själv är väl i v 13-14 någonting. Fick fram en app på telefonen som sa att njae, v 17 är mer korrekt och då fick jag lätt panik över var senaste månaden tog vägen :D

Det kanske börjar bli läge att informera familjen, närmsta vännerna, min chef o.s.v :angel:
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Kl. Den här graviditeten flyter bara på! Jag "glömmer" tom ibland att jag är gravid på de dagarna jag inte känner av någonting. Dock blir jag from i förrgår påmind när jag lägger mig för natten ♥ Då lever det rövare i magen!

På torsdag ska vi göra kub, det ska bli så spännande att se miraklet!
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag tycker att det är jättesvårt att veta hur man "skall" tänka. Får vi ett till barn som har samma sömnrytm som sonen så kommer jag att behöva alla de timmar som vi får ha. Sonen somnade inte förrän kl 2-3 på natten under de första 3 månaderna, han skrek konstant från kl 19 tills han somnade pga kolik. Sedan vaknade han vid 5 och var vaken till 7-8 och sov sedan till ca 11. Dagtid sov han max en halvtimme i stöten även om de halvtimmarna blev ganska många.
Idag somnar han kl 20 och går upp klockan 6 och är pigg som en mört.
Så med en bebis som sover ett fåtal timmar på natten och en storebror som går upp kl 6 så vet jag inte hur jag skulle överleva om han inte är på dagis några timmar om dagen.
Han älskar sin förskola och vill verkligen vara där. Åker man förbi där under helgen blir det gråt för att vi inte stannar, han vill ju leka! Samtidigt så blir han precis lika glad varje dag när man kommer och hämtar honom :D
Får vi ett barn med helt andra sovvanor och utan kolik så vill jag ju jättegärna att stora sonen är hemma så mycket som möjligt, men jag tror att både han och jag mår bättre av några dagistimmar om lillesyskonet inte kommer att sova.

Det känns nästan tabu att vilja utnyttja sina timmar man får ha på dagis, man skall ju minsann vara en DUKTIG mamma och ha barnen hemma till varje pris. Självklart vill jag det med om förutsättningarna är bra, men som sagt så tror jag inte att det bästa för varken mig eller sonen är att han skall vara hemma på heltid till varje pris. Man måste (vill) ju ha ork att umgås och sysselsätta honom, annars blir det lätt gnäll och man blir inte direkt den mamma man vill vara :(
Jag blir lätt matt när det ibland verkar vara en tävling mellan småbarnsföräldrar om vem som är tröttast och har det "värst". Jag vet att man blir trött som småbarnsförälder men finns det hjälp med avlastning i form av fsk, far/morföräldrar så tycker jag att det är dumt att inte ta den.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Kl. Den här graviditeten flyter bara på! Jag "glömmer" tom ibland att jag är gravid på de dagarna jag inte känner av någonting. Dock blir jag from i förrgår påmind när jag lägger mig för natten ♥ Då lever det rövare i magen!

På torsdag ska vi göra kub, det ska bli så spännande att se miraklet!

Åh vad skönt att du säger det! Jag tycker också att jag känner min bebis rätt tydligt men tänker att det är alldeles för tidigt för att känna det. Då känner jag nog rätt i alla fall, jag har ju sett på UL att den lever rövare ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Det är så mysigt med sprattel :love: jag började känna rörelser för en vecka sedan ungefär och nu är det full aktivitet!
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Ja alltså, det där med vad andra tycker att man borde göra rör mig inte i ryggen.

Jag gör som jag vill ;) och kan se både för och nackdelar med att låta det äldre barnet vara hemma. Jag kan inte komma ifrån att jag tycker det känns omständigt att nyttja fsk så som vi är tillåtna när jag är föräldraledig. Barnet får gå 3h 5 dagar i veckan, men ska lämnas efter frukost och hämtas innan lunch så i realiteten blir det 2,5h per dag och det ger strax under 2h per dag som det faktiskt kommer ge mig i ensamtid med bebisen. Samt att det blir massa farande naturligtvis.

Dottern var ingen kolikbebis men sömnbehovet var det sisådär med. Hon har alltid somnat sent, ca kl 22-24 och slutade tidigt med dagssömn. Åt varannan timme, dygnet runt, i ca 5 månader och de första 3-4 månaderna sov hon nästan enbart på någon av föräldrarna eller i sjal/sele men det fasades ut.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Angående förskola, eller dagmamma som min lilla har, så går 15 timmars barnen 2 dagar här, 7,5 timme per dag. En av dom dagarna träffas dom alla dagmammor, och då brukar min lilla tycka att det blir rörigt och jag brukar hålla henne hemma måndagar om jag kan, så då lär hon inte gå sen heller, men kanske tisdagar. Eftersom att det blir maken som är hemma, så är det han som bestämmer och får sköta det där.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Ja får man lämna 3 h/dag så hade nog jag funderat på om jag verkligen skulle lämnat. Känns mer som stress att hinna lämna och hämta, man hinner ju knappt landa hemma innan man skall iväg igen.
Vi får lägga våra 25 timmar som vi vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 342
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
121 856
Senast: Lamborghini
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu startar jag denna tråd även om de är lite tidigt. De måste ju finnas någon/några fler än bara jag som ska ha barn i höst :D...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
150 870
Senast: lillebill
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 232
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp