Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2014

kl
Grattis all nytillkomna i tråden!
Jag somnar ju mest med min treåring på kvällarna och tar mig sedan inte upp, så har inte blivit mycket surfande på senaste tiden:meh:

Jag tror att vi kommer låta syskonet gå på fsk i höst. Här går de tre dagar i veckan 9-15. Man fick visst välja själv vilka dagar man vill lämna, alltså samma dagar varje vecka, men man fick välja vilka. Han kommer nog vara hemma hela juli och augusti och till bebben kommer. Sen får vi se. I dagsläget vill han inte åka till dagis, och han vill inte åka därifrånO_o. Men lutar åt att vi ändå kommer utnyttja de 15 timmarna för att han inte ska tappa kontakten med sina kompisar som han ska gå på lekis och i skolan med sen.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Vi funderar också på dagis/dagmamma.
Där vi bor är det väldigt svårt att få plats där man vill, så om hon inte får plats (där vi vill) kommer hon få fortsätta vara hemma med mig.
Vi hänger dagligen på öppna förskolan och alla deras aktiviteter så stimulans får hon, men jag tror det skulle vara skönt om man fick andas någon timme om dagen och bara ha den lilla ;)
Hennes pappa kommer vara hemma en månad när pluppisen i magen tittar ut så han kan gå med henne på öppna, jag vill inte ta med en nyfödd till alla barn på en gång.

Det kommer lösa sig iaf, vill man så kan man ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2014

KL
September
5/9 Arezo
8/9 Orion_X
20/9 hvala
26/9 thoora
29/9 Nelle

Oktober
3/10 Imnir
10/10 Anna_Lillen

November
1/11 Vannille
4/11 Emor
19/11 Carand
24/11 TeamLundVer

Var på första ultraljudet för två veckor sen och där var ett litet pyre som hytte med näven åt oss. :D Tycker också att jag känt fosterrörelser tidigt och frågade läkaren som gjorde ultraljudet om det. Hon sa att hon trodde det var för tidigt, men sen när vi tittade på så låg Lillhen (arbetsnamnet) med huvudet mot min ryggrad och benen rakt ut mot magen och sprattlade. Då ändrade hon sig och trodde att jag nog kunde känna det. :p

Jag har verkligen mått skit hittills, mått illa dygnet runt, trött och orkeslös. Dessutom väldigt nedstämd i humöret. Jag diskuterade riskerna för graviditetsdepression med min barnmorska, men hon tyckte mest att jag hakat upp mig på att den här graviditeten är så olik min förra. Men det är ju liksom allt jag har att jämföra med, så...

Gällande förskola så kommer vi definitivt utnyttja sonens rätt till 15 h/vecka under föräldraledigheten. Här finns ingen fungerande öppen förskola, vi bor i skogen och han fullkomligt älskar sin förskola. Det tråkiga är att vår kommun är helt oflexibel, man måste ha dem där 8:30-11:30 fem dagar i veckan. För vår del hade det passat bättre med exempelvis 5 h /dag 3 dagar i veckan eller nåt sånt. Men men, vi jobbar på att påverka politikern till en förändring.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

*kl*

Förra veckan o den här har jag känt mig så himla trött i korsryggen o magen. Är det nu i början innan kroppen har vant sig eller kommer jag få dras med det här.resten av tiden :crazy: anser mig hyfsat vältränad som både rider o tränar gym flera dagar i veckan. Är rätt frustrerande när kroppen inte orkar det den brukar :D annars verkar illamåendet ha lagt sig lite men tröttheten är kvar! Ska överleva att jobba till 22 imorgon o sen köra hem i en timme, brukar slockna innan 21 annars. Nästa UL är 9 april så det ser vi fram emot :D
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Åh vad jag längtar till vårt UL! Vi har det dagen efter dig, Anna_Lillen, så den 10 april får vi se vår lilla skrutt för första gången! Spännande!

Thoora, vad kul att känna av bebisens rörelser redan! Jag kände av fosterrörelser i v 16-17 med förra (och första) barnet, så jag hoppas att jag får känna av lite rörelser tidigare den här gången med! Det är ju så mysigt!

Angående dagis så kommer vi nog också utnyttja de där 15 timmarna. Nu har syster kommit in i dagiset, fått kompisar osv och då känns det bättre att låta henne gå kvar. Men även här är det 3 timmar/ dag som gäller pga ekonomin (säger de iaf) och det är riktigt tråkigt.
Och så vet man ju inte, den nya bebisen kanske inte alls vill sova på nätterna etc och då är det ju rätt skönt att ha lite lugn och ro så man kan ta igen sig lite ihop med bebisen när syskonet är och leker av sig.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag tampas med någonting som jag slapp förra graviditeten, illamående. Fy sjutton! Dessutom är jag fortfarande trött så in i norden. Maken är iväg på resa, så jag är själv med dottern hemma som är i åldern där hon inte riktigt vet vad hon vill, och sen inte vill göra som hon vill... Lätt utmattande, för en mamma. Illamående, yrsel, huvudvärk och trötthet på det.

Jag ringde därav svärmor, om ska ta tjomp imorgon när jag har tänkt åka iväg till en närliggande stad, nåvars, 13 mil, och shoppa skor och äta indiskt. I vanliga fall skulle tjomp gärna få följa med, men med mitt mående och därmed bitvis lite bristande tålamod, och hennes väldigt bestämda åsikter om saker och ting får vi nog trevligare båda två om vi får en dag ifrån varandra.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Usch :( jag håller verkligen tummarna för att jag slipper allt vad illamående heter..

Själv är jag konstant hungrig :o
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Åh, vad sentimental jag blev! Snart är det ett år sedan jag plussade och startade vintertråden :love: Ni har världens underbaraste tid framför er (och jobbig men resultatet är obeskrivligt).
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Haha du säger att den är underbar ;)
Det är tur att man har så mycket hormoner i kroppen som gör att man glömmer bort och bara kommer ihåg det mysiga!
Tror ingen skulle skaffa syskon annars :p

Vi var på ultraljud igår och blev tillbaka flyttad 1 vecka, så nu är jag beräknad den 10/10 istället. Jag fick inte heller höra vilken risk det var för kromosomförändringar iom att jag hade tagit blodprovet 1 vecka för tidigt... Egentligen känns det inte som det spelar någon roll längre, våran nya familjemedlem låg där inne och gav barnmorskan gråa hår för den absolut inte ville ligga så hon kunde mäta. Helt underbar redan! :love:
Det var faktiskt lika fantastiskt att se den här bebisen som första ultraljudet med stora syster! Det trodde jag inte :)
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Haha du säger att den är underbar ;)
Det är tur att man har så mycket hormoner i kroppen som gör att man glömmer bort och bara kommer ihåg det mysiga!
Tror ingen skulle skaffa syskon annars :p

Vi var på ultraljud igår och blev tillbaka flyttad 1 vecka, så nu är jag beräknad den 10/10 istället. Jag fick inte heller höra vilken risk det var för kromosomförändringar iom att jag hade tagit blodprovet 1 vecka för tidigt... Egentligen känns det inte som det spelar någon roll längre, våran nya familjemedlem låg där inne och gav barnmorskan gråa hår för den absolut inte ville ligga så hon kunde mäta. Helt underbar redan! :love:
Det var faktiskt lika fantastiskt att se den här bebisen som första ultraljudet med stora syster! Det trodde jag inte :)

Vilken bra dag du fick som BF :D
 
Sv: Höstföräldrar 2014

KL
shit då har man varit och köpt sina första mammakläder :crazy: i vecka 6 :eek:

Har svullnat såpass om nedre delen av magen att jag inte kan stänga mina byxor (har lätt för att svullna om magen) och inte har jag några tröjor som är tillräckligt långa för att dölja det faktum att jag går med gummiband så det blev en lång mammatröja som i nuläget dock ser ut som vilken tröja som helst. + 2 par tights till klänningar.

Jag vet inte men på nått sätt så känner jag mig patetisk som köper mammakläder redan nu. Jag känner mig nästan lite löjlig för jag har ju knappt varit gravid en sekund ens :(
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Jag kunde inte ha mina jeans (som jag precis hade kommit i igen efter dottern) i mer än någon vecka efter jag blev gravid ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2014

kl

Jag är inne i en svacka.. Inte för att allt är negativt men jag undrar vad jag gett mig in på, det börjar bli verklighet nu.

Nu börjar det synas att jag är gravid, bebin gör sig påmind var dag, jag har massa sammandragningar (kan vakna av dem på natten till och med!) och en fog som jag hade pytteproblem med sist börjar redan kännas.. Jag är omänskligt trött och blir irriterad över att inte orka som vanligt.
Dottern är som barn är mest och just nu inne i en period med extremt mycket gråt/gnäll/skrik/bråk. Hon klänger sig fast och kräver odelad uppmärksamhet hela tiden. Idag tog det nästan 90 minuter att väcka, klä på, få i henne frukost, borsta tänderna och ta på ytterkläderna på henne så hon kom iväg till förskolan. Det känns som en mardröm att föreställa sig vardagen+en bebis och till råga på allt känner jag mig otacksam till tusen.

Usch, jag hoppas det vänder snart. :(
 
Sv: Höstföräldrar 2014

*kl*

September
5/9 Arezo
8/9 Orion_X
20/9 hvala
26/9 thoora
29/9 Nelle

Oktober
3/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen

November
1/11 Vannille
4/11 Emor
19/11 Carand
24/11 TeamLundVer


Nu vågar jag äntligen hoppa in i tråden. Gjorde KUB-test igår och allt såg toppen ut! Full aktivitet i magen och hjärtat slog fint! RUL är 8onde maj.

Tyvärr mår jag pyton med kraftigt illamående dygnet runt, ingen matlust alls, svårt att få i mig både mat och vätska, vilket leder till vätskebrist och rejäl yrsel. Kräks x antal gånger om dagen. Är därför heltidssjukskriven. Gick in i vecka 14 igår.

Mammakläder inhandlades förra helgen, men har inte börjat använda dem än. Har gått ner 3 kg sedan innan jag blev gravid, så kan ha mina vanliga byxor ett tag till.
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Grattis, och välkommen till tråden.

Vi har gjort UL nu, och blev framflyttade några dagar. Trist men inte så mycket att göra åt. Allt såg bra ut iaf.
Jag har med fått gå över till mammabyxor nu. Det spände för mycket med vanliga. Hoppas dock på att komma i ridbyxorna så länge som möjligt... Hade tänkt åka och tävla nästa helg, men inser att nedersta knappen på kavajen går inte att knäppa


September
5/9 Arezo
14/9 Orion_X
20/9 hvala
26/9 thoora
29/9 Nelle

Oktober
3/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen

November
1/11 Vannille
4/11 Emor
19/11 Carand
24/11 TeamLundVer
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Här är det också illamående och yrsel. Känns som om jag befinner mig på en båt dygnet runt :(
Jag spyr dock inte men får äta så långsamt att maten hinner kallna och vis mat har jag fått aversion mot. I måndags var jag supersugen på rostat bröd med stekt bacon och ägg samt ugnsgratinerad tomat bara för att konstatera att det enda som gick att äta var brödet.. :crazy:

Och så fryser jag om mina fötter konstant
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Hoppar in i tråden och vinkar glatt till Nelle :) Himla kul att vi väntar barn samtidigt kompis ;)

Är just nu i vecka 16, och har inte gjort UL än. Kommer vara i vecka 18 när det är dags för det. Känns som att alla ni andra gjort UL mycket tidigare! Anade redan i vecka 6 vad som var på gång. Precis som förra gången så svullnade brösten rejält och ömmade som tusan. Har gått igenom glupande aptit och mördande trötthet. Nu har det vänt till att jag orkar inte peta i mig mat, det känns som att jag blir mätt på en gång. Periodvis är jag fortfarande trött men med järntillskott har det blivit bättre. Magen svällde upp relativt omgående och jag lever i mjukisbrallor, tights eller mammabyxor. Känner av sammadragningar när jag jobbar så vi får se vad som händer. Känns kanske inte som att jag ska jobba riktigt lika mycket som jag gör...

September
5/9 Arezo
14/9 Orion_X
20/9 hvala
24/9 SweetSelene
26/9 thoora
29/9 Nelle

Oktober
3/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen

November
1/11 Vannille
4/11 Emor
19/11 Carand
24/11 TeamLundVer
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Till din fundering om förskola till nummer 1 när nummer 2 föds Nelle. Här får man ha syskon på förskola 15 timmar när man är föräldraledig. Vi kommer ha vår dotter där när vi får. Dels för att hon älskar att vara där och tycker mycket om sina kompisar och sina pedagoger.

Sen är hon 5 nu. Hon har ett år kvar på förskola innan hon flyttar till förskoleklass på stora skolan i grannsamhället. De har bra förberedande arbete för att barnen ska känna sig trygga inför skolstarten, så det känns viktigt att ha henne där.

Och sen tror jag att hon kommer bli nöjdare om hon får lite tid på förskolan, och nummer två får lite egen tid med mamma... Så är våra tankar i alla fall :)
 
Sv: Höstföräldrar 2014

Mitt datum blev ändrat kom jag på nu när jag såg listan!

September
5/9 Arezo
14/9 Orion_X
20/9 hvala
24/9 SweetSelene
26/9 thoora
29/9 Nelle

Oktober
10/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen

November
1/11 Vannille
4/11 Emor
19/11 Carand
24/11 TeamLundVer
 
Sv: Höstföräldrar 2014

*kl* inskrivning hos BM igår, jättetrevlig så det kändes skönt! V 9 nu, yrsel o illamående exakt 2 timmar varje fm, märkligt.. O förstoppning..nån som har bra tips för det? Längtar till UL så man får se den lille krabaten!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 345
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
121 870
Senast: Lamborghini
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu startar jag denna tråd även om de är lite tidigt. De måste ju finnas någon/några fler än bara jag som ska ha barn i höst :D...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
150 875
Senast: lillebill
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 233
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp