Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Carand dom där vecken är inte att leka med.. Edith har ett under hakorna som benämns geggvecket här hemma :D
Tar bomullspaddar och tvättar det några ggr per dag annars luktar det typ rumpa O_o
Vad är det för salva? Nån uttorkande?
Kan fungera med babypuder också (talk). På mina fungerar det jättebra. Ibland kan det behövas någon salva men det är bara då och då.
 
@Cocos, har tyvärr inget tips att ge angående vantar men hoppas du kommer på något! H accepterar som tur är att ha vantar. Hon är så kall om händerna att hon snudd på skulle behöva vantar inomhus! Utomhus har vi vantar, overall med övervik, stickad tjock filt och så mjuklift med vadderat lock. Då håller hon sig lagom varm och gosig.

Intressant med tjocka bebisar med veck, såna problem har inte vi :p
 
@Cocos Men åh! Då har jag inga mer idéer :( Jag hoppas att du kommer på en lösning snart (eller att våren kommer!), så att ni slipper problemet med kalla händer!
Min stortjej ratar också vantar, tills hon inser att man blir iskall utan och gråter för att hon är kall och får ont >< DÅ kan man få på henne vantar, men det känns ju liksom lite sent. Men då åker de inte av på en gång iallafall.

Haha, det är inte bara min bebis som har veck lite överallt alltså!? :D Här får vi också lyfta på/ dra ut skinnet under armhålorna för att få ordentligt torrt. Och dubbelhakorna! Haha, det är små veck även på sidorna av halsen :love::p Här hade vi iallafall lite klegg och var röd under ena armhålan när bebis var yngre, då torkade jag rent med vatten, torrt med handduk och sen pudrade jag på lite potatismjöl! Rena husmorskuren, men det funkade. Bara att byta ut mjölet lite då och då och nu har det varit fint sen dess. Har däremot upptäckt lite rött och kletigt i ett veck på sidan av halsen, så får väl köra på med lite potatismjöl där med.
Min bebis har plötsligt fått sånna där riktigt goa små tjockislår nu med! :love: Och riktiga michelingubbe-armar! Det är ju för gulligt!

Alltså, jag har inget emot snö, men måste det blåsa så!? Jag velar över om jag ska gå till öppna förskolan i halvstormen eller om jag "bara" ska åka till affären..? Vi ska på simskola med stortjejen ikväll med, så det kanske räcker så för idag?
 
@Cocos ja den är uttorkande och fuktavstötande, super! Alla röda märken hon fått har läkt på en dag eller två med den, typiskt att de slutat sälja den på Apoteket..:(

Haha lillan har veck överallt! Handlederna, ett innan armbågen ett efter armbågen o sen ovanför axeln, på låret e det väl tre veck innan ljumsken! O hon får bara bröstmjölk så har inte tryckt i henne för stora portioner ersättning eller nåt. Hon brukar ha gått upp ungefär 300g i veckan men har bara växt 6,5cm på 10v så snart tar hon väl ett växtskutt på längden ist hoppas jag!
 
Ammade ungar brukar bli runda:D, tur de springer av sig det sen. Vår kille vägde 7,9kg vid fyra månader haha. Alice väger lite mindre, men å andra sidan kämpar hon som en tok med fysiken. Rullar so fort jag lägger henne på rygg och jobbar stenhårt för att kunna lyfta rumpa och höja bröstkorgen, sonen var alldeles för lat för det:p.
@Cocos Har du en sån där åkpåse med armar? Som man tar på barnet innan man sätter dem i vagnen? Jag har en vanliga med fårskinnsdyna som sitter i vagnen. Sätter jag i henne i den kan hon fippla med händerna bäst hon vill, gäller bara att se till att det inte blåser in, för då blir det kallt. Har funderat på att ge henne flaska, men iom att vi var osäkra på om hon var mjölkallergisk så har vi skippat det. Nu verkar det som om hon tål mjölk:banana:. Har återintroducerat det lite stilla och äter nu helt vanligt. En enorm lättnad, så nu kanske jag köper hem lite ersättning. Sen hoppas jag att vi ska kunna börja ge henne lite mat med.

@Carand ja det går i vågor här med. Nu har det dock varit såhär i över en månad så det tär lite. När hon var runt 8v kunde hon sova fyra timmar på raken på natten;). Dock håller hon sig längre på dagen lustigt nog...
 
Här har vi också veck lite överallt som måste torkas ur och babypudras för att inte bli röda och irriterade. Vid armhålorna, ljumskarna, runt halsen och även handleden, hon har som en tröja på sig nästan av veck som man måste lyfta på :rofl:
 
Får jag bara i henne något annat så kunde jag ju lyckas gå utanför dörren själv en kort stund. Hon vill ju typ fortfarande amma efter 1,5-2 timmar på dagen... Och just nu varje timme på natten:banghead: Längtar efter 3-4 timmars sammanhängande sömn. Helt otroligt att man funkar så bra som man ändå gör

Visst är det otroligt! Att man funkar alltså.. Vi har 1,5-2h mellan amningarna på dagen och max 1,5h på natten. Jag har vid tre tillfällen sovit mer än 2h i sträck, sen den 27 augusti...
Om det ändå bara vore mig som sömnbristen drabbade så finge det väl vara okej men tyvärr går det ju ut över alla andra också tålamodet med 3,5 åringen är mycket begränsat.
 
Visst är det otroligt! Att man funkar alltså.. Vi har 1,5-2h mellan amningarna på dagen och max 1,5h på natten. Jag har vid tre tillfällen sovit mer än 2h i sträck, sen den 27 augusti...
Om det ändå bara vore mig som sömnbristen drabbade så finge det väl vara okej men tyvärr går det ju ut över alla andra också tålamodet med 3,5 åringen är mycket begränsat.

Så ser det ur här med :crazy: Fast jag har haft några nätter där jag har fått sova lite mer när maken har tagit henne och gett flaska. Hon kan inte sova om hon inte har bröstet i munnen typ. Så fort jag flyttar henne från det så vaknar hon direkt trots att hon snarkar innan. Både jag och brösten börjar bli lite lätt slitna om man säger så...
Aina växer så det knakar, 4cm på en månad! Hon hoppade i princip över strl 62 i kläder.

Det fungerar så himla bra med hennes storebror! Han är så mån om henne och tycker om att vara "barnvakt", han tar det på största allvar och sjunger för henne och pussar på henne om hon blir ledsen när jag tex. är på toaletten :love: Det har gått så mycket enklare än vad vi trodde. Vi får väl se om det fortsätter lika smidigt när hon börjar ta hans leksaker ;)
 
@Cocos Jag går ut på hundpromenader när Iris ska sova/sover (som är när jag lämnar och hämtar på dagis). Har du prövat det eller blir hon arg då också? Iris storasyster hatade att åka vagn, så då blev det raska promenader med en arg unge ;) Det låter hemskt men dom dör inte av att vara arga, man måste göra annat även om det gör ont i mamma hjärtat! :(
 
1,5 timme i taget om nätterna?!:crazy: Era stackare, börjar inse vilken tur vi har här hemma. Lillan har sovit allt mellan 3-9 timmar i sträck sen hon föddes i princip. Vanligast är ca 4-5 timmar. Hoppas nästa unge e lika duktig ;)
 
Igår hade Iris en riktig trött dag. Idag när jag la ner henne på golvet så låg hon ett kvarts varv bort efter en stund och tittade på vår ena hund som åt mat.
Det är helt galet vad fort det går! :love:
 
1,5 timme i taget om nätterna?!:crazy: Era stackare, börjar inse vilken tur vi har här hemma. Lillan har sovit allt mellan 3-9 timmar i sträck sen hon föddes i princip. Vanligast är ca 4-5 timmar. Hoppas nästa unge e lika duktig ;)

Ja, hon sover nästan aldrig längre intervaller än så. Jag har hopp om att det vänder när hon kan börja äta t.ex en port gröt till kvällsmat, det gjorde stor skillnad för storasysterns nattsömn. Som värst har vi haft 12 amningar på 7 timmar men konstigt nog klarar man det med.
Nu har vi iaf börjat få lite rutin på dagssömnen :) för- och eftermiddaglur på 40-45 min och en "mittpådagenvila" på 70-90 min. Jag kan inte ta någon cred för jag har bara hängt på hennes rytm men det gick ju bevisligen helt ok!
 
@Nelle

"Skönt" att man inte är ensam iaf..
Vi har en alltiallovägrare så hon tar tyvärr inte flaska, hade hon gjort det så hade mannen definitivt fått reda i några nätter ensam medan jag vilade upp mig på okänd ort ;)
Napp blir hon vansinnig av, rent motsatt effekt än vad man tänker sig.

Vad har ni för ålderskillnad? Det är ju så fint att se hur syskonen bygger relationen sinsemellan :love:
 
Ja jag är jätteglad att hon tar flaska! Annars hade nog jag blivit galen tror jag! Napp tar hon dock inte, utan det är jag som får agera napp istället. Efter kl 2 på natten så suger hon på tutten tills vi går upp i princip :crazy:

Vi har ungefär 2½ år emellan, det känns väldigt lagom. Sonen är ensamt barnbarn och barnbarnsbarn på båda sidorna så han har verkligen varit van vid att ha full uppmärksamhet var han än var. Det var lite knorr precis i början, han är en pappagris så när lillasyster satt i hans knä i början så var det krokodiltårar. Vi fick vara tydliga med att hon har lika stor rätt att vara där som honom utan att han kände sig bortstött. Vi erbjöd alltid ett annat knä när det han hade tänkt sig var upptaget. Satt hon i det knä som han ville sitta i så kunde han försöka knipa henne eller putta lite på henne. Han fick lära sig att muntligt uttrycka att han ville sitta i ett specifikt knä så kunde vi flytta på lillasyster. Det tog inte särskilt många dagar innan han hade lärt sig det.

Nu är han som sagt otroligt stolt och mån om henne :love: Han tänker alltid på att hon skall få vara med och att vi inte skall glömma henne någonstans :D Kompisarna på dagis får inte gulla för mycket med henne för det är ju HANS lillasyster och han vill gärna ha henne i knät och "gosa mysa!"

Idag har vi bakat inför storebrors barnkalas, Aina har legat på nöjd och jollrat på golvet ett tag och när det var tråkigt så fick hon komma upp i selen. Någon som har börjat bära på ryggen än? Jag har bara sjalat upp i ryggsäck ett par gånger, jag har tyvärr bara en kort sjal så jag kan inte göra någon annan knytning och selen känns ännu för stor för ryggbärning.

Förmiddagen ägnade hon åt att träna höga C eller någon annan väldigt hög ton! Aj mina öron :laugh: Pratade jag med henne så tog hon i från tårna och nästan skällde ut mig utan att vara arg, hon liksom "sjöng" en hel ramsa i falsett, svårt att förklara :D
 
@Nelle här premiärades ryggbärning i sele idag. Ava slocknade på någon minut, och kunde lyftas ner sovande så att jg fick äta middag i lugn och ro innan hon vaknade. Sjal har hon åkt på rygg några gånger, men jg föredrog sele på ryggen sist och så även nu.
 
Här verkar flaskan inte heller vara på topp. Har köpt hem lite ersättning nu, men hon smakar bara lite sen hoppar hon det. Inatt var det helt vansinnigt... hon har väckt mig mer än varje timme. Natten innan fick jag dock sova 4,5 timme på raken. Det var länge sen. Hoppades att vi startat en ny trend, men icke:meh:. Får se hur natten blir. Tyvärr vaknar hon av att hon hostar, och är jag då inte är jämte henne så piper hon och vaknar till. Dagsoveriet är olika varje dag. Hon är vaken mellan 1-3 timmar. Vanligtvis runt två innan hon behöver sova. Igår sov hon bara 3 timmar totalt på dagen, idag har hon sovit 4,5 så det är väldigt olika.

Jag har inte burit på ryggen. Tycker ni inte de är lite små? Jag måste nog ha hjälp att få upp henne på ryggen.
 
Idag har H fått "sitta" (ligga med lite lutning) i sittdelen i vagnen för första gången. Hon låg i sin åkpåse och verkade ha det väldigt mysigt. Hon börjar bli för lång för mjukliften så den måste fasas ut. Dock blev det knöligt när vi kom hem. Vi bor tre våningar upp utan hiss så vi har en alkov i porten där vi lämnar vagnen hopfälld. Men hur tusan gör man när man har en sovande bebis i sittdelen och vagnen måste fällas ihop innan man kan lämna den? :confused: Nu löste jag det så att jag tog loss hela sittdelen och bar upp men det var INTE smidigt! Och jag ville verkligen inte väcka H för hon hade varit vaken i fem timmar och var supertrött, stackaren.
 
@hvala man flyttar till villa så kan bebisen sova vidare i vagnen och man slipper kånka runt på hela eländet (vagnen alltså inte bebisen) :cool:
Jag fick skäll av fastighetsskötaren idag för min vagn står i trapphuset.. Han tyckte jag kunde släpa upp den för tre (iof halvtrappor) till lägenheten O_o
 
@hvala man flyttar till villa så kan bebisen sova vidare i vagnen och man slipper kånka runt på hela eländet (vagnen alltså inte bebisen) :cool:
Jag fick skäll av fastighetsskötaren idag för min vagn står i trapphuset.. Han tyckte jag kunde släpa upp den för tre (iof halvtrappor) till lägenheten O_o
Vi får gå ihop och köpa en villa du och jag! Med en tonårslägenhet i ett uthus där H och E kan ha rejv (fast H är nog mer inne på riverdance just nu är jag rädd) :D
 
Vilken briljant idé :D
Edith ravar fortfarande minst några gånger om dagen.. Har dock en rätt bred musiksmak, Nirvana, Carola och house musik är bäst hittills :angel:
Riverdance.. Steppar hon då eller O_o :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
116 124
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
122 495
Senast: Lamborghini
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu startar jag denna tråd även om de är lite tidigt. De måste ju finnas någon/några fler än bara jag som ska ha barn i höst :D...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
151 499
Senast: lillebill
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp