Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är olika i olika landsting, här i Värmland är det en BMI-gräns i en viss vecka som avgör.
I Skåne gör alla i v 28.
Men jag tycker det är så äckligt att jag bad att få slippa. Istället kom jag 2 timmar efter en vanlig frukost. Fungerade tydligen lika bra...
 
Vad jag förstod på min bm så erbjuder de alla glukosbelasting 2ggr under graviditeten, en tidigt, gjorde min första vid kanske 10v?
Nästa ska jag göra på torsdag och då är jag på väg in i v 29.
Jag bor i Dalarna, jag tillhör visserligen riskgrupp pga ärftlighet men inte av vikt.

Ja det är uppenbarligen väldigt olika beroende på landsting hur de gör. Vilket är märkligt men så verkar det ju vara med det mesta...
 
I Skåne gör alla i v 28.
Men jag tycker det är så äckligt att jag bad att få slippa. Istället kom jag 2 timmar efter en vanlig frukost. Fungerade tydligen lika bra...
Åhhh näääää.....:nailbiting: Hoppades jag skulle slippa. BM har inte sagt något om det än, men då kommer det om typ 8 v alltså:yuck:
 
Här i Österrike är det ocksa obligatoriskt med glukosbelastning. Eller man maste inte göra det men da far man ingen "föräldrapenning" eller om det är barnbidraget man inte far . Eller sa har man en "snäll" gynekolog som kryssar i blanketen att man har gjort det.
 
Här i Österrike är det ocksa obligatoriskt med glukosbelastning. Eller man maste inte göra det men da far man ingen "föräldrapenning" eller om det är barnbidraget man inte far . Eller sa har man en "snäll" gynekolog som kryssar i blanketen att man har gjort det.

Men oj vad lustigt! Vet du varför det är så? Är det bara glukosbelastning som är kopplat på det viset eller andra undersökningar också?
 
Men oj vad lustigt! Vet du varför det är så? Är det bara glukosbelastning som är kopplat på det viset eller andra undersökningar också?

Det är flera undersökningar. Vi har ett "mamma-barn-pass" där läkaren maste stämpa i, det skickar man sen in till försäkringskassan. Under graviditeten är det tre ultraljud, tva blodundersökningar, glukosbelastningen och ytterliggare tre läkarunderökningar som man maste göra. Alltsa fem läkarbesök+glukosbelasningen sa det är egenligen inte sa mkt, sen finns det ngr undersökningar till som rekomenderas men inte maste göras. Alla dessa undersökningar som finns i "passet" är kostnadfria. När barnet är född maste man sen göra ett visst antal undersökningar av bebisen hos barnläkare men det är färre än vad man i Sverige gör hos BVC, jag har inte passet framför mig just nu.

Det är barnbidraget som man inte far om man inte far stämplarna av läkaren och skickar in.
 
Det är flera undersökningar. Vi har ett "mamma-barn-pass" där läkaren maste stämpa i, det skickar man sen in till försäkringskassan. Under graviditeten är det tre ultraljud, tva blodundersökningar, glukosbelastningen och ytterliggare tre läkarunderökningar som man maste göra. Alltsa fem läkarbesök+glukosbelasningen sa det är egenligen inte sa mkt, sen finns det ngr undersökningar till som rekomenderas men inte maste göras. Alla dessa undersökningar som finns i "passet" är kostnadfria. När barnet är född maste man sen göra ett visst antal undersökningar av bebisen hos barnläkare men det är färre än vad man i Sverige gör hos BVC, jag har inte passet framför mig just nu.

Det är barnbidraget som man inte far om man inte far stämplarna av läkaren och skickar in.

Intressant!:up: Tycker det är kul att höra hur det fungerar i andra länder, vi är ju så vana vid vårt system.
Vet du varför det är så?
 
Det är flera undersökningar. Vi har ett "mamma-barn-pass" där läkaren maste stämpa i, det skickar man sen in till försäkringskassan. Under graviditeten är det tre ultraljud, tva blodundersökningar, glukosbelastningen och ytterliggare tre läkarunderökningar som man maste göra. Alltsa fem läkarbesök+glukosbelasningen sa det är egenligen inte sa mkt, sen finns det ngr undersökningar till som rekomenderas men inte maste göras. Alla dessa undersökningar som finns i "passet" är kostnadfria. När barnet är född maste man sen göra ett visst antal undersökningar av bebisen hos barnläkare men det är färre än vad man i Sverige gör hos BVC, jag har inte passet framför mig just nu.

Det är barnbidraget som man inte far om man inte far stämplarna av läkaren och skickar in.
Är vaccinationer kopplade till detta? Alltså att det finns något krav på att vaccinera för att få barnbidraget? Eller är det bara undersökningar?
 
Tänkte tipsa om HMs MAMA Jeansshorts som är så jäkla bekväma och snygga!

hmprod
 
Ett sent inhopp, v.32 (bf 29/8 så ligger på gränsen till hösten men lär väl gå över;) ) här och dagens schema bestod av att skriva på papprena för sambon om föräldraskap & delad vårdnad. Första dagen på graviditets penningen och ett oväntat besök hos VC då jag bara tänkt kika om jag fick öka mina astmamediciner men läkaren tyckte jag var i för dåligt skick (tänkte att det var helt normalt att vara andfådd/få bleka/blåa läppar vid ansträngning såhär sent i graviditeten..) så imorgon bär det av till sjukhuset.
 
Intressant!:up: Tycker det är kul att höra hur det fungerar i andra länder, vi är ju så vana vid vårt system.
Vet du varför det är så?

Det är väl ett sätt att "motivera" folk att köra de undersökningar som anses viktiga. Men jag vet också att det finns en del läkare som ser genom fingrarna och stämplar även man inte vill göra en undersökning av ngn anledning.
 
Det är flera undersökningar. Vi har ett "mamma-barn-pass" där läkaren maste stämpa i, det skickar man sen in till försäkringskassan. Under graviditeten är det tre ultraljud, tva blodundersökningar, glukosbelastningen och ytterliggare tre läkarunderökningar som man maste göra. Alltsa fem läkarbesök+glukosbelasningen sa det är egenligen inte sa mkt, sen finns det ngr undersökningar till som rekomenderas men inte maste göras. Alla dessa undersökningar som finns i "passet" är kostnadfria. När barnet är född maste man sen göra ett visst antal undersökningar av bebisen hos barnläkare men det är färre än vad man i Sverige gör hos BVC, jag har inte passet framför mig just nu.

Det är barnbidraget som man inte far om man inte far stämplarna av läkaren och skickar in.

Aha, Intressant! Det lät ju också mer rimligt än att det bara skulle gälla glukosbelastningen :)
 
Det är ju bara att inte göra det, om du inte vill. Mödravården är frivillig. :)
Ja det är klart Men säger BM att det är något jag borde göra så känns det ju ändå bästa att göra det även om det är äckligt:cautious:
Jag hade dessutom lågt socker på inskrivningen så kan vara bra att ha koll på...
 
Ja det är klart Men säger BM att det är något jag borde göra så känns det ju ändå bästa att göra det även om det är äckligt:cautious:
Jag hade dessutom lågt socker på inskrivningen så kan vara bra att ha koll på...

Glukosbelastningen ska ju visa om det finns tecken på graviditetsdiabetes och har inget med lågt blodsocker att göra. Hur lågt hade du förresten, om man får fråga? Är man frisk är det ovanligt med vad som rent medicinskt anses vara lågt blodsocker.

Tillägg: Jag tycker att det är skillnad på "borde göra" för att det finns en god anledning och för att "här gör alla det". Just eftersom riktlinjerna är så olika ställer jag mig skeptisk till hela grejen. Min huvudpoänf var dock att det är frivilligt, för många tror att det finns saker inom vården som är obligatoriska och att personalen överlag har mycket mer att säga till om än vad de egentligen har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
539
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 617
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 736
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp