Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag semester :banana: Ska inte tillbaka till jobbet förrän efter föräldraledigheten :D

Vi ska åka och köpa ett babyskydd av en kollega idag, sen är det nog mest smågrejer vi har kvar att köpa.

Kudde eller inte i spjälsäng och barnvagn, vad rekommenderas?

Vi hade en pandakudde (googla) till sonen som vi hade typ överallt. I sängen, i vagnen, när han låg i babygymmet. Lite mjukare än utan kudde men ändå säkert och bra för bakhuvudet. Kommer köra på samma igen :)
 
Här är det en vecka kvar till semestern. Men jag har det iofs inte så bra att det blir föräldraledighet direkt sen :p (peppar peppar...)
 
Jag hakar på här. Vecka 31 nu. Bf 3 september :)
September
1 - Emtherlia, första barnet
3 - Bedott, första barnet
3 - Madl, första barnet- Tanum.
14 - queeniida, andra barnet
14 - Blåbär, andra barnet
24 - Nixehen, första barnet - Gotland
24 - Lakritsnapp, första barnet
24 - Lovise, första barnet
28 - Pulkaskurk, första barnet - Falun
29 - Guldaskig, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
17 - Imogen, andra barnet
23 - Ainon, första barnet

November

18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg
20 - Jordgubblime, första barnet, Skåne

Välkommen! Roligt att vi blir fler nu när det börjar närma sig :)
 
Nu har jag semester :banana: Ska inte tillbaka till jobbet förrän efter föräldraledigheten :D

Vi ska åka och köpa ett babyskydd av en kollega idag, sen är det nog mest smågrejer vi har kvar att köpa.

Kudde eller inte i spjälsäng och barnvagn, vad rekommenderas?

John hade kudde direkt han flyttade ur sitt babynest. (Vilket var ganska snabbt eftersom han sov som ett X och inte som en knut, som typ alla andra bebisar gör...)

Älskar fjärilskudden som han fick från Lauras Circus (webbshopp) och ska köpa minst en till. Perfekt att ha typ överallt, vi använder den fortfarande flitigt.
 
Har börjat fundera på vad som behöver köpas och vad som faktiskt behövs i början?
Ni som har barn sedan innan, vad köpte ni först och när? Vad är det som verkligen behövs/ni haft användning för? :confused:
 
Har börjat fundera på vad som behöver köpas och vad som faktiskt behövs i början?
Ni som har barn sedan innan, vad köpte ni först och när? Vad är det som verkligen behövs/ni haft användning för? :confused:

Nu har ju inte vi barn sedan innan men använder oss av en gravidapp där det står ganska bra vad som behövs den första tiden. Jag upplever inte att det på något sätt är överdrivet där vad som behövs, jämfört med vad mina kompisar som har barn säger att de använt mycket av.
 
Har börjat fundera på vad som behöver köpas och vad som faktiskt behövs i början?
Ni som har barn sedan innan, vad köpte ni först och när? Vad är det som verkligen behövs/ni haft användning för? :confused:

Våra bästa köp:
  • Vagn, vi hade fårskinn i vår vagn, och en liten enkel digitaltermometer för att hålla koll på temp. (Januaribarn.)
  • Filtar. Filtar är bäst!
  • Pyjamas med dragkedja (mycket bättre pluttisplagg än bodys osv enligt oss)
  • Bärsele (ergobaby, pga babybjörn är inte alls lika bra)
  • Babysitter, åååh det är så ljuvligt att kunna använda båda händerna emellanåt (där är babybjörns jättebra.)
  • Babyvakt (behövs inget fancy, vår kostade 200 spänn på gekås utan några balla funktioner och har varit helt förträfflig)
  • Bröstpump (saved my life, hade en elektrisk från Philips)
  • Nappflaskor (twistshake är min favo, pappan föredrar Philips avent)
  • Barnvagnsmuff (jag vet, det låter töntigt. Men såååå skööööönt när det är kallt.)
  • Taste teaser, så fiffig liten grej som vi har använt mycket. Vi testade från typ 3 månader, hehe.
  • Babygym. Det ÄR skönt att lägga ifrån sig ongen en stund.
  • Gördel. Till dig alltså. Dina mag-och coremuskler kommer att tacka dig.
 
Min sover utan kudde och har enligt bvc symmetrisk huvudform. Så jag skulle säga att det går bra utan så länge de sover hyfsat lika mycket på båda sidorna och bakhuvudet.
Vi hade heller ingen kudde första månaderna och skallen behöll formen. Jag hade köpt en spjälsängskudde men vi använde inte den för den var för stor och fluffig.

Nu har jag köpt en pandakudde till kommande bebisen, mest för att jag kom över den billigt (50 kr på Lekmers outlet).
 
Nu har ju inte vi barn sedan innan men använder oss av en gravidapp där det står ganska bra vad som behövs den första tiden. Jag upplever inte att det på något sätt är överdrivet där vad som behövs, jämfört med vad mina kompisar som har barn säger att de använt mycket av.
Vilken app är det? :)
 
Vi köpte en del igår såsom
* Kläder och pyttesockar:love:
* Badbalja
* Apoteksgrejer typ babyolja, kräm för irriterad hud, näsfrida, termometer mm
* Skötbädd

Sen tidigare har vi:
* Spjälsäng + madrass
* Barnvagn
* Hämtat ut 3 babyboxar som bla innehöll en hel del vårservetter, några blöjor, nappar och annat smått
* SleepCarrier som fungerar som babynest, madrass och går att bära på ett smidigt sätt

Babyskydd kommer vi att hyra.

Skönt att köpa lite i taget och inte vara ute i sista minuten, det hade stressat ihjäl mig :D

@Jordgubblime Jag har appen Preglife där de skriver bra om vad som kan vara bra att ha hemma. :)
 
Just nu har jag semester och det är såååå skönt.

Jag är fortfarande ganska trött men inte alls lika trött som när jag jobbar, nu kan jag ju dessutom ta det lugnt när jag behöver och killen bär allt och fixar och ser till så jag kan vila lite överallt :D När vi var hemma hos hans föräldrar så hade de fixat ett rum jag kunde gå och lägga mig i om jag blev trött, så himla gulliga!
 
Har börjat fundera på vad som behöver köpas och vad som faktiskt behövs i början?
Ni som har barn sedan innan, vad köpte ni först och när? Vad är det som verkligen behövs/ni haft användning för? :confused:

Saker som har varit bra precis i början:

- Vagn
- Babyskydd
- Bärsele/sjal. Vi hade ergobaby 360 och var jättenöjda och använde den massor. Denna gång ska vi testa sjal mer men selen lär bli välanvänd den med.
- Babynest. Använda hur mycket som helst. Han sov i den mest överallt. Använde upp till kanske 6 månader. Då fick absolut inte hela sonen plats längre utan benen stack ut rätt långt :D Men framför allt på nya platser sov han jättebra där för det var väl en välbekant plats.
- Filtar kan man nog inte ha för många av, och blir väl ännu mer nu med höstbebis.
- Ikeas små vita handdukar, 10 st för 29:- eller ngt. Kan man inte heller ha för många av.

Jag har säkert glömt saker :p
 
Jag har inte känt Pina varken igår eller på nästan hela dagen idag :cautious:
Pina som brukar härja vilt, framförallt när jag ligger i vissa ställningar eller puttar på magen.
Så ringde mamma som är BM eftersom jag blev lite orolig. Hon tyckte att jag direkt skulle ringa förlossningen, vilket jag gjorde och jag fick komma in direkt typ 10min efter att jag ringt för koll.
Tack och lov så mådde den bra :love:
Men den är lite för liten än vad som är önskvärt men tydligen ändå okej med tanke på min sjukdom och medicinering så det kändes skönt att få veta och stilla nerverna med.
Så nu är det bara att vänta och se vad nästa TUL säger..
 
Angående badbalja så kan jag verkligen rekommendera Stokkes hopfällbara om man har begränsat med utrymme eller bara inte vill ha en stor balja liggandes hemma. Väl värt pengarna tycker jag att kunna stuva undan den mellan badningarna :up:
 
Angående badbalja så kan jag verkligen rekommendera Stokkes hopfällbara om man har begränsat med utrymme eller bara inte vill ha en stor balja liggandes hemma. Väl värt pengarna tycker jag att kunna stuva undan den mellan badningarna :up:

Den har vi också! Köpte den för att vi bodde i lägenhet med världens minsta badrum när sonen föddes. Men nu när han är drygt två och vi bor i hus används den faktiskt fortfarande. Vi har badkar i ena badrummet och en stor dusch i andra badrummet och han brukar bada i baljan som står i duschen medan vi duschar. Är trångt men tydligen mysigt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp