Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glukosbelastningen ska ju visa om det finns tecken på graviditetsdiabetes och har inget med lågt blodsocker att göra. Hur lågt hade du förresten, om man får fråga? Är man frisk är det ovanligt med vad som rent medicinskt anses vara lågt blodsocker.

Tillägg: Jag tycker att det är skillnad på "borde göra" för att det finns en god anledning och för att "här gör alla det". Just eftersom riktlinjerna är så olika ställer jag mig skeptisk till hela grejen. Min huvudpoänf var dock att det är frivilligt, för många tror att det finns saker inom vården som är obligatoriska och att personalen överlag har mycket mer att säga till om än vad de egentligen har.
Nu fick jag aldrig någon siffra på det, hon frågade om jag verkligen ätit frukost och sa att sockret var lågt. Hade ätit både juice, macka och fruktyoghurt någon timme eller två innan. Frågade aldrig om värdet då jag inte började fundera på det förrän efteråt, tänkte mer på det låga Hb:et och de äckliga järntabletterna som jag troligen skulle få börja med igen:meh:
Graviditetsdiabetes kanske bara ger högt socker?
Ja det är klart! Håller helt med om att det inte direkt är förtroendeingivande när det är så olika mellan landstingen. Jag jobbar själv inom vården så ser ju många fall av det i vardagen. Vet också att det förslag/plan som t.ex. doktor eller SSK lägger fram inte behöver vara huggen i sten utan att det oftast bara är en mall efter hur det oftast ser ut. Även om det ofta låter som det enda rätta :)
 
Nu fick jag aldrig någon siffra på det, hon frågade om jag verkligen ätit frukost och sa att sockret var lågt. Hade ätit både juice, macka och fruktyoghurt någon timme eller två innan. Frågade aldrig om värdet då jag inte började fundera på det förrän efteråt, tänkte mer på det låga Hb:et och de äckliga järntabletterna som jag troligen skulle få börja med igen:meh:
Graviditetsdiabetes kanske bara ger högt socker?

Hade varit intressant att veta vad du hade. Jag vet personer som haft t.ex. 4,3 (en av dem är jag) och fått kommentarer om att det är lågt, medan det i själva verket bara är på den lägre delen av skalan men fortfarande inom normalspannet. Har man på riktigt LÅGT blodsocker (under 3-3,5) så går det i regel inte obemärkt förbi. Mannen har diabetes typ 1 så vi har nördat lite i frågan. :D

Ja, graviditetsdiabetes ger bara högt socker. :)
 
Tråkig dag idag, jag har noll energi. Ska snart till jobbet för näst sista arbetspasset och jag är så sjukt opepp
Nu fick jag aldrig någon siffra på det, hon frågade om jag verkligen ätit frukost och sa att sockret var lågt. Hade ätit både juice, macka och fruktyoghurt någon timme eller två innan. Frågade aldrig om värdet då jag inte började fundera på det förrän efteråt, tänkte mer på det låga Hb:et och de äckliga järntabletterna som jag troligen skulle få börja med igen:meh:
Graviditetsdiabetes kanske bara ger högt socker?
Ja det är klart! Håller helt med om att det inte direkt är förtroendeingivande när det är så olika mellan landstingen. Jag jobbar själv inom vården så ser ju många fall av det i vardagen. Vet också att det förslag/plan som t.ex. doktor eller SSK lägger fram inte behöver vara huggen i sten utan att det oftast bara är en mall efter hur det oftast ser ut. Även om det ofta låter som det enda rätta :)

Logga in på mina sidor på 1177 så kan du se provsvaret där.
 
Jag hade 3,8 i blodsocker. Fick höra att det var lågt, men inte för lågt. Låg kring 4 förra graviditeten också.

Inom familjen har jag en med typ 1-diabetes och en som håller på att doktorera på området så är det något familjen frågar om här är det sockervärden :p
 
Hade varit intressant att veta vad du hade. Jag vet personer som haft t.ex. 4,3 (en av dem är jag) och fått kommentarer om att det är lågt, medan det i själva verket bara är på den lägre delen av skalan men fortfarande inom normalspannet. Har man på riktigt LÅGT blodsocker (under 3-3,5) så går det i regel inte obemärkt förbi. Mannen har diabetes typ 1 så vi har nördat lite i frågan. :D

Ja, graviditetsdiabetes ger bara högt socker. :)

Jag hade 4,5 och 4,7 före belastningen och det var tydligen som det skulle.
(De tar två prov för att säkerställa)

Jag vet inte vad jag hade efter, men de sa att det så bra ut.
 
Jag drömde om Fröet i natt. (Jag har inga såna där ökända graviddrömmar, det är typ som vanligt. Dock fick jag ett extra roligt designuppdrag i en dröm för några nätter sedan - en verksamhet som kombinerade hästar och glass. Oerhört kul.)

Hur som helst: Hon var liten och fin. :love:
 
Jag drömde om Fröet i natt. (Jag har inga såna där ökända graviddrömmar, det är typ som vanligt. Dock fick jag ett extra roligt designuppdrag i en dröm för några nätter sedan - en verksamhet som kombinerade hästar och glass. Oerhört kul.)

Hur som helst: Hon var liten och fin. :love:
Jag drömde inatt att vi var på RUL och fick veta att bebisen inte alls skulle komma i november utan i juli:nailbiting: Vaknade lite stressad:angel:
 
MVC i dag.
Allvarlig block från barnmorskan som skickade mig till labb för Hb-prov.
104.

Hon var väl inte så nöjd med mig, kan vi väl säga... :o

Nu blir det blodpudding och jordgubbar hela sommaren.
 
MVC i dag.
Allvarlig block från barnmorskan som skickade mig till labb för Hb-prov.
104.

Hon var väl inte så nöjd med mig, kan vi väl säga... :o

Nu blir det blodpudding och jordgubbar hela sommaren.

Blutsaft är väl kanske effektivare än blodpudding om du vill undvika järntabletterna? :)
 
Om två månader har jag en bebis:nailbiting::nailbiting:

Det är så sjukt overkligt att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Vad ska jag göra med den liksom? Ska jag ha den hela livet?:confused::D

Trots att det är andra barnet är det overkligt tycker jag! Att jag ska ha ett barn som inte är sonen, knasigt :p Fast det där med vad man ska göra med den kommer lösa sig. Barnet kommer hålla dig sysselsatt ;)
 
Ett sent inhopp, v.32 (bf 29/8 så ligger på gränsen till hösten men lär väl gå över;) ) här och dagens schema bestod av att skriva på papprena för sambon om föräldraskap & delad vårdnad. Första dagen på graviditets penningen och ett oväntat besök hos VC då jag bara tänkt kika om jag fick öka mina astmamediciner men läkaren tyckte jag var i för dåligt skick (tänkte att det var helt normalt att vara andfådd/få bleka/blåa läppar vid ansträngning såhär sent i graviditeten..) så imorgon bär det av till sjukhuset.

Välkommen! :D
 
Jag hakar på här. Vecka 31 nu. Bf 3 september :)
September
1 - Emtherlia, första barnet
3 - Bedott, första barnet
3 - Madl, första barnet- Tanum.
14 - queeniida, andra barnet
14 - Blåbär, andra barnet
24 - Nixehen, första barnet - Gotland
24 - Lakritsnapp, första barnet
24 - Lovise, första barnet
28 - Pulkaskurk, första barnet - Falun
29 - Guldaskig, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
17 - Imogen, andra barnet
23 - Ainon, första barnet

November

18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg
20 - Jordgubblime, första barnet, Skåne
 
Drömde att sonen fick en lillasyster inatt. Det var tydligen v 30 och hon tog sig ut själv via naveln O_o Det jobbigaste i drömmen var att det var så pinsamt att åka in till sjukhuset med navelsträngen ut genom naveln :D Annars var det ett rätt bekvämt sätt att föda på tydligen .p
 
Nu har jag semester :banana: Ska inte tillbaka till jobbet förrän efter föräldraledigheten :D

Vi ska åka och köpa ett babyskydd av en kollega idag, sen är det nog mest smågrejer vi har kvar att köpa.

Kudde eller inte i spjälsäng och barnvagn, vad rekommenderas?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 663
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut lägenhet möblerad
  • Semestertips
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp