Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte känt Pina varken igår eller på nästan hela dagen idag :cautious:
Pina som brukar härja vilt, framförallt när jag ligger i vissa ställningar eller puttar på magen.
Så ringde mamma som är BM eftersom jag blev lite orolig. Hon tyckte att jag direkt skulle ringa förlossningen, vilket jag gjorde och jag fick komma in direkt typ 10min efter att jag ringt för koll.
Tack och lov så mådde den bra :love:
Men den är lite för liten än vad som är önskvärt men tydligen ändå okej med tanke på min sjukdom och medicinering så det kändes skönt att få veta och stilla nerverna med.
Så nu är det bara att vänta och se vad nästa TUL säger..

Skönt att det bara var bra! Det är så lätt att tänka att man inte ska "störa i onödan" men alla jag har hört säger att de på förlossningen verkligen tar minskade fosterrörelser på allvar och tycker att man ska åka in.

Är sjukdomen eller medicinerna något som i sig kan orsaka att barnet blir mindre?
 
Vad trött jag blir på att alla kläder och tyger enbart finns i rosa, blått, vitt eller grått. Vad hände med gult, grönt och lila exempelvis?:rage:

Haha jag har nästan motsatt problem och tycker det mesta är för färgglatt och mönstrat ;) . Men det betyder inte att jag bara köper rosa och blått (tvärtom) utan snarare mer jordnära färger och nyanser.

Men här kommer iaf tips på lite mer färglatt och mönstrat förutom Polarn och pyret då:

Villervalla
Sture och Lisa
Maxomorra
Geggamoja
 
Skönt att det bara var bra! Det är så lätt att tänka att man inte ska "störa i onödan" men alla jag har hört säger att de på förlossningen verkligen tar minskade fosterrörelser på allvar och tycker att man ska åka in.

Är sjukdomen eller medicinerna något som i sig kan orsaka att barnet blir mindre?

Ja de tog det verkligen på största allvar :love:
Mån blir ju lite extra nojig också när jag vet att både min sjukdom och medicinering ökar risken för sena missfall :crazy:
Jo både sjukdom och medicinering kan göra att bebis blir mindre än normalt och så ser det ut att bli i mitt fall. Men än så länge så är den inte alldeles för liten iaf så det är skönt att doktorn tyckte det var okej enligt våra förutsättningar iaf :)
Så just nu känns det väldigt bra att bo 300m från sjukhuset när jag är där väldigt mycket för både min och bebis skull. Vården tar hand om oss helt fantastiskt bra och kollar allt och lite till, ibland känns läkarna som hypokondriker :p
Svensk sjukvård när den är som bäst :heart
 
Vad trött jag blir på att alla kläder och tyger enbart finns i rosa, blått, vitt eller grått. Vad hände med gult, grönt och lila exempelvis?:rage:

Kolla JNY och Happy Fabrics :up:
Till bebisar är det typ helt hopplöst. Rosa, blå och beige är typ enda alternativen... supertrist!!

Min 2,5-åring är oftast blå (som sin mamma) men vi kombinerar det med mycket gult, grönt och rött. Han älskar gult och rött.
 
Jag är väldigt rädd för allt som har med sjukvård på mig att göra, nålar, undersökningar osv. Jag har inte ens klarat av att tänka på att jag troligen ska genomgå en förlossning om några månader. Det liksom bara går inte att föreställa sig. Bara låser sig i huvudet när jag försöker bearbeta det.
Men idag kände jag helt plötsligt "jag längtar till förlossningen":nailbiting:
Konstig känsla, jag är fortfarande rädd och har ju ingen aning om vad jag har att förvänta mig egentligen... Men känns ändå som ett steg i rätt riktning ;)
 
Jag är väldigt rädd för allt som har med sjukvård på mig att göra, nålar, undersökningar osv. Jag har inte ens klarat av att tänka på att jag troligen ska genomgå en förlossning om några månader. Det liksom bara går inte att föreställa sig. Bara låser sig i huvudet när jag försöker bearbeta det.
Men idag kände jag helt plötsligt "jag längtar till förlossningen":nailbiting:
Konstig känsla, jag är fortfarande rädd och har ju ingen aning om vad jag har att förvänta mig egentligen... Men känns ändå som ett steg i rätt riktning ;)

Vad skönt att du börjar längta efter förlossningen :)
Se till att hålla kvar den känslan så kommer det att gå bra :heart
Sjukvården kommer att pyssla om dig så bra och göra allt de kan för att du ska ha det så bra som möjligt :heart
 
Jag är väldigt rädd för allt som har med sjukvård på mig att göra, nålar, undersökningar osv. Jag har inte ens klarat av att tänka på att jag troligen ska genomgå en förlossning om några månader. Det liksom bara går inte att föreställa sig. Bara låser sig i huvudet när jag försöker bearbeta det.
Men idag kände jag helt plötsligt "jag längtar till förlossningen":nailbiting:
Konstig känsla, jag är fortfarande rädd och har ju ingen aning om vad jag har att förvänta mig egentligen... Men känns ändå som ett steg i rätt riktning ;)

Jag kan meddela att man i regel är ganska foglig under en förlossning. Det är lite mer "gör vad ni vill, bara det blir klart. Jag går ingenstans"-inställning än andra vårdsituationer. :angel:

(Jag har för övrigt inga direkta minnesbilder från min första förlossning. Det gick väldigt fort, lustgasen var väldigt effektiv och jag blundade hela tiden. Trodde att jag låg på en äng. Den stora undersökningslampan var solen. En överraskande positiv upplevelse, men den här gången hoppas jag att jag kan vara en aning mer närvarande.)
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt rädd för allt som har med sjukvård på mig att göra, nålar, undersökningar osv. Jag har inte ens klarat av att tänka på att jag troligen ska genomgå en förlossning om några månader. Det liksom bara går inte att föreställa sig. Bara låser sig i huvudet när jag försöker bearbeta det.
Men idag kände jag helt plötsligt "jag längtar till förlossningen":nailbiting:
Konstig känsla, jag är fortfarande rädd och har ju ingen aning om vad jag har att förvänta mig egentligen... Men känns ändå som ett steg i rätt riktning ;)

Förstår precis känslan. Jag ogillar/ är rätt för allt som har med sjukvård och sjukhus att göra. Tyckte det var riktigt jobbigt att ta blodproven i början av första graviditeten. Inte för att jag är nålrädd utan för att jag var på sjukhus och "undersöktes". Ändå var jag aldrig rädd för förlossningen som sådan och såg fram emot den, typ som att det var en utmaning och funderade på hur jag skulle klara av det.

Efter ett tag började jag oroa mig lite för att jag var lyckligt ovetande inför vad som komma skulle. Det kanske jag var, men nu sitter jag här igen med samma känsla inför denna förlossningen. Att jag ser fram emot den och ser det som en utmaning. Och inte minst så ser jag ju fram emot när barnet är fött som jag verkligen ser fram emot att uppleva igen :love:
 
Vi gick förresten på profylaxkurs förra graviditeten och det kan jag verkligen rekommendera! Jag var rätt skeptisk innan och trodde att det skulle vara alldeles för superflummigt för mig (och min man) som är ingenjör och helst skulle vilja ha något sorts diagram över hur många procent av förlossningen som har betats av ;)

Det var ganska flummigt och en del saker kunde jag inte riktigt relatera till, men också just därför var det jättebra. Väldigt bra träning för mig att få verktyg att hantera det man inte kan hantera osv. På kursen var det väldigt mycket fokus på partnern och vad den rent konkret kunde hjälpa till med underförlossningen, tips på vad man kan göra osv. Även om man inte vet innan vad man vill ha under förlossningen tyckte min man att det var super att ha ett litet "bibliotek" av förslag på saker, så att han inte bara satt där och kände sig som att han inte bidrog med något.

Hon som vi gick på kurs för har även en kortare "repetitionskurs" för omföderskor och den ska vi gå denna gång :)
 
@Imogen exakt så känner jag! Lite "nu jävlar"-känsla liksom (tävlingsmänniska deluxe vilket kanske bidrar). En utmaning som det ska bli spännande att se hur jag reagerar på (att sambon kommer svimma så fort vi kommer in vet vi redan:p). Låter toppen med kursen, vi ska försöka gå på lite sånt i höst. Det har sambon frågat efter flera gånger, när vi får börja gå kurser och lära oss vad vi har gett oss in på;)

@Blueberry haha det lät annars ganska trevligt!:D Jag blir ju groggy redan på Alvedon så vet inte hur jag kommer reagera på ev lustgas etc. :angel: Men har också en känsla av just det där med "gör vad ni vill", mycket väl kan komma och ta över när en väl är där. Det går ju liksom inte att ångra sig där och då och "slippa" det faktum att bebisen vill ut nu. Hur mycket en kanske skulle vilja det just då:angel:
 
Nytt besök hos barnmorskan nu i v.25
Sf mått 22cm
Järnvärde 122 (:banana:låg på knappt 100 för 4v sedan)
Glukos 5
Blodtryck 115/70

Allt såg med andra ord jätte bra ut. Glad att jag ligger strax under medel på sf kurvan, är väll inget säkert mått på bebis storlek men liite mindre changs att det blir en 5kg klump Karln och hans två syskon låg alla på nästan 5kg när de föddes :eek:, sådan bebis vill jag INTE ha :nailbiting:
 
Nytt besök hos barnmorskan nu i v.25
Sf mått 22cm
Järnvärde 122 (:banana:låg på knappt 100 för 4v sedan)
Glukos 5
Blodtryck 115/70

Allt såg med andra ord jätte bra ut. Glad att jag ligger strax under medel på sf kurvan, är väll inget säkert mått på bebis storlek men liite mindre changs att det blir en 5kg klump Karln och hans två syskon låg alla på nästan 5kg när de föddes :eek:, sådan bebis vill jag INTE ha :nailbiting:

Nej fy tusan, 5 kilo:nailbiting::eek:

Vi ska på RUL imorgon, har fortfarande inte bestämt om vi ska ta reda på kön:angel: Sambon vill men jag tänker att äsch... Tror det blir värre att ställa in sig på att det är t.ex. en pojke och det sedan skulle komma ut en tjej eller tvärtom. Men samtidigt så är jag ju också nyfiken :p
 
Så har vi valt sjukhus/förlossning också. Det var tydligen himla viktigt att man gjorde det senast v 25. Så var det inte med sonen så det måste vara något nytt att man skulle vara listad så tidigt.

Sen är det väl fullt ändå :p
 
Nej fy tusan, 5 kilo:nailbiting::eek:

Vi ska på RUL imorgon, har fortfarande inte bestämt om vi ska ta reda på kön:angel: Sambon vill men jag tänker att äsch... Tror det blir värre att ställa in sig på att det är t.ex. en pojke och det sedan skulle komma ut en tjej eller tvärtom. Men samtidigt så är jag ju också nyfiken :p

Jag var för nyfiken för att inte ta reda på könet :o
 
Så har vi valt sjukhus/förlossning också. Det var tydligen himla viktigt att man gjorde det senast v 25. Så var det inte med sonen så det måste vara något nytt att man skulle vara listad så tidigt.

Sen är det väl fullt ändå :p

Vi blev bara tilldelade ett :cautious:, iofs så finns det bara två alternativ inom rimligt avstånd här (35min till ena och 50min till andra).
 
Vi blev bara tilldelade ett :cautious:, iofs så finns det bara två alternativ inom rimligt avstånd här (35min till ena och 50min till andra).

Vet inte om det gör så stor skillnad, framför allt med första barnet är det ju helt omöjligt att veta innan. Här (sthlm) finns det ju några att välja på och vårt närmsta sjukhus har två olika förlossningar i samma byggnad. Så mycket att välja mellan men i slutänden ska man väl vara glad om man slipper åka till Västerås eller ngt :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
511
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 451
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 067
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp