Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det bara 5v kvar till BF, fortfarande inte fått klartecken för KS utan slussas runt bland olika läkare som ingen vet något. (Dom har fått för sig att jag inte kan få epidural pga diskbråcken. Vilket 1. Är fel, och 2. Inte borde inverka annat än ytterligare ligga till grund för KS. Med min rygg måste de ändå lägga den ifall att det blir komplikationer och akutsnitt = om det nu av någon outgrundlig anledning inte skulle gå så får dom ju söva mig på ett planerat KS istället? Suck.. ny läkare på måndag igen..)
Stressnivån är HÖG pga detta kan jag lova, skräckscenariot är att inget hinner bestämmas och lilleman beslutar att komma tidigt, jag blir tvingad till vaginalt och ryggen smäller igen. (= stor akut operation och 6-8mån sängläge...)
Nog om detta!

Upptäckte en frustrerande sak ang shopping. Jag och mamma, som var här på besök en vecka, tänkte oss lite babyklädesshopping och åkte in till Visby.
Men 80% av allting är ju rosa med rosetter och volanger?! Vi väntar en pojke och jag klär honom väldigt gärna i färgglatt osv, men volanger är liksom.. för mycket.
VARFÖR är utbudet till pojkbebis så skralt? Eller ens det neutrala? Det som är neutralt är liksom så neutralt att man somnar i ett hav av beige..?
Svintrist ju!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi har mkt vit, brun, marinbla och beige i 50/56, tycker nyföddingar passar bäst i "trakiga" färger, i större storlekar har vi sen mkt mer färg.

Idag gick jag in i v.33 och igar fick jag ngn form av stesskänsla, allt maste bli färdigt nu för bebis kommer tidigt. Bara för det kommer jag väl ga över tiden. Men idag tvättas det för fullt, alla bebiskläder, sängkläder, tygblöjor, bärsjalar, filtar och alla andra miljoner saker.
Pa fredag hämtas en soffa och da blir det plats i sovrummet sa jag kan göra iordning säng och skötbord.

Ang. vagn sa har vi en Emmaljunga City cross och sa ett extra nitro chassi. Köpte den till tredje barnet och har varit väldigt nöjd. I bilen har vi ocksa en quinny zapp xtra, perfekt att sätta babyskyddet pa i början och sen en bra schoppingvagn. Emmaljungan är lite klumpig och quinnyn fungerar bara pa slätt mark sa vagnarna kompletterar varandra perfekt.
 
Här är det bara 5v kvar till BF, fortfarande inte fått klartecken för KS utan slussas runt bland olika läkare som ingen vet något. (Dom har fått för sig att jag inte kan få epidural pga diskbråcken. Vilket 1. Är fel, och 2. Inte borde inverka annat än ytterligare ligga till grund för KS. Med min rygg måste de ändå lägga den ifall att det blir komplikationer och akutsnitt = om det nu av någon outgrundlig anledning inte skulle gå så får dom ju söva mig på ett planerat KS istället? Suck.. ny läkare på måndag igen..)
Stressnivån är HÖG pga detta kan jag lova, skräckscenariot är att inget hinner bestämmas och lilleman beslutar att komma tidigt, jag blir tvingad till vaginalt och ryggen smäller igen. (= stor akut operation och 6-8mån sängläge...)
Nog om detta!

Upptäckte en frustrerande sak ang shopping. Jag och mamma, som var här på besök en vecka, tänkte oss lite babyklädesshopping och åkte in till Visby.
Men 80% av allting är ju rosa med rosetter och volanger?! Vi väntar en pojke och jag klär honom väldigt gärna i färgglatt osv, men volanger är liksom.. för mycket.
VARFÖR är utbudet till pojkbebis så skralt? Eller ens det neutrala? Det som är neutralt är liksom så neutralt att man somnar i ett hav av beige..?
Svintrist ju!

Jag veeeet, det är skittråkiga färger. Jag har hittat färgglada guldkorn hos jny och kan verkligen tipsa om att instagramshoppa. Det finns så många som syr i fina, glada tyger. Kostar lite mer men är väldigt mycket gladare. Elinsytt och maniacdesign brukar jag handla från på insta. 4heroes_kidsclothes har jag än så länge bara spanat på. Det finns massor att hitta under #hemsytt eller #barnklädersäljes

(Satsa på roliga byxor, strumpor och pyjamaser, köp neutrala bodys och ös på med färg från andra håll.)
 
Jag veeeet, det är skittråkiga färger. Jag har hittat färgglada guldkorn hos jny och kan verkligen tipsa om att instagramshoppa. Det finns så många som syr i fina, glada tyger. Kostar lite mer men är väldigt mycket gladare. Elinsytt och maniacdesign brukar jag handla från på insta. 4heroes_kidsclothes har jag än så länge bara spanat på. Det finns massor att hitta under #hemsytt eller #barnklädersäljes

(Satsa på roliga byxor, strumpor och pyjamaser, köp neutrala bodys och ös på med färg från andra håll.)
Jag syr jättemycket själv (insta: narcuruni och Skuggdesign) så han har en (lite väl) tilltagen garderob när han kommer. :D Men tycker att det hade varit kul att kunna shoppa lite också, att butikerna borde kunna ha ett iaf liiiite roligare utbud?! Basfärgerna är ju jättebra att kombinera med, men en färgklick att matcha med hade ju varit trevligt liksom. :)
 
Vi har varit i storstan idag, började med en större babybutik och fick mycket bättre hjälp med vagnarna:up: Vi har fastnat för Britax go big, supersmidig vagn som är skön att köra och smarta finesser. Smile 2 kändes supertrist och smäckig i jämförelse... Kikade även på Emmaljunga superviking och Super nitro men, näää det klickade inte med dem på samma sätt!
Problemet är ju då bara att få plats i bilarna, vilka bilar har ni? Frågade killen i butiken, ja men V50 och XC60 är inga problem. Nä fast vi har hund också:angel: Då slokande han direkt:p Så nu har vi mätt och haft oss. Inte lätt men det löser sig nog på något sätt, bara sambon som har dyr bilsmak och vill byta till något stort vidunder som vi konstaterade inte alls hade större bagageutrymme trots allt!

Var även till Ikea och köpte bl.a. säng, lite handdukar, matta, tvättlappar, lakan, kudde, madrass ja en massa grejer till barnrummet. Så nu ska vi skruva ihop och ställa iordning lite så vi kan börja föreställa oss att det kommer en bebis och flyttar in om några månader:o:D
 
Här är det bara 5v kvar till BF, fortfarande inte fått klartecken för KS utan slussas runt bland olika läkare som ingen vet något. (Dom har fått för sig att jag inte kan få epidural pga diskbråcken. Vilket 1. Är fel, och 2. Inte borde inverka annat än ytterligare ligga till grund för KS. Med min rygg måste de ändå lägga den ifall att det blir komplikationer och akutsnitt = om det nu av någon outgrundlig anledning inte skulle gå så får dom ju söva mig på ett planerat KS istället? Suck.. ny läkare på måndag igen..)
Stressnivån är HÖG pga detta kan jag lova, skräckscenariot är att inget hinner bestämmas och lilleman beslutar att komma tidigt, jag blir tvingad till vaginalt och ryggen smäller igen. (= stor akut operation och 6-8mån sängläge...)
Nog om detta!

Upptäckte en frustrerande sak ang shopping. Jag och mamma, som var här på besök en vecka, tänkte oss lite babyklädesshopping och åkte in till Visby.
Men 80% av allting är ju rosa med rosetter och volanger?! Vi väntar en pojke och jag klär honom väldigt gärna i färgglatt osv, men volanger är liksom.. för mycket.
VARFÖR är utbudet till pojkbebis så skralt? Eller ens det neutrala? Det som är neutralt är liksom så neutralt att man somnar i ett hav av beige..?
Svintrist ju!
Men fy vad jobbigt med ryggen och att inte kunna få några raka besked! Förstår verkligen att det är stressande:(
 
Jag syr jättemycket själv (insta: narcuruni och Skuggdesign) så han har en (lite väl) tilltagen garderob när han kommer. :D Men tycker att det hade varit kul att kunna shoppa lite också, att butikerna borde kunna ha ett iaf liiiite roligare utbud?! Basfärgerna är ju jättebra att kombinera med, men en färgklick att matcha med hade ju varit trevligt liksom. :)

Jag = oerhört impad av folk som virkar grejer.

Har precis beställt virkade bullar, smörgåsar och lite annat till sonens cafélekar från en okänd människa på Facebook. Nu ska jag bara ägna mig åt min sämsta sport: vänta :angel:
 
Tillväxten var det inga problem med iaf -4%. Jag får helt enkelt vara glad över att magen är liten :p Fick samma bm som på RUL så jag frågade om det fortfarande var en tjej i magen och det var det som tur är eftersom svärmor levererat en drös med kläder i färgen ROSA :angel: (inte vår favoritfärg direkt).

BB-väskan är så gott som färdigpackad då vi ska åka 55 mil bort på minibröllopsresa med 38 dagar kvar till BF. Även om jag tror att det är lugnt, men är hellre lite förberedd om det skulle köra igång :)
 
Vi har varit i storstan idag, började med en större babybutik och fick mycket bättre hjälp med vagnarna:up: Vi har fastnat för Britax go big, supersmidig vagn som är skön att köra och smarta finesser. Smile 2 kändes supertrist och smäckig i jämförelse... Kikade även på Emmaljunga superviking och Super nitro men, näää det klickade inte med dem på samma sätt!
Problemet är ju då bara att få plats i bilarna, vilka bilar har ni? Frågade killen i butiken, ja men V50 och XC60 är inga problem. Nä fast vi har hund också:angel: Då slokande han direkt:p Så nu har vi mätt och haft oss. Inte lätt men det löser sig nog på något sätt, bara sambon som har dyr bilsmak och vill byta till något stort vidunder som vi konstaterade inte alls hade större bagageutrymme trots allt!

Var även till Ikea och köpte bl.a. säng, lite handdukar, matta, tvättlappar, lakan, kudde, madrass ja en massa grejer till barnrummet. Så nu ska vi skruva ihop och ställa iordning lite så vi kan börja föreställa oss att det kommer en bebis och flyttar in om några månader:o:D

jag (vi) ska byta bil nu snart, har riktat in oss på en V70, har också hund som ska få plats tillsammans med barnvagnen i bagaget... har som tur var en mindre hund och en mindre bur, men ändå.. . mina föräldrar har en V60, inte en chans i världen att både vagn + bur får plats i den...
 
@Jordgubblime Vi hade en V50 tidigare men var lite sugna på att byta. När vi köpte barnvagn insåg vi hur litet bagageutrymmet var i bilen så vi köpte helt sonika en ny bil :D Nu får både hundburen och Emmaljungavagnen plats! Vi köpte en Passat och är otroligt överraskade och nöjda :) Enormt bagageutrymme!
 
Bm-besök idag på morgonen. Inga konstigheter och allt såg bra ut. Hade gått upp 2 kg sen sist för tre veckor sen. Men det kan nog vara en del semesterkilon också :p Har totalt gått upp 4 kg sen inskrivning så det är ju verkligen inte mycket. Bebis växer som den ska och låg med huvudet ner. Men jag har inga förhoppningar om att den ska fixera sig förrän det är dags att komma ut typ :p
 
@Hogstorp ja V70 hade vi innan (sambon har tjänstebil och jobbat på Volvo innan, så det blir mycket Volvo ;)). Kanske får kolla på den igen... V60 är väldigt fin men värdelös när det kommer till bagageutrymmet:angel:
@Guldaskig ja vi har också liten hund och bara en "halv" bur. När jag köpte V50 tänkte jag ju att det var en smidig kombi som skulle vara säker även om/när det blev barn, men som sagt trångt. Hade inte tänkt hela vägen med barnvagn + hundbur riktigt:confused:
Passat har vi haft två stycken och tyvärr trivs vi inte alls med dem. Vi har sneglat nu på Renault Grand scenic, Skoda superb och lite olika Volvo (såklart!;)). Men vi ska köra och testa båda bilarna med bur + Go big vagnen och se om det går att knö in på något vis:up:
 
Bm-besök idag på morgonen. Inga konstigheter och allt såg bra ut. Hade gått upp 2 kg sen sist för tre veckor sen. Men det kan nog vara en del semesterkilon också :p Har totalt gått upp 4 kg sen inskrivning så det är ju verkligen inte mycket. Bebis växer som den ska och låg med huvudet ner. Men jag har inga förhoppningar om att den ska fixera sig förrän det är dags att komma ut typ :p
Oj 4 kilo! :eek: Jag har typ gått upp 12-15 kilo, v 28 nu:cautious: Inte för att jag hade så många extra innan men ändå. Lite tufft psykiskt är det men jag tänker att det försvinner igen när bebis är ute och jag kan komma igång och röra mer på mig.
Var helt död igår efter en heldag med shopping/kolla affärer med mycket stå och gå...
 
Oj 4 kilo! :eek: Jag har typ gått upp 12-15 kilo, v 28 nu:cautious: Inte för att jag hade så många extra innan men ändå. Lite tufft psykiskt är det men jag tänker att det försvinner igen när bebis är ute och jag kan komma igång och röra mer på mig.
Var helt död igår efter en heldag med shopping/kolla affärer med mycket stå och gå...

Jag hade definitivt några extra sen innan, så det är väl att magen har ändrat innehåll :p Hade det inte varit så hade jag nog gått upp för lite.

Förra graviditeten gick jag upp 12 totalt, men en hel del var vätska på slutet så vi får väl se vad som händer kommande veckorna. V 32 nu.
 
35+6 i dag, besök på BM.
Allt ser bra ut, bebisen ligger i störtposition (ruckbar) och magen har sjunkit ner lite. Barnmorskan försökte spela chill och bokade in en tid om två veckor, men tyckte att vi skulle passa på att göra sammanfattningen redan nu eftersom hon ansåg att det var såpass hög risk att vi inte ses något mer...

Jag ba: :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Hon bokade en tens åt mig, den kommer nog i början av veckan. Älskar tens!

I kväll packar vi väskan. Vi kommer antagligen inte bli kvar på BB i och med att det är andra barnet, så det är inte så mycket som ska med.

Ett par pyjamaser, två filtar, en mössa, en chokladkaka, stödstrumpor (OBS! Asviktigt! Det är stor risk för supersvullnad i fötterna dagen efter), jättestora trosor, powerbank.
 
35+6 i dag, besök på BM.
Allt ser bra ut, bebisen ligger i störtposition (ruckbar) och magen har sjunkit ner lite. Barnmorskan försökte spela chill och bokade in en tid om två veckor, men tyckte att vi skulle passa på att göra sammanfattningen redan nu eftersom hon ansåg att det var såpass hög risk att vi inte ses något mer...

Jag ba: :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Hon bokade en tens åt mig, den kommer nog i början av veckan. Älskar tens!

I kväll packar vi väskan. Vi kommer antagligen inte bli kvar på BB i och med att det är andra barnet, så det är inte så mycket som ska med.

Ett par pyjamaser, två filtar, en mössa, en chokladkaka, stödstrumpor (OBS! Asviktigt! Det är stor risk för supersvullnad i fötterna dagen efter), jättestora trosor, powerbank.

Haha idag när min barnmorska skulle boka in nya tider så sa hon "vi tar varannan vecka istället för var tredje som man brukar, för säkerhets skull". Först tänkte jag att jag kommer säkert gå två veckor över tiden bara därför. Sen insåg jag allt som vi borde fixa innan bebis kommer och tänker att man borde kanske ta tag i något av det iaf :p
 
@Blueberry Bra med lite tips om vad man ska ha med i BB-väskan :up: Sjukt att det närmar sig!

Jag har gått upp 8-9 kg, är i v 33+5. Tycker också det känns lite tufft psykiskt, hade som mål att inte gå upp över 70 kg men det kan jag nog glömma :laugh:
 
@Blueberry Bra med lite tips om vad man ska ha med i BB-väskan :up: Sjukt att det närmar sig!

Jag har gått upp 8-9 kg, är i v 33+5. Tycker också det känns lite tufft psykiskt, hade som mål att inte gå upp över 70 kg men det kan jag nog glömma :laugh:

Man ska ju verkligen inte jämföra, eftersom förutsättningarna är så olika. Jag som då bara har gått upp 4 kg skulle vara supernöjd om jag vägde 70 kg som ogravid, exempelvis :)

Sist rann gravidkilona av mig snabbt (men har gått upp sen så hade högre inskrivningsvikt denna gång). Jag hoppas att det ska gå lika lätt denna gång men det är väl säkert svårare med barn 2 :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
511
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp