Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Britax Go Big gick in i båda bilarna med hundbur :bump: Det var på håret men det går, skönt att slippa tänka på det ett tag i alla fall :D
Nu har barnrummet inretts med spjälsäng, gungstol, matta och lampor. Både jag och sambon har gått in där och bara tittat några gånger idag "vad ÄR detta?!" :angel::D
Det ska in någon form av byrå också samt ett skötbord till badrummet. Sedan är det mesta av de stora sakerna klara. Ja vi ska ju beställa vagn och babyskydd också.

Jag håller just på att läsa en bok av Gudrun Abascal "Att möta förlossningssmärtan". Känner att jag nog måste skriva upp en del av de smarta tipsen i den. Så att vi kan lära oss dem/ha med i BB-väskan när det är dags. Typ att tänka att varje värk är ett steg närmare/en värk som inte kommer tillbaka, ha olika stationer typ nu tar jag tre värkar på sängen, sedan tre på pilatesboll och sedan tre ståendes osv. Känns som att det är sådant som är svårt att komma ihåg sedan när du är där och har överjävligt ont:p
Men mest är jag orolig över att sambon ska svimma och ligga på akuten istället för att hjälpa mig:angel: Jag har tvingat honom att börja träna på att andas, så kanske han kan hålla sig vid medvetande tänker jag...
 
Man ska ju verkligen inte jämföra, eftersom förutsättningarna är så olika. Jag som då bara har gått upp 4 kg skulle vara supernöjd om jag vägde 70 kg som ogravid, exempelvis :)

Sist rann gravidkilona av mig snabbt (men har gått upp sen så hade högre inskrivningsvikt denna gång). Jag hoppas att det ska gå lika lätt denna gång men det är väl säkert svårare med barn 2 :meh:

Nej man ska absolut inte jämföra! Alla har olika förutsättningar och vi ser alla olika ut :)
 
Var på näst sista inbokade besöket i tisdags, vägde in mig på +19kg :o:D Inte helt chockartat kanske då min mamma gick upp mellan 20-25kg alla sina graviditeter. Senaste veckan har jag dock börjat samla på mig lite vätska vilket jag inte upplevt innan så inte bara fett :angel: Var helt normal viktmässigt innan graviditeten och är faktiskt inte helt enorm nu heller, så vet inte riktigt vart kilona gömmer sig..

Har ju haft en extremt okomplicerad graviditet men senaste två veckorna har jag veeeerkligen börjat längta efter att det ska vara över. Känner mig som en skalbagge på rygg när jag ligger i soffan eller sängen för mina magmuskler har separerat nåt fruktansvärt. Men nu är det dryga två veckor kvar till bf så snaaart :banana:
 
Jag håller just på att läsa en bok av Gudrun Abascal "Att möta förlossningssmärtan". Känner att jag nog måste skriva upp en del av de smarta tipsen i den. Så att vi kan lära oss dem/ha med i BB-väskan när det är dags. Typ att tänka att varje värk är ett steg närmare/en värk som inte kommer tillbaka, ha olika stationer typ nu tar jag tre värkar på sängen, sedan tre på pilatesboll och sedan tre ståendes osv. Känns som att det är sådant som är svårt att komma ihåg sedan när du är där och har överjävligt ont:p
Men mest är jag orolig över att sambon ska svimma och ligga på akuten istället för att hjälpa mig:angel: Jag har tvingat honom att börja träna på att andas, så kanske han kan hålla sig vid medvetande tänker jag...

Så där tror jag är jättebra att tänka, hade samma tänk under min förlossning med första barnet.
Att flytta runt funkade dock inte för mig, jag fick attack-värkar så fort jag rörde mig, om det så bara var att lyfta på ett ben. Bebis blev väldigt stressad också, så jag fick ligga helt still som jag ville så att jag åtminstone fick några sekunders paus mellan värkarna :angel: Har förstått att det kan bli väldigt intensiva värkar för en del vid igångsättning dock, så tror inte det är så vanligt vid en "normal" förlossning :)

/smygläser i er tråd då jag förhoppningsvis hamnar i november fast jag har BF i december :D
 
Så där tror jag är jättebra att tänka, hade samma tänk under min förlossning med första barnet.
Att flytta runt funkade dock inte för mig, jag fick attack-värkar så fort jag rörde mig, om det så bara var att lyfta på ett ben. Bebis blev väldigt stressad också, så jag fick ligga helt still som jag ville så att jag åtminstone fick några sekunders paus mellan värkarna :angel: Har förstått att det kan bli väldigt intensiva värkar för en del vid igångsättning dock, så tror inte det är så vanligt vid en "normal" förlossning :)

/smygläser i er tråd då jag förhoppningsvis hamnar i november fast jag har BF i december :D
Nej precis, just rörelse ska jag väl kanske inte ta för givet :angel: Men tanken att sätta upp små delmål och känna att det går framåt och blir små segrar på vägen är nog behövligt:up:
Har börjat skriva ner små rader och tankar för att bearbeta hela grejen med förlossningen och saker jag vill komma ihåg att skriva i förlossningsbrev osv. Jag har insett att förnekelse inte kommer hjälpa mig när det väl är dags :p
 
Jag håller just på att läsa en bok av Gudrun Abascal "Att möta förlossningssmärtan". Känner att jag nog måste skriva upp en del av de smarta tipsen i den. Så att vi kan lära oss dem/ha med i BB-väskan när det är dags. Typ att tänka att varje värk är ett steg närmare/en värk som inte kommer tillbaka, ha olika stationer typ nu tar jag tre värkar på sängen, sedan tre på pilatesboll och sedan tre ståendes osv. Känns som att det är sådant som är svårt att komma ihåg sedan när du är där och har överjävligt ont:p
Men mest är jag orolig över att sambon ska svimma och ligga på akuten istället för att hjälpa mig:angel: Jag har tvingat honom att börja träna på att andas, så kanske han kan hålla sig vid medvetande tänker jag...

Jag läste också Gudruns böcker under förra graviditeten, och gillar dem! Tror också på det där med att röra sig och byts position osv. Inte bara för att det är bra för förlossningen att vara upprätt, utan också för att det ger en något att "göra", att fokusera på.

Sen funkar det ju inte för alla. För mig innebar förlossningen strikt sängläge till typ 1,5 timme innan sonen föddes. Så gick det med att röra på sig :p
 
Kände av lite svaga förvärkar förut, den molande mensvärkskänslan. Försökte att inte panika.

En vecka till får bebisen vackert stanna på insidan.
 
Nu har vi haft mina föräldrar på besök under några dagar så mamma och jag har haft storshopping till lilla Pina :)
Känns skönt att vi har handlat nästan allt vi kommer att behöva i början.
Skötväskan är redan laddad :D
Nu ska jag bara införskaffa parfymfritt tvättmedel och tvätta upp lakan och kläder.

Har även varit på ett till TUL och tyvärr hade Pina tappat 4% sen senaste TUL för 2 veckor sen :(
Eftersom den redan är liten så var det inte så bra, men tidigare har den iaf följt sin egen kurva även om den är lite för låg mot vad som är önskvärt.
Så nu är det bara att vänta och se vad nästa TUL säger om 2 veckor...
Hoppas att den återhämtar sig till dess.
Grattis gumman. Hoppas du och lillfjutt mår bra // Charlotte
 
Kände av lite svaga förvärkar förut, den molande mensvärkskänslan. Försökte att inte panika.

En vecka till får bebisen vackert stanna på insidan.

Spännande!

Jag har börjat få ont i lederna, känner mig som en gammal tant :laugh: Värst är det nog i fingrar och tår. Imorgon flyttar hästen ut på lösdrift om allt går som planerat, ska bli skönt att endast ägna tid och energi åt henne när man väl är där. Istället för mockning och höpåsar som det blir nu.
 
Vi har diskuterat namn ordentligt nu (man kommer undan med att göra det såhär sent när det är andra barnet :angel:) och jag tror att klockan blev alldeles för mycket, för det spårade nog ur lite.

Men jaja, nu har vi ett komplett namnförslag att jobba med i alla fall.
 
:heartBebis kom tidigt:o. Inatt kl 02:41 valde en flicka att komma och vi har inte riktigt greppat det än. Borde sova men tusen tankar snurrar såklart..

allt gick så fort, vattnet gick vid 1730, inne på kontroll utan värkar 1930. Åkte hem och tänkte att det kommer dröja nu. Började få värkar och rejält ont så åkte in igen runt 24 tror jag och då var jag helt öppen:nailbiting: inte konstigt det kändes som jag höll på att dö ett tag. Sen var det "bara" att krysta med lustgas.

Herregud vilken grej. 10 dagar för tidigt och med racerfart, detta blir spännande:p:heart
 
:heartBebis kom tidigt:o. Inatt kl 02:41 valde en flicka att komma och vi har inte riktigt greppat det än. Borde sova men tusen tankar snurrar såklart..

allt gick så fort, vattnet gick vid 1730, inne på kontroll utan värkar 1930. Åkte hem och tänkte att det kommer dröja nu. Började få värkar och rejält ont så åkte in igen runt 24 tror jag och då var jag helt öppen:nailbiting: inte konstigt det kändes som jag höll på att dö ett tag. Sen var det "bara" att krysta med lustgas.

Herregud vilken grej. 10 dagar för tidigt och med racerfart, detta blir spännande:p:heart

Wow! Stort, stort grattis! :heart
 
:heartBebis kom tidigt:o. Inatt kl 02:41 valde en flicka att komma och vi har inte riktigt greppat det än. Borde sova men tusen tankar snurrar såklart..

allt gick så fort, vattnet gick vid 1730, inne på kontroll utan värkar 1930. Åkte hem och tänkte att det kommer dröja nu. Började få värkar och rejält ont så åkte in igen runt 24 tror jag och då var jag helt öppen:nailbiting: inte konstigt det kändes som jag höll på att dö ett tag. Sen var det "bara" att krysta med lustgas.

Herregud vilken grej. 10 dagar för tidigt och med racerfart, detta blir spännande:p:heart

WOW!!
Sjukt bra jobbat! :bow:
 
:heartBebis kom tidigt:o. Inatt kl 02:41 valde en flicka att komma och vi har inte riktigt greppat det än. Borde sova men tusen tankar snurrar såklart..

allt gick så fort, vattnet gick vid 1730, inne på kontroll utan värkar 1930. Åkte hem och tänkte att det kommer dröja nu. Började få värkar och rejält ont så åkte in igen runt 24 tror jag och då var jag helt öppen:nailbiting: inte konstigt det kändes som jag höll på att dö ett tag. Sen var det "bara" att krysta med lustgas.

Herregud vilken grej. 10 dagar för tidigt och med racerfart, detta blir spännande:p:heart
Ååååh! Grattis! :love::heart
 
Grattis!!
Känns helt otroligt att bebisar i denna tråd redan tittar ut :heart Är ju jäkla september snart :O

Nån som hittar senaste listan?

:heartBebis kom tidigt:o. Inatt kl 02:41 valde en flicka att komma och vi har inte riktigt greppat det än. Borde sova men tusen tankar snurrar såklart..

allt gick så fort, vattnet gick vid 1730, inne på kontroll utan värkar 1930. Åkte hem och tänkte att det kommer dröja nu. Började få värkar och rejält ont så åkte in igen runt 24 tror jag och då var jag helt öppen:nailbiting: inte konstigt det kändes som jag höll på att dö ett tag. Sen var det "bara" att krysta med lustgas.

Herregud vilken grej. 10 dagar för tidigt och med racerfart, detta blir spännande:p:heart
 
:heartBebis kom tidigt:o. Inatt kl 02:41 valde en flicka att komma och vi har inte riktigt greppat det än. Borde sova men tusen tankar snurrar såklart..

allt gick så fort, vattnet gick vid 1730, inne på kontroll utan värkar 1930. Åkte hem och tänkte att det kommer dröja nu. Började få värkar och rejält ont så åkte in igen runt 24 tror jag och då var jag helt öppen:nailbiting: inte konstigt det kändes som jag höll på att dö ett tag. Sen var det "bara" att krysta med lustgas.

Herregud vilken grej. 10 dagar för tidigt och med racerfart, detta blir spännande:p:heart

Grattis!! Nu börjar det hända grejer i tråden alltså! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 878
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp