Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min man har ca 40 min från jobbet men han åker tåg och sen buss även om tåget går ofta så måste han ju vänta på ett tåg och sen en buss. Ev skulle han kunna ta bilen när det närmar sig men det är skönt att ha bilen hemma också.
 
Haha jag har inte heller riktigt tänkt på det där. Förra gången upplevde jag aldrig riktigt det där med att "åka in".

Tar maken ca en halvtimme att ta sig hem från jobbet, och lite mindre för oss att åka till förlossningen sen. Och så har man ju den där barnvaktsfaktorn att lösa också :p
 
Har precis läst i ena boken av Gudrun Abascal att de flesta förlossningar drar igång på natten @Lakritsnapp , framförallt när du vilar då det ger förlossningshormonerna en chans att ta över istället stresshormonerna. Så du får vila extra mycket på helgerna och kvällarna och hålla igång på vardagarna ;)
 
Är det någon som är bra på babyskydd här? Vi har en akta graco, begagnad, med bältesbas. Försöker få den stabil och upplever att den blir stabil i sidorna men att den liksom lättar framme vid stödbenet om vi "lyfter" den åt det hållet. Hur fasen får man den mer stabil? Hur stabil går det att få dem?
 
I natt blir bebis en vecka, hur är det möjligt? Allt känns bra och hon äter mer än gärna men jag har kommit in i någon hormonfas där jag kan börja störtlipa för absolut ingenting, det hjälper nog inte att jag inte äter ordentligt eller får tillräckligt med sömn. Skärpning!

Dagarna här är väldigt lugna, rutinerna är som följande: amma, bajsa, amma, sova och så om igen:laugh: Så viaplay och netflix är bra att ha:p

Vi börjar fundera på napp, hur tänker ni där? Har inte velat ha napp tidigare eftersom det kan störa amningen om man har problem med den men nu verkar amningen fungera och då kanske man kan börja med napp? Känns som att alla beslut är assvåra, även de som inte är någon big deal egentligen.
 
Är det någon som är bra på babyskydd här? Vi har en akta graco, begagnad, med bältesbas. Försöker få den stabil och upplever att den blir stabil i sidorna men att den liksom lättar framme vid stödbenet om vi "lyfter" den åt det hållet. Hur fasen får man den mer stabil? Hur stabil går det att få dem?

De sitter ju inte som berget, lite går det att rucka på dem. Men vad som är "för löst" är ju svårt att säga...
 
I natt blir bebis en vecka, hur är det möjligt? Allt känns bra och hon äter mer än gärna men jag har kommit in i någon hormonfas där jag kan börja störtlipa för absolut ingenting, det hjälper nog inte att jag inte äter ordentligt eller får tillräckligt med sömn. Skärpning!

Dagarna här är väldigt lugna, rutinerna är som följande: amma, bajsa, amma, sova och så om igen:laugh: Så viaplay och netflix är bra att ha:p

Vi börjar fundera på napp, hur tänker ni där? Har inte velat ha napp tidigare eftersom det kan störa amningen om man har problem med den men nu verkar amningen fungera och då kanske man kan börja med napp? Känns som att alla beslut är assvåra, även de som inte är någon big deal egentligen.

Det där är ju svårt. Ja det finns en risk att amningen störs men för de flesta fungerar det utan problem. Det går nog inte att göra annat än att känna efter själv vad man prioriterar. Skulle napp underlätta vardagen osv. Funkar amningen bra och ni vill prova napp så kör på :)

Med sonen så erbjöd vi napp när han var ca en vecka. När han var ca en månad var inte nappen ett dugg intressant längre utan spottades bara ut. Vi trugade inte och kämpade inte för att få honom att acceptera den utan han har inte haft napp alls sen.

I efterhand är vi väldigt nöjda med att han inte har haft napp. Men den här bebisen kommer vi börja utan napp. Men märker vi att det skulle underlätta vardagen massor så lär vi ändra oss då :)
 
I natt blir bebis en vecka, hur är det möjligt? Allt känns bra och hon äter mer än gärna men jag har kommit in i någon hormonfas där jag kan börja störtlipa för absolut ingenting, det hjälper nog inte att jag inte äter ordentligt eller får tillräckligt med sömn. Skärpning!

Dagarna här är väldigt lugna, rutinerna är som följande: amma, bajsa, amma, sova och så om igen:laugh: Så viaplay och netflix är bra att ha:p

Vi börjar fundera på napp, hur tänker ni där? Har inte velat ha napp tidigare eftersom det kan störa amningen om man har problem med den men nu verkar amningen fungera och då kanske man kan börja med napp? Känns som att alla beslut är assvåra, även de som inte är någon big deal egentligen.

Nu för tiden rekommenderas napp eftersom det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd.

J är drygt 2,5 hade ofta napp när han var pyttis, men det blev aldrig någon stor hit. Från typ 6 månaders ålder har det typ bara varit Kini (kaninen) som gäller.
 
Det här partyt:
Tre veckor till BF. I dag 37+1, samma dag som storebror föddes. Jag är gnällig, maken är förkyld, ongen har kräkts under dagen (senast för en timme sedan, över hela sängen...)

Ber för första gången en liten bön om att det inte drar igång än. Inte förrän tidigast onsdag och alla är friska, utvilade och glada.
 
Det här partyt:
Tre veckor till BF. I dag 37+1, samma dag som storebror föddes. Jag är gnällig, maken är förkyld, ongen har kräkts under dagen (senast för en timme sedan, över hela sängen...)

Ber för första gången en liten bön om att det inte drar igång än. Inte förrän tidigast onsdag och alla är friska, utvilade och glada.

Lät lite kämpigt ja. Hoppas ni piggar på er fort!
 
Det här partyt:
Tre veckor till BF. I dag 37+1, samma dag som storebror föddes. Jag är gnällig, maken är förkyld, ongen har kräkts under dagen (senast för en timme sedan, över hela sängen...)

Ber för första gången en liten bön om att det inte drar igång än. Inte förrän tidigast onsdag och alla är friska, utvilade och glada.
Usch! Hoppas lillsyskonet trivs i magen så ni hinner krya på er ett par dagar till i alla fall!
 
Det här partyt:
Tre veckor till BF. I dag 37+1, samma dag som storebror föddes. Jag är gnällig, maken är förkyld, ongen har kräkts under dagen (senast för en timme sedan, över hela sängen...)

Ber för första gången en liten bön om att det inte drar igång än. Inte förrän tidigast onsdag och alla är friska, utvilade och glada.

Jag röstar oxå för att bebisen vill hålla sig inne ett tag till, både för din/er skull men dessutom för att jag faktiskt står näst på tur och här inte finns några tecken på att det är på gång :p
 
Ni som fött tidigare, lugna mig nu och säg att det här är normala prylar som inte alls tyder på att nåt är på G!

• mensvärkssmärta, molande
• smärtsamma sammandragningar (så pass att se krävs ett "Aj saaaaatan" och andning för att stå ut)
• Hugg i livmodern. (Alltså under preggomagen men ovanför fiffi, bra beskrivning va?)
• ligaments/sendragningar från ljumskarna och ner i insida lår.
• tryck nedåt (känns som att ongen ska trilla ut liksom!)

När jag pratade med bm om detta vid förra besöket (hade bara punkt 1,2 och 5 då) så sa hon att det var lugnt. Men att om det blev mer sammandragningar /förverkar som kom spontant så borde jag ringa förlossningen. Fast liksom, hur känns en värk? Jag har inte den får smärtan i ryggen som folk pratar om tex. :confused:
Har ingen lust att åka in bara för att göra någon koll och sedan bli hemskickad, har 1h enkel väg in..

Just ja! Ongen sparkar och knölar och lever fan precis som vanligt idag, igår var han dock stilla nästan hela dagen (men jag var typ superaktiv hela dagen så).

Så öh.. ja. Hjälp? :rofl::nailbiting:
(Jag gillar parenteser för den som missat det. :rofl:)
 
@Nixehen Spännande! Har tyvärr inga svar att ge dig, undrar själv hur sjutton man ska veta att det är dags :D Folk säger "det märker du" så man får väl hoppas att man gör det.
 
Ni som fött tidigare, lugna mig nu och säg att det här är normala prylar som inte alls tyder på att nåt är på G!

• mensvärkssmärta, molande
• smärtsamma sammandragningar (så pass att se krävs ett "Aj saaaaatan" och andning för att stå ut)
• Hugg i livmodern. (Alltså under preggomagen men ovanför fiffi, bra beskrivning va?)
• ligaments/sendragningar från ljumskarna och ner i insida lår.
• tryck nedåt (känns som att ongen ska trilla ut liksom!)

När jag pratade med bm om detta vid förra besöket (hade bara punkt 1,2 och 5 då) så sa hon att det var lugnt. Men att om det blev mer sammandragningar /förverkar som kom spontant så borde jag ringa förlossningen. Fast liksom, hur känns en värk? Jag har inte den får smärtan i ryggen som folk pratar om tex. :confused:
Har ingen lust att åka in bara för att göra någon koll och sedan bli hemskickad, har 1h enkel väg in..

Just ja! Ongen sparkar och knölar och lever fan precis som vanligt idag, igår var han dock stilla nästan hela dagen (men jag var typ superaktiv hela dagen så).

Så öh.. ja. Hjälp? :rofl::nailbiting:
(Jag gillar parenteser för den som missat det. :rofl:)

Här kommer det härliga svaret att det antingen inte behöver vara någonting, men det kan ju vara tecken på att något händer också :p

Jag hade ringt och pratat med förlossningen. Vilken vecka är du i? Om det är så tidigt att de kommer vilja försöka stoppa förloppet om något har startat, då är det ju bättre ju tidigare du kontaktar dem.
 
Ni som fött tidigare, lugna mig nu och säg att det här är normala prylar som inte alls tyder på att nåt är på G!

• mensvärkssmärta, molande
• smärtsamma sammandragningar (så pass att se krävs ett "Aj saaaaatan" och andning för att stå ut)
• Hugg i livmodern. (Alltså under preggomagen men ovanför fiffi, bra beskrivning va?)
• ligaments/sendragningar från ljumskarna och ner i insida lår.
• tryck nedåt (känns som att ongen ska trilla ut liksom!)

När jag pratade med bm om detta vid förra besöket (hade bara punkt 1,2 och 5 då) så sa hon att det var lugnt. Men att om det blev mer sammandragningar /förverkar som kom spontant så borde jag ringa förlossningen. Fast liksom, hur känns en värk? Jag har inte den får smärtan i ryggen som folk pratar om tex. :confused:
Har ingen lust att åka in bara för att göra någon koll och sedan bli hemskickad, har 1h enkel väg in..

Just ja! Ongen sparkar och knölar och lever fan precis som vanligt idag, igår var han dock stilla nästan hela dagen (men jag var typ superaktiv hela dagen så).

Så öh.. ja. Hjälp? :rofl::nailbiting:
(Jag gillar parenteser för den som missat det. :rofl:)

Man måste inte ha ont i ryggen ;)

Jag hade ingen ryggvärk alls men å andra sidan vet inte min kropp hur man vräker barn :p

Ring förlossningen :)
 
Här kommer det härliga svaret att det antingen inte behöver vara någonting, men det kan ju vara tecken på att något händer också :p

Jag hade ringt och pratat med förlossningen. Vilken vecka är du i? Om det är så tidigt att de kommer vilja försöka stoppa förloppet om något har startat, då är det ju bättre ju tidigare du kontaktar dem.
Jag går in i vecka 37 imorgon (35+6 idag alltså)
Så rent så får han ju gärna komma redan nu om han så vill. :love:
Jag ska däremot snittas, så han ska ju helst inte krypa ned för långt och bete sig! :meh:

Äh, jag avvaktar. Imorgon jobbar sambon dygn (=mindre kul i det här läget) men jag har både telefontid med läkare från Mvc och ska in till sjukhuset för sånt där opetationssamtal och grejs. Så känner jag fortfarande en massa sånt här då så får jag väl knalla in på förlossningen och prata med dem. Eller nåt. :rofl:

/mvh sjukhusskräckslagen förstföderskeperson med telefonfobi som försöker spela cool. :nailbiting::cool::rofl:
 
@Nixehen Spännande! Har tyvärr inga svar att ge dig, undrar själv hur sjutton man ska veta att det är dags :D Folk säger "det märker du" så man får väl hoppas att man gör det.
Jag tror inte det är så tydligt för precis alla, men för mig var det oerhört tydligt när det satte igång på riktigt med båda barnen. För mig var det enorm skillnad på sammandragning och värk.

Vid sammandragningarna spände och stramade magen men det var inte tydligt när det började och när det slutade och intensiteten var ganska konstant. Sammandragningarna kom ofta i samband med att jag reste mig upp eller böjde mig fram.

Värkarna däremot hade en väldigt tydlig början och slut. De var som en kramande känsla där magen kramades om (krampade) hårdare och hårdare, för att nå kulmen och sen gradvis avta. De första timmarna med värkar gjorde det inte ont utan det var bara det där kramandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 874
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp