Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte det är så tydligt för precis alla, men för mig var det oerhört tydligt när det satte igång på riktigt med båda barnen. För mig var det enorm skillnad på sammandragning och värk.

Vid sammandragningarna spände och stramade magen men det var inte tydligt när det började och när det slutade och intensiteten var ganska konstant. Sammandragningarna kom ofta i samband med att jag reste mig upp eller böjde mig fram.

Värkarna däremot hade en väldigt tydlig början och slut. De var som en kramande känsla där magen kramades om (krampade) hårdare och hårdare, för att nå kulmen och sen gradvis avta. De första timmarna med värkar gjorde det inte ont utan det var bara det där kramandet.

Bra förklarat!
 
Ni som fött tidigare, lugna mig nu och säg att det här är normala prylar som inte alls tyder på att nåt är på G!

• mensvärkssmärta, molande
• smärtsamma sammandragningar (så pass att se krävs ett "Aj saaaaatan" och andning för att stå ut)
• Hugg i livmodern. (Alltså under preggomagen men ovanför fiffi, bra beskrivning va?)
• ligaments/sendragningar från ljumskarna och ner i insida lår.
• tryck nedåt (känns som att ongen ska trilla ut liksom!)

När jag pratade med bm om detta vid förra besöket (hade bara punkt 1,2 och 5 då) så sa hon att det var lugnt. Men att om det blev mer sammandragningar /förverkar som kom spontant så borde jag ringa förlossningen. Fast liksom, hur känns en värk? Jag har inte den får smärtan i ryggen som folk pratar om tex. :confused:
Har ingen lust att åka in bara för att göra någon koll och sedan bli hemskickad, har 1h enkel väg in..

Just ja! Ongen sparkar och knölar och lever fan precis som vanligt idag, igår var han dock stilla nästan hela dagen (men jag var typ superaktiv hela dagen så).

Så öh.. ja. Hjälp? :rofl::nailbiting:
(Jag gillar parenteser för den som missat det. :rofl:)

Jag upplever allt det du gör och har gjort i ett par veckor jag med. Har flera sammandragningar varje timma (kommer väl en var 15-20min) dock är dom helt smärfria, kan komma både när jag är i rörelse och ligger i soffan men lugnar sig oftast om jag sträcker ut mig och andas lugnt.

Har senaste två veckorna haft smärtsamma hugg inuti slidan typ, tror att det är när bebis sjunker. Förut har inte detta varit smärtsamt utan bara en känsla av "ben mot ben" (huvud mot venusberg) men är som sagt rätt så smärtsamt nu, ibland så man rycker till lite, googlat mig till att det troligtvis är en nerv som kommer i kläm och ganska vanligt.

Upplever oxå mensvärksliknande syndrom några gånger per dag, molande i livmoder samtidigt som jag blir lite illamående och bajsnödig :D Tolkar detta som förvärkar.

Jag hoppas hela tiden att detta är tecken på att det snart är på gång, typ jätte på gång;) Men än har det ju inte varit så. Borde ju åtminstone betyda att det inte är en evighet kvar tycker jag!
 
Jag upplever allt det du gör och har gjort i ett par veckor jag med. Har flera sammandragningar varje timma (kommer väl en var 15-20min) dock är dom helt smärfria, kan komma både när jag är i rörelse och ligger i soffan men lugnar sig oftast om jag sträcker ut mig och andas lugnt.

Har senaste två veckorna haft smärtsamma hugg inuti slidan typ, tror att det är när bebis sjunker. Förut har inte detta varit smärtsamt utan bara en känsla av "ben mot ben" (huvud mot venusberg) men är som sagt rätt så smärtsamt nu, ibland så man rycker till lite, googlat mig till att det troligtvis är en nerv som kommer i kläm och ganska vanligt.

Upplever oxå mensvärksliknande syndrom några gånger per dag, molande i livmoder samtidigt som jag blir lite illamående och bajsnödig :D Tolkar detta som förvärkar.

Jag hoppas hela tiden att detta är tecken på att det snart är på gång, typ jätte på gång;) Men än har det ju inte varit så. Borde ju åtminstone betyda att det inte är en evighet kvar tycker jag!
Skönt att det är fler än jag som känner sig förvirrad och lite lost med vad som är tecken på vad liksom. :D

Det som "oroar" mig mest är just att det är så pass mycket smärtsamma sammandragningar och värkar (som jag fått det till nu efter googlande och rådfrågningar). Men så länge det inte är värre eller oftare än såhär så antar(?)jag att det är lugnt och man vågar släppa iväg sambon till jobbet. :rofl:
 
Skönt att det är fler än jag som känner sig förvirrad och lite lost med vad som är tecken på vad liksom. :D

Det som "oroar" mig mest är just att det är så pass mycket smärtsamma sammandragningar och värkar (som jag fått det till nu efter googlande och rådfrågningar). Men så länge det inte är värre eller oftare än såhär så antar(?)jag att det är lugnt och man vågar släppa iväg sambon till jobbet. :rofl:

Om inget ändrar sig det närmsta tror jag du kan släppa iväg sambon, så länge du själv känner dig trygg med den smärtan du har och inte blir rädd. Känner du dig osäker själv så be sambon vara hemma :) Eftersom jag har haft väldigt samma "syndrom" ett tag känner jag mig trygg själv, men hade sammandragningarna börjat göra ont hade jag nog inte velat vara ensam, fast det hade inte behövt vara sambo, jag har min mamma väldigt nära som är hemma hela dagarna. :up:
 
Försökte med napp igår natt, men det var ju lättare sagt än gjort. Fröken suger några tag och spottar sedan ut den.:meh: Hur introducerar man nappen på ett bra sätt?
 
Försökte med napp igår natt, men det var ju lättare sagt än gjort. Fröken suger några tag och spottar sedan ut den.:meh: Hur introducerar man nappen på ett bra sätt?

Det finns typ en ziljon nappmodeller, och en del bebisar är väldigt selektiva :cautious:

Spottar hon ut den för att spotta ut den, eller lattjar hon med den och den bara råkar ploppa ut? Ibland kan de behöva lite stöttning innan de får in knycken, hjälp till att hålla kvar den med ett lätt, lätt, lätt tryck och se om hon blir nöjd eller sur om den stannar kvar.
 
Saker man skulle kunna göra en söndagkväll när sonen för en gångs skull somnat tidigt och man är gravid i v 33 är ju att slappa lite på soffan eller liknande.

Eller så kravlar man runt på golvet i tvättstugan för att skura golvet i alla skymslen och vrår bakom allt. (Vi har världens sämsta tvättstuga). Varför göra det enkelt för sig liksom ;)
 
Försökte med napp igår natt, men det var ju lättare sagt än gjort. Fröken suger några tag och spottar sedan ut den.:meh: Hur introducerar man nappen på ett bra sätt?

Tror också på att testa olika sorter. Men jag är ju som jag beskrev innan inte direkt någon expert på ämnet :p
 
Vaknade av förvärkar vid klockan 4 i morse. Sedan dess har de härjat lite, väldigt oregelbundna men väldigt påtagliga. Dessutom mår jag ganska illa och känner mig lite yr emellanåt. Känner mig SÅ TRÖTT.

Har tid hos BM klockan 13, ska nog be om en undersökning och se om eller hur mycket jag har börjat öppna mig.

Åh, hoppas att det är något på g och att du inte ska behöva stå ut med förvärkar och sånt allt för länge!

Själv fick jag i morse för första gången (hände aldrig i förra graviditeten) den där härliga knivliknande smärtan i vad jag antar var någon av fogarna, när jag skulle gå och lämna sonen på dagis. Ganska milt och inte värre än att jag kunde fortsätta gå, men trevligt var det ju inte...
 
Allt lugnt här nu, både yrsel och illamående gick över vid 14-snåret. Skönt!

Dock mycket sammandragningar och en del förvärkar (om än betydligt svagare än i morse).
 
Varit på operationsamtal idag inför snittet och fick träffa narkosläkaren som var både påläst, kunnig och otroligt förtroendeingivande. ( =svinbra för en sjukhus/läkarrädd person som jag) :D:love:
Han förklarade att han inte såg några som helst indikationer på att de inte ska kunna ge ryggmärgsbedövning och hade kollat mina MR-bilder noga.
Berättade också lite i korthet hur det kommer gå till och kännas. Utan varken inlindning eller skräckpropaganda. Så skönt! :up:

Nu känner jag mig typ 20ggr tryggare med allt redan. :banana:
 
Varit på operationsamtal idag inför snittet och fick träffa narkosläkaren som var både påläst, kunnig och otroligt förtroendeingivande. ( =svinbra för en sjukhus/läkarrädd person som jag) :D:love:
Han förklarade att han inte såg några som helst indikationer på att de inte ska kunna ge ryggmärgsbedövning och hade kollat mina MR-bilder noga.
Berättade också lite i korthet hur det kommer gå till och kännas. Utan varken inlindning eller skräckpropaganda. Så skönt! :up:

Nu känner jag mig typ 20ggr tryggare med allt redan. :banana:

Gud vad bra! När är snittet planerat?
 
Varit på operationsamtal idag inför snittet och fick träffa narkosläkaren som var både påläst, kunnig och otroligt förtroendeingivande. ( =svinbra för en sjukhus/läkarrädd person som jag) :D:love:
Han förklarade att han inte såg några som helst indikationer på att de inte ska kunna ge ryggmärgsbedövning och hade kollat mina MR-bilder noga.
Berättade också lite i korthet hur det kommer gå till och kännas. Utan varken inlindning eller skräckpropaganda. Så skönt! :up:

Nu känner jag mig typ 20ggr tryggare med allt redan. :banana:
Så himla skönt! :up: Sådana personer behöver jag också när jag ska in på förlossningen sedan...
 
Varit på operationsamtal idag inför snittet och fick träffa narkosläkaren som var både påläst, kunnig och otroligt förtroendeingivande. ( =svinbra för en sjukhus/läkarrädd person som jag) :D:love:
Han förklarade att han inte såg några som helst indikationer på att de inte ska kunna ge ryggmärgsbedövning och hade kollat mina MR-bilder noga.
Berättade också lite i korthet hur det kommer gå till och kännas. Utan varken inlindning eller skräckpropaganda. Så skönt! :up:

Nu känner jag mig typ 20ggr tryggare med allt redan. :banana:

Narkosläkare är nog den bästa gruppen av vårdpersonal, aldrig stött på en sur och grinig narkosläkare. De är alltid stöttande, storsinta och otroligt ödmjuka :love:

Idag har vi bara en månad kvar till BF! Varit hos barnmorskan och allt såg bra ut, bebis ligger nedåt med huvudet :up: Igår blev jag dessutom överraskad med baby shower av mina underbara vänner, åh vad trevligt det var :love:
 
Inledde vecka 34 väldigt hurtigt med att gå till gymmet innan jobbet i morse. Men frågan är om det inte var sista gången och att det är dags att frysa kortet. Även om jag har tagit det väldigt lugnt så känns det lite väl mycket efteråt. Framför känns det som att jag har håll långt ner på höger sida om magen när jag går osv.

Har också börjat få bristningar på magen. De höll sig borta hela graviditeten förra gången, kunde de väl gjort denna gång med :cautious:
 
Jag sitter på jobbet och klockar värkar. :o
Muttrade till kollegorna att förvärkar suger och insåg sedan att de faktiskt kom ganska regelbundet.

"Ganska."
Jävligt regelbunda, faktiskt. Just nu håller de på i en minut ungefär, med tre minuters vila mellan dem.

Undrar om jag ska ta det koolt eller om jag ska ringa in snart... Den här bebisen är lurig.
 
Jag sitter på jobbet och klockar värkar. :o
Muttrade till kollegorna att förvärkar suger och insåg sedan att de faktiskt kom ganska regelbundet.

"Ganska."
Jävligt regelbunda, faktiskt. Just nu håller de på i en minut ungefär, med tre minuters vila mellan dem.

Undrar om jag ska ta det koolt eller om jag ska ringa in snart... Den här bebisen är lurig.

Ring och rådfråga? Hellre det än en bebis i hissen liksom. :up:

Fråga från n00b; hur känner man skillnad på smärtsamma sammandragningar och värkar? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 424
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp