Horseback achery

Sv: Horseback achery

Jo jag vet. Både Tóth och många andra har en tendens att ha i princip identiska utseenden på sina bågar, där enda skillnaden är formen på siyahs. Såg denna beskrivning förresten:
"The ancient Mongols developed this style with its distinctive bridge on which the string rests. The purpose of this design is to give the string a little extra "pop" when the string snaps against it. This gives this bow the advantage of higher arrow velocity yet has a bit more noise than the Hungarian and/or the Hun bow."

"Nerd-mode" aktiverat:
Beskrivningen är helt och totalt fel.
1) Det var Manchuer som uppfann bryggan, inte mongoler, men det är däremot korrekt att de traditionella bågar man hittar i Mongoliet idag har sådana bryggor
2) Syftet med designen är inte att få extra "pop" utan för att man ska få en avlastningseffekt när man drar bågen - eftersom bågen redan är väldigt spänd innan man börjar dra så blir den lite lättare att dra i mellanläget
3) Den ger inte extra fart, faktiskt tvärtom då det andra syftet med att ha bryggan är att ge stabilitet till bågen på bekostnad av fart

Kort och gott: Tóth är inte den mest kunnige byggaren därute, och jag tycker han tar ett överpris. Det finns också en mängd andra som gör bågar som ser nästan exakt likadana ut som de, antingen billigare eller dyrare. För samma pris som på Seven Meadows får du en mycket bra båge, och dessutom mer historiskt korrekt, från Grózer (inklusive hans budgetsortiment som jag använde bilder från nedan).

Slut på "nerd-mode" ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horseback achery

Var mest jag som sköt, Carsten fick ta det 3-4 uppvisningar (av 16). Fick däremot lite skäll av en vän för att jag som johaniter använde en mongolisk båge ;)

Ringbrynjan käkar dock sträng som bara fan... Och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon tumring.

Ahh, ok. Finns ingen film från någon av uppvisningarna :angel:

Jaha. Men som Hoby nämde, det kan ju vara ett krigsbyte. Kan inte tänkta mig att det skulle vara något konstigt med det.

Aj då. Men någon armskena kunde kanske vara att föredra, tills du fått in det rätta släppet ;)

Ja, såg att du skjuter med tumdrag. Men hur gick det med länkarna du fick?
Rega dig på vårt forum annars och släng ut en förfrågan på "Var kan jag hitta...?";)
 
Sv: Horseback achery

För att sekundera Rigel igen då:
Ja, regga dig där så får jag anledning att lägga upp byggbeskrivning hur man gör ett par olika varianter själv i horn, plast eller läder där. Har liksom inte kommit mig för att göra det än trots att jag gjort en av varje.

Läderversionen - som funkar för alla bågar under cirka 45 # - tar en p***kvart att tillverka.
 
Sv: Horseback achery

Dags för en ny puff, för snart är det hela igång på allvar i landet!

Om nästan exakt tre veckor kommer det hela organiseras mer formellt, och strax efter det kommer en mängd info ut om ställen man kan träna och - kanske viktigast av allt för många - info om första tävlingen sent i maj.
 
Sv: Horseback achery

Är det ett wisbyharnesk du rider med? Eller är det bara en läderväst eller annan typ av rustning?
Om det är ett wisbyharnesk så undrar jag hur det är att rida i? Viket nummer är det?

/Nelle
 
Sv: Horseback achery

Inga problem att rida i ett wisbyharnesk. Jag har ett till min 1300-tals rustning. Är ungefär en 6:a jag rider i men med fyra st horisontella plåtar istället för tre.

jens.jpg
 
Sv: Horseback achery

Tack för svar!
Jag håller på att bygga ett nr 17 som har stående plåtar (jag fick ta bort ett par rader på bredden) som jag skall använda att slåss i fots till men vill även kunna använda det vid ridning. Vad har du för typ av benskydd till din 1300-talare?
 
Sv: Horseback achery

På bilden där är det bara ett par enkla läderskydd. Annars så kör jag antingen ringbrynjeben eller benläder med stålskenor och så knäkopp i stål.
 
Sv: Horseback achery

Jag har precis börjat, mycket kul.
Dock har jag en häst som inte vet vad ordet "lugn" är som jag provat på.
Känner mig lite malplaserad här dock då alla verkar så duktiga och seriösa ;) men som sagt var, tränar man inte blir man inte bättre (och alla har vi ju varit nybörjare) :D
Jag vore jätteglad för tips på hur man kan gå till väga (även om jag förstår att det beror på häst och ryttare).
Men tex, vad kan man skjuta på osv?
Detta ska jag fortsätta med :love:
 
Sv: Horseback achery

Två saker:
1) En nyfiken fråga var i landet du befinner dig?
2) En mängd tips och annat finns på det forum som länkats till tidigare här

Det här är ju ganska nytt i Sverige, så det finns verkligen alla sorter: De som kan mycket bågskytte och lite ridning och vice versa, samt de som inte ens börjat skjuta än och de som inte ens börjat rida än - men ändå är intresserade. :)
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: MattiZ
·
H
Övr. Grenar Emil Eriksson "the Swedish viking) dundrar ner för banan. en liten redovisning från Eocha (European Open Championship of...
Svar
0
· Visningar
1 780
Senast: Holtz
·
Övr. Hund I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös...
Svar
5
· Visningar
2 836
Senast: pernilla_s
·
H
Övr. Grenar Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera...
2
Svar
39
· Visningar
9 636
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp