Horseback achery

Sv: Horseback achery

här kommer en film från uppvisningen jag hade i Lycksele
09-06-08





min filmare fick in en fin sekväns
när jag utför ett Parthian shot helt klockrent:)

divs man vänder sig om o skjuter baklänges.
det är ca 2 vändan.

Mvh Emil
 
Sv: Horseback achery

Tja, var inte första övningen att försöka träffa min lada från hästryggen på Misty...:D

Själv borde jag tillverka en hop pilar:o
Lite ringrostig kanske...
Ja, med en långbåge som stack henne i sidan när man spände :D

Jag borde bara av säkerhetsskäl skaffa mig en svagare båge så att man kan ha lite mer kontroll och säkerhet över draget utifall nåt händer.

Du har väl en jigg förresten? Bara att börja tillverka i så fall!
 
Sv: Horseback achery

psst vad är en Nordsvensk Fjording ? efter att ha varit inne på din sida och tittat lite :angel:
Ska sparka på honom så han tillverkar lite pilar.:D
 
Sv: Horseback achery

Vi råkade passera Glada Grodan (leksaksbutik) igår,
hittade en sån här för 75:- som vi inte kunde motstå...


Sen följde lite bus, dvs inget allvar men däremot kan jag inte förneka att jag egentligen är lite sugen att testa med riktiga grejjer.

först lite i trav

http://inlinethumb28.webshots.com/10139/2135753040061479711S600x600Q85.jpg

http://inlinethumb62.webshots.com/40125/2590300610061479711S600x600Q85.jpg

sen lite galopp
http://inlinethumb15.webshots.com/16910/2644420170061479711S600x600Q85.jpg

http://inlinethumb38.webshots.com/42533/2030045340061479711S600x600Q85.jpg
 
Sv: Horseback achery

Va tufft! Det här vill jag oxå prova på! :bump:

Heh när jag tänker efter, min hovslagare pysslar ju med det här. Kanske kan prata lite med honom. :D
 
Sv: Horseback achery

TheBlackOne:
Ta kontakt med Holtz/Emil som startade denna tråd också. Han vill ju dra igång mer organiserat även uppe i norr. Det kan ju hovslagaren också göra, förstås.

Vi längre söderut (www.gotalandsberidnabagskyttar.se) hoppas kunna ha några events nästa år, så kan det bli lite även norrut också så vore det fantastiskt.

Till alla som kollar denna tråd:
Vill påminna om att på ovannämnda sida finns länk till forum där framtidsplaner, teknik, utrustning, med mera, diskuteras. Regga er gärna där oavsett var i landet ni befinner er, så vi kan hålla kontakt med varandra.
 
Sv: Horseback achery

Lägger en direkt länk till GBB:s forum;

Till forumet

Hóbagoly; Kommer svara i övrigt-tråden så fort jag kan och har lite bättre tid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horseback achery

När jag kan skritta, tölta, trava, galoppera och passa min häst (på mitt kommando då) kanske jag börjar öva. x)
Ser ju rätt kul ut, har alltid varit intresserad av äldre vapen:P
 
Sv: Horseback achery

Ska se om jag lyckas posta en tråd nu igen:

Kuurs!:rofl:

Bäckahästar inbjuder till kurs i

HBA – HorseBack Archery
18 – 19 oktober

Nu är det dags att testa nåt nytt igen!
Tillsammans med din häst får du nu chansen att lära dig mera om bågskytte från hästryggen.
Detta är en stor sport i södra Europa, med utbildningar för proffs på stora anläggningar. Vi ska introduceras i grunderna för denna sport, med betoning främst på träning av hästen.
Du får ta del av bl.a. historien bakom uppkomsten av HBA, hur man hanterar en båge, hur man tränar hästen, säkerhet och hur tävlingsgrenen genomförs.

Självklart behöver du inte ha tävlingsambitioner för att kunna delta i denna kurs!

Kanske tycker du bara att det vore roligt att prova bågskytte, och din häst har ju nytta av all träning som gör att den känner sig trygg i olika situationer. Då passar det er!

Kursen kommer att innehålla 3 delar; träning av skytte, träning av häst, samt tävlingsmomenten.
Du som kursdeltagare behöver bara ha inställningen att du vill göra något annorlunda och roligt tillsammans med din häst- inga förkunskaper krävs!
Vi håller med det material som behövs under kurshelgen, men har du egen båge så ta med den.

Antalet deltagare är begränsat så det är först till kvarn som gäller.

För dig med egen häst är kostnaden 500 kr.


Vill du delta men inte har egen häst, går det bra att hyra från oss.
Kostnaden är du 800 kr. inkl uppstallning.

Vill du delta utan häst, är kostnaden för kursen 300 kr.


Anläggningen ligger i Österåsen, 3 mil norr om Östersund.
Vi har tillgång till anläggningens rid- och körplan, rundkorall, sadelkammare, utestall, hagar samt kåta med möjlighet att grilla över öppen eld.



Välkommen med din anmälan till oss senast den 10e oktober!

malin@backahastar.se
 
Sv: Horseback achery

Hästen är, liksom din, en kallblodstravare vid namn Spik Tornado. Rider i en Stocksaddle och bågen är av ungersk modell och är köpt av Seven Meadows, som befann sig på en marknad här i Sverige föra året.
Innan dess använde jag en svensktillverkad, sammansatt båge köpt i en lokal lajvbutik. Den är inte lika stark, men är ändå ganska go att skjuta med.

Tänkte bara fråga, hur ser dessa bågar ut på ett ungefär, hur är de uppbyggda? Skulle vara kul å se en bild. :d

Själv pysslar jag med hästar och har tidigare tränat och tävlat pilbågsskytte, dock på marken dvs. Jag tävlade med recurvebåge i klassisk stil (vet inte hur insatta folk e i vanlig pilbågsskytte så det kanske inte säger någon så mycket, men iaf. :) ). Hade lite funderingar på att testa compound ett tag, men på något sätt känns recurve mer genuint å mer äkta, kör man compound tar man bort lite av känslan tycker jag, då kan man ju nästan lika gärna pyssla med lerduveskytte. ;)

Haha nu ska jag sluta svamla om pilbågsskytte. Såg rätt najs ut det ni pyssla med iaf. Haha! :p

Från en kille som normalt sett e en vanlig hopp/ft-tönt. :D:D
 
Senast ändrad:
Sv: Horseback achery

Det finns en del bågar på GBB:s forum som folk runt om i Sverige visar upp.
Sen finns det en del länkar från GBB:s hemsida där du kan hitta försäljare av den här typen av bågar.

Rega dig på forumet och fråga där vet ja. Har tyvärr ont om tid att svara nu, men där finns fler som kan beskriva det hela för dig;)
 
Sv: Horseback achery

tja!

en ryttarbåge är ganska kruxig i konstruktionen:)

den består av ett lager trä, björk /salix.
på rygg sidan hittar du horn för att öka kraften i bågen.
på andra sidan är det senor, som ser till att kraften inte förstör bågen.
i ändarna har man splicat fast 2 st "Syash" divs dom öron du kan se på bågarna.

kolla gärna på www.primitivabagar.se så hittar du mer om dom:)

//Emil
 
Sv: Horseback achery

Weeazel:
Någon som rider och har hållit på med bågskytte?
Kort och gott:
We want you for Mounted Archery!
Verkligen. Om du har bakgrund i båda så är detta verkligen något för dig! Personligen har jag mer bakgrund i bågskytte än ridning, så jag kan relatera till vad de menar med vad som känns mer eller mindre äkta ;-)
Hör gärna av dig på det forum som nämnts några gånger. Där finns också fler uppdateringar vad gäller möjliga träningstillfällen, fler är på G, samt planer för tävlingar till nästa år.

Några bilder på typer av bågar (moderna replikor, inte äkta hornbågar, förstås)...
Ungersk

Kinesisk/mongolisk/manchurisk (notera hur strängen ligger an mot strängbrygga)

Turkisk (strängad)

Samma osträngad, karaktäristisk C-form
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horseback achery

Aptitretare på mig från de senaste veckans uppvisningar i Köpenhamn, kommer säkert fler bilder så småningom ;)

20081012_1122.jpg
 
Sv: Horseback achery

Aptitretare på mig från de senaste veckans uppvisningar i Köpenhamn, kommer säkert fler bilder så småningom ;)

20081012_1122.jpg

Grym bild :bow:
Var det fler av grabbarna som sköt med båge eller var det bara du och den "stora" hästen som hade kul;)?
 
Sv: Horseback achery

Var mest jag som sköt, Carsten fick ta det 3-4 uppvisningar (av 16). Fick däremot lite skäll av en vän för att jag som johaniter använde en mongolisk båge ;)

Ringbrynjan käkar dock sträng som bara fan... Och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon tumring.
 
Sv: Horseback achery

Var mest jag som sköt, Carsten fick ta det 3-4 uppvisningar (av 16). Fick däremot lite skäll av en vän för att jag som johaniter använde en mongolisk båge ;)

Ringbrynjan käkar dock sträng som bara fan... Och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon tumring.

Bah! Den där är för kort för att vara mongolisk ;-)
En Johanniter skulle ju dock kunna ha tagit den som krigsbyte från lämplig turkoman (designen på korta hornbågar/"ryttarbågar" skiljde sig inte så markant innan sent 1300-tal) om man verkligen ska vara petig. :p

Men det ser bra ut i vilket fall!
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: MattiZ
·
H
Övr. Grenar Emil Eriksson "the Swedish viking) dundrar ner för banan. en liten redovisning från Eocha (European Open Championship of...
Svar
0
· Visningar
1 780
Senast: Holtz
·
Övr. Hund I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös...
Svar
5
· Visningar
2 836
Senast: pernilla_s
·
H
Övr. Grenar Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera...
2
Svar
39
· Visningar
9 636
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp