Horseback achery

H

Holtz

Tjo!
tänkte se hur många som håller på med Horseback archery "bågskytte från hästrygg"
själv har jag hållit på med det snart i ett halvår.
och går med stadiga steg frammåt.
här är några bilder fårn lördagens träning:)
alla som håller på får jätte gärna lägga upp bilder:D


http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/070505109.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/070505093.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/070505105.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/070505089.jpg

//Emil
 
Sv: Horseback achery

coolt, vi har testat lite i tornerlaget, istället för att plocka en kudde med pik så sköt vi på den istället med pilbåge sen vet jag att det är ett par lag till som testat.

Jag har ett engelskt TR från SCA om bågskytte till häst
 
Sv: Horseback achery

coooolt...var anmäler man sig? >_> *vill prova*
 
Sv: Horseback achery

coooolt...var anmäler man sig? >_> *vill prova*

Känner inte till något ställe i Sverige, men det finns en ungrare som har ett stort nätverk av denna typen av "skolor" runt om i världen.
 
Sv: Horseback achery

Lite synd.. hade nog behövt någon rätt nära..
jajja..får väl prova själv då.. fast får nog lära mig hantera den däringa bågen bättre..*blänger på gammal pilbåge som hänger på väggen* får ju inte skada nån i farten..XD
Antar att det är så man gör.. tränar utan häst, tränar stillastående, tränar i skritt osv?
 
Sv: Horseback achery

Det är många faktorer som spelar in, så att säga exakt hur du ska göra är svårt. Men ett bra tips är att du kan hantera bågen felfritt från marken, att dra rätt, att släppa strängen rätt. Öva också på att skjuta åt sidan (normal position vid bågskytte), rakt fram, och bakåt. Öva på att bara vrida övre kroppen, detta för att inte störa hästen senare.
Ett tips för att träffa målet oftare är att du börjar på ett avstånd som du till 100% kan träffa från, och att du sen bygger på det med en meter i taget. Om du missar tar du ett steg mot målet igen.
Öva på att lägga pilen på strängen, fortare och fortare.

Vad gäller hästen så gäller det bara att ta det lungt och läsa av honom/henne för att inte förstöra något i förtid. Kolla om han/hon är rädd etc. för båge, pilar, ljudet av när du skjuter med bågen osv. Detta är helt enkelt en fråga om hurvida din häst accepterar olika saker, i detta fall pil och båge.

Detta är bara några få tips och om du vill få mer kött på benen så rekommenderar jag "Horseback Archery" av Lajos Kassai.
 
Sv: Horseback achery

Sjukligt cooola bilder! :eek: :love:

*skriver upp det som nästa punkt på listan över vad vi ska lära oss*
 
Sv: Horseback achery

:D
kul att det finns fler som håller på:D
Som Rigel sa. bygg upp det steg för steg.
det är en rätt tidskrävande sport. efter som det är två i ett så att säga. man ska kunna hantera hästen och bågen.
risken är väldigt lite att man skadar någon. pilen går bara dit man sikta. så vida det inte är hårt i marken så den studdsar iväg mot någon.
när man vant hästen så är det bästa att börja barbacka. för att få in balansen det är ganska stor skilnad när man har en båge i handen och när man har tyglarna;)
efter som man inte har något stöd i tyglarna:P
syns på bådas bilder:)
en sak till när man skjuter så skjuter man instinktivt, divs man siktar inte på målet, man fokuserar på den man skjuter på. och även när man "laddar om" så ska man titta på målet.

i sverige finns det ingen klubb som håller på. dom som håller på dom kör privat. själv är jag i västerbotten.
//Emil
 
Sv: Horseback achery

Såå coolt!
Och snygga hästar!!

Nyfiken fråga: Vart i västerbotten? =)
 
Sv: Horseback achery

*KL*

Ohh det är ju så kul! Testade denna gren första gången nere i Ungern i slutet av 90-talet och vart helt såld. Tyvärr lägger min tossa till häst i 7nde växeln och man hinner inte få iväg många pilar innan banan är slut. Dock skall det tas upp igen med en annan häst i framtiden!
 
Sv: Horseback achery

:)
jo det brukar vara så. den första jag börja träna ifrån blir väldigt stark när hon ska galopper. så du förstår nog vad som händer när det inte finns något motstånd:P men kul är det när det går 180 inne på ridbanan:) men så många pilar hinner man inte få iväg som du sägerxD

Mestur, 12½mil inlands i Lycksele:)
 
Sv: Horseback achery

det ser fantastiskt roligt ut!!! har en son(11 i höst) som med en farbror som är "viking" nu har bestämt sig för att bli riddare, han älskar verkligen hästar, han vill arbeta med det säger han..:) Dessvärre har han bestämt sig för att han vill rida på ett hblsto vi har här hemma- het triangelmärkt hoppdam:eek: .. Fick som tur var honom att tänka om där! Tips på trevlig ras som kan tänkas uppskatta denna form av sport? bortsett ifrån nsv eller kallblodstravare?
Kommer börja med att åka på väpnarläger och sen får vi se hur det artar sig!
Tar gärna emot tips på ställen där det hålls träningar lämpliga för barn samt clinics i passande ridteknik(akadem.inspirerat?)

Förlåt TS för att jag lånade "din" tråd här, blev bara så glad att jag hittade hit!:o
 
Sv: Horseback achery

Sepass!
Jag är född och har mina föräldrar där. :)

Blir det så att jag flyttar inåt igen så får du lova mig en uppvisning. ;) Men jag trodde helt ärligt inte att det fanns folk som sysslade med så här tuffa saker i Lycksele. Lajvar du också (tänkte på kläderna) eller är de uppsydda för ridningen?
 
Sv: Horseback achery

Fenstra det är ingen fara att du lånar tråden:)
alltid kul med ungtfolk som gillar hästar:) specielt att det är killar:P
Mestur:
Haha! jodå det finns (jag):devil:
det kan jag lova att jag ska ha en uppvisning om du flyttar in:)
kommer förövrigt ha 3 uppvisningar under Hästveckan i Lycksele.
29 Juni -6 Juli
för alla som är intresserade.

(lite off topic. jag är den enda killen som rider i Lycksele;P förutom 2 äldre gubbarxD
ja jag lajvar:) brukar vara på EH arrangemang därav kläderna:P)

imorgon kommer det troligen upp en liten film på när jag tränar:)

//Emil
 
Sv: Horseback achery

Fick ditt meddelande, han är så välkommen och vi ser fram emot ett lyckat läger.
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: MattiZ
·
H
Övr. Grenar Emil Eriksson "the Swedish viking) dundrar ner för banan. en liten redovisning från Eocha (European Open Championship of...
Svar
0
· Visningar
1 780
Senast: Holtz
·
Övr. Hund I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös...
Svar
5
· Visningar
2 836
Senast: pernilla_s
·
H
Övr. Grenar Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera...
2
Svar
39
· Visningar
9 636
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp