Bukefalos 28 år!

Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Kossor blir toppen! :D

Detta måste utvecklas......pengar, pengar :banana: Vad rika vi kommer att bli!! :love:

Kicki :)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Engelsk horsemanship är ingen tävlingsgren.

Fritt översatt till svenska är det hästmannaskap.

Hästkunnande helt enkelt.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men.. vad fick du "engelsk" ifrån?

*måste nog läsa trådens sista sidor igen*

Lägger till detta :

" Horsemanship

I Western Horsemanship ska ryttarna rida ett av domaren ritat mönster där olika moment ingår.
Galoppfattningar, förvänd galopp, ryggningar, roll backs och gångartsbyten är exempel på moment som ofta ingår. Ryttarna rider först mönstret en och en och sen rider alla ut på fyrkantsspåret för ett s.k. railwork på samma sätt som i Western Pleasure.
Ryttaren skall ha endast lätt eller ingen kontakt med hästens mun. Hästen ska gå i rätt form och utföra momenten med precision och exakthet och man får bättre poäng om ryttaren rider med helt lösa tyglar.
Domaren lägger här - i motsats till i Western Pleasure - 80% av bedömningen på ryttaren och dennes sits och hållning. Utförandet av mönstret, exakthet i momenten, ryttarens sits, hållning och hjälper är det som i huvudsak bedöms. Railworken är endast till för att särskilja lika placerade ekipage. "


Så jo, Horsemanship är en tävlingsgren i RIDNING inte i hästkunnande. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Kom från mig själv:D

Själva ursprungsinlägget kommer från ridsportförbundet. Åtminstonde ämnet.

Där sysslar man med engelsk ridning till skillnad från WRAS där det huvudsakligen sysslas med westernridning.

Artikeln tar upp horsemanship= engelsk:idea:

NH kommer från den amerikanska ridningen dvs westernridningen.

Hänger du med?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jo, du hade antagligen klickat på "Svara på detta" i mitt inlägg.

Hursom helst, så fick du ett korrekt svar på din fråga av ika77

LIA
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men ..
Horsemanship och NH är samma sak.
NH= Natural Horsemanship.;)

Nej
Horsemanship är god hästhållning (som någon skrev "Hästmannaskap") och har ingenting med hanteringsträning att göra. Läser just nu till diplomerad hästskötare och där läser vi ett kapitel som heter just Horsemanship och det är inte samma sak som NH.

NH är en typ av hanteringsträning och ett sätt att umgås med hästen utifrån dess naturliga beteende (har diplom i NH)
:bow:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nej
Horsemanship är god hästhållning (som någon skrev "Hästmannaskap") och har ingenting med hanteringsträning att göra.

NH är en typ av hanteringsträning och ett sätt att umgås med hästen utifrån dess naturliga beteende (har diplom i NH)
:bow:

Ingår det inte att hantera sin häst på ett vettigt sätt inom god hästhållning?? :confused: Det tycker jag!

Om man inte utgick från hästens "naturliga" beteende - vad skulle man då utgå ifrån? Hästens onaturliga beteende? Hundens beteende?

(Obs retoriska frågor..)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

håller med du;)

Naturligt, miljövänligt bla bla ligger i tiden o säljer
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ingår det inte att hantera sin häst på ett vettigt sätt inom god hästhållning?? :confused: Det tycker jag!

Om man inte utgick från hästens "naturliga" beteende - vad skulle man då utgå ifrån? Hästens onaturliga beteende? Hundens beteende?

(Obs retoriska frågor..)

Men det är inte det det handlar om. Horsemanship är ett begrepp som innefattar
-en attityd som sätter hästens välbefinnande i centrum
-lösa arbetsuppgifter på ett säkert sätt
-förstår hästen reaktioner
-använder korrekt fackspråk
-visar ordningsinne
-arbetar effektivt, rationellt, ekonomiskt och ergonomiskt
-har lämplig klädsel
-är servicemedveten
-delar med sig av sin erfarenhet

(Källa: Hästhållning i praktiken)

NH alltså Natural Horsemanship är ju ett sätt att "träna" hästen utifrån hästens naturliga beteende och ett sätt att kommunicera.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men det är inte det det handlar om. Horsemanship är ett begrepp som innefattar
-en attityd som sätter hästens välbefinnande i centrum
-lösa arbetsuppgifter på ett säkert sätt
-förstår hästen reaktioner
-använder korrekt fackspråk
-visar ordningsinne
-arbetar effektivt, rationellt, ekonomiskt och ergonomiskt
-har lämplig klädsel
-är servicemedveten
-delar med sig av sin erfarenhet

(Källa: Hästhållning i praktiken)

NH alltså Natural Horsemanship är ju ett sätt att "träna" hästen utifrån hästens naturliga beteende och ett sätt att kommunicera.


Men - om detta är definitionen på "horsemanship" kan man ju inte jämföra horsemanship med NH - det blir som att jämföra äpplen och päron. Definitionen ovan är ju inriktad på folk som jobbar med hästar proffessionellt. Flera av punkterna inverkar öht inte på hästens välbefinnande.

Flera i denna tråden har sagt att man INTE kan kalla NH för en metod att träna hästar - att det är en filosofi..(angående det fetstilta)


:confused: :confused::confused::confused:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Om man undantar mina åsikter om NH =dravel, så är det faktiskt inte HÄSTEN som ska tränas NH
Det är människan som ska lära sig prata "häst"

Ytterligare en av mina fördomar som besannas....:p
Alltför många som säger pyssla med NH vill träna hästen...
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Har läst igenom tråden nu, och det här är inte riktat till bara älgen, utan de som vill:smirk:

Men jag håller med älgen om att det är människan som ska lära sig!


Jag håller på med AR och där säger många att hästen kan redan allt, människan ska bara lära hästen att göra det på kommando. Likadant tror jag det är inom NH;hästen kan allt, det är VI som inte kan. (Sen är en annan fråga VAD som ger oss rätten att bestämma, men det tas inte upp nu eftersom tråden inte handlar om det)


Min erfarenhet säger mig att det finns NH, NH 2 och NH 3.
Enligt mig är NH vänskap/harmoni med hästen, och målet är ett partnerskap där båda förstår varandra. Punkt.
Men, det finns NH 2 där man ska ha ledarskap, där hästen inte har mycket att säga till om. Bara för att man KAN ska man flytta hästen hit och dit, se till att hästen har 100% uppmärksamhet på dig, och korrigera allt som kan verka som att hästen tänker "ta över" ledarskapet.
Och så finns det NH 3, dominans, där någon som gått en helgkurs kallar sig NH-tränare, eller när "vem som helst" säger att "det där är inte svårt, det gör jag varje dag", och bossar runt hästen och hittar på egna metoder som dom kallar NH och sprider till oerfarna.


Inte så många nämner skillnad mellan "duktiga" NH-tränare. Några nämnde Monty Roberts, jag personligen gillar inte hans metoder, då jag anser dom innehålla för mycket tvång. Det är dominans, alldeles för mycket ledarskap, och man får hästen att göra som man vill genom att knäcka den. Det är ju t ex Monty Roberts som "kommit på" join-up, en metod jag inte använder mig av, men ta t ex istället Parelli, verkar sundare i sin hantering, men jag är inte helt insatt i allt vad han gör och kallar inte honom för min förebild (ska inte säga för mkt om honom då jag inte vet).


Det där med att linda in i pressenning är nåt som hela tiden tas upp. För det första börjar man inte med en pressenning,man börjar med nåt bra mycket mindre och vänjer hästen successivt tills den klarar av pressenningen. Tillslut kan hästen ha den över sig. Och det man tränar då är inte att hästen ska ha saker på sig, utan att hästen ska lära sig kontrollera sin rädsla (vilket inte är samma sak som flyktinstinkten). Som en annan skrev: om man är ute och rider och en plastpåse blåser omkring vill man inte ha en häst som tvärvänder eller vägrar gå förbi, man vill väl ändå ha en häst som hoppar till (det kommer man inte ifrån, vi människor gör också det när vi blir rädda), men sen ska hästen lugna sig igen, sekunden efteråt.
Kan ta min egna häst om exempel: när jag köpte henne kunde en pressening, en människa som sågade ved, eller en traktor, skrämma henne och sen var hela ridturen "förstörd" för då var hon uppjagad tills man kom hem. Idag, 8 år senare, kan hon fortfarande reagera och bli rädd för något, men så fort hon insett att det där plötsligt framspringade rådjuret inte var farlig, bara ett rådjur, är hon lugn igen och man kan fortsätta ridturen.
Med det inte sagt att man måste träna med pressenningar, traktor, eller ens NH, men är hästen van och tränad så blir allt mycket lättare! Hur man kommer dit är en sak, men trevligast är väl om det sker på hästens villkor, får ta den tid det tar, och sen har man ett hållbart resultat.


Det jag tycker är skillnad mellan NH-utövare/intresserade och icke-NH-intresserade (kallar dom "vanliga" nu) är:
- Vanliga leder ofta med kedja och bett - NH-intresserade leder hellre i grimma/repgrimma/ingenting.
- vanliga verkar tycka det är okej när hästen småjoggar, stressar, stegrar omkring bredvid dom vid ledning - NH-intresserade vill ha en sansad häst.
- vanliga låter hästen dag ut och dag in vara rädd för samma soptunna varje ridtur - NH-intresserade tar soptunnan, går hem och vänjer hästen vid den från marken.
- vanliga använder kanske rep för att lasta en svårtlastad häst - NH-intresserade låter det ta tid, och låter hästen sakta men säkert ta sig en bit längre in i transporten för varje dag.

Nu är det där väldigt generellt och olika för olika personer, men det är några av MINA STÖRSTA ERFARENHETER i skillnad mellan NH och icke NH. Långt ifrån ALLA gör sådär, vare sig man håller på med det ena eller det andra. Med det alltså inte sagt att nån helt ointresserad av NH inte har en säker och lugn häst, men istället sagt att de intresserade av NH ("riktig NH") vääääldigt många gånger har mycket trygga hästar.

Jag tar ett till exempel med min egen häst:
När jag var ute och red mötte vi en älg, endast 10 m bort från oss. Båda mina hästar ("NH-tränade") stirrade förstås på älgen, som stirrade på oss, men ingen av hästarna gjorde ansats att bli rädda (trots att jag själv fick upp alla möjliga scenarion i huvudet på 1 sekund om vad som skulle kunna hända:crazy:), jag tog inte tyglarna eller ändrade på min sist en enda gång, för att visa att JAG bryr mig inte om älgen (trots att jag nu gjorde det:D), och det slutade med att båda hästarna lugnt traskade vidare med sänkta huvuden och älgen traskade lugnt åt sitt håll.
Några veckor senare kom tre älgar förbi utanför hagen, och samma häst som mötte älgen med mig, drog iväg i full karutta och ville inte ha med dom älgarna att göra.
Vilket borde betyda att bara för att hästarna är trygga, har jag inte tränat bort deras flyktinstinkt, eller?


Och det där med naturliga signaler, jag håller med om att det inte finns några naturliga signaler. Hästen kommer aldrig se oss som en fullkomlig häst, men det underlättar enormt för hästen om vi lär oss deras språk istället för att de ska lära sig vårat = en naturligare kommunikation (för hästen). Mitt mål är att slippa förändra så mycket som går av hästens naturliga beteende (förutom det med att släppa alla hästar lösa:crazy:), men ändå kunna samarbeta med dessa underbara, stora djur med egen vilja:love:


Det blev ganska långt, hoppas nån orkar läsa:banana:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men du ser...Det är inte hästen som är rädd, utan människan.

Skicka folket på mental träning istället så slipper hästen.

Pats fru var ju oxå livrädd för att rida utanför 4 väggar- tyckte att detta sätt var så fantastiskt:rofl:
det där med älgen-
Jag löser det genom att sätta efter älgen- hästen får självförtroende, istället för att ta bort dess naturliga flyktinstinkt.
Om människan lever upp till ledarrollen, så lär sig hästen att inget är farligt. sen är det svårt med saker som den träffar på sällan, men det går det med om ryttaren är cool istället för skiträdd.

Dagens tips:idea:
Ta ej tygeln, slappna av o andas ut- om ni TROR att hästen ska bli rädd för ngt.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Hmm:confused:

Var det inte det jag skrev? Hästen reagerade inte på älgen för att JAG inte brydde mig, jag tog inte tyglarna, jag satt kvar där jag skulle och allt gick som en dans:idea:
Men, du skriver om att ta bort hästens flyktinstinkt, vilket jag inte gjorde då min häst sprang för älgen som passerade hagen (alltså hästen var i hagen, jag red inte, var inte ens där, händelsen sågs genom fönstret), hade jag lyckats träna bort min hästs flyktinstink (vilket jag tror är otroligt svårt) hade hon inte sprungit. Då hade hon stått kvar som en annan hjärndöd häst och väntat på att låta älgarna attackera (eller nåt):o

Jag tror inte man är rädd för att man tränar sin häst. Min häst hade medryttare och efter det var hon rädd för traktorer, fick möta flera traktorer under uteritter där hon inte ville möta dom (hon passerade, men jag vill kunna passera lugnt och sansat), och det innebar inte att jag av började träna henne med traktorer av rädsla, utan jag fortsatte rida ut, mötte dom här traktorerna SAMTIDIGT som jag i lugn och ro hemma vande henne vid traktorer genom att köra med dom omrking henne osv, och successivt öka närhet och utmana mera.
Anledning att folk tränar sina häst för sånt som kan upplevas som läskigt för hästen är, vad jag vet, för att de vill ha en cool häst som är säker i sig själv. Visst, många är säkert rädda, men måste man vara rädd för att man tränar sånt?:eek:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

At träna på saker som hästen har i sin närhet o upplever som jobbigt- är en sak.- samhällskunskap
Men att träna på allt konstigt- mest bara för att man är så rädd själv:mad:

Ska nog anordna kurser i ryttarens vett o etikett.:idea:

du kan ju inte jämföra med en häst i hagen.
mina fick 3 st. som kom åkandes nerför ett berg ner till hagen o sen förbi.

Den ena hästen stog med rumpan till o blev förstås rädd för att det hela skedde så snabbt.
Ser de mkt älgar så blir det en vana.

jag har dock hamnat mellan älgko o kalv:eek: inte att rekommendera:cool:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 606
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 288
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp