Bukefalos 28 år!

Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

*KNAPPEN*

Jag tycker det är så trist att man måste sitta och försvara vad man väljer att intressera sig för.

MÅSTE det alltid vara antingen el?
Kommer NH alltid anses som hyckleri och bullshit av en del?
För jag tror inte det spelar nån som helst roll vad man säger.
Det går alltid vända och vrida på..
Så jag har slutat för längesen att prata med ointresserade om Horsemanship.

Tycker det är så himla tråkigt att en del drar alla över en kam.
Gnäll över all dålig hästhantering här i landet istället.
Oavsett om den är engelsk-western-NH-eller afghanistan-inspirerad.:mad:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Det jag reagerar mot nh-tänket är inte hästhanteringen, det finns mycket att lära. Däremot reagerar jag på det sektliknande tänket. Det finns bara EN sanning, enligt nh-anhängarna.

Jag tycker även att nh är big business för de (roberts och parelli) tränare som tagit fram just en viss inriktning. Klart att de vill att anhängarna ska bli fanatiska - det handlar om pengar!

Vi har alla våra hästar för olika inriktningar. Tävlingshästarna har inte samma vardag och används på ett annat sätt än skogsmullehästarna som inte rids lika mycket. Travhästarna har en tredje vardag. M fl.

Så jag tycker inte att den ena hanteringen måste vara mycket bättre än en annan hantering. Det beror på vad hästarna används till. Istället för att låsa fast sig vid ett rätt sätt, så kan man plocka russinen ur kakan.

Man lär sig bäst med en öppen och ödmjuk inställning. Det säkraste man lär sig är att ju mer man håller på desto mindre inser man att man vet.

I Sverige har vi en generellt sett bra hästhållning. Sen kanske några tycker att lösdrift är det ultimata, medans andra vill stalla in. Men oavsett, så har vi en bra hästhållning oftast.

Så det ena sättet måste inte vara mer fel eller rätt än det andra.

Men oftast tycker jag att nh-människor är så obändiga i sin inställning. Det finns bara en sanning. Lika fanatiska som nyfrälsta kan vara!

Nä - jag har hela tiden sagt det. Plocka russinen ur kakan - det finns mycket att lära av olika inriktningar.

Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har. Vem som helst kan kalla sig nh-tränare. "Kalle" som haft tre nordsvenskar blir plötsligt aktad tränare och ger kurser efter någon kortare kurs hos någon jeppe som kallar sig nh-tränare.

Ridinstruktörer, ridlärare mfl har betydligt mer gedigen utbildning. Travtränare behöver licens för sin verksamhet, oavsett om de är amatörer eller proffs. Det är reglerat. De kan hantera hästar både från marken och i sadeln/sulkyn. Det kan inte alla nh-anhängare.

Jag vet inte om jag får fram mitt budskap - det är svårt att vara helt tydlig så här över nätet.

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har. Vem som helst kan kalla sig nh-tränare. "Kalle" som haft tre nordsvenskar blir plötsligt aktad tränare och ger kurser efter någon kortare kurs hos någon jeppe som kallar sig nh-tränare.

Ridinstruktörer, ridlärare mfl har betydligt mer gedigen utbildning. Travtränare behöver licens för sin verksamhet, oavsett om de är amatörer eller proffs. Det är reglerat.


Men det är det jag anser är ett av de största problemen med NH; vem som helst kan kalla sig NH-tränare, oavsett erfarenheter, kunskap eller exakt vilken inriktning man har. Men samtidigt kanske man själv får vara lite lyhörd. Är det någon som håller en kurs som kan intyga att h*n gått till level 3 inom PNH, så kanske man kan lita på att det kommer vara "bra" NH, men har man problem med sin häst och ens kompis tipsar om XX som var på kurs för YY, då ska man kanske dra öronen till sig:eek:

Det är bara tråkigt när "alla" som sysslar med NH får höra om hur dåligt det är.

Varför tar man bara upp alla "oäkta" NH-tränare? Det måste finnas tusen människor som bara gått på en dressyrkurs här eller där, hos nån halvframgångsrik dressyrryttare, och sen kallar sig dressyrtränare, eller? Trots det har jag aldrig hört nån påpeka hur hemskt dressyr är eller hur hemskt det är att vem som helst kan kalla sig dressyrtränare. Förstår inte varför NH:n blivit så utsatt:(
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Det jag reagerar mot nh-tänket är inte hästhanteringen, det finns mycket att lära. Däremot reagerar jag på det sektliknande tänket. Det finns bara EN sanning, enligt nh-anhängarna.

Jag tycker även att nh är big business för de (roberts och parelli) tränare som tagit fram just en viss inriktning. Klart att de vill att anhängarna ska bli fanatiska - det handlar om pengar!

Vi har alla våra hästar för olika inriktningar. Tävlingshästarna har inte samma vardag och används på ett annat sätt än skogsmullehästarna som inte rids lika mycket. Travhästarna har en tredje vardag. M fl.

Så jag tycker inte att den ena hanteringen måste vara mycket bättre än en annan hantering. Det beror på vad hästarna används till. Istället för att låsa fast sig vid ett rätt sätt, så kan man plocka russinen ur kakan.

Man lär sig bäst med en öppen och ödmjuk inställning. Det säkraste man lär sig är att ju mer man håller på desto mindre inser man att man vet.

I Sverige har vi en generellt sett bra hästhållning. Sen kanske några tycker att lösdrift är det ultimata, medans andra vill stalla in. Men oavsett, så har vi en bra hästhållning oftast.

Så det ena sättet måste inte vara mer fel eller rätt än det andra.

Men oftast tycker jag att nh-människor är så obändiga i sin inställning. Det finns bara en sanning. Lika fanatiska som nyfrälsta kan vara!

Nä - jag har hela tiden sagt det. Plocka russinen ur kakan - det finns mycket att lära av olika inriktningar.

Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har. Vem som helst kan kalla sig nh-tränare. "Kalle" som haft tre nordsvenskar blir plötsligt aktad tränare och ger kurser efter någon kortare kurs hos någon jeppe som kallar sig nh-tränare.

Ridinstruktörer, ridlärare mfl har betydligt mer gedigen utbildning. Travtränare behöver licens för sin verksamhet, oavsett om de är amatörer eller proffs. Det är reglerat. De kan hantera hästar både från marken och i sadeln/sulkyn. Det kan inte alla nh-anhängare.

Jag vet inte om jag får fram mitt budskap - det är svårt att vara helt tydlig så här över nätet.

Norrland

Amen till det! :)

Kicki :)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Tack för att du orkade.:bow:
(skriva ett så bra och långt inlägg som jag instämmer i)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Det finns en form av auktorisering av tränare i alla ridsportgrenar.
Har du hört talas om A, B eller C-tränare?

Du måste avlägga prov för att nå upp till dessa.
Är inte 100 på hur det funkar.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Japp, och det är ju det jag menar:confused:
Inom t ex dressyr är det mycket klarare med hur långt man kommit, än inom NH. Finns väl inte riktigt samma nivåer inom NH.

Men det jag menar är: Om en C-tränare ska hålla kurs, då kan du lita på att det antagligen är just typisk dressyr som kommer tränas.
Om en level 3:are inom PNH ska hålla kurs, kan du också lita på att det nog är typisk (alltså bra) NH som kommer tränas.

Men varför tas det upp om hur dåligt NH är för att en del tror sig vara NH-tränare efter en helg kurs för X?

Varför går inte jag in i en dressyrtråd och skriver hur dåligt dressyr är för att jag ridit för en "dressyrtränare" som var helt borta och hade noll koll och inte var den dressyr jag väntat mig?
Jo, för att jag vet att det finns A, B, C-tränare, och jag vet att det finns människor som håller dressyrkurser/privatlektioner utan nån som helst bevisad kunskap inom området, och där kan det alltså gå fel.
Kan inte ni andra då förstå att det även finns dessa "NH-tränare" utan kunskap som vill hålla kurser i den NH det tycker är rätt, utan att ta hänsyn till den riktiga NH:n?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Väl talat!

Japp, och det är ju det jag menar:confused:
Inom t ex dressyr är det mycket klarare med hur långt man kommit, än inom NH. Finns väl inte riktigt samma nivåer inom NH.

Men det jag menar är: Om en C-tränare ska hålla kurs, då kan du lita på att det antagligen är just typisk dressyr som kommer tränas.
Om en level 3:are inom PNH ska hålla kurs, kan du också lita på att det nog är typisk (alltså bra) NH som kommer tränas.

Men varför tas det upp om hur dåligt NH är för att en del tror sig vara NH-tränare efter en helg kurs för X?

Varför går inte jag in i en dressyrtråd och skriver hur dåligt dressyr är för att jag ridit för en "dressyrtränare" som var helt borta och hade noll koll och inte var den dressyr jag väntat mig?
Jo, för att jag vet att det finns A, B, C-tränare, och jag vet att det finns människor som håller dressyrkurser/privatlektioner utan nån som helst bevisad kunskap inom området, och där kan det alltså gå fel.
Kan inte ni andra då förstå att det även finns dessa "NH-tränare" utan kunskap som vill hålla kurser i den NH det tycker är rätt, utan att ta hänsyn till den riktiga NH:n?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Därför att EN har varit hos mäster själv.
Här kryllar det av världcupsryttare :smirk:eller åtminstone snäppet under. De som har många års erfarenhet o som sen inte tror att de är fullärda, utan har nästan ständigt ett vakande öga över sig.

NH är ändå en skapligt ny företéelse o kan kanske med tiden bli bättre- om fler utbildar sig hos upphovsmännen.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Återigen håller jag med dig, men du påstår alltså att Alla Nhar är på detta sätt? Ska alla vi som Inte ser det som en sekt, som Inte anser att vårt sätt är det enda sättet, straffas? För vad några stora namn säger och skapar?

Isåfall är dressyrfolk ett gäng idioter som rider sönder sina hästar, det är en sekt där de som inte följer sin mästare är okunniga...
Jag menar, Alla dressyrryttare rider ju faktist rollkür för det har jag sett Anki rida, och hon sprider sina kunskaper vidare...

Givetvis anser jag inte att alla dressyrryttare är idioter. jag respekterar dom som rider bra dressyr, för jag Vet att de finns. Och jag väljer att se dom duktiga ryttarna som att de rider dressyr, inte de dåliga!

Trotts allt, när det kommer till kärnan, jag ahr ett val, att välja vad jag vill tro, och jag vill tro på de duktiga som bryr sig om sina hästar och Inte rider rollkür.

Tack och lov att jag är lite öppensinnad...

För mig finns det abra en sanning, men det är den sanningen Jag följer, jag respekterar och Vet att det finns En sanning för varje människa som håller på med hästar, och att den skiljer sig från min. Som tur är, för jag vill gärna att det finns många sanningar så jag kan lära mig av andra. Vad trisst om det baara fanns en sanning!


Ja tyvär, vissa tränare har gjort NH till ett sätt att tjäna pengar på.
Men jag vill också påpeka att Pat Parelli (tror jag det är, rätta mig någon som vet om jag har fel) skänker alla intänkter fårn sina kurser till välgörenhet inom hästeriet. Han tjänar pengar på att sälja sina idol-saker och all utrustning, och jag tycker det är en superbra kombo, att både kunna tjäna pengar själv och dessutom kunna skänka pengar till tex handikappridning mm!
Sen ja, jag finner stora problem i att en inriktning inom NH Måste ha saker för att man ska kunna utbilda sig inom det... Jag ahr min repgrimma och den duger. Jag brukar säga att kan du inte göra en sak själv, (i praktiken och med rätt kunskap) så behöver du inte de sakerna inom NH. Sen att ngn inte kan knyta sina egna grimmor, tja, det är rätt klurigt att knyta dom... men i praktiken an vem som helst gå in på en båtaffär, köpa rep och göra egen repgrimma och leadrope.

NH är inte en inriktning i den form jag uppfattar det som att du anser, NH är en del av ridning, körning, skogsmuklleridning, elitridning mm. Det är itne att rida eller köra sin häst, det är hästmannaskap...

Nh är inte något fast som jag får intrycket av att många tror. Det är inte Pat Parelli, jag ä Långt ifrån Pat Parelli och jag anser att jag hålelr på med NH.
Jag vill itne heller bli förknippad med PP eftersom jag itne kan stå för allt han säger och gör, trotts det går jag gärna på en kurs, just för att kunna plocka russineet ur kakan. ALLA kan lära mig något! Tilloch med en nybörjare inom häst. Jag Älskar att guida en nybörjare inom häst, de visar så tydligt på hur kroppspråk och hantering är ett.

"Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har."
Detta citat (som du skrivit) gör mig Mycket förbryllad...
Menar du att NH-folk inte är ridfolk eller körfolk? Att vi inte rider våra hästar utan att NH är en egen gren som varken kan eller ska mixas??? :confused:

Utveckla den gärna för jag får uppfattningen av att du tror att NH inte har med ngt av ridning eller körning att göra, och isåfall är du helt fel ute.


Att det finns dåliga NH-tränare... ja visst! Där det finns pengar att tjäna, finns det de som vill suga ut så mkt som möjligt, utan utbildning!
MEN... det kan du inte hålla emot oss Alla... det finns vi som faktist Är utbildade, som lägger ner tid och penagr på att lära oss.

Att någon varit på kurs för en dålig tränare, jag beklagar! Men... jag ahr varit på kurser för dressyr/hopptränare som inte alls var bra, ska jag dömma ut alla tränare bara för det? Gievtvis inte, jag förstår att det finns de som tjänar pengar på att utan utbildning försöker lära folk rida dressyr eller hoppa.
Jag hoppas ni kan vara så ärliga med er själva att ni gör samma sak...


Jag vill avsluta med att fråga vad du anser gör att NH skiljer sig från horsemanship?
För mig finns det nämligen ingen skillnad.

Jag kan gärna ge flera exempel på hur jag hanterar mina hästar, och många av er skulle inte kalla det NH, men jag gör det...




Det jag reagerar mot nh-tänket är inte hästhanteringen, det finns mycket att lära. Däremot reagerar jag på det sektliknande tänket. Det finns bara EN sanning, enligt nh-anhängarna.

Jag tycker även att nh är big business för de (roberts och parelli) tränare som tagit fram just en viss inriktning. Klart att de vill att anhängarna ska bli fanatiska - det handlar om pengar!

Vi har alla våra hästar för olika inriktningar. Tävlingshästarna har inte samma vardag och används på ett annat sätt än skogsmullehästarna som inte rids lika mycket. Travhästarna har en tredje vardag. M fl.

Så jag tycker inte att den ena hanteringen måste vara mycket bättre än en annan hantering. Det beror på vad hästarna används till. Istället för att låsa fast sig vid ett rätt sätt, så kan man plocka russinen ur kakan.

Man lär sig bäst med en öppen och ödmjuk inställning. Det säkraste man lär sig är att ju mer man håller på desto mindre inser man att man vet.

I Sverige har vi en generellt sett bra hästhållning. Sen kanske några tycker att lösdrift är det ultimata, medans andra vill stalla in. Men oavsett, så har vi en bra hästhållning oftast.

Så det ena sättet måste inte vara mer fel eller rätt än det andra.

Men oftast tycker jag att nh-människor är så obändiga i sin inställning. Det finns bara en sanning. Lika fanatiska som nyfrälsta kan vara!

Nä - jag har hela tiden sagt det. Plocka russinen ur kakan - det finns mycket att lära av olika inriktningar.

Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har. Vem som helst kan kalla sig nh-tränare. "Kalle" som haft tre nordsvenskar blir plötsligt aktad tränare och ger kurser efter någon kortare kurs hos någon jeppe som kallar sig nh-tränare.

Ridinstruktörer, ridlärare mfl har betydligt mer gedigen utbildning. Travtränare behöver licens för sin verksamhet, oavsett om de är amatörer eller proffs. Det är reglerat. De kan hantera hästar både från marken och i sadeln/sulkyn. Det kan inte alla nh-anhängare.

Jag vet inte om jag får fram mitt budskap - det är svårt att vara helt tydlig så här över nätet.

Norrland
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Därför att EN har varit hos mäster själv.
Här kryllar det av världcupsryttare :smirk:eller åtminstone snäppet under. De som har många års erfarenhet o som sen inte tror att de är fullärda, utan har nästan ständigt ett vakande öga över sig.

NH är ändå en skapligt ny företéelse o kan kanske med tiden bli bättre- om fler utbildar sig hos upphovsmännen.



Hjälp! Vilken okunskap!

NH är Inte nytt, och de upphovsmän som du så fint kallar det... tja om det finns någon som kan titla sig till det, så lär de Inte leva längre, de lär ha varit döda i flera hundra år.

men jag Antar att du syftar på Pat Parelli mfl?

Jag Vet att jag inte är fullärd, en salig lycka eftersom det skulel avra så fruktansvärt tråkigt att vara fullärd...
Jag förstår mig inte på dina inlägg, de är förvirrade och ologiska, blandat med självklarheter.

I mina ögon har du ingen aning om vad NH egentligen är, utan har erfarat dålig NH och baserar din kunskap på detta...

berätta gärna om jag har fel...
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Väl sagt...

*KNAPPEN*

Jag tycker det är så trist att man måste sitta och försvara vad man väljer att intressera sig för.

MÅSTE det alltid vara antingen el?
Kommer NH alltid anses som hyckleri och bullshit av en del?
För jag tror inte det spelar nån som helst roll vad man säger.
Det går alltid vända och vrida på..
Så jag har slutat för längesen att prata med ointresserade om Horsemanship.

Tycker det är så himla tråkigt att en del drar alla över en kam.
Gnäll över all dålig hästhantering här i landet istället.
Oavsett om den är engelsk-western-NH-eller afghanistan-inspirerad.:mad:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Du är medveten om att det finns en hel del stora tränare inom NH som har utbildning för att få en tränargrad inom "deras" nh?

Jag är bara insatt i min tränares klassning, men jag tror att bla. Pat Parelli har ett system för utbildning där du måste klara av vsisa saker för att bli godkänd och gå vidare till nästa nivå, precis som inom ridsportens tränarcertificering...



Det finns en form av auktorisering av tränare i alla ridsportgrenar.
Har du hört talas om A, B eller C-tränare?

Du måste avlägga prov för att nå upp till dessa.
Är inte 100 på hur det funkar.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jag pratar om NH, inte om horsemanship som har funnits i alla tider.

Ja jag skriver kort o virrigt.
tycker inte om de som skriver massor med långa inlägg- vem orkar läsa:confused:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Varför jag är negativ över Nh är för att EN enda riktigt utbildad tränare finns att tillgå.

Endast En?
Enligt vem?
Dig?

Jag vet en handfull utbildade tränare som gått utbildning.

Jag har gått instruktörsutbildning.
Givetvis kräver den utbildningen att jag har en djup bakgrundskunskap att stå på innan jag går den, och kan mer ses som en examen.


Jag blir lite förvirrad och får uppfattningen av att du tror att det bara finns utbildning inom NH enligt Pat Parelli? Och att NH endast är vad de amerikanska tränarna erbjuder?

Jag anser mig inte hålla på med PNH kan jag tillägga.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jag pratar om NH, inte om horsemanship som har funnits i alla tider.

Ja jag skriver kort o virrigt.
tycker inte om de som skriver massor med långa inlägg- vem orkar läsa:confused:

De som vill lära sig mer? Svårt att inte skriva många och långa inlägg när folk skriver till en, eller man anser att man vill svara...

Skriv längre så kanske jag slipper missuppfatta dig?


Jag menar NH jag med... det har funnits i en evighet, bara inte under det namnet kanske.
Men bara för att man namnsatt det innebär det inte att det föddes där och då...

Just därför jag anser att det är toppen att tränare namnger sin inriktning på NH, efetrsom det ger en klar bild över vilken inriktning man håller på med.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Tror att det var Cal. swed som sa det- hon är trovärdig o kunnig:bow:

Vem höll i instruktörsutbildningen?

Ja jag hör att du tror att jag inte är insatt alls.:rofl:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja, vad är skillnaden? Och vad tycker ni? Varför / varför inte?
Hjälp mig att reda ut lite :p

Horsemanship och Natural Horsemanship har inte direkt med varandra att göra.

Begreppet Horsemanship - hästmannaskap, är all hantering av hästen.
Natural horsemanship är en träningsmetod, som skall vara så naturlig som möjligt för hästen. Oftast missuppfattas denna metod... Tråkigt nog.

Du borde nog ha velat jämföra Natural Horsemanship & Normal Horsemanship, Normal Horsemanship är det "icke naturliga´" sättet att umgås med hästar, man tränar som vanligt med diverse utrustning och satsar mest på att ridningen och tävlingarna skall funka bra, inte skapa en god komunikation till sin häst.

Jag gillar Natural Horsemanship så länge det tränas rätt, nu för tiden är det så många ungdommar som försöker sig på detta efter att ha läst om det i någon bok. detta är helt fel! Man BÖR har gått till en tränare först innan man startar detta.
Annars kan man tärna hästen helt fel och få en underkastelse, inte respekt.

Hälsn. Malin
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Tror att det var Cal. swed som sa det- hon är trovärdig o kunnig:bow:

Vem höll i instruktörsutbildningen?

Ja jag hör att du tror att jag inte är insatt alls.:rofl:


Som sa vad?

Vem jag gick instruktörsutbildningen för lägger jag inte ut här i tråden. Jag anser att det är reklam, och jag respekterar även min tränares/utbildares privatliv.


Vad är NH enligt dig?
Vad har du varit på för kurser? För vem?
Vad har du baserat din kunskap om NH på? Något jag gärna skulle vilja veta för att förstå din syn på NH.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Du skriver delvis korrekt.

NH och horsemanship har direkt med varandra att göra, eftersom båda handlar om att hantera hästar.

Men hanetringen är inte slutmålet, som somliga verkar tro.
Det är en del av ridning och körning. Det blandas in i och mixas...


NH är inte heller en metod, utan en livsstil eller en filosofi. (beror på vem du frågar, jag föredrar livsstil eftersom filosofi låter lite "flummigt" i vissas öron.

Något du skrev som jag tycker är bra att belysa är att den som vill börja med NH ska ta hjälp av en tränare i början. Mycket bra sagt.


Horsemanship och Natural Horsemanship har inte direkt med varandra att göra.

Begreppet Horsemanship - hästmannaskap, är all hantering av hästen.
Natural horsemanship är en träningsmetod, som skall vara så naturlig som möjligt för hästen. Oftast missuppfattas denna metod... Tråkigt nog.

Du borde nog ha velat jämföra Natural Horsemanship & Normal Horsemanship, Normal Horsemanship är det "icke naturliga´" sättet att umgås med hästar, man tränar som vanligt med diverse utrustning och satsar mest på att ridningen och tävlingarna skall funka bra, inte skapa en god komunikation till sin häst.

Jag gillar Natural Horsemanship så länge det tränas rätt, nu för tiden är det så många ungdommar som försöker sig på detta efter att ha läst om det i någon bok. detta är helt fel! Man BÖR har gått till en tränare först innan man startar detta.
Annars kan man tärna hästen helt fel och få en underkastelse, inte respekt.

Hälsn. Malin
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 567
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp