Bukefalos 28 år!

Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

När det blev business blev det NH.

Var o tittade på en clinic med Curt Pate -97.
Hans variant var ganska bra.
Det var bara "problemhästar" med okunniga ägare som deltog.

Nej jag var inte sådär imponerad, men snygg var han:love:

horsemanship har lite olika betydelse. Här o i westernkretsar.
Här- innebär att man är fair mot hästen- under all hantering eller vistelse med häst ridning inkl.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

När det blev business blev det NH.

Var o tittade på en clinic med Curt Pate -97.
Hans variant var ganska bra.
Det var bara "problemhästar" med okunniga ägare som deltog.

Nej jag var inte sådär imponerad, men snygg var han:love:

horsemanship har lite olika betydelse. Här o i westernkretsar.
Här- innebär att man är fair mot hästen- under all hantering eller vistelse med häst ridning inkl.


Nh har det hetat ett bra tag (långt innan -97), innan dess hette det horsemanship eller så var det de som de gamla hästgubbarna höll på med...

Namnet NH tros ha uppkommit då Pat Parrelli skrev en bok som han döpte till Natural Horsemanship. Detta uttryck har sedan annammats.

Då är frågan, vad får dig att anse att Nh är dåligt? I mina ögon propagerar du för att det är de generellt, rätta mig om jag har fel.



Att vara fair mot hästen "under all hantering eller vistelse med häst ridning inkl" är ju en del av NH.
Vad skiljer då NH från Horsemanship? Enligt dig?
Är NH en utveckling av horsemanship?

Vad är NH enligt dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Normal Horsemanship är det "icke naturliga´" sättet att umgås med hästar, man tränar som vanligt med diverse utrustning och satsar mest på att ridningen och tävlingarna skall funka bra, inte skapa en god komunikation till sin häst.

Här är ju ett ett bra exempel på fördommar isf. åt det andra hållet! Varför ska NH ha monopol på att ha god komunikation och vara "naturligt"!? Bara för att någon gett det just det namnet? Inget fungerar särskilt bra utan en god komunikation, bara för att man inte använder "the seven games" så betyder det inte att man struntar i att upprätthålla en god komunikation. Det finns fler än EN väg att gå för att göra saker och ting. Och detta tänkande är det som jag stör mig mest på, "NH står för det bästa och det rätta"! :crazy:

Kicki :)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Alla förkortningar låter bra, i synnerhet mer ordet naturligt i:angel:

NH för mig är där man förtrycker hästen istället för att vara fair.

Det är ngn slags quick fix för de som inte klarar av sin häst- dominans.
En fair ledare håller inte på att jag bort sin häst, utan bjuder in den o blir en god mentor. Den låter hästen lära sig o mogna, vilket är en naturlig process- bland alla däggdjur.
Var sak har sin tid.

Skulle alla köpa en äldre häst som den första så skulle inte NH behövas. Unghästar är som tonåringar o man behöver ha lite humor för att förstå dessa. Det gör man inte om man är osäker o ser sin ledarroll som hotad.:mad:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Här är ju ett ett bra exempel på fördommar isf. åt det andra hållet! Varför ska NH ha monopol på att ha god komunikation och vara "naturligt"!? Bara för att någon gett det just det namnet? Inget fungerar särskilt bra utan en god komunikation, bara för att man inte använder "the seven games" så betyder det inte att man struntar i att upprätthålla en god komunikation. Det finns fler än EN väg att gå för att göra saker och ting. Och detta tänkande är det som jag stör mig mest på, "NH står för det bästa och det rätta"! :crazy:

Kicki :)

Jag menar självklart inte att alla som arbetar inom Natural arbetar rätt och bra för hästen. Utan jag menar i generell form.
Om man arbetar korrekt inom Natural Horsemanship så skall komunikationen vara fin utan en massa "tjafs i mun" (alltså med utrustning)
Menar dock inte för att arbeta med Natural så rider man jämt helt utan utrustning.

Jag menar inte på att Natural är det ända rätta, men sammarbete skall inte vara tvångsbaserat vilket det oftast blir om man kontrollerar endast huvudet på hästen (dålig formulering jag vet, det kan och kommer att misstolkas, men sanningen är att så många tjatar om att dom har skit bra koll på hästens bakdel, så länge dom har koll på huvudet ja, skulle man tag loss tränset och försöka hitta samma samling så är det få som finner det)

Ursäkta om det var luddigt, men det är sent och jag är trött.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Så egentligen vore det bättre att köpe en repgrimma istälet för dyra tandläkarbesök för min häst med tandproblem?

Yippie, vad pengar jag kommer spara nu:bump:

Ytterligare kan jag tillägga att jag aldrig sett en häst ridas i någon högre samling utan utrustning.
Rida runt med halsrem och vimsa men inte samlat.


Horemanship codexen säger också att man ska använda utrustning anpassad för hästen och det är en gammal "lag" att ju mindre/skarpare utrustning dessto bättre ryttare.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Alla förkortningar låter bra, i synnerhet mer ordet naturligt i:angel:

NH för mig är där man förtrycker hästen istället för att vara fair.

Det är ngn slags quick fix för de som inte klarar av sin häst- dominans.
En fair ledare håller inte på att jag bort sin häst, utan bjuder in den o blir en god mentor. Den låter hästen lära sig o mogna, vilket är en naturlig process- bland alla däggdjur.
Var sak har sin tid.

Skulle alla köpa en äldre häst som den första så skulle inte NH behövas. Unghästar är som tonåringar o man behöver ha lite humor för att förstå dessa. Det gör man inte om man är osäker o ser sin ledarroll som hotad.:mad:

Jag tycker du ska dumpa idén om att de som sysslar med NH kom in på den banan genom att de köpte en unghäst som de inte klarade av, eller hade nån form av problemhäst. Långt ifrån en sanning. (T ex jag själv, hade två ÄLDRE SUPERSNÄLLA ponnyer, när jag en dag "upptäckte" NH.)


Den där quick fixen du snackar om, tycker jag stämmer in på den felaktiga NH:n som de som pysslar med NH inte vill ha att göra med. Jag tycker personligen att Monty Roberts sysslar med "quick fix", inte NH. Här är en länk om du vill se, när han lastar en "problemhäst": http://www.youtube.com/watch?v=TK4W8w5JKl8

Är det där quick fix för dig? Det är det för mig, och det är inte NH.


Sen det du skriver om en fair leader som bjuder in sin häst och blir en god mentor, och var sak har sin tid, DET ÄR JU DET VI NH:ARE SYSSLAR MED!!:confused::confused:

Du måste verkligen lyckats se all dålig NH och helt missat den bra NH:n, får inom äkta NH handlar det om PARTNERSKAP, INTE DOMINANS.

Tack.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Så egentligen vore det bättre att köpe en repgrimma istälet för dyra tandläkarbesök för min häst med tandproblem?

Yippie, vad pengar jag kommer spara nu:bump:

Ytterligare kan jag tillägga att jag aldrig sett en häst ridas i någon högre samling utan utrustning.
Rida runt med halsrem och vimsa men inte samlat.


Horemanship codexen säger också att man ska använda utrustning anpassad för hästen och det är en gammal "lag" att ju mindre/skarpare utrustning dessto bättre ryttare.


Fast det var ju inte det hon skrev, att man ska ta bort bettet istället för att kolla hästens tänder.

Men då ska jag länka ett par filmer till dig som jag tycker du bör titta på om du vill se hästar i högre samling utan utrustning (om du inte kallar halsring utrustning).

Klaus Ferdinand Hempfling: http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Alexander Nevzorov: http://www.youtube.com/watch?v=AP2KYv1gZEg&feature=related

Lägg särskilt märke till vid 0.50 i andra videon, hur han samlar sin häst genom att föra ihop händerna.


Helt ärligt tror jag att fler människor kan rida sin häst i form med hjälp av utrustning, än vad människor kan rida sin häst i form UTAN utrustning. Jag säger inte att nån är en skickligare ryttare, men skulle det inte funnits fler som höll på som Klaus Ferdinand Hempfling om det nu är lika lätt som det dagens OS-ryttare gör?:crazy:
Med utrustning kan du tvinga mycket mer (min erfarenhet),utan utrustning måste du samarbeta med hästen för att få det du vill.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Älgen, jag är så imponerad över att du kan vrida och vända på ord så de inte längre betyder de som personen i fråga skrev...

Synd bara att det skall påverka negativt...
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

(Undrar också hur det kunde bli att man ska använda repgrimma istället för att kolla tänderna.)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Axel, jag kan inget annat än att beklaga att du sett dålig NH och bekräftar att du inte sett bra NH med dina kunskaper om NH.

Av vad jag förstått har du gått på en enda kurs och sett lite jeppar som repviftar. På den grunden tycker jag det är unfair att basera dina NH-kunskaper och avvisa något. Men det är jag det.


Du skriver att en ledare ska vara fair och verkar, som Nitro skrev, tro att alla som håller på med NH kom in på banan genom problemhästar.
Ja, jag kom in på NH genom en häst som inte alls var enkel, men jag hade inte problem med honom, inte på det sättet du kanske tror.
Jag såg att han inte trivdes med sitt liv och det sätt som alla hanterade honom på, så jag sökte nya vägar. Det fungerade utmärkt.
Jag har haft snälla gentlemän till hästar men jag öföredrar de hästar som folk felaktigt kallar "problemhästar".


Den första unghästen jag fick kom för 3 år sedan ut ur mitt stos mage.
Då hade jag hållt på med hästar ett bra tag.
Han är idag en 3 årig hingst som är den mest lätthanterliga unghäst jag hållt på med.
Han är stabil och glad, uppmärksam och folkkär samtidigt som han inte är klängig eller burdus.
Jag har inte gjort särdeles många NH övningar med honom, faktum är att jag kan räkna gångerna vi gått ut på banan och gjort övningar... det är 3 gånger, på 3 år... Det gjorde jag för att se hur lyhörd och stabil han är.




Jag undrar, är du mogen och vågad nog vara stor och öppna dina sinnen och ge NH en ärlig chans?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja jag håller med. Lite off-topic nu:o

Jag ber om ursäkt!:crazy:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

"Ja, vad är skillnaden? Och vad tycker ni? Varför / varför inte?"

Fast nä, det är okej att diskutera varför/varför inte, eller?;)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja jag håller med. Lite off-topic nu:o

Jag ber om ursäkt!:crazy:

Hihi.. fast jag syftade mest på kommentaren att man kunde skaffa en repgrimma så slipper man kolla tänderna.


Det var ungefär som:

- Vet du vad det är för skillnad på en kamel?
-...ehh.. nä.
- Den kan varken cykla. :idea:

:angel::D
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jag ville se häst riden utan utrustning och i högre samling.
Tex ett 8 mässig piaff.
Inte cirkuskonster:D
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

"översätt" vad det står då....

Om man arbetar korrekt inom Natural Horsemanship så skall komunikationen vara fin utan en massa "tjafs i mun" (alltså med utrustning)

:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 471
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 589
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp