Bukefalos 28 år!

Hund i bil sommartid - funkar det?

Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Ja, ungefär så tänker jag också.

Men man ser ju ändå vissa människor som tar med sig hunden bara för att... Kanske för hunden inte kan vara ensam hemma och det är då bekvämare att ta med den än att ensamträna.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

*KL*

Tack för alla svar! :)

Anledningen till frågan är att jag kommer ha hunden med i bilen någon dag i veckan när jag är i skolan. Då pratar vi att jag är i skolan ca 8-13 och har möjlighet att släppa ut hunden en stund ca 1 gång i timmen och ta en 20 min promenad på frukostrasten. Naturligtvis kan jag titta till den oftare om jag är osäker på om tex skuggan flyttar på sig, jag är i byggnaden brevid. Funderingen ligger nu på när jag kan börja med detta, om det är realistiskt att tänka att den kan följa med från September, då det fortfarande är ganska varmt ute, eller om jag ska låta den vara hemma med hundvakt istället till Oktober då det blir svalare ute.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Tror du inte att din hund mår bättre av att stanna hemma? Klarar inte de flesta hundar 5 timmar ensamma..? Om jag ska vara borta några timmar brukar jag ta med mig vovve på en cykeltur och då lämnar jag honom utan bekymmer 5 timmar hemma.. Skulle det inte funka på din tror du??
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

*KL*

Funderingen ligger nu på när jag kan börja med detta, om det är realistiskt att tänka att den kan följa med från September, då det fortfarande är ganska varmt ute, eller om jag ska låta den vara hemma med hundvakt istället till Oktober då det blir svalare ute.

Men sen då..? Från oktober. ska du ha hunden i bilen då också? är du inte rädd att den istället fryser?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Tycker nog oxå att hunden har det bättre hemma med hundvakt isf.Sen blir det ju vinter och då är väl problemet att det blir för kallt att ligga i bilen en hel dag.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Hunden kommer bara att vara 6 månader i September, och då jag har 1 timmes körväg till och från skolan blir det ju 7 timmar totalt, så det blir alldeles för länge att vara ensam. Hundvakt blir det om han stannar hemma. :)

Kyla tror jag inte innebär lika stora problem, då det är en hund med mycket päls och man ev kan ha täcke/filt på. Sen kommer jag ju inte låta hunden ligga i bilen om det är -10 grader ute, men jag bor i södra Skåne och vi har ofta milda vintrar här. :)
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

tänk på att det lätt blir fuktigt i bilen på vintern och fukt kontra minus är ingen bra kombo.. jag skulle nog hellre ha min hund hemma.. om du nu ändå har tillgång till dagmatte/husse så tror jag att det är bäst för din hund..
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Hunden kommer bara att vara 6 månader i September

men då har du inte fått nån hund än...? du ska inte vänta tills du gått färdigt skolan innan du skaffar hem hunden..?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag pluggar på högskola med mycket självstudier och planerar att plugga ett antal år till, och jag ser ingen anledning för mig att vänta med att skaffa hund tills efter studierna. Vad har det med saken att göra?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

På vilket vis skulle det vara bättre för hunden att ligga ensam i bilen mot att vara ensam hemma?

Om det hade varit jag så hade jag skaffat hundvakt till hunden samt försökt plugga hemifrån så mycket som möjligt. Tycker inte det låter särskilt trevligt för hunden, oavsett ålder, att ligga så många timmar i en bil regelbundet.

En "tjat"-fråga: måste du skaffa hund just nu? Varför inte t.ex. katt istället som lättare sköter sig själv o inte är så beroende av matte/husse?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag tycker inte det är rätt mot hunden att sitta i en bil hela dagarna, speciellt inte en så ung hund.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

det är väl få tillfällen i livet som det lämpar sig så väl att köpa valp, som när man studerar på högskola. jag ska försöka tajma mitt valpköp till jag skriver mitt första examensarbete, och sedan har jag hela sommaren på mig att ensamhetsträna. helt perfekt om du frågar mig.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Hela dagarna har det aldrig varit tal om, utan som jag skrev innan 1-2 gånger i veckan och då bara när jag går halvdag.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag tycker också att det är perfekt! Hur många som har heltidsjobb kan vara ledig 2-3 månader i sträck och sedan bara vara på jobbet halvdagar 2-3 gånger i veckan?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag har väl inte sagt att det är bättre för hunden att ligga i bilen än hemma? Men då jag har så pass lång körtid till skolan så blir det för många timmar ensam hemma, särskilt när den är så ung.
Dessutom är min förhoppning att hunden ska tycka om att åka bil och kunna slappna av där, eftersom den kommer få följa med mig överallt och åka bil mycket från början. Om jag då kan titta till hunden 1 gång/timme i bilen samt gå en 20 min promenad på förmiddagen så lämnas den ju aldrig ensam flera timmar i sträck, vilket den ju gör när den är kvar hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Hunden kommer bara att vara 6 månader i September, och då jag har 1 timmes körväg till och från skolan blir det ju 7 timmar totalt, så det blir alldeles för länge att vara ensam. Hundvakt blir det om han stannar hemma. :)

Kyla tror jag inte innebär lika stora problem, då det är en hund med mycket päls och man ev kan ha täcke/filt på. Sen kommer jag ju inte låta hunden ligga i bilen om det är -10 grader ute, men jag bor i södra Skåne och vi har ofta milda vintrar här. :)

Milda vintrar? :eek: vi hade ju -17 denna vintern, -15 förra vintern. Mina hundar fryser bara det är 15-17 grader inomhus. Lämna hunden hemma och låt någon gå ut med den mitt på dagen istället. Hade du själv velat sitta i en bil 7 timmar per dag utan att göra någonting eller få vara hemma och göra mer vad du vill? :cool:
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

o det tycker jag är på tok för mkt.
Jag får dåligt samvete om min måste vara i bilen en längre stund o då älskar han att åka bil...
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Vad skulle du göra om du den där varma dagen inte hittar nån parkeringsplats i skuggan? Man får ju tänka så också. O finns det tid/tillräckligt med parkeringsplatser för att kunna flytta runt bilen när solen flyttar sig? En timme även med rutor nere är extremt mkt för en hund i bil med sol på.

Kylan hade jag inte heller gillat att ha min i i 5 timmar regelbundet. Alltså, min åsikt är att antingen fixar man det så hunden kan ha det bra eller så köper man ingen. Men det är min hårda åsikt o jag tror många gånger hundar har det bättre hemma än i bilen, rent generellt. :) Men allt går ju att lösa!
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag lämnar inte mina hundar särskilt långa stunder någongång överhuvudtaget. Den längsta stunden kan vara en kvart om jag på vägen hem kör ni om affären för att handla eller nått. Jag har hundarna i låst dubbelbur och kan således ha luckan uppe utan risk att hundarna blir stulna.

Så under den varmare delen utav året har jag bilen i skuggan den stunden och med luckan öppen. För att det ska vädra ytterligare brukar jag dra ner fönstrena på bilen lite också så luften strömmar genom bilen. Nu har jag två bilar och den ena har ac. Dock har jag inte hundarna i den ännu, har inte haft den så länge. Tanken var att fixa så att om hundarna ska åka i den i framtiden så kan man ha ac:n igång en stund efter att man lämnat bilen om det går att fixa. Nån som vet?

Men jag lämnar ALDRIG mina hundar några längre stunder utan tillsyn i bilen, inte ens när det är kyligare väder ute.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 692
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 664
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp